Perser iFokus

Perser

Etikett03-avel-genetik-uppfödning
Läst 2286 ggr
Cybercat
0

Vår egen fel-lista

Appropå Annkis fråga om officiell fellista, tänkte jag det kunde vara en kul övning att vi helt enkelt med gemensamma krafter sammanställer en här.

För att inte krångla till det tänkte jag mig endast en lista med får inte/bör inte för avel, inte utställning. Sedan kan man trimma den färdiga listan för att göra utställningsvarianten av den.

Förslag på kategorier:

1) Olagligt

2) Förbjudet att avla på
- ibland olika från förbund till förbund

3) Bör inte -
Här blir det mycket tyck och tänk. Notera att "bör inte" endast relaterar till att det inte är direkt förbjudet, så även om många av felen här kanske rent etiskt skulle hamna i grupp 2 så ÄR det upp till den enskilde.

4) Tveksamt -
Kanske den flummigaste gruppen, den typ av "småfel" som man eventuellt kan överse om katten i övrigt är fantastisk. Möjligen en het potatis så vi kanske skall lämna den ute.

Jag börjar, så får vi se vad ni andra tycker och fyller i :)

Cybercat
0

Från grupp 3 är det uteslutande subjektiva punkter Tyst

Grupp 1:

• Ärftliga, dödliga sjukdomar.
    Jag trodde PKD hörde hit men Erna rättade mig på den punkten, så fyll gärna i ni som vet vilka det gäller.

Grupp 2:

• Navelbråck
  • Testikelfel
  • Dövhet (testas bara hos vita katter)
  • PKD (vissa raser, vissa förbund)
  • HCM (vissa raser, vissa förbund) - eller? Har jag fel här, borde den vara i grupp 3?

Grupp 3:

• Entroption (inåtrullade ögonlock)
  • Ectropion (utåtrullade ögonlock)
  • PKD (i förbund där det inte är förbjudet)
  • HCM (i förbund där det inte är förbjudet)
  • Skallfel, såsom:
    - Snett nosparti
    - Sned käke
  • Kroppsfel, såsom:
    - Svansknick (är väl inte förbjudet? Rätta gärna)
    - Luxerande patella eller armbåge
    - Andra rena deformationer som bråck, vridet skelett, etc.

Grupp 4:

• Andra, godartade och icke-ärftliga, hjärtfel. Kanske bättre hemmahörande i grupp 3?

• Bettfel, ej orsakade av deformation av skallen utan endast tandsättning.

• Skallfel som inte är deformationer i egentlig mening. I våran ras är exempel:
    - Sluttande (neandertal) panna
    - Bula i pannan - "Enhörningshorn"
    - "Gråtlinjer" i nospartiet
    - Brist på bredder (tätt mellan ögonen) som resulterar i dålig plats för bihålor och tårkanaler.

• Kroppsfel, såsom:
    - Extremt liten (allvarligare, tänk 2-kiloshona)
    - Extremt stor (mindre allvarligt men ändå fel, tänk 6-kiloshona).

• "Anlagsproblematik", alltså linjer som visar sig vara predisponerade för olika sjukdomar, såsom:
    - FIP
    - Hudproblem
    - Luftvägssjukdomar

Fyll på nu!!! :)
/Emma

Cybercat
0

Lol, nu har jag justerat klart min lista. Jag kom på nya saker hela tiden och fick redigera. NU skall jag inte fylla på mer även om jag kommer på nått.

Så kör nu, detta kan bli intressant!!

/Emma

yadhayezibas
0

Oj vilken intressant tråd! Jag har fyllt på ett par saker som jag kom på just nu.

Från grupp 3 är det uteslutande subjektiva punkter Tyst

Grupp 1) Olagligt

• Ärftliga, dödliga sjukdomar.
    Jag trodde PKD hörde hit men Erna rättade mig på den punkten, så fyll gärna i ni som vet vilka det gäller.

Grupp 2) Förbjudet att avla på

• Navelbråck
  • Testikelfel
  • Dövhet (testas bara hos vita katter)
  • PKD (vissa raser, vissa förbund)
  • HCM (vissa raser, vissa förbund) - eller? Har jag fel här, borde den vara i grupp 3?

Grupp 3) Bör inte -

• Entroption (inåtrullade ögonlock)
  • Ectropion (utåtrullade ögonlock)
  • PKD (i förbund där det inte är förbjudet)
  • HCM (i förbund där det inte är förbjudet)
  • Skallfel, såsom:
    - Snett nosparti
    - Sned käke
  • Kroppsfel, såsom:
    - Svansknick (är väl inte förbjudet? Rätta gärna)
    - Luxerande patella eller armbåge
    - Andra rena deformationer som bråck, vridet skelett, etc.
  • Höftledsdysplasi

Grupp 4) Tveksamt -

• Andra, godartade och icke-ärftliga, hjärtfel. Kanske bättre hemmahörande i grupp 3?

• Bettfel, ej orsakade av deformation av skallen utan endast tandsättning.

