Ledsen idag...
Inatt nedkom min hona med en levande och 4 ofullständiga ungar i olika stadier. Förlossningen gick bra och lilla Cimberly var så duktig så. Känns orättvisst att båda mina honor bara fått en levande unge men man ska kanske vara glad för det lilla. Dolly fick ju tre men två dog efter 2 dygn. Kan det vara något fel på min hane eller har jag bara otur tror ni… /Laila

Vill bara tillägga att han går på p-piller för han strilar jättemycket. /Laila
Jag tror inte det beror på hanen att du får ofullständiga ungar. Om tex honan o hanen är släkt med varandra kan du få svaga outvecklade ungar. Det kan ju oxå varit nåt fel på de kattungar som slutade växa o dog? Har honan gått på p piller innan hon blev dräktig? Det kan oxå påverka sägs det… Jag tror det finns många olika anledningar. Varför dog 2 av Dollys? Har du nån gissning? Sätt dig o fundera, skriv ner hur allt förlöpte. Anteckningar är jättebra att ha till nästa gång.
Har hanen gått på p-piller o parat samtidigt? Det borde ju iofs inte vara så bra men om det påverkar har jag inte en aning om.
Jag tror du haft lite otur oxå. Det går säkert mkt bättre nästa gång. Vi får alla otur nån gång tyvärr…

# 2 Ingen av honorna har någonsin gått på p-piller och ingen är släkt med den andra. Visst kan man ha lite otur men två ggr och med de första kullarna så visst kan man väl säga att jag haft otur. Bra förslag att skriva ner till en annan gång det ska jag anamma men just nu känns det tungt. /Laila
#..slumpen skulle jag tro
har man otur så har man
blir det likadant nästa 2 ggr….så
jag har haft hane som har gått på p-piller o parat o inga problem
så det tror jag inte heller
njut av de små….:)
O grattis
ibland är det jätteroligt o ibland mindre roligt att vara uppfödare:)
Kram på dig
Ledsen för din skull och mammakattens, förstås. Men ibland blir det så, kan bli flera gånger på raken med samma eller olika honor. För mig verkar det som det går i perioder, oturen menar jag. Det blir nog bra nästa gång ska du se. Jag har haft honor som gått på piller i stort sett hela dräktigheten och ungarna fötts normala.

Fy vilken otur du har Laila….jag tycker sååå synd om dig.
DU vet att du får ringa (som tidigare) om du vill prata av dig……
Lova bara att du inte hoppar av detta underbara med uppfödning, efter regn kommer alltid sol det är bara det att ibland tar det lite längre tid……
Hälsar Lotta P
Sverak diplomerad uppfödare som endast avlar på PKD-fria katter enl DNA och dessutom följer hälsoprogrammet för HCM.
Uppfödningen är också godkänd enligt djurskyddslagen.

Stort TACK alla för era värmande ord och speciellt till dig Lotta. Hoppar av gör ska jag inte göra även om det kändes tungt. Har inte varit inne på ett tag för ungarna och jobbet har tagit all min tid. Den nya lilla godingen är en brun/svart tabby hane med fina tecken och vilken fighter… Kan är tjock som en köttbulle
och diar BÅDA mina honor ( de har delad vårdnad nu, hi hi) och så skriker han när han inte får nog. Har gått upp 35 g de första 2 dygnen. Bild kommer senare. Tack än en gång… /Laila

Det gläder mig att läsa Laila.
MAssor av lycka till med din köttbulle
Hälsar Lotta P
Sverak diplomerad uppfödare som endast avlar på PKD-fria katter enl DNA och dessutom följer hälsoprogrammet för HCM.

Infektioner som man inte alltid ser kan vara en orsak.
Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

Instämmer där med Marita.
På Strömsholm sa dom till mig att dom trodde anledningen till att Skräpets 5 kattungar var defekta berodde på att hon troligen haft en infektion vid 3-4 veckor in på graviditeten.
man kan ju alltid hoppas på att etta var orsaken…….
Hälsar Lotta P

Kan oxo orsakas av mediciner vid fel tillfälle i graviditeten. T.o.m. sådana som man "skall" få ge dräktiga tjejer kan ställa till det rejält om det vill sig illa och de får medicinen vid precis fel tillfälle.
Det vet du ju med dig själv om du gjort Leila, men du Lotta har ju verkligen ingen aning om vad Skräpet fått i sig. Jämför själv med en kull jag fick för något år sedan där katten inte bott hos mig under större delen av dräktigheten. Alla dog. Nu har hon en ny kull med 3 superfriska ungar.
Tråkigt, men sant, vi kan inte rädda alla.

Den enda medicinen som Cimberly fått var för hon hade öroninflammation och det skulle inte inverka sa vet. Men vem vet kanske hade hon något annan inf också i kroppen. /Laila
#11 Varför skulle Lotta inte veta vad skräpet fått i sig??? Hon har ju bott hos Lotta ett bra tag innan hon blev dräktig. Innan det bodde hon hos mig i ett par månader.
Jag tror att båda katterna- Skräpet och Cimberly-kommer få nya fina kullar.

#13 visste inte historiken Pethra, jag bara utgick ifrån (felaktigt tydligen;)) att hon liksom den andra omplaceringskatten som nämnts på listan kom redan dräktig. My bad.

Emma, Skräpet kom inte från samma ställe som de senast omnämnda omhändertagande-katterna, kanske bra att ta reda på lite fakta, innan du drar dina slutsatser…..
Men…katter kan ju, liksom vi människor, få någon släng av en infektion som kanske inte märks, och det var detta personalen på Strömholm avsåg.
Jag tror också, som Pethra skriver, att både Skräpet OCH Cimberly kommer få fina välskapta kullar någon gång i framtiden….vi får väl se vad framtiden har att bjuda på

Hälsar Lotta P