Perser iFokus

Perser

Etikett02-allmänt-kattprat
Läst 901 ggr
Marita-L
0

Kattmynta

Är det någon som har kattmynta växande i sina land??

Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

Crystal Pearl´s

simzonites
0

Hade det när jag bodde i hus, husaktten som jag hade då brukade lägga sig och rulla i plantorna. Skrattande Jag plockde in och hängde på tork. Mycket uppskattat i kattleksakerna.

Lotta

/Lotta

simzonites
0

Så här ser kattmynta ut för den som inte vet Flört

/Lotta

Marita-L
0

Funderar att plantera det i rastgården men jag är lite osäker för vem vet jag kanske får in drogade katter varje dag och sedan kanske det inte är bra om jag har någon dräktig hona som gottar sig för fullt.

Crystal Pearl´s

Marita-L
0

Fint….

Crystal Pearl´s

simzonites
0

Jag tror du kan sätta det i kruka eller ett tråg så då kan du flytta undan det om du behöver Flört

/Lotta

Faxlin
0

Va? Blir de drogade av kattmyntan. Nu får du gärna berätta mer.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Marita-L
0

Kattmynta stimulerar katten å gör dom mer avslappnare på samma gång. Den stressade katten kopplar av,spinner och rullar i den å ater av den. Man kan använda sig av den för att göra obehagliga saker till lite mer behagliga. Det är ett kemiskt ämne som ger katterna en så kallad " kick" som aktiverar luktsinne och nervsystem Katten blir inte tillvand och det är helt ofarligt så länge man håller katten innomhus en halv timma efter annars kan kanske en smått påtänd katt gå rakt fram till en ovänlig hund å tro den kan gosa lite.

Har läst att del uppfödare tror att kattmynta kan göra att dräktiga honor får missfall så jag ger inget till dom.

Man kan själv göra te av den å dricka för att underlätta matsmältningen.

Det luktar ju inte speciellt gott men katterna älskar det..nästan jag har en här hemma som kastar sig baklänges om hon så mycket som närmar sig kattmynta ..ser ut som hon tycker det har en för stark doft.

Jag har även hört att det är lite som när honorna löper..alla blir galna..

Så nu kan ni rätta mig om jag har fel..

Crystal Pearl´s

simzonites
0

Kattmynta, Nepeta cataria, är attraktiv för katter på grund av de doftande bladen. Katten sniffar på dem, tuggar på bladen och rullar sig på dem. Kattmynta innehåller ett ämne som kallas nepetalacton  som en del katter reagerar starkt på. Ämnet kan faktiskt verka som en drog och orsaka hallucinationer. Ett transliknande tillstånd coh eventuellt "spökjakter". Tillståndet vara i några sekunder och katten återupptar sitt naturliga beteende. Vissa katter påverkas mer än andra. Hankatter reagerar mer på doften då ämnet nepetalacton är nära besläktad med en substans som den löpande honkatten avger, oftast i urinen. Även vilda kattdjur påverkas av kattmynta.

Det finns även en annan växt som påverkar kattdjur på samma sätt - valerina officinalis, även kallad vändelrot.

Källa: Stora boken om katter, Du & din katt, Goda råd om din katt.

/Lotta

Faxlin
0

Skäms lite. Självklart hade jag själv kunnat slå upp i boken och läst.

Men så glad att ni svarade mig.
Mvh Åsa

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Marita-L
0

hmmm

Detta ger vi våra godingar…hmhmhm..

Är det helt ofarligt verkligen jag får mina funderingar…

Men har hört detta med kattmynta förgiftning är det någon som vet mer om detta???

Crystal Pearl´s

Marita-L
0

Ja menar det kan ju bra att veta innan man planterar in det i landen..

Crystal Pearl´s

simzonites
0

#10 Jag tror att det beror på att en del katter reagerar mycket mer på kattmynta än andra. Men som med allt måste man använda det i måttliga mängder tror jag och undvika det till dem som påverkas för kraftigt. Fundersam

/Lotta

Marita-L
0

#12 håller med lagom av allt

Crystal Pearl´s

Annkis54
0

jag har oxå läst detta nånstans för länge sen
jag har inte kattmynta i leksaker…vanligtvis

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se