Ledsen idag
I dag har det bara varit rent ut sagt för jä….igt ..så ledsamt och jag brukar inte bli arg men idag har det bara kokat i bägaren 
Igår började min älskade Jolene blöda i dag 47 ..IGEN… detta är andra gången detta händer… efter ett besök hos vet. igår så väntade vi hela natten för inga tider fanns för op…. så i morse..efter jobbig natt för stumpan som mådde så dåligt så hade Jolene en tid klockan 9… hon las in för operation och papper skickade in till Agria via faxen..
Jolene har haft en levande son i första kullen sedan har hon haft två dräktigheter där det har slutat så här två-tre veckor innan tiden slut…
Tror ni att Agria kommer att ersätta för förlorad avel???
Tror ni att dom betalade kastreringen fast vet. har skrivit att hon var tvungen att ta bort den???
Jag kan ju också säga att livmodern var full av gegga och slafs.. då det inte fanns några bebisar kvar där inne utan endast slafsiga moderkakor..Livmodern var också dålig och det fanns tydliga fel på den.
NEJ NEJ och åter NEJ… ingen ersättning fast jag har den bästa och dyraste med allt !!!Nu är Jolene hemma allt är borttaget och hon mår nu kanske snart bra igen.
Vet ni vad jag fick för svar??
Jo att katten inte får ha varit dräktig tre gånger !!!
I reglerna står det tydligt och klart
Du kan inte få ersättning för
honkatt som lämnat tre kullarefter sig
Det är tydligen samma sak 
Usch …så ledsamt att jag inte har fått någon att behålla efter Jolene.. hon är ju så fin.
Men nu blir hon är glad och go kastrat men det känns ändå så tungt..
Och jag är så besviken på Agria
Det känns som att man har fått ta ett steg fram och flera steg bakåt.. 
Marita - Medarbetare på Perser i Fokus
Vet precis hur det känns. Hade en som hade slapp livmoder och aldrig hade kunnat föda normalt eftersom de slappa musklerna inte kunde pressa ut ungarna. Hon fick ju kastreras i samband med kejsarsnittet direkt för att slippa gå igenom samma en gång till. Ingen ersättning. Hade hon haft livmoders inflammation så hade man fått ersättning men när man väljer själv kastrering för att honan ska slippa lida en gång till så utgår ingen ersättning.
Man har varit på väg att byta fler gånger men jag har valt att inte ha hanarna försäkrade, de kommer ändå aldrig behöva kejsarsnitt.
Du kan alltid klaga, det kanske hjälper??? Det var ju synd om Jolene förstås men nu slipper hon eventuella komplikationer i framtiden och om några dagar mår lika bra som en ung kattunge.
Usch vad tråkigt!!! Hoppas hon blir frisk iallafall!
Kan bara säga att vi är oxå så besvikna på Agria just nu så vi ska byta bolag. Dock ska vi ringa upp VD:n först och framföra vissa saker sen jäklar byter vi.
Så tråkigt…
Om jag var du skulle jag ringa och prata med en annan handläggare ( på skaderegleringen).
Om det står kullar och inte dräktigheter i reglerna så är det det och inget annat som gäller….

