Perser iFokus

Perser

Etikett09-hälsa-beteenden
Läst 2133 ggr
Annkis54
2010-07-26 16:36
0

knepig hane

när jag använder utttrycket knepig så är jag "snäll"
suck
Som jag har berättat förut så är han inte vad jag är van vid. Han väljer sina honor. Han har en kärlek…o henne försöker han betäcka när/var/hur som helst….oavsett löp eller annat. Har han chansen så försöker han…:):) så det är väl kärlek där kan jag tänka mig.
Men de andra honorna…
han har betäckt 2 av dem…o vad som var annorlunda då vet jag inte…
men nu…så slåss han hellre med dem. Oavsett om de löper eller inte.
Vid löp så antingen så ignorerar han dem…eller klappar till eller jagar bort.
Nu när ingen löper så slåss han med dem.
Jag har haft honom ute på altanen på natten nu under några nätter när det har varit så varmt.
Nu verkar han ge lite intryck att altanen är hans…så då blir det bråk om nån av dessa 3 honor går ut.<
Lillan som är 4 månader, o Molly (britten) går bra..men inte de andra.
suck…jag fattar ingenting.
Jag är van vid hanar som parar det som bjuds o inte bråkar emellan
vad kan man göra??

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Peace
2010-07-26 17:07
0

Inte roligt :-(. Hoppas det inte blir värre. Hade en hane som var sådan, till slut dödade han en av mina honor, bet i halsen. Han kom "överens" endast med en hona och det var tack vare hon klappade till honom så han fick ett litet sår på kinden vid första mötet. De snälla honorna skrämde han till rymmen under soffan. Det gick ett par år, sedan började han så småningom attackera mina ben också. Det blev värre och värre och till slut var jag livrädd för honom, han var inte ömsint precis. Jag gjorde ett svårt val och tog bort honom, man vågar inte omplacera en sådan hane oavsett hur värdefull och importerad han var, han kan skada ett barn till exempel. Han fick leva i eget rum från början till slut, han blev ju rabiat ihop med andra.

Borde tänkt lite när uppfödaren sade att han levde inte ihop med hennes andra katter, men det skulle då varit för nära släktskapen med hennes honor. Ja, ja.

Hoppas din hane inte är likadan.

sidentassen55
2010-07-26 18:31
0

Jag tror jag har kommit med förslag gällande denna hane tidigare, är det så?

Jag tror att han behöver vara för sig själv och bara få träffa tjejerna när de löper, då blir det mer intressant för honom, och han intressant för dom också.

Eftersom du har en hona som han accepterar kan du väl låta henne bo med honom när han inte har någon annan? Dessutom är ju detta inte ett beteende som du kan få bukt med att avgränsa honom ettf fåtal dagar, nej jag tror att han behöver detta stadigvarande.

Att katterier med många katter fungerar problemfritt tror jag bara är förskönade sagor, katter är ju revirkänsliga och vill gärna bevaka sitt, därför týcker jag inte alls att det är konstigt att detta händer hos dig.

Jag vet ju hur det gick när jag skulle vara snäll och låta Göte komma ut till mina flickor, först och främst kissade han ju genom alla blöjor och sedan slogs han med dom allihop (ja nästan iallafall). När han däremot är på sitt rum är han världens snällaste mot tjejerna.

Hälsar Lotta P

S*Sidentassen perser

Sverak diplomerad uppfödare som endast avlar på PKD-fria katter enl DNA och dessutom följer hälsoprogrammet för HCM.

Uppfödningen är också godkänd enligt djurskyddslagen.

