depression eller annat negativt efter kastrering
Är det nån som har några erfarenheter av detta slag?

Men usch…kan dom få det?
mmm..jag tror det
kanske inte om man kastrerar när de är unga
men om de har varit kung/drottning länge
jag nämnde för en vän att jag tyckte att min kastrerade gammelhona betedde sig som om hon var deprimerad….o då sa hon att det är flera som tycker likadant…att det är ganska vanligt att de blir både det ena o det andra när de blir kastrater
därför frågar jag er här nu
Är det nån som har några erfarenheter av detta
elle har hört nån som har?
Det enda jag har varit med om var en hona som tillfälligt blev deprimerad av att ha tratt, för så fort hon fick ta av den en stund blev hon som vanligt igen. Flera äldre honor har jag kastrerat, men deras pondus här hemma har inte alls förändrats av det.
#3 tack, då har du inga negativa erfarenheter av kastrering
hoppas att fler svarar…vare sig de har haft bra och/eller dåliga erfarenheter.
Inga negativa direkt. Men min husis som var första katt i huset blev galen efter ett tag efter kastrering, tålde inte alls andra katter helt plötsligt. Hon attackerade dem så alla gömde sig under duschkabinen, där satt de stackarna i över två dygn med husisen vaktandes. Blev tvungen att omplacera henne och hon trivdes som drottning som ensamkatt. Vet inte om hon lever än, har inte hört av ägaren som flyttade till Finland med katten på 3 år ungefär.
#5…det kallar jag negativt:):)
jag skulle lägga det under rubriken aggresivitet
det var oxå sånt som jag fick höra…att det kunde förekomma
Om en katt plötsligt blir ranglåg efter en kastrering, kan den bli deprimerad. Å andra sidan skiftar platsen för "alfahona" hemma hos mig, varefter olika honor blir dräktiga.
En hona som är dräktig eller har små ungar är alltid ranghög. Kastrater och ungdjur ligger alltid lägst. Sen är det olika på individerna hur de hanterar sin plats. Ju längre tid som går, desto naturligare finner de sin plats.
Det handlar alltid om dominans och vissa katter är mer dominanta än andra. Man kan förändra en dominant katts inställning genom att själv göra anspråk på en viktig plats, t ex matskålen. Mota bort katten genom att ställa dig framför skålen och säg ett bestämt "nej". Upprepa tills katten viker undan varje gång du ställer dig där. Så småningom reagerar katten på ditt nej, om du inte vill att den ska bestämma över skålen.
Hela idéen är från TV-programmet på TV 4+ "Mannen som talar med hundar". Samma psykologi gäller också för katter liksom för hundar. Se det! Han är förmodligen världens bästa hundpsykolog och ger tips om katter ibland. 95 % av alla hundägare har hundar som drar i kopplet, villket beror på att de är svaga flockledare. Hunden är ute på promenad med ägaren, inte tvärtom. Det är lätt avhjälpt.
På människor har läkare funnit att Omega 3 kan minska depressioner, kanske det funkar även på katter?
Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se