Ja ni ..jag har pratat med fyra olika handläggare och alla säger samma.. Nu har jag äntligen fått tag i min egen handläggare som ringde sin chef och frågade och då sas det att reglerna var diffusa…
Ja det kan man ju lugnt säga !!!
Jag har inte valt kastrering utan det gjorde veterinären… Jag lyssnar och gör som dom säger ..allt så att Jolene skulle få må bra… jag är ingen veterinär 
Uch, så ledsamt….
Hoppas hon blir bra.
Jag skulle nog byta försäkringsbolag, som så många andra redan gjort…
//Susanne
Är så ledsen för din skull Marita, Agria har jag dumpat för länge sedan och kan inte rekomendera dom till någon…. Så mycket som är luddigt och som dom inte ersätter för även att dom gör sken av det.
Kan rekomendera dig Sveland, mycket bra försäkringar.
Kram
Sussie
Stackars liten, så tråkigt. Med Agria är det ingen idé att prata. Det enda som gäller är att överklaga skriftligt, för då blir de tvungna att skriva ett vettigt svar, vilket innebär att de blir tvungna att ersätta om de har fel, och fel har de haft förr. De kan ofta inte sina egna villkor.
"Tre kullar" är inte diffust utan hur tydligt som helst, och det är villkorstexten som gäller. Hon har ju bara lämnat en kull efter sig oavsett vad som i övrigt hänt. (Det enda som möjligen skulle kunna vara diffust är om en ensam unge verkligen är att betrakta som en kull, men det är ju inte avgörande här.)
Fy vad trist jag lider verkligen med dig. Byt bolag.Jag har IF och är mer en 100% super nöjd med dom.
/Annika

Oh vad ledsamt. Stackars kisse. Jag har Folksam och varit jättenöjda med de men enligt andra så ska Sveland också vara ett bra f-bolag. /Laila
Så tråkigt och ledsamt! Hoppas nu att Jolene blir bättre snabbt.
Omkramar till både dig och kissen!!
Bettan

Fy vad ledamt Marita :(
Massa tröstkramar och nospussar till otroligt vackra Jolene.
Vad gäller agria - om det står "3 kullar" kan du (om du har ork) ABSOLUT bestrida det. 2 missfall är inte två kullar, det är 2 MISSLYCKADE dräktigheter, alltså precis det som avelsförsäkringen skall täcka.
I det här fallet hade jag inte ens varit rädsd att dra in advokat om agria bara inte fattar sitt eget bästa. det är ett SOLKLART fall och du kommer att vinna.

Hej!
Ja vad ska man säga?Försäkringsbolag klarar sej i alla väder!
Överklaga-skriftligt!(men tror inte det hjälper-tyvärr!)
Jag fick också veta när min hona blev kastrerad (i samband med förlossning-förståss) att AVEL gäller 3 kullar för hona och 5 kullar för hane!
Men nog f-n ska dom ha en att ta avel när man ska förnya!!Sist ringde jag eftersom mina "avelsdjur" börjar vara till "åren (7 resp.6 år) och hörde om avel gällde.Jajemen inte ett ord!
Ska bli intressant när försäkringen går ut i höst om min hona sitter på AVEL förtfarande-fast dom vet att jag bestridit och pratat med dom flera gånger.
Det tror jag kommer stå kvar-nån som vägar deala emot?
Lycka till-håller tummarna för dej!
Heléne

Men såå tråkigt :-((((
Tur att Jolene är bra i allafall :-)
Tröstkram till dej
//Chatrine
Tack snälla för era gulliga ord och jag skall bestrida absolut.
Jolene mår fint idag, skönt är det 
Så tråkigt att det blev så här för dig och Jolene. Men skönt att hon nu är på bättringsvägen iaf.
Har Agria och har inte haft några problem med dem hittills (ett dödsfall och ett kejsarsnitt) Men jag har hört att avelsförsäkringen kan vara problematisk.
MVH
Kristina
himla tråkigt med en SUPERFIN katt.
idiotiskt föräkringsbolag
mina förs går ut nu 1/8 o jag lägger över alla till Folksam
undrar om Agria börjar att fatta galoppen
men överklaga överklaga överklaga

Så tråkigt att höra! Hoppas hon blir bra snart! Agria… hmm….
Att en katt har varit dräktig eller att en katt fått en kull är ju verkligen inte samma sak!
Hoppas Jolene återhämtar sig fint. En tanke slog mig att Agria kanske har definierat "kull", och mycket riktigt, i slutet av villkoren för 2010 anger man detta i sin ordlista:
"Med en kull menar vi ett eller flera fullgångna foster som fötts naturligt eller förlösts med kejsarsnitt, oavsett om fostren är levande eller inte."
I ditt fall Marita, var ju fostren inte fullgångna, så då kan det aldrig räknas som kull.
Men nog är det helt sanslöst att dödfödda ungar ska räknas som att honan lämnat kull efter sig om de är fullgångna! "Fullgångna" har de inte definierat, men det måste väl betyda att honan har gått tiden ut och fostren är normalt utvecklade.

