Blåsljud på hjärtat
Läste en intressant tråd, som egentligen inte handlade om blåsljudet i sig. Så jag väljer att starta en ny tråd om detta.
Nu är detta inte specifikt för perser jag undrar utan över lag.
Om en katt har låsljud på hjärtat innebär det då automatiskt ett hjärtfel, eller kan det vara något annat?
Är då hjärtfelet ett medfött fel eller något som kan komma ändå?
Alltså är det ett gentiskt nedärvt fel?
Mvh Åsa
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
Blåsljud på hjärtat kan vara/ men behöver inte vara ett gentiskt nedärvt fel. Det finns många olika anledningar till blåsljud på hjärtat.
Jag förmodar att du tänker på HCM. Det luriga med HCM är den kan upptäckas sent på katten. Även om du är seriös och testar din hona varje år eller innan varje gång du parar så kan det vara så olyckligt att man inte ser HCM på hjärtat förrän katten är fem år eller äldre.
Personligen tycker jag att om man har testat honan innan varje parning och HCM hittas på henne när hon kommit upp en bit i åren har man som uppfödare gjort att vad som står i sin makt för att föda upp sunda och friska katter.
När man gör vet.besiktning på kattunge vid ca 8 veckors ålder kan det förekomma blåsljud som sedan växer bort. Har jag fattat det hela rätt så är inte kattunge då ännu inte färdigutvecklad.
Blåsljud kan bero på massor av saker, och är i sig inget fel, men ett symptom. Det tyder på ett läckage i hjärtat, ett hål någonstans, eller en klaff som inte sluter tätt. Det kan vara ganska allvarligt, men behöver inte vara det. För att veta säkert måste man göra ett hjärt-ultraljud, och ta reda på vad blåsljudet orsakas av.
Som LeffeD säger har en del katter blåsljud som sedan växer bort. Det är antagligen så att deras hjärtan inte riktigt slutit sig (vilket jag i och för sig tycker är ganska oroande), och gör det senare istället.
Jag har en katt med blåsljud, och i hennes fall är det en förträngning i lungartären som har orsakat att hjärtmuskeln blivit tjockare på ena sidan, och då uppstår ett läckage. Hon mår inte ett dugg dåligt av det, men vi vet inte hur det blir i framtiden.