KyssGladCool

Denna kommentar har tagits bort.
Annkis54
2010-07-26 19:23
0

Ja "Peace"…jag tänker lite så oxå….vem vet vad han kan ta sig till.
Han är inte bråkig mot mig…eller så…ännu. Han är 2 år 2 mån.
han har naturligtvis blivit lite "hanig"…så att man inte gör "precis som man vill" med honom. Men jag får klippa klor o tvätta ögon mm.
Ja Lotta..du har gett råd om honom förut…fast då har det mest handlat om att han väljer sina honor..o ratar andra.
Fast sen när han nu har fått kull med 3 st..så trodde jag att han skulle ändra sitt beteende mot dem. Men icke
Att ha honom ihop med sin kärlek går inte, för han betäcker henne hela tiden om han får..o han får för henne..oavsett om hon går på p-piller eller inte. Det verkar vara en ranggrej för henne…att vara hanens favorit. O nu har hon ju ungarna på 2 v
Men jag tror kanske att det skulle funka med ett eget rum till honom..om han skulle acceptera det. Men jag har inte det utrymmet…
Vi har precis köpt hus…så kanske att vi skulle kunna fixa nåt där. Fast vi flyttar inte ännu på några månader.
Men med hänvisning till ditt Att katterier med många katter fungerar problemfritt tror jag bara är förskönade sagor,
så är det precis så som jag har haft det i 17 år. Aldrig haft en hane som jag har behövt haft för sig själv.
Bortsett ifrån när jag har testat med 2 hanar…då fick jag ha lite avgränsningar..så det gick inte här.
Det kanske kan nämnas oxå…att denne hane nu, Bossen, även har strilat ett par gånger. Speciellt när det har varit bråk.
Precis som om han först bråkar..o sen visar att detta är hans…..
Åh…men han är ju så snygg o ger sååå fina bebbar:) :(
Så vi kämpar vidare….
kanske lite kattmynta i kontaktuttaget skulle hjälpaFlört

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Mayer
2010-07-26 21:40
0

Jag tycker det har varit för mig att när jag stängt in en hane som är van att vara lös så tar det sååååå länge innan han anpassar sig till det,och även för honan,men det klart trägen vinner????

Annkis54
2010-07-26 23:44
0

mm…gör det det….alltså..trägen vinner…
är det så att de vänjer sig till slut?
jag har flera gånger stängt in honom o honor i ett parningsrum,…men då la de sig bara ner o väntade på att jag skulle öppna upp igen
4-5 dagar senare gav jag mig:):)

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

yadhayezibas
2010-07-27 01:22
0

Ja du… jag har inget bra råd faktiskt. Jag hör ju till de som ogillar att ha katter instängda i speciella rum. Kanske du kan placera honom hos en fodervärd? Han kanske funkar bättre då?  Så får honorna komma till honom lr tvärtom när de löper? Glad

Annkis54
2010-07-27 02:12
0

#7mmm…fodervärd är inget som är enkelt tycker jag.
o speciellt inte med en fertil hane.
jag har försökt några gånger…med några typ halvfoderkontrakt…inget har funkat.
Jag tror att jag ska ta o köpa sån där kattmynta o testa i kontakten….
kan ju inte göra nån skada i alla fall.
Nu har han legat i knät på mig en halvtimme o myst o blivit kammad…då mår han gott.
O så hör jag i köket att nån hona börjar låta som om hon löper..haha
vi får se vem detta är….
ja..time will tell…hur det går med honom
han är så fin ju…
Tack för era inlägg

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Headturners
2010-07-27 02:31
0

Hej!

Ja i det nartuliga så strilar ju hankatter och är man uppfödare och har katteri så kommer man nog inte undan det.

Finns ju flera alternativ tex

Bara för att man har hanen i ett eget rum betyder ju inte det att han ska sitta där och glo, utan man kan som jag gör sätta på dom tikskydd ett par timmar, det funkar på mina, eller släppa ut dom under uppsikt..

Ha en sällskapsdam hos honom.

P-piller eller kemisk kastrering under perioder då dom inte ska para.

Sen för mig är det viktigt att dom inte ska gå i avel hur många år som helst, utan kastreras och få njuta av livet också…

Håller med Lotta det är nog många som förskönar sina berättelser om strilfria hanar. Annki du är nog en av dom få som haft det så braGlad

Och framför allt det är ju helt nartuligt att dom markerar och strilar, eller ska vi avla bort de me?????

Lycka till Annki hur du än görGlad

Sussie

TopDesign
2010-07-27 14:15
0

Hej!

Har en tre-årig hane som är otroligt snäll och kan nog sägas vara lite vek när det gäller att ta plats i flocken. Han vill vara alla till lags och har varit den som lägger sig först vid eventuella maktkamper oavsett om det varit en hona eller min kastrathane. MEN. Efter sista kullen med kattungar har han blivit som förbytt. En hona smet ut från sovrummet där hon hade kattungarna och satte alla andra katter på plats. Påföljden blev att hanen gav sig på den minsta honan i flocken. Det gick bra till och från men så hände det. Han gav sig på den lilla honan och skulle betäcka. I stridens hetta rev hon honom i ögat. Aldrig har väl uttrycket "att hjärtat stannar i kroppen" passat så bra. Hela ögat var blodigt och det såg ut som om hon strimlat undre ögonlocket på honom. Ilfart mitt i natten till Bagarmossens djursjukhus. Där kunde man konstatera att ögat var oskadat och att honans klo dragit upp ett sår djupt nere i undre ögonlocket. Såret läkte snabbt och han har inga men av händelsen.

Efter det vågar jag faktiskt inte ha dessa två katter tillsammans. Hanen får nu vara för sig själv i ett rum med gallergrindar så han har full utsikt över vardags rum. hall och delar av sovrummet och kan nosa på de andra katterna. Han har en hylla högt upp på väggen där han kan ligga och ha en upphöjd vy över vardagsrummet. Varje dag kommer han ut en timme på morgonen och tre timmar på kvällen. Då får honorna vara i hans rum. Sen jag började med detta arrangemanget har han slutat strila, han är lugn och har gått upp i vikt. Tror att det varit för stressigt för honom att försöka bevaka någon slags position i flocken. Han verkar trivas alldeles utomordentligt med arrangemanget. När jag jobbar vid datorn sitter han vid sidan om och spinner. Han spann aldrig förr.

//Elisabeth

Nu kommer jag att ha det så här ett tag till dess det blitr aktuellt att kastrera honom och honan. det ligger inte alltför långt i framtiden.

Annkis54
2010-07-30 14:53
0

hej igen
tack alla för era inlägg
jag måste bara berätta
knappt att jag vågar säga nåtTyst
I förrgår köpte jag sånt att sätta i kontakten…feromoner?
redan dagen efter märkte jag att det var lugnt
nu har det snart gått 2 dygn..inte en fräsning, morrning eller nåt
otroligtGlad

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Peace
2010-07-30 16:48
0

Wow, hoppas det håller sig. Jag provade Feliway men det hjälpte inte.

[Guardians]
2010-07-30 18:30
0

Va skönt att höra Annki, jag har med beställt en sån som kommer med dhl idag på em, ska bli kul att se hur det verkar här men här är det inte hanarna som är bekymret utan "kärringarna"

Annkis54
2010-07-31 01:41
0

#12..hoppas verkligen att det håller i sig…
#113…ja..vi har allt "Kärringar" här oxå
paddor vettu:):)

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

sidentassen55
2010-07-31 17:44
0

Men så bra Annki att det verka hjälpa med så små medel.

Hoppas det håller i sig också med lugnet.Glad

Hälsar Lotta P

S*Sidentassen perser

Sverak diplomerad uppfödare som endast avlar på PKD-fria katter enl DNA och dessutom följer hälsoprogrammet för HCM.

KyssGladCool

Erna
2010-08-01 12:54
0

Av det jag har läst, så verkar det som om hanen är dominant. En hane får aldrig vara dominant mot honor, det är emot naturen. Han ska vara inställsam och charma henne så att det blir många avkommor, det är naturens gång.

Det finns hjälp att få. Läs eller titta på program och böcker med Ceasar Millan. TV-program går på TV 4+ "Mannen som talar med hundar". Visserligen handlar det mest om hundar, men det är samma psykologi för katter. Böckerna finns översatta till svenska. Sök på nätet på hans namn.

Du kan även kontakta en djurpsykolog, som kan hjälpa dig.

Beteendet på altanen är typiskt för dominans och måste brytas.

Visserligen finns det en möjlighet att han har ett allvarligt psykiskt fel, hormonstyrt eller ej, som inte går att behandla.

Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se

sidentassen55
2010-08-01 13:06
0

Vad som faktiskt poppar upp i mitt huvud när jag läser om såna här katter är…..ska man verkligen avla på dom???

Det är ju ett temperamentsfel och då spelar det väl ingen roll hur vacker katten är eller hur fina kattungar den ger….detta med temperamet var ju något som togs upp på fellistan av flera här på PIF…..Obestämd

Hälsar Lotta P

S*Sidentassen perser

KyssGladCool

Annkis54
2010-08-01 15:23
0

hmm..ja..jag vet inte
för mig verkar det som han mest är oerfaren o villrådig…o inte vet hur han ska bete sig. Att ha ska hitta sin roll.
Om han vore aggresiv eller "temperamentsfel" så borde han väl vara det mot alla.
Men..i alla fall…nu sen feromonerna i kontaktuttaget så har allt förändrats. Nu tom har en hona gått i löp o blivit parad…riktigt parad.:)
En av de som han inte gillade.
Så här är allt som förbytt…….
#16..jag var faktiskt på väg att kontakta Lotta..på djurhomeopat här,..men så testade jag kontaktuttaget först.
Kanske blir en homeopatkontakt ändå/oxå