Jag är verkligen ledsen för det som hände, men jag säjer som en del andra här öVERKLAGA, detta MÅSTE Bara vara en feltolkning.
jag har själv varit med om att få beslut ändrade när dom tänkt till lite…. Jag tror nog det går vägen för dig också.
Hoppas Jolene mår bra iallafall och får glädja dig med sin skönket och älskvärdhet många år till.
TRÖSTKRAMAR från mig till dig
Hälsar Lotta P
Sverak diplomerad uppfödare som endast avlar på PKD-fria katter enl DNA och dessutom följer hälsoprogrammet för HCM.
Uppfödningen är också godkänd enligt djurskyddslagen.

Agria skall nu ersätta operationen iallafall..

Stackars er och lilla Jolene 
Jag ska oxå överväga Agria i fortsättningen.
Tröstkramar.
//Lena
SVERAK-diplomerad uppfödare
och
Lycklig självbo!
/\ /\
(>';'<)
('')('')_')~
Om du har livförsäkring och avelsförsäkring måste de också ersätta för förlorad avelsduglighet med 100% om Jolene är under åtta år, eftersom det, som jag förstår, finns en registrerad avkomma (som behövs om hon skulle ha fyllt sex år) och hon har inte lämnat tre kullar efter sig med enligt Agrias definition fullgångna levande eller döda foster. I det sista fallet fanns inte ens några foster.
Förlåt om jag verkar tjatig, men de är skyldiga att tillämpa de villkor de erbjuder när man tecknar/förnyar försäkringen.
Monica

jag är benägen att hålla med dig Monica.
jag tycker nog att en skrivelse bör skickas till AGRIA där man pekar på detta.
Håller tummarna för att det ordnar sig.
Hälsar Lotta P
Sverak diplomerad uppfödare som endast avlar på PKD-fria katter enl DNA och dessutom följer hälsoprogrammet för HCM.

Precis som Monica (#23) säger, detta är ett solklart fall. Ring (eller ännu hellre, skriv) och var TYDLIG. Du har läst deras regler, du har konfererat med andra, och det finns INGEN tvekan om att du skall ersättas med något annat än fullt avelsförsäkringsbelopp.
Avsluta med något icke-aggressivt men tydligt (lätt hotande) av typen: "Jag hoppas verkligen att detta inte är något som vi behöv diskutera mer. Jag ser fram emot att få min fulla ersättning inom (hur länge nu det står i reglerna att de har på sig att betala) så jag slipper vidta ytterligare åtgärder. Detta är något som som varken skulle gagna mig eller er. MVH/ Marita"
Några "hotelser" ska nog inte behövas. Att veta varför man har rätt är i sig hotfullt nog.
Jag har ett par gånger fått rätt genom att hänvisa till vad som står i villkoren. Den ena gången gällde det dolda fel och den andra gången ränta.
Jag kan bara berätta att jag fick avslag på min överklagan. Nu handlade inte längre om antal kullar utan att skadan på livmodern har uppstått pga av tidigare dåliga dräktigheter…och då menar dom att det inte går under deras bestämmelser för villkor.. för att få ut för förlorad avel..
Men åter igen skall jag hänvisa dom till deras egna villkor där det står tydligt:
Förlorad avelsduglighet (endast om livförsäkring finns)
Du kan få ersättning med upp till försäkringsbeloppet när din katt varaktigt har förlorat sin fortplantningsförmåga genom kastration, som direkt följd av någon av nedanstående orsaker:
- Livmodersjukdom med kliniska symtom.
- Skador i samband med förlossning och dräktighet.
Så vart är problemet?? Jag förstår inte…suck…
De kan snurra runt allt bara för att slippa betala. Jag ska säga upp ALLA min kattförsäkringar nu när försäkringsåret tar slut, de har ändå lurat en så många gånger.
Ja varför skall dom bara vända och greja hela tiden varför kan dom inte bara betala det som man har rätt till..grrr

