Perser iFokus

Perser

Etikett09-hälsa-beteenden
Läst 1316 ggr
Mymlan
0

Trångt

Satt och kikade på nsider men ej det jag ska ta upp så såna diskussioner går bort.

Har en svart-vit perser hona född -01 som nu ett bra tag låter som en hund med noskvalster eller ständigt snuvig/snorig. Kan få redaiga nysningar ej ofta. Då hon fått vertemoxin så blir hon bra för en vecka efter medicinering vara på ruta 1 igen. Vi har varit till olika veterinärer och får bara höra perser låter så där. Hon äter o dricker som hon ska.

Det jag mer reagerar på så tvättar hon ej frambenen. Hon har ett litet blåsljud på hjärtat, vet ej om detta spelar in.

Hon kan väl inte stå hela tiden på antibiotika (vilket hon ej gör) hela tiden livet ut. Vill bara att hon ska slippa gå vara snorig.

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

Annkis54
0

VISSA perser är ju såna
det jag skulle göra..är att kolla av om katten själv har ont av eller mår dåligt av att vara snorig.
hon kan ju inte gå på penicillin…då blir hon ju resistent mot det.
att hon får rediga nysningar ibland är inte heller konstigt.
OM hon nu är en perser med  lite näsproblem..så rinner ju vätska in i näsan ibland o utlöser dessa nysningar. O då kan de få nysattacker ibland.
Försäkra dig om att katten mår bra…gör hon det så får du helt enkelt ha en liten näsduk att torka henne med när hon kommer till dig.
Skulle problemet vara STORT så finns ju alltid operation att göra. Kostar inte jättemycket o brukar ge bra resultat
Sen kanske hennes blåsljud är stort så att man inte kan operera henne för det…vet inte
men blåsljudet i sig har inget med näsrinnet att göra.

Att veterinärer säger att "perser låter så där" är okunnighet eller att de inte tycker om rasen.
Sanningen är att en perser KAN låta så där

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Bart
0

Det kan ju vara kattsnuva eller klamydia eller herpes.Har de testat för det med ögonsvabb?Sådana infektioner blir de inte alltid helt fria ifrån,utan måste gå på penicillin då och då.Och detta gäller ju förstås inte bara perser,utan alla katter.

Mymlan
0

#2 Då borde mina andra katter vara drabbade. Och har de kattsnuva så får de problem med rinniga ögon och oftast sår i munnen. Veterinären sa detta till oss då jag var in till veterinären med en NFO hane (Skogis) som nös, det var INTE kattsnuva och blev bra av Synolux antibiotika. De kan få bakterie i nosen som orsakar snuva/nysningar. Ingen annan av mina katter nyser eller har rinnande ögon (har 3 perser och ingen är extremt rinniga) nfo + devon rinner inget alls från ögonen, de nyser ej heller.

De vaccineras vart annat vart 3 dje år som vaccinationer nu tydligen ska göras mot kattpest och snuva.

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

Bart
0

Även vaccinerade katter kan drabbas av kattsnuva om än lindrigare.Jo rinniga ögon brukar ju höra till sjukdomsbilden iof.

Annkis54
0

ja…o de behöver inte drabbas lindrigt heller
Råkade ut för kattsnuva för några år sen. Alla katter var vaccinerade o revaccinerade. De vuxna tog sig igenom det som när vi får influensa ungefär
men ungarna….oj oj oj….jag har sett de såren som ni nämner
ingen trevlig sjukdom
o så kan man få friska smittbärare efteråt
TACK GODE GUD…SÅ FICK JAG INTE DET

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Bart
0

Precis så kan det vara.