Perser iFokus

Perser

Etikett03-avel-genetik-uppfödning
Läst 1424 ggr
Linda
0

ang. insider

varför tycker ni att pogrammet var dåligt?

-Tycker ni inte att rasavikelser/extremavel ska debatteras så att det undviks?

Jag har sett själv bilder på era katter, jag är endast lekman men ser givetvis att pesern har ändrat sig på 20 år extremt åt det extrema hållet.

-Det är inte sunt oavsett att ha den inställningen, det drabbar inte alla katter i mina kullar, för jag är övertygad att ni alla seriösa uppfödare har vittnat om problemet flertalöet gånger mot en uppfödare som inte avlar på ex intryckta nosar etc.

-Självklart är persern en underbar kattras, de är söta och harmoniska men ni måste se problemet att aveln snart har nått sin kvot ang extremaveln.

Nu är kattaveln yngre än hundaveln och tyvärr tror jag (har redan ändrats enormt) kommer persern vara utavlad dvs yttligare extrema missbildningar kommer förekomma och aveln måste ta in andra raser för att uppblanda.

Jag själv har varit hästuppfödare, samma där för arab aveln (flera tusen år gammal) senaste 30 åren har den konkava noslinjen eftersträvats med stora uttrycksfulla ögon.

I dag föds föl från kända miljon stuteri med nosar så konkava att det är skrämmande och ögon stora som tefat.

-Som tur finns det även en sportavel och inte bara utställningsavel så araben förhoppningsvis blr inte utavlad än på ett tag.

Jag håller tummarna för persern att dommare, uppfödare samlas kring problemet.

Jag skulle vilja ha en försäkrings statistik som berättar fakta hur många utförsäkrade katter det finns tack vare defekter.

Vänligen/Linda frd perser ägare

Linda
0

Nu är kattaveln yngre än hundaveln och tyvärr tror jag (har redan ändrats enormt) kommer persern vara utavlad dvs yttligare extrema missbildningar kommer förekomma och aveln måste ta in andra raser för att uppblanda.

Kommer förhoppnings vis ske även med "skottarna" eftersom inga sådanna katter ska säljas eller eftefrågas.

Avla på friska sunda indevider och skapa en rasstandard för katten, och kattköparna.

Linda
0

Ingen som vill bemöta?

Debatt är viktigt tycker jag för vi alla älskar väll våra djur?

Ellinor Johansson
0

Jag skäms………

Jag har alltid tyckt att "skottarna" sett så mysiga ut med sina speciella öron. Jag hade ingen aning om att det hade fel på sitt skelett och hade ont jämt.

Stackars kissar om det är som de sa på TV att kissarna inte kan hoppa för att de har ont hoppas jag att all avel på den rasen förbjuds.

Marita-L
0

"varför tycker ni att pogrammet var dåligt?"

Det som jag kände som var jobbigt i programmet var när ägaren till katten Bella satt och petade bort smuts med sina fingrar. Bellas ögon är kraftigt irriterade och det såg nästan ut som att dom även var drabbade av en svampinfektion runt om. Sedan att sitta å peta med fingrarna i detta..fy stackars..inte undra på att det blir värre.

Sedan såg inte heller Bella ut att vara frisk som liten heller.

Sedan att lura andra och lägga ut en fejkad bild och få människor som inte har perser till att tro att det finns något så hemskt..usch vad fult..

Fram med allt dåligt å bort med allt bra..för annars kan man ju inte få tittare.

Man skall kämpa för att ha friska katter annars lider ju dom och vem mår bra då?!? Inte jag i allafall.

Lite ord från mig..

/ Marita

Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

Crystal Pearl´s

Ellinor Johansson
1

Ang. Persern

Jag tror inte att det är längden på nosryggen som är problemet utan skelettets uppbyggnad. Jag har födde upp perser mellan 1980-2000, jag tycker att den typen som finns nu är ser sundare ut än den fanns på 80- i början på 90 talet. Nosarna var längre och många av katter hade dessa djupt liggande snedställda ögon med tillhörande tråkiga gråtlinjer.

Jag tittar gärna på bilderna på forumet och det finns i mitt tycket många mycket sunda vältypade katter som väcker "vill ha" känslan

Ellinor Johansson
0

# 4 Jag tyckte också katten i programmet verkade infekterad i sina ögon.

Ellinor Johansson
0

Dubbelt

Kittentotts-deleted
0

Jag får mail från kattungeköpare nu, de frågar om kattungen är tät o har problem mmm, gud säger jag bara! påstår de har vