Perser iFokus

Perser

Etikett03-avel-genetik-uppfödning
Läst 2250 ggr
Annkis54
0

sprutor o nappar vid matning av kattungar

Vad anänder ni när ni måste stödmata kattungar.
jag har använt sprutor som jag har fått på apoteket..eller på sjukhuset…men de håller ju bara några dagar…sen så blir de jättetröga eller annat strul
napparna likadant.
beställde från "anicare"…men fick naturligtvis fel storlek…för stor för att passa på sprutan.
Marita var så snäll o köpte på utställningen o skickade till mig TACK
men vad använder ni??????

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Bart
1

Jag använder bara en vanlig injektionspruta,ungarna suger själva ur den.De blir inte tröga alls.Däremot apotekens medicinsprutor är jättetröga.

Liljekatten
0

Vi fick föda upp vår förra kull helt och håller från en veckas ålder. Vi använde Royal Canins mjölkersättning och i den förpackningen ligger napp och flaska. De fungerade bra om man klippte upp hålet i nappen lite.

Annkis54
0

vad är en injektionsspruta????
#2 funkar ju inte om man behöver hjälpa dem lite på traven…
jag tror att det skulle ha kunnat funka från början just med denna kullen…men nu är det bortskämda…det kommer fort

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

JohnnyLinden
0

Men olja in sprutan imellanåt och dra upp o ner så det gnids in, så blir den lätt igen.Men napparna brukar inte vara problem om man sköljer dem noga efter varje gång. Matat ungar väldigt lång tid med jämna mellanrum då detta behövts, även haft hela kullar om 5st som behövt stöd, men aldrig haft problem med napparna.

Liljekatten
1

Förr använde jag en pipett som jag satte ett ventilgummi på. Inte så glamoröst men det funkade bra.Flört

Dockan
0

KyssJag vet att Lotta har något som är väldigt bra men dyr var den men va gör väl det.Natti LenaFörvånad

Hälsningar LENAGlad

Faxlin
0

Vanliga medicinsprutan från apoteket ar jag använt. Den med en gummipackning på. Alltså den mindre modellen.
Sedan har jag även använt mini nappflaskor med nappar.
Har fungerat bra här. Allt beroende på vilken ålder de varit i.

Okej, inte på perser bebisar då. Har ju aldrig haft sådana eller ens sett några. Men på andra katter menar jag nu. :-)

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Annkis54
0

jag har haft 1 och 2 ml sprutor som utav någon anledning verkar hålla
men nu så fick jag tag på 5 ml o 10 ml…o gud vilken lyx det var att inte behöva dra upp ny mjölk 5 ggr på varje kattunge
så räckte det med att jag kokade den för att sterilisera så gick den sönderSkrikandes
har inte testat olja faktiskt…ska göra det ..tack Jonny
#7 det var faktiskt gummipackningen som fastnade längst ner i sprutan…typiskt
#4 jag har nog haft otur med napparna…
hörde även att de fanns att köpa på Blå Stjärnan får åka dit o köpa på mig ett lager

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Faxlin
0

#8: Oj, jag har kanske haft tur med mina då. Det här med passande utrustning är en hel djungel känner jag.

Audiatur et altera pars

Annkis54
0

ja..o det är helt ofattbart tycker jag
att det inte finns en DJUNGEL med massa olika såna saker
vi uppfödare är ju många o många behöver ju såna saker

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Faxlin
0

Ja om man jämför hur mycket onödigt de kan komma fram med till människobebisar så borde det finnas ett större utbud för oss med djurbebisar. undrar vem man kan protestera till om detta för att få en ändring.

Audiatur et altera pars

Annkis54
0

#11 Skrattande
ja…de säger ju att det är vi konsumenter som styr

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Zolas
0

Förlåt en dum fråga från en skogis-uppfödare från förr!  Men…… ska det behövas så mycket olika grejer för stödmatning? Varför skulle det finnas en DJUNGEL för det?  Det ska väl inte göras regelmässigt?  Bara i högsta nödfall, och det inträffar väl inte ofta? Eller……. Diar inte perser-ungar normalt själva?Fundersam

Faxlin
0

#13: Jag har ju inte ens perser utan pratar över lag här.
Men visst är det så att överlag om något händer och man måste stödmata oavsett det är en hundvalp, en katt eller en iller så är det inte helt lätt att hitta bra fungerande saker till det. Om det fanns mer grejer så skulle det kanske också öka möjligheten att hitta bra saker.
Lite så funderar jag i alla fall.

Mvh Åsa

Audiatur et altera pars

Summerwinds
0

Jag använder denna flaskan: http://www.tassalogen.com/shop/details.php?productid=510&display=3&umenuid=83

Den är super bra! Man reglerar flödet med tummen, vilket är jätte bra om man behöver få igång kattungen, man ger den lite så den känner smaken och då börjar suga själva.

#13 Det är från mina skogisuppfödarvänner som jag lärt mig mycket om stödmatning/nappar/mjölkersättning osv. Jag anser inte att stödmatning är något "perserproblem" utan en bra hjälp till alla raser och uppfödare. Ibland i stora kullar är det en/två kattungar som halkar efter de andra och behöver tillägg för att inte stryka med.

Marita-L
0

Bhuuu det har utgått så dom kommer inte att ha detta mer…

Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

Crystal Pearl´s

Faxlin
0

Men det är ju makalöst vad svårt det ska vara tydligen.
Men de som tillverkar ersättningen borde väl vara intresserad av att det finns saker man kan använda och ge ersättningen i liksom.
Funderar och funderar. Sedan har vi ju kattklubbarna, ni är ju många. Ni borde kunna få en stor stark konsumentröst om ni går ihop.

Audiatur et altera pars

simzonites
0

#16 menar du att glasnappflaskan inte går att få tag på mer?

/Lotta

Annkis54
0

#13..jag menade att IBLAND så måste man hjälpa till..oavsett ras.
o DÅ ska vi som konsumenter…som lägger ner MASSOR med pengar på våra katter…kunna få tag på bra grejer

Naturligtvis så äter perser eller exoticungar själv precis som alla andra raser o arter….men ibland måste man hjälpa till
just nu så helmatar jag en 4 veckors hona…ca 10 ml 6-7 ggr per dygn…tänk dig själv om du ska sitta med grejor som går sönder…lossnar…nappen har lossnat o fastnat i halsen på henne 2 ggr…livsfarligt..o vi ska ju inte snacka om att hon har blivit lite rädd nu

"helmatar" ytterligare 3st  11 dagars kattungar för att mamman utav någon anledning bara har en tutte som ger mjölk
om jag ger i 5 ml sprutor så tar de bara 5 ml…när jag fyller på o ska starta om så nekar de…=viktnedgång.
om jag har en fungerande 10 ml så äter de upp de 10 ml=viktökning
+ att slippa fylla på sprutorna flera gånger under en matning av en kattunge
Om man ska behöva hjälpa till….så VILL JAG HA BRA GREJOR

kosta vad det kosta villFot i munnnen
o jag tycker att det är jättekonstigt att det inte finns massor med olika grejor "därute" att välja mellan

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se