Kortison till dräktig katt?
Vår hona Mirra väntar smått om lite drygt en vecka och det har vi ju varit så glada över, men säg den glädje som varar. Hon har haft lite problem med sina ögon ända sedan hon var liten, hon har lite dålig tårproduktion, och vi får ge henne ögondroppar emellanåt, men nu är det riktigt illa. Efter parning har det blivit värre och det har nu blivit sår på ögat och ikväll började irisen bli lite röd. Pratade med Carina Åkersson på Djursjukhuset i Kalmar idag och nu verkar det som att hon måste få kortison. Problemet är att om hon får det så sätts antagligen värkar igång och hon kommer föda för tidigt. Alltså måste vi välja mellan att behålla Mirras kattungar eller behålla Mirras öga. Givetvis är Mirra viktigast, men man vill ju inte offra ungarna heller. Man blir helt förtvivlad. Jag ska in med henne till Djursjukhuset i morgon och jag hoppas och ber om ett litet mirakel. Är det någon här som har erfarenheter av något liknande? Man undrar så om det finns någon annan väg att gå.
Ledsna hälsningar och rop på hjälp
Lotta
Finns det ingen annan salva för ögat som hon kan få som inte påverkar dräktigheten eller kattungarna?
Hon måste få kortisontabletter eftersom det är så illa. Det hjälper inte med annan salva och det räcker inte med kortisondroppar i ögat (som inte skulle påverka ungarna så mycket) eftersom kortison gör att såret på ögat inte läker då.
Lilla söta Mirra.Vi tänker på dig och din matte.Lena
Hälsningar LENA

Har du fått någon förklaring till varför det skulle sätta igång förlossningen?Tycker det låter konstigt om det är så.
Tydligen så gör kortison att värkarbetet går igång. Oftast så blir det den effekten. Jag tror veterinären sa att det påverkar binjurarna som i sin tur påverkar något annat. Önskar jag kunde mer om denna biten….

#5 du har ett PM.
Såg det! Tack!
hoppas det löser sig så du får behålla både mirras öga och hennes bebisar….
Skicka healing till henne o er
usch vad hemskt ni är utsatta för
massor med kramar från Annki
Hur långt gången är hon? Har hon ett sår på hornhinnan?
/Lotta
Hon har ca 8-10 dagar kvar, minst. Och ja, hon har sår på hornhinnan.
#11 Ok, ja det är ju ganska många dagar. Men det finns ju inte så mycket att välja på, Mirras syn måste väl prioriteras hur trist det än är om hon mister kattungarna. Vet ju att ni väntat på att hon skulle bli dräktig.
Funderar så hjärnan knakar på en lösning 
/Lotta
neeejjj Inte kortison
Få någon annans utlåtande också..försent..
Vad har hänt??? Hur har det gått???
Marita - Medarbetare på Perser i Fokus
Har nu varit hos veterinären med min lilla Mirra. Hon tyckte att vi avvaktar med kortison ett tag. Tack och lov!!! Hon har ett stort sår, ca 7-8 mm i diameter, på ögat och det är inte vackert, men inte så illa som vi trodde igår. Hon har nu fått en kontaktlins över såret och tre olika sorters droppar som hon ska ha flera gånger per dag. Jag ska kämpa med denna lilla katt så att hon får behålla både öga och ungar!!! Igår var jag helt förtvivlad efter att ha pratat med veterinären, men idag känns det som om det finns hopp.
Håller tummarna för att allt ska gå bra!
Kram Lotta
/Lotta

Låter mycket bättre tycker jag.(med ögondroppar istället för kortison)

#14 håller tummarna för din katt och ungarna.Du berättar väl hur det går??
Håller alla tummar jag kan

#14: Vad skönt att höra. Hoppas verkligen att detta fungerar. Berätta gärna hur det går. Om du märker skillnad på ögat och när oc sådant. det är sådan information som kan vara väldigt nyttigt för andra i samma sits en dag.
Mvh Åsa
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
Tack för alla hållna tummar! Mer info kommer.

Jag håller också tummarna 
Lena
Hälsningar LENA

Skönt att det ordnar upp sig.
Mvh Lars.
Ja "liljekatten"
det var ju detta som var (är) så bra med denna sajten…att man kan lära sig sååå mycket o få hjälp snabbt
veterinärer bla ha bla ha (lite skojar jag nu
)
Åh vad skönt att höra..håller tummarna nu att allt går sin väg
#23 håller med..
Marita - Medarbetare på Perser i Fokus
Ja det är toppen att kunna skicka ut en undring man har eller ett problem och kunna få svar så snabbt. Tänk så otroligt många erfarenheter som finns samlade här bland alla medlemmar!!!
Hoppas det blir bra både med Mirra's öga och med kattungarna! /Kram Eva
Vilka goda nyheter…..det lät ju så hemskt…..nu kanske allt kommer att gå bra…..håller också tummarna…
// Berit
Tack allihopa!!!