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Annkis54
2010-08-02 16:58
0

eftersom någon har kontaktat uppfödaren till min hane…o jag har fått ett missbelåtet mail därifrån.
så vill jag bara klargöra att hanen är supergo, jättefin o ger jättefina bebbar…o jag tycker mycket om honom o han är värdefull för mig.
Det är ju därför som jag har rådfrågat här…meningen har aldrig varit att klaga…:)
Han har bara inte varit vad jag har varit van vid….men han har tid på sig…o just nu funkar allting hur bra som helst:)

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Headturners
2010-08-02 17:47
0

Trist Annki att de ska bli så när man är ärlig och frågar om råd om små å stora problem vi har som uppfödare.

Detta hade ju inget att göra me var katten kom ifrån eller vem han var.

Nä Skärpning nu ni som sysslar med sådana mail tycker Sussie

origirl
2010-08-02 18:24
0

#19 Det här har da för f…inte något med hans uppfödare att göra!!! Jiiizes!!! Några männsikor er så j..hårsåra!! Ingen har perfekta katter och alla har problemer några gånger! Varma tanker härifrån  Annki!!Skrattande

Peace
2010-08-02 18:58
0

Nej, man får visst inte andas utan lov från någon som anser sig bestämma över andra. Inte klokt att någon annan mejlar till uppfödaren av din hane, det i så fall vore din egen sak att göra det om du skulle känna så. Fy farao så jag avskyr människor ibland, de säger ett och gör annat och tror man är dum i huvudet och inte fattar.

yadhayezibas
2010-08-02 21:04
0

#19 Du skojar?????? Herregud alltså… men jag blir inte förvånad ett dugg. Och oftast är det dom man minst anar som snackar mest. Blääää!!!

Kan du inte skriva ut vem det är som gjort det så får personen skämmas OCH kanske tänker sig för nästa gång!

[Guardians]
2010-08-02 21:20
0

Helt otroligt egentligen men ingenting förvånar mej i denna värld mer.

Annkis54
2010-08-02 21:50
0

tack för era inlägg
ni är åtminstone 5 st om inte har missuppfattat min tråd:):)
för det var det sista jag menade…att klaga på katten eller uppfödaren.
Vem som har mailat till uppf. har jag ingen aning om.
O det spelar heller ingen roll….jag ville bara skriva här så att om det skulle vara så att "alla" har trott att jag klagade på uppf o katten så ville jag bara förklara att det inte var meningen.
Jag använder ju pif till ALLT.
Från recept till badtips…o byggfrågor haha..ja allt
så det var i den andan som jag skrev om min hane o hans lustigheter.
Han är underbar…o så dyrbar för mig:):)
tack igen för era inlägg..
ni ska snart få se nya kort på hans otroligt fina senaste kull…
3 exo 1 per….Flört

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Livandas
2010-08-02 22:21
0

Jag tycker att det är kul att höra vad andra har för erfarenheter. Jag har fått mycket tips från Pif.

Men i kattvärlden får man inte bestämma själv hur man ska göra, och vilka katter man köper in osv….

Det är alltid så tråkigt då andra ska lägga sig i för mycket…

Härligt att det funkar med feromoner i kontakten:)

Det blir jättespännande att se bilder på dina bebisar:)

Ha en bra kväll!

//Susanne

origirl
2010-08-02 23:01
0

#25 Bebis bild jaaaaaaaaaa!!!Skrattande

sidentassen55
2010-08-03 22:51
0

kattvärlden och kattkärringarna i den slutar aldrig att förvåna mig……….så att någon kontaktat uppfödaren reagerar jag inte mycket på, det var väl bara väntat.

Det verkar som om vissa som föder upp och håller på med katter inte har annat att sysselsätta sig med, än skapa oro och osämja runt om i leden.

Kan inte alla bara ta och sköta sitt och skita i vad andra har för sig…ta och se om sitt egna hus istället för grannens, det kanske vore bättre både för dom och deras katter.

Jag är så innerligt trött på alla dessa förb…. människor, tur jag börjar bli gammal och kan ignorera all denna idioti.

Bry dig inte om detta Annki, det verkade ju bara behövas lite feromoner för din kille och det var ju också lätt fixat. Hoppas också det håller i sig nu…

Hälsar Lotta P

S*Sidentassen perser

KyssGladCool