Även om du fått avslag med nya motiveringar så dra det till sin spets och överklaga. I handlingarna med avslag som du ska få ska du också finna hur du överklagar ett beslut. Men något som är enormt viktigt är att du är saklig och inte kommer med hotelser eller dyligt då detta absolut inte gagnar dig.
Angående Sveland så kan jag säga att man inte ersätter behandling på avelshane som förlorat sin fertilitet trots uppvisade stamtavlor på kattungar både innan och efter behandling har skett samt intyg från veterinär.
Något som man också ska ha med sig är att ett försäkringsavtal är ett-årigt men att det kan brytas innan förfallodagen. Normalt är ju att katten dör eller säljs. Men man har också rätt att som kund säga upp sitt avtal pga missnöje med skadereglering och då är det en fördel att överklagande har skett.
/Ingela
Tack Ingela för dina ord.
Jag överklagar och inga hotelser finns med. 

Fy vad tråkigt både med din katt och försäkringsbolaget.
Jag har Folksam och är jättenöjd. Min perserhona blev tvungen att snittas och två kattungar klarade sig.
Jag fick ersättning för både snitt och kastrering utan några problem. Stå på dig och hoppas det löser sig.
Så tråkigt med din hona.
Men det är ju det jag säger, försäkringsbolagen betalar aldrig när man behöver det, inte ens när det stämmer med avtalet.
De är kvalificerade bedragare. Dessutom har de jobbat hårt på att alla djur ska vara försäkrade, för att sedan hålla inne alla ersättningar. Det tjänar de pengar på! Man skulle ha startat försäkringsbolag och blivit miljonär!
Jag har sagt upp alla djurförsäkringar och det går precis lika bra. Jag har inte behövt nalla ur kontot, som jag själv sparat för oförutsedda utgifter.
Ute i Europa är det väldigt ovanligt, om ens möjligt att försäkra djur.
Dolda fel-försäkringen är bara nys! Jag har aldrig hört någon som fått ersättning. Finns det någon här som fått det?
Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se

Jag har funderat på att säga upp mina.Hade man sparat de 550kr jag betalar varje månad skulle det bli mycket.Nu har jag inte haft några problem med If som jag har men ändå…..

Som sagt, jag har aldrig haft problem med mitt försäkringsbolag och det gäller även dolda fel.
Jag har fått ersättning för dolda fel.
Har suttit i telefonen halva dagen och alla jag har pratat med..skadereglerare som chef.. säger att Tre kullar är samma som tre dräktigheter..suck.. fast det står tydligt i villkoren vad som menas med kull.
De sitter alltså på ett extra villkor ( gömt under bordet) som inte finns i det synliga villkoren..Att kull är samma sak som dräktighet.
Dom kan inte hänvisa till någonstans det står utan det är bara så säger dom..suck..
De menar också att Jolenes livmoder blev skadad av första snittet så därför blev det som det blev med den sista..suck.. VARFÖR blev det då första gången kan man ju fråga sig..då hon inte änns hade blivit snittad..
Alltså jag har kokat över idag… jag blir så arg.. de pratar ju mot sig själva.
Nu struntar jag i att prata med dom och överklagar till det högsta..

