Perser iFokus

Perser

Etikett03-avel-genetik-uppfödning
Läst 2120 ggr
Cybercat
0

Upprepade kejsarsnitt

För att inte ta över Shielas tråd så svarar jag Elin i ny tråd :)

Elin ställde en fråga i slutet av sitt svar (inlägg #10) i den tråden.

Hon skrev:

Bare det ikke ender opp med Keisersnitt i år igjen,..slik som ifjor…

Ville og da spørre dere andre her:

Hvor mange av dere her på PIF har opplevd att det er mye større sjanse for att det kan gå mot Keisersnitt denne gangen og, når hun hadde det ved siste fødsel for ca 1,5 år siden??

Blir det Keisersnitt denne gangen og,..ja da blir det nok sterilisering også, dessverre,..for min 5 år gamle jenta…Og enda har jeg ikke fått en eneste jente etter henne jeg kunne ha beholdt selv.

Håper å få noen Gode råd og meninger ang. det!!

Cybercat
0

Jadu Elin, det var en bra fråga. Jag har för det mesta varit förskonad från kejsarsnitt, men ett par har det blivit genom åren, dock aldrig 2 på samma hona.

Svaret ligger nog mest i VARFÖR du fick snitta hennes första kull. Om det var en unge som låg helt fel, eller var jättestor, eller död, då har du en god chans att det går mycket bättre denna gången. Om det var för att hon var värksvag, eller trång i bäckenet, då har du istället en stor risk att det händer igen.

En annan viktig del är - fick hon fram NÅGON unge själv? Den första ungen en hona föder har det tufft, för det är den som får "bredda vägen" ut. Detta bör ske när honan är relativt ung och fortfarande inte stenhård i skelettet, så vägkanterna är lite mjukare så att säga :) Det är också därför det ofta rekommenderas att inte låta en hona få sin första kull efter 3, max 4 års ålder, särskilt med våra tungbenade och bredansiktade raser.

Så, om hon inte födde fram någon unge alls själv förra gången, och hon nu är 5 år, då hade i alla fall jag haft jourveterinärens nummer förprogrammerat på telefonen.

Inte för att måla fan på väggen, bara ett ärligt svar!

Jag hoppas innerligt att allt går väl för dig och din docka.

/Emma

Annkis54
0

Jag håller med Emma här
allt beror på varför
jag har oxå varit förskonad från kejsarsnitt..o heller inte 2 gånger på samma hona. ännu…Tyst
Sist jag hade kejsarsnitt var på nyårsafton ….o det gick inget bra…men honan klarade sig i alla fall.
hennes problem var att hon knappt hade några värkar att prata om…efter en hel natt med väldigt svaga krystvärkar så blev det snitt. HOn har inte löpt sen jag tog bort p-pillren efter det…men jag kan lova att jag kommer att vara nervös när det blir dags för henne nästa gång.
Innan detta snitt så var det nog 8 år sen sist..o då var det för att jag var för oerfaren:):)
hoppas det går bra för din hona

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Marita-L
0

Håller tummarna för din hona.

Jag har haft oturen till två snitt på samma hona.. Första gången hade hon en bebis och den var svag och det blev inte tillräckligt mycket stimulans för riktiga värkar.. hon gick då till Dag 71 och det blev snitt för hjärtslagen på bebisen var svaga.

Sedan födde hon en kull utan problem.

Tredje kullen slutade med snitt pga av att andra bebisen la sig på tvären.

Hon blev kastrat ihop med snittet.

Sedan har jag haft otur att behöva snitt någon mer hona och hon har sedan fött två kullar där efter utan problem.

Men visst ökar "risken" efter ett snitt eftersom det alltid blir sammanväxningar.

Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

Crystal Pearl´s

sidentassen55
0

Jag Har ckså haft oturen att snitta sammahona 2 ggr, dock har detta endast hänt en gång under mina 21 år.

Har inte alls varit med om många snitt, tror det är totalt 4 eller kanske 5 och det har alltid berott på att en kattunge legat "fel".

Så jag instämmer i vad Emma skrivit att det inte behöver bli det denna gången för din hona. men det gäller ju att vara uppmärksam.

Lycka tillSkrattande

Hälsar Lotta P

S*Sidentassen perser

Sverak diplomerad uppfödare som endast avlar på PKD-fria katter enl DNA och dessutom följer hälsoprogrammet för HCM.

Uppfödningen är också godkänd enligt djurskyddslagen.

KyssGladCool

Silkyrain
0

Hei alle sammen! Glad

Tusen Takk for svar på mitt spørsmål til Emma, AnnKis, Marita og Lotta.

Vel, jeg sitter nå her og venter fremdeles på att hun forhåpentligvis skal begynne med veer,…men det ser dårlig ut..

Dette minner noe om den fødselen eller tiden FØR den fødselen i fjor.

Da var det og bare en kattunge, som jeg tror att det er nå også.Hun er nå på dag 67-68, og det er 4 dager snart siden slimproppen gikk.Hun har tidligere hatt 4 kull, så dette her er ikke noe nytt for henne. Sitt første kull fikk hun når hun var cirka 1 år.Og etter det omtrent 1 kull i året. Men hun har da også hatt noen Livmorbetennelser også. Det hadde hun i fjor uten att jeg visste om det. Det var derfor utifra Vet. sin informasjon att fødselen ikke ble satt ordentlig i gang i fjor, selv om hun hadde litt veer, men Vet. mente att hun hadde mistet så mye fostervann att det var for lite igjen så att hun kunne klare å trykke ut ungen selv.