• Skallfel som inte är deformationer i egentlig mening. I våran ras är exempel:
    - Sluttande (neandertal) panna
    - Bula i pannan - "Enhörningshorn"
    - "Gråtlinjer" i nospartiet
    - Brist på bredder (tätt mellan ögonen) som resulterar i dålig plats för bihålor och tårkanaler.

• Kroppsfel, såsom:
    - Extremt liten (allvarligare, tänk 2-kiloshona)
    - Extremt stor (mindre allvarligt men ändå fel, tänk 6-kiloshona).

• "Anlagsproblematik", alltså linjer som visar sig vara predisponerade för olika sjukdomar, såsom:
    - FIP
    - Hudproblem
    - Luftvägssjukdomar

• Dåligt temperament (tex aggressivitet)

Cybercat
0

Bra tillägg Pethra!

Jag ville också bara förtydliga att mina inlägg under Grupp 3 och 4 inte är mina egna personliga åsikter, utan bara ett försök att lista saker som är svårt att klassa som direkta "avelsstoppsfel". Flera av de punkter jag stoppade in i grupp 4 är för mig personligen Grupp 3, och så gott som alla punkter i grupp 3 skulle jag helst se i grupp 2.

(Redigerat)

Stryk "så gott som alla" och ersätt med "alla" :) Med brasklapp för att HCM-genen inte är identifierad på perser och det därför är kanonsvårt med just den.

Annkis54
0

jättebra Emma o Pethra
jag la in vad de olika grupperna står för **4) Tveksamt - mm
**för jag fick hela tiden gå upp till första inlägget för att komma ihåg vad de olika grupperna stod för_:):) teflonhjärna vettu
tack för ett bra initiativ

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

[MonEnil]
0

Ja, det blev mycket att ta in på en gång. Det här är väl vad jag orkar med just nu:

Den dom om PKD som finns skulle jag tro (har inte läst den, så upplys mig om jag har fel) bygger på undantaget (24§, 3) i Jordbruksverkets föreskrifter, som jag klipper in nedan. Det handlar där om recessiva anlag, så egenligen borde undantaget inte vara tillämpligt för PKD, eftersom det är ett dominant anlag.

Dövhet bör förutom punkt 2 även höra till punkt 1 i vår lista, eftersom det är ett funktionshinder (24§, 1). Likaså trånga näsborrar och smala nosar. Aggressivitet står särskilt nämnt i föreskrifterna (24§, 5) och är därmed också olagligt (flyttas från 4 till 1 i vår lista).

Jordbruksverkets föreskrifter till djurskyddslagen:

Avel 

24 § Djur får inte användas i avel om

1. de har sjukdomar eller funktionshinder som kan nedärvas,

2. de är eller med stor sannolikhet är bärare av recessivt anlag i dubbel uppsättning för sjukdom,

3. de är eller med stor sannolikhet är bärare av enkelt recessivt anlag för sjukdom såvida inte parning sker med individ som är konstaterat fri från motsvarande anlag,

4. parningskombinationen utifrån tillgänglig information ökar risken för sjukdom eller funktionshinder hos avkomman,

5. de uppvisar beteendestörningar i form av överdriven rädslereaktion eller aggressivt beteende i oprovocerade eller för djuret vardagliga situationer, eller

6. de saknar förmåga att föröka sig på ett naturligt sätt.

Cybercat
0

Ja, det är spännande (och lite ledsamt) med den här listan att vissa saker är svåra att placera in i den grupp man som enskild etiskt eventuellt skulle vilja ha den i.

Enligt lagtexten är det ju TYDLIGT olagligt att avla på en PKD-positiv eller HCM-positiv katt, men domen gick inte den vägen med PKD, har det varit något fall med HCM? Det är väl idag bara MCO och RAG som har identifierade gener - och MÅSTE de testa, någon som vet? Samma med dövhet - innan fällande eller friande dom kommit är det ju svårt att säga, just för att PKD domen gick som den gick.

Även såväl aggressivitet som nosstorlek är ju ganska "flytande" begrepp, och var de hamnar i listan skulle kanske kunna ha med graden att göra? Förslag:

Grupp 1) Olagligt

• Extrem aggressivitet. Ohanterbar för annan än ägaren (och ibland även för denne/a).
  • Kraftigt förträngda näsborrar. Med kraftigt förträngda avses så små näsborrar att funktionshinder alltid förestår, såsom:
    - Ansträngd (hörbar) andning även då katten är fullt frisk.
    - Katten kan ses andas genom munnen så fort ökat syretag behövs (anstränging, värme)

Grupp 3) Bör inte -

• Förträngda (missformade) näsborrar, som trots detta inte tydligt orsakar funktionshinder, eller endast vid rinnande näsa orsakar andningssvårigheter. Ofta orsakade av smal, hjärtformad nosspegel.

Grupp 4) Tveksamt -

• Tveksamt temperament (räddhågsen, skygg, ibland svårhanterlig)
  • Näsborrar som är vertikala (upprättstående) istället för kattens normala horizontella (liggande) form, oavsett bredd på nosspegel.
Cybercat
0

Är vi verkligen färdiga nu?

Ingen som har något att tillägga?