Du gör helt rätt i att överklaga, jag hoppas verkligen att du får rätt där, för det anser jag absolut att du har.
Nu måste jag ändå säja att jag personligen har inte haft några större problem med agria, ett par gånger under de 25 år jag varit kund har det varit lite "tjafs" men inte mer än att et kunnat rättats till.
Jag har också som #33 frågade fått doldafel försäkringen att gå in och täcka katter som levererats från mig, tror det faktiskt är fler än en gång också. Nu är det väl inte prio 1 att samla den informationen i min egen databas (hjärnan) så jag har säkert glömt någon katt, men att det varit till hjälp - absolut !
Personligen tror jag också att det är lite si och så med vad man får ersättning för och inte, oavsett vilket försäkringsbolag man väljer.
men en sak är säker, jag skulle ALDRIG haft råd att göra så mycket som har behövts under mina år som uppfödare om jag bara sparat den premie som jag betalar in under ett år…..med tanke på hur höga dagens veterinärskostnader är skulle jag nog fått säja adjö till många fler katter än jag behövt, tack vare min försäkring i AGRIA.
Jag vill också gratulera de som varit så lyckliga och inte behövt prova på att betala alla de kostnader ett antal operationer i följd kostar, samt kanske en magnetröntgen..mm..mm,men OM man som jag varit utsatt för det, jag då är man lycklig över sin försäkring jag lovar.
Hälsar Lotta P

Enligt en lätt beräkning så har försäkringsbolagen fått massor av pengar av mig, som antagligen mest gått till chefernas jättebonusar.
ca 14.000 per år, under 33 år blir det minst 450.000:- vilket hade räckt till handpenning på ett hus! Under alla dessa år har jag fått ca 7.000:- i ersättning.
Så jag har inrättat ett särskilt konto till katterna, ifall det händer nåt. Ännu har jag inte behövt ta ut nåt. Jag är mitt eget försäkringsbolag.
Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se
Tänker precis som dig Erna, fast hittills har jag betalat men redan förra året tog jag bort försäkringar för hanarna och äldre honor jag vet alltid har lätta förlossningar. Nu har jag bara de tre unga oprövade försäkrade men tar bort även dem nu. Vet att två åtminstone har inga problem att föda, den tredje bär sin kull fortvarande men mamman hennes föder alltför lätt. Visst kan det hända annat men under mina år har jag haft två kejsarsnitt varav en var på grund av min otålighet och hade inte behövts och så fick en katt metallsticka i ögat och en fick ficka i matstrupen, det är allt och man har betalat bra bit över tusenlapp per månad fram tills förra året.

Nu är det ju så att alla har inte lika tur som du Erna med katter som aldrig behöver till en veterinär för kostsamma behandlingar och undersökningar.
Och för OSS skulle det vara förödande att inte ha en försäkring på våra katter, speciellt de som går i avel.
Jag lägger nog en slant på att dom ändå ÄR försäkrade, skulle man göra en sammanfattning av alla katter som går i avel så tror jag nog det lönar sig ändå i längden.
Hälsar Lotta P

Vad kostar ett kejsarsnitt ex?
Jag har gjort 4 stycken genom tiden och någon har hamnat på 7000 -12000 och jag kom på jouren (stor helg) en gång och alla möjliga prover togs och det gick på 16000:-
Agria har ersatt alla dessa gånger så där har jag varit väldigt nöjd och trygg !!
Nu har jag räknat bort Jolenes sista operation men dom ersatte även den till slut.. ja dom ersatte allt utan för förlorad avel.

Usch vilka summor.När jag hör det blir man ju osäker i att ta bort försäkringarna på sina katter.
Veterinärvårdsförsäkringen tycker jag är bra att ha. Jag betalar knappt 400 kr/år och katt för dubbel veterinärvård. Avelstillägg har jag på honorna. Däremot tycker jag inte livförsäkringar på flera katter är värt pengarna, så det har jag inte, förutom på kattungar som är till salu så att köparen kan ta över den.
Men har man betalat en dyr livförsäkring ska man förstås ha det man har rätt till. Konstigt att Agria inte tänker på vilken negativ marknadsföring det innebär att krångla.
När något väl drabbar ens katter så är det tryggt med en försäkring.
Det kan ändå handla om väldigt stora summor.
Jag skulle inte våga ha mina katter oförsäkrade.
Jag har haft tur och inte råkat ut för mycket, men jag kan slå vad om att det plötsligt skulle inträffa något om jag sa upp försäkringarna.
Nä, jag vågar helt enkelt inte…
Yataz