Perser iFokus

Perser

Etikett09-hälsa-beteenden
Läst 2691 ggr
exotic4ever
2010-08-06 20:54
0

Kattproblem eller problemkatt

Har en honkatt på ca 1 år som kissar på golvet, aldrig i lådan. Har nu satt henne på peniccilin för att utesluta UVI men utan effekt, ingen blod eller så i kisset, hon har även bajat utanför lådan någon gång detta har hållt på ca 2 månader men tenderar till att öka.

I hushållet finns flera katter o naturligtvis flera lådor. Katten är fertil, gett henne p-piller nu men samma kisseriproblematik, nu börjar det gå så långt så vi står snart inte ut, vi kommer inte nära nån förbättring eller lösning utan nu får katten bo i ett eget rum i väntan på vad vi ska göra, inte kul varken för henne, oss eller övriga katter men vad gör man??

Katten är undersökt av veterinär UA.

Tips, råd mottages tacksamt.

Marita-L
2010-08-06 21:13
0

Ja ibland är det inte lätt.

Ni kanske får fundera om ni inte skall ta och kastrera henne och sedan se om det inte finns något bra hem där hon kan få vara för sig själv.

Hon kanske tillhör dom som vill ha en "egen" låda.

Hon visar ju tydligt att inte allt är okej. Och ibland blir det inte alltid så som vi vill.

Lycka till

Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

Crystal Pearl´s

[silkesnosen]
2010-08-06 22:41
0

Håller med ovanstående…hon vill kanske ha ett eget hem, med egen låda! Katter är ju solitära, även om de kan lära sig leva i grupp och  vissa individer väljer det!

sidentassen55
2010-08-06 23:34
0

Är hon rumsren när hon är på eget rum?

OM så är fallet är det ju uppenbart att hon vill vara ensam.

Att något är FEL är ju helt klart iallafall.

Hade själv en honkatt med samma problem som ALDRIG gick ur henne, jag var till slut tvungen att låta henne somna in. men hon blev både omplacerad och kastrerad och inget hjälpteRynkar på näsan

Hälsar Lotta P

S*Sidentassen perser

Sverak diplomerad uppfödare som endast avlar på PKD-fria katter enl DNA och dessutom följer hälsoprogrammet för HCM.

Uppfödningen är också godkänd enligt djurskyddslagen.

KyssGladCool

exotic4ever
2010-08-06 23:52
0

#3 kan inte svara på detta ännu då hon precis har fått rumsarrest i stora badrummet men om nån dag eller vecka vet man ju det säkert.

svårt att omplacera med ifall kissandet fortsätter, vill ju inte ha en katt som blir vandringspokal utan då får hon hellre somna in så vet jag iallafall vart hon är, detta får vi ta ställning till så fort vi vet hur hon reagerar på att bo avskilt funderade i början på att det kunde bero på att hon skulle bli vuxen o löpa men det har som sagt accelererat, trist med en hona köpt till avel.

[silkesnosen]
2010-08-06 23:55
0

#4 Kan fodervärd kanske vara en lösning för både dig och katt?!

exotic4ever
2010-08-07 01:14
0

#5, skulle vara helt underbart om man fann nån för katten är underbar och just nu världens ledsnaste

Peace
2010-08-07 01:56
0

Så synd att det är så, det är väldigt svårt. Jag hade en husis för länge sedan som kissade och skvätte som en hane, men det var bara i samband med löp.

Håller med dig, man vill inte omplacera en kisskatt och ge problemen till någon annan. Hoppas rumsarresten hjälper.

origirl
2010-08-07 02:45
0

#6 Er ni mycke borta?? Jag får protestmarkering om mine katter tycker jag er för lite hemma. I perioder så er jag gärna mycke hos vänner,skola, kurs och då ligger det gärna en fin bajs i duschen og kiss på moppen. Slutar med engång jag er mera hemma Oskyldig

Marita-L
2010-08-07 11:14
0

#4 Hoppas du får rätsida på detta nu då.. kan ju vara lite svårt att avgöra ändå om hon är i stora badrummet då hon kanske inte heller vill vara ensam på det viset och instängd.

Du har inte någon möjlighet till boplats med rastgård?

Det är så tråkigt när det blir så här och man vill ju absolut inte föra över ett problem till någon annan. Risken finns att det även blir en ovana..ett dåligt inlärt beteende.

Lycka till och jag hoppas det går bra.

Crystal Pearl´s

Erna
2010-08-07 14:33
0

En av de orsaker som vanligen leder till avlivning är just orenlighet.

Det är svårt att att tackla och sällan framgångsrikt.

Jag gissar på att hon protesterar mot de andra katterna, dvs hon accepterar inte sin rangplats. Försök att hålla ut med enkelrum. Det är troligen det enda som ev kan hjälpa. Risken finns att hon etablerat ett beteende som inte går att bryta.

Jag tror inte på kastrering, för då sjunker hon i rang ytterligare.

Lycka till!

Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se

SussiF
2010-08-07 14:52
0

Har du provat byta kattsand? En del är väldans kräsna med var dom sätter sina tassar och sin rumpa

[MonEnil]
2010-08-07 15:01
0

Jag har en honkatt som inte alls vill kissa i någon sorts sand. Hon vill ha en liten tom låda eller rivet tidningspapper. För större behov går hon i sandlådan. Det kanske inte är så med din hona, men kanske kan vara värt ett försök i alla fall.

Peace
2010-08-07 15:34
0

#12 Så är det här också, några av katterna vill ha tom låda, alltså bara tidningar i, några vill ha pellets, några kristaller och några använder sand. Kan ju vara värt att prova, exotic4ever.

exotic4ever
2010-08-07 15:40
0

Ska åka iväg o köpa lite olika strö, kan ju vara värt att testa men brukar de börja med sånt då de kissat o bajjat på en o samma sand sen de varit 3 månader?

Peace
2010-08-07 15:52
0

Katter är nyfikna djur :). De brukar se vad det är för något. Du kanske kan lägga en gammal bajsplutt i nya lådan först, eller lite kiss så hon fattar vad det är till för. Om katten kissar på samma ställe alltid när den gör det utanför lådan, lägg den nya lådan där.

exotic4ever
2010-08-07 16:59
0

#15, har försökt med nya lådor precis där hon kissar med resultatet att det var lådor i massor men hon fann bara en ny yta bredvid Tungan ute men än så länge kissar hon iallafall inte på övervåningen, alltid nåt. Kommer göra en ny test med nya lådmaterial imorgon och hoppas hoppas det funkar, fram till dess får hon vara i sitt rum där det ännu inte hänt några olyckor utanför lådan trots att det är samma sand där .

hoppet är det sista som överger människan som tur är, älskar katterna så annars hade allt varit lätt…

englagirl
2010-08-08 11:28
0

Vad har du för slags lådor?

Med eller utan tak?

Här kan du läsa lite mer om katter som kissar eller bajsar utanför lådan.

http://hittekatter.ifokus.se/Articles/Read.aspx?ArticleId=330a1b2a-a8d4-4e88-b8cb-67e744a1d982

//Lena

www.categoris.se

SVERAK-diplomerad uppfödare

och

Lycklig självbo!

/\  /\
 (>';'<)
  ('')('')_')~

exotic4ever
2010-08-08 12:00
0

har både lådor med o utan tak, enorma o små.

nu när hon varit frånskild flocken har hon hållit sej till lådan så, ja, tror jag är närmare problemet men ändå långt från lösning.

Marita-L
2010-08-08 13:11
0

#18 Då är mitt råd kastrering och ett nytt hem där hon får vara själv.

Nu visar hon att det är inte lådan som är problemet utan att hon tillhör dom som vill vara själv med egen låda.

Lycka till

Crystal Pearl´s

sidentassen55
2010-08-08 13:13
0

Jag instämmer till 100% i vad marita skriver här.

För både din och kattens skull….skaffa nytt hem snarast…

Hälsar Lotta P

S*Sidentassen perser

Sverak diplomerad uppfödare som endast avlar på PKD-fria katter enl DNA och dessutom följer hälsoprogrammet för HCM.

KyssGladCool

[MonEnil]
2010-08-08 14:01
0

Det kan låta som en enkel lösning att skaffa ett nytt hem, men det måste vara enormt svårt att hitta ett lämpligt sådant som inte redan har djur och som är villiga och kan ta sig an en redan vuxen katt som är lite känslig.

sidentassen55
2010-08-08 15:34
0

#21 Tycker du det ??

Jag har nog aldrig sett det som något problem att hitta nya hem till mina katter…… Jag tycker det finns/har funnits hittils, många som vill ha vuxna katterObestämd

Hälsar Lotta P

S*Sidentassen perser

KyssGladCool

Marita-L
2010-08-08 17:06
0

Det enda svåra som jag kan se i det hela är ens egna känslor till katten men man gör det för kattens bästa.

Lycka till

Crystal Pearl´s

exotic4ever
2010-08-08 18:09
0

Håller på att försöka vaska fram en plats inom närmaste släkten

Marita-L
2010-08-08 20:58
0

Låter super Skrattande

Crystal Pearl´s

sidentassen55
2010-08-08 22:01
0

#24 det låter ju suveränt bra:-)

Inga problem ska du se till slut:-)

Lycka tillGlad

Hälsar Lotta P

S*Sidentassen perser

KyssGladCool