Perser iFokus

Perser

Etikett02-allmänt-kattprat
Läst 925 ggr
Faxlin
0

Turkisk angora och angora

Någon som vet vad en turkisk angora och angora är för ras? Jag har hört talas om dessa men inte fått någon kläm på vad de är för några. Vissa säger att det är ett annat namn på perser och vissa säger att det inte alls är så. Men jag kom på att jag kunde fråga er här inne. Då borde jag få ett riktigt svar.

Mvh åsa

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Leonis
0

Turkisk Angora är INTE Perser utan en egen ras

Faxlin
0

Okej, bra då har jag kommit en bit på vägen. :-)

Men den som heter bara Angora då? Hur är det med den?

Har du någon bild på en Turkisk Angora så man kan se dem båda? Vad skiljer de båda raserna åt?

Mvh Åsa

Audiatur et altera pars

Summerwinds
0

Gå in på www.katter.nu välj rasrepresentationer, där kan man läsa mer om Turkisk van/angora. Historiskt sett kan jag inte se att perser och "turkarna" hör ihop.

Leonis
0

Ja Angora kallar dom flesta Huskattsägare sin långhåriga katt, sök på nätet så hittar du säkert Turkisk Angora eller kika här http://www.katter.nu/raser/angora.htm

ophelia
0

Den Turkiska Angoran är en mycket gammal kattras, förmodligen världens äldsta. Den kan spåras längre tillbaka i historien än någon annan ras, ända tillbaka till tiden före medeltiden. Det anses att den Turkiska Angoran är grunden för semilånghårsraserna och förmodligen också grunden till Persern, som dock utvecklats åt annat håll. Den Turkiska Angoran är en mycket gammal kattras, förmodligen världens äldsta. Den kan spåras längre tillbaka i historien än någon annan ras, ända tillbaka till tiden före medeltiden. Det anses att den Turkiska Angoran är grunden för semilånghårsraserna och förmodligen också grunden till Persern, som dock utvecklats åt annat håll. Den Turkiska Angoran är en mycket gammal kattras, förmodligen världens äldsta. Den kan spåras längre tillbaka i historien än någon annan ras, ända tillbaka till tiden före medeltiden. Det anses att den Turkiska Angoran är grunden för semilånghårsraserna och förmodligen också grunden till Persern, som dock utvecklats åt annat håll. 

Lånat från föreningen Vangoran..Gå in på deras hemsida där står allt om rasenSkrattande

Faxlin
0

Tackar så mycket för alla svar. Super :-)

Nu ska jag begrava mig lite i era länkar och se om jag blir klokare på det här. ;-)

Mvh Åsa

Audiatur et altera pars

Pia
0

Man behöver inte gå över ån efter vatten - på Katter iFokus (den äldsta kattsajten här på iFokus) finns raspresentationer, bl a på Turkisk angora - och systerrasen van….

Faxlin
0

haha, tackar Pia. Då ilar jag in till dig och tjuvläser lite .-)
Underbart med dessa syskonsajter här inne.

Audiatur et altera pars