Dessuten sa hun att ungen var så stor! ,..ja så derfor var et snitt eneste mulighet. (Det viste seg dog etterpå når ungen kom ut att den var asolutt ikke såå stor alikevel, bare nokså vanlig på 72 g!Men Veterinærer kan jo og ta feil, akkurat som vi andre!)En annen ting som jeg derimot oppdaget på den lille jenta hun fikk og som ved 1 ukes alder så riktig så fin ut, det var att Chiara hadde fått overført sine Bakterier fra sin Livmoderbetennelse til den lille via morkaken , så att hun og hadde en betennelse i kroppen, og den betennelsen hadde satt seg i hennes lille bakfot med det så sørgelige resultat att hun Moochi, kattungen, mistet 2 av sine tær, på den foten,…oj, oj, stakkar liten..Såå vondt som jeg fikk av henne når jeg oppdaget det, ..jeg trodde nesten ikke mine egne øyne…Gråter

Jeg har nå hatt døgnvakt i 5 dager , og er temmelig lei, litt irritert for att dette ikke kan gå "naturens gang",..men det hjelper jo så lite…

Så i morgen da er det avsted med Chiara til Vet. ,og hun blir sikkert snittet, OG da blir det også til att hun blir kastrat, for noe orker jeg ikke dette mer. Det er nok best for Chiara tror jeg, att hun nå får slippe alt dette , heller håpe på bedre resutat på en av de andre hunnene her etterhvert.

Sender med ett bilde av lille MOOCHI, Chiaras lille enebarn fra Februar-09.

Ha en FIN Uke!

MVH fra Elin.l

Marita-L
0

Det är så ledsamt men alla är inte menade till avel hur tråkigt det än känns, så hon mår nog säkert mycket bättre av att få vara kastrat.

Jag håller tummarna hårt att allt skall gå bra fast detkänns mörkt.

Men slemproppen kan gå långt före det är inte ovanligt och en del föder väldigt sent t.om i dag 71 så ge inte upp hoppet.

Hur länge parades dom? Kanske inte ägglossningen kom igång 24 timmar från första parningsdagen.. kanske det tog längre tid…36??

Kram

Crystal Pearl´s

Annkis54
0

Men du Elin…Om hon mår bra…kan du inte låta det gå några dagar till?
Mina 2 sista förlossningar (katternas alltså:):) så fick Mica på dygn 70 …bara en unge o det gick hur bra som helst
Nirvana fick 4 st på dygn 68.
Så jag tycker att om din hona bara mår bra..så låt det gå i alla fall över 70 dagar. Så skulle jag gjort
Tänk om hon kan få en lite Moochi till…sååå söt

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Marita-L
0

Hur har det gått Elin?

Crystal Pearl´s

Silkyrain
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Heisann!Skrattande

Så din mail først nå, Marita! Er ikke så mye på PC´n for tiden, det er så mye annet som skjer her hjemme.

Den 26.juli så ble det ett nytt Keisersnitt på Chiara,..og det var en liten tynn hanne som lå på tvers som gjorde det att hun måtte bli snittet,..igjen..En sort/hvit van, og veldig lik sin Far.

Chiara hadde igjen en kraftig Livmorbetennelse, og kattungen var helt gul av all denne verk…Ikke hadde han fått all den næringen som han skulle ha hatt heller, med kun en vekt på ca 60g..

Vel, dessverre så endte det med att han ikke overlevde…Gråter

Etter vi kom hjem fra Veterinæren , det var da problemene begynte. Trist er det jo, men han hadde pusteproblemer, det så ut som att han holdt på å bli kvalt, flere ganger,..og jeg trodde att det sikkert var fordi att han hadde svelgt fostervann,.men jeg vet ikke årsaken, det kan rett og slett være att han hadde fått i seg en del av denne Livmorbetennelsen han også via morkaken.

Min Veterinær var hele tiden veldig skeptisk til om han i det hele tatt ville overleve…

Men nå er iallefall Chiara sterilisert, og faktisk

så er jeg lettet over det att jeg valgte å gjøre det, så slipper både hun og jeg flere unødvendige bekymringer om,…"jaa hvordan vil det gå med neste kull???" Hun er 5 år nå og har egentlig gjort sitt med 5 kull, selv om det var litt synd att jeg aldri fikk en datter etter henne å avle videre med,…men, men sånn er bare livet. Får heller prøve igjen med nytt frisk blod!

Ha en Fin sommerdag alle sammen! Her i Kristiansand har vi ca 25 grader, litt skyet men varmt og lummert. Cool

Her ett bilde av min søte såå snille Chiara!Kyss

MVH fra Elin.

*** AV SILKYRAIN (N) ***

http://silkyrain-cats.com

Marita-L
0

Usch vad ledsamt men det är bara att ta nya tag fast det känns jobbigt. Vet precis hur du känner det.

Lycka till i framtiden med något nytt

Crystal Pearl´s

Mirra
0

Jag lider med dig så tråkigt på denna söta lilla Chiara, hoppas du

du hittar någon ny docka som du kan få glädje av:)

Lycka till Elin!

// Rosie

Annkis54
0

så tråkigt när det går så
hon är himla fin

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Silkyrain
0

Heisann! Skrattande

Tusen takk til dere alle for gode ønsker og tanker, og komplimanger til både Moochi og Chiara!!

Det setter jeg virkelig pris på!! FlörtGlad

Ha det Riktig Godt!

MVH fra Elin.

***AV SILKYRAIN (N) ***