Hankatt
Hur vet man vilka linjer som passar ihop och inte? Hur viktigt är detta?
Vill gärna att så många som möjligt skriver sina åsikter och erfarenheter.
Jag har tänkt att inte bara köpa med hjärtat denna gång. Och inte rusa iväg för fort heller….
iofs så upplevs jag nog som ganska omständig o seg när jag ska köpa katt.. 
Jag vet inte hur man vet om hanen och honan passar ihop utom genom att prova. Det kan gå helt åt skogen eller så blir det bra. Och visst är det viktigt att de passar ihop. Tror att det är ytterst sällan det händer att de inte passar ihop, att det blir helt tokigt. Inte sagt att parningsresultat alltid ger det man önskar men det är annan sak.
Jag väljer hane efter vad jag önskar förstärka i nästa generation, alltså det jag ser är svaga punkter hos mina föräldradjur.
Verkar ju ganska logiskt det du skriver. Hoppas fler skriver 

Personligen tycker jag inte det behövs skrivas mer….det väsentligaste är ju sagt…..
Det finns ju INGA garantier för vad som egentligen passar som handen i handsken….
Men nog tycker jag att hjärtat ska vara med också….du kan ju inte säja att ditt val av katt var fel, för att du följde hjärtat när du köpte hanen av mig…..detta är ju saker som händer lite nu och då för alla, även om inte alla berättar om det….och ingen kan klandras heller
Jag önskar dig lycka till i ditt sökande efter RÄTT katt….hoppas du snart hittar honom
Hälsar Lotta P
Sverak diplomerad uppfödare som endast avlar på PKD-fria katter enl DNA och dessutom följer hälsoprogrammet för HCM.
Uppfödningen är också godkänd enligt djurskyddslagen.

Jag har väl inte sagt att nåt av mina 3 hankattsval varit fel. Men jag har inte valt utifrån hur stamtavlorna sett ut precis.
attans vart tog mitt inlägg vägen:):)
det som jag skulle tänka på är att det inte skulle vara för nära besläktade.
O att man kanske inte parar på såna linjer som man vet det ligger vissa fel i…eller som har gett massa fel.
Förutom det så går jag nu på färg. Vad vill jag ha ut för färg på mina kattungar. O så naturligtvis som Peace skrev…nån man vill förstärka..
men hur ska man veta att vissa linjer inte **passar ihop??
**det kan ju vara rena slumpen att vissa parningar går fel. Fast det kan ju finnas en massa där som jag inte vet om.
Jag kan inte heller detta med stamtavlor:):)
Er enig med dom andra här men jag er nog lite nogen på stamtavlan också. Köpt med hjärtat har vi nog gjort alla som en
Jag brukar studera hemsidor, stamtavlor, utställnings resultat för at danna mej en bild av vad dom ulika linjorna ger.
För kattungarna ärver inte bara mor och far men dom som ligger längre bak också. Så ser jag på vad vil jag haft bättre på min hona. Har jag en liten hona så er typ en liten hane kanske inte det bästa att para med.
Men jag har en kjänsla av att det här med stamtavlor er nånting man lär sej, inte bryr sej om eller så har man bara en kjänsla av at det här blir bra.
Nån uppfödare värkar ha en egen intuision om vad som blir bra.
Lite från mig då
1. standarden är vad vi avlar upp emot.
2. leta reda på katter som du gillar looken på och tycker är snygga
3. studera stamtavlor på dom katter som tilltalar just dig, tex vad för linjer ligger bakom, vad har man använt för färger osv.
4. följ inte vad som är populärast just nu, tex. vad som vinner på show. dom katterna kanske inte passar just dina utan följ ditt eget tycke å tänke i jakten på din perfekta katt.
5.vad fattas dig, tex panna,ögonfärg,små öron osv, leta efter de du inte har.
6.när du köper din hane, åk dit om du kan å känn å kläm på honom, en bild säger inte mycket.
7.välj vad du vill köra på, exo eller perser eller båda, färg, jag själv har valt pure persian, inget silver och mycket solider och 03:or i mina stamtavlor för jag vill ha solidens uppbyggnad på mina vitfläckar.
8. jag har två mentorer som lärt mig allt jag kan, och det är guld värt men ändå vet jag exact hur min drömkatt ska se ut. Ja har också en favvouppfödare i USA som jag studerat in i det minsta tex,stamtavlor. Vilka linjer som passar ihop vet man aldrig om det inte gjorts tidigare, men det är ju det som är grejen att testa sig fram å se vad det blir. ja nu orkar ja inte skriva mer men det är lite av hur jag tycker, skulle kunna skriva flera sidor men jag är ingen skrivare å stavar fel gör ja me
Sedan länge har det alltid varit viktigt att välja också efter stamtavla när man avlar på grönögda silver och golden. Jag har alltså alltid gjort det, även på mina solida.
Jag har studerat stamtavlor sedan mer än 35 år, vilket har hjälpt mig väldigt mycket. Det är ett råd som aldrig är fel.
Man bör kolla vad vissa katter har givit, samt deras avkommor coh syskon. Det viktigaste är att ta reda på om det finns ärftliga sjukdomar som man vill undvika. Många är de katter, som jag jag helt har undvikit. Inte helt lätt att få reda på sanningen, men det brukar gå för det mesta.
Just idag fick jag ett mail från en uppfödare i USA som delade med sig info om vissa tyska linjer, som jag hädanefter ska undvika. Man vet aldrig om man stöter på dem i framtiden.
En uppfödare bör ha eller skaffa sig kunskap om sina linjer, för att bli framgångsrik. Det finns ändå inga garantier för att man lyckas, men det underlättar.
Min tumregel för grönögda PER/EXO är, lite nytt och lite gammalt, gärna blanda engelska och amerikanska linjer.
Om man använder sk matadoravel, dvs att en katt återkommer ofta i stamtavlan, kan vara väldigt lyckat, men riskerna för bakslag ökar också.
Om stamtavlan är 100 % utparningar, så sprids också genbasen, så att det blir svårt att pricka rätt. Därför föredrar jag att det finns lite släktskap längre bak, då har man en mindre genbas och större chans att lyckas få toppungar. Man bör tänka på att risken för defekter också ökar, så det gäller att vara påläst innan.
Man kan hitta stamtavlor på nätet och kolla bakgrunden i många generationer. Kolla på
Det är en del av mina erfarenheter av avelsarbete.
Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se
Erna skriver bra. Det är bra också att känna sina linjer längre bak, det är endast då man vet vad det blir för ungar. Två helt främmande linjer, hur fina än föräldrakatterna är, kan ge något man inte önskar, gång på gång. Målet är ju stärka det goda och plocka bort det som inte är bra för själva kattungarna och perserstandard.

Eftersom jag vill få fram mönstrade katter så valde jag en hane med lite olika mönster längre bak i stamtavlan, själv är han tabby. Det gav ju resultat (även med en coulorpoint) Betty B blev ju spotted och Lucky Lucy blev tabby så hans anlag måste vara starka men det vet man ju inte innan så visst var detta en chansning. Jag har också försökt att inte köpa honkatter med det som hanen har som starkt tex han har väldigt stora runda ögon ja nästan för stora. Detta är tankar från mig som är ny på detta och om det är rätt eller fel det vet jag inte. /Laila
När det gäller ärftligheten för mönster, är det lätt att räkna ut vad det kan bli.
Tigré är dominant över tabby. Läs min genetikserie på min hemsida. Del 2 handlar om mönster.
Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se
Jag kan tyvärr inte ge några råd då jag bara köpt med hjärtat då jag inte haft planer på nån uppfödning även om det har blivit en kull nån gång, funderar nu på att kastrera allt jag har…..

Håller helt med #7 (Sussie) & #8 (Erna) i deras respektive inlägg, som ju åtminstånde delvis handlar om olika saker.
Lite särskilt vill jag trycka på det Erna säger:
"En uppfödare bör ha eller skaffa sig kunskap om sina linjer, för att bli framgångsrik. Det finns ändå inga garantier för att man lyckas, men det underlättar."
Hon kan hon, Erna. Lyssna på henne :)
Jag skulle kunna skriva milslångt om detta, men det mesta av vikt är redan sagt.

Oh, EN sak vill jag nog ändå tillägga, som visserligen Sussie rörde vid men som är värt att upprepas.
Som vitfläcksuppfödare stirrar man sig lätt blind på färgen. MYCKET viktigt om du vill komma uppåt-framåt i avelsarbetet att du inte gör det. Målar om huset gör du på en endaste generation. Att bygga det tar fler generationer än stamtavlan får plats med :)
Så, söker du en avelshane som skall bära dina linjer framåt, välj en där huset är byggt, och bry dig bara om målarfärgen som den allra sista och minst viktiga punkten.
Sedan, som tidigare nämnts, så måste ju hjärtat vara med också ;)
Oj tack vilka bra inlägg!!
Ska kopiera det ni skrivit så jag inte behöver fråga igen.
Men det är så himla bra att det finns några här som verkligen vill dela med sig av sina erfarenheter och kunskap.
Så min nästa hane ska ha ett otroligt bra huvud och top för det behöver jag förstärka mina honor med. Vitfläckigheten har jag redan så det behöver jag inte stirra in mig på……
Nu blev det genast mkt lättare….