Perser iFokus

Perser

Etikett03-avel-genetik-uppfödning
Läst 2413 ggr
corrminda
0

Ålder på avelshona

Funderar på det här med ålder på avelshonor..När det är dax att gå i pension? Har själv en hona på 7 år som jag nu funderar på att ta bort i från avel.Hon är en perfekt mamma och har alltid  haft lätt att föda. Kastrering? Är lite fundersam där oxå..Vill inte att hon ska bli ranglåg och att det ska bli problem i gruppen. Har varit ute för det tidigare och tvingats placera om efter kastreing..  Någon som har erfarenhet??

Annkis54
0

först…kan du inte gå in o skriva dina erfarenheter om detta i denna tråden
förr…så trodde jag oxå att man inte skulle ha honorna i avel för länge..o att man skulle kastrera vid denna ålder som du skriver…o att de skulle gå här o mysa som kastrater…men jag börjar ju fundera på detta…om det verkligen är/ska vara så
jag vet att det finns flera här inne som har fertila djur mycket äldre än 7 år.
Det beror väl oxå på hur många kullar hon har fått….
kanske finns det ett "max" på hur många kullar en hona klarar av att bära…jag vet inte

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Peace
0

Jag tror nästan det är honan som bestämmer om hon vill löpa och bli dräktig oberoende ålder. Vissa honor väntar ett par-tre år innan de får första kullen och vissa slutar föda kullar när de blir litet äldre.

Erna
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Så sant så!

Jag har haft många honor i avel under mina 33 år som uppfödare. Det finns inget max för katter, utan det beror på honan själv. Vissa startar tidigt och är aktiva länge, andra inte.

Jag föder upp grönögda silver/golden som anses vara extremt fertila under lång tid och jag tycker inte att det är slut förrän hon är ca 10 år. De börjar tidigt också, ca 10-12 mån, ibland ännu tidigare. De blir också i allmänhet lite äldre än andra färger på perser. Min veterinär sa att när en hona börjar löpa, är hon klar att avlas på, men jag vill ändå inte starta upp alltför tidigt. Fel eller rätt, jag vet inte.

Jag hade en hona som började löpa vid 7 månader. I samråd med vet, satte vi in p-piller tills hon var ca 10 mån. Hon löpte var 14e dag och slutade växa. Tyvärr gick det åt skogen när jag ville avla på henne. Hon blev inte dräktig först, utan vid 3e försöket. Det gick inte bra, hon födde för tidigt (mycket ovanligt på mina varianter) alla ungar var döda och sen blev hon aldrig dräktig igen. Hon blev kastrerad och omplacerad, för hon trivdes inte i gruppen som kastrat. Jag vet inte om det var p-p eller en hormonstörning som var orsaken.

Jag har haft honor som varit 10-11 år och bliivt mammor utan problem. Jag har också en kompis som hade en hona som aldrig haft kull, men blev dräktig vid 14 års ålder utan problem. Hon fick gå hos en hane som sällskap, då ägaren inte trodde att var någon risk för tjuvparning!

Många katter mår allra bäst när de har kull, så jag låter naturen sköta om när det är sista kullen. Jag har inte sett att äldre honor skulle ha flera missbildade ungar än yngre honor.

En honas första kull är vanligen lite mindre, för att sedan öka på antalet successivt, nå toppen när hon är ca 5-7 år. Sedan avtar storleken på kullen, och vid ca 10 år kanske det inte blir fler än 1-2.

En hona på 7 år är alltså i toppform vad gäller avel, så jag anser inte att det är dags att kastrera enbart pga åldern. Om hon inte haft förlossningsproblem tidigare finns det ingen anledning att kastrera. När hon inte blir dräktig längre, är hon för gammal, så enkelt är det.

Däremot gör många uppfödare så, att de omplacerar och kastrerar äldre katter, för att få plats för yngre och kunna gå framåt i avelsarbetet, men det är en helt annan sak.

Jag själv skulle inte kunna göra så, utan behåller vanligen mina gamla katter tills de dör, vanligen vid 15-18 år. Jag är alldeles för blödig för att kunna avliva eller sälja mina gamla älsklingar. Ibland måste man ändå omplacera några katter av andra orsaker, men det är en annan historia.

På bilden Yamacatos Chin Jennifer, chinchilla perser, född 1980. Hon blev 18½ år och tävlade när hon var 17 och 18 år, då blev hon Bästa Veteran samt BIV och Champion. Jag räknade henne aldrig som en snygg utställningskatt, utan det var mer på kul. När hon var 18 var hon i en fantastisk kondition och domaren började gråta av nostalgi och höll en lång utläggning om var alla gamla katter tog vägen.

Hon var en fantastisk avelshona och hade ungar tills hon var 9 år. Sedan satsade jag på att avla på hennes avkommor.

Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se

Annkis54
0

himla bra inlägg Erna..
får jag fråga: _Många katter mår allra bäst när de har kull, så jag låter naturen sköta om när det är sista kullen.
När hon inte blir dräktig längre, är hon för gammal, så enkelt är det.
_när den tiden kommer…kastrerar du då??

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Erna
0

Nej, jag har sällan kastrerat honor vid den åldern, men jag har inte haft poblem med honor som strilar heller.

Det brukar inte gå att ha kastrerade honor tillsammans med avelshanar. Jag har provat och hanen blir frustrerad med slagsmål som följd, eftersom hon inte luktar hona längre.

Andra uppfödare kanske har har andra erfarenheter.

Man kastrerar ju för att endera undvika revirmarkering eller oplanerade ungar och det är ju sällan aktuellt hos en äldre hona.

En enda orsak till att ändå kastrera, är att undvika ev cancer i livmodern, men det är inte så himla vanligt. Cancer i juvren är betydligt vanligare, ofta orsakade av p-piller tidigare.

Tyvärr har jag haft flera honor som efter p-piller fått juvertumörer. Chinchilla perser brukar löpa ofta (var 14e dag) och då finns inget annat att välja på, än att sätta in p-piller ett tag. De tumörer som mina honor haft, har vuxit väldigt långsamt under flera år. Jag har provat att både operera och att låta bli, och det har inte hjälpt att operera, de kommer snabbare igen. Bäst att låta bli att röra om. Katterna har ändå blivit ca 15 år gamla.

En enda hona fick livmodercancer vid 10 års ålder, och jag avlivade henne, för det hade spritt sig till andra organ.

Min kompis Anne Marie Nilsson (författare, veterinär och biolog) har själv op sin egen katt för juvertumör och hon sa att trots att hon bytte skalpell flera gånger, så spreds cancerceller till snittytan och katten fick nya juvertumörer. Så hon tyckte inte att det var stor idé.

Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se

corrminda
0

Tack för era svar..

Det är just det med kastrering jag är tveksam till. Jag har erfarenhet av just det Erna skriver.. Att efter kastrering fungerar inte gruppen.Honan faller i rang och osämja uppstår.. Har tvingats omplacera efter det.

Låter nog min hona gå fertil ett tag till..Hon kanske inte är för gammal trots allt..Hon har alltid löpt bara 2 ggr om året så där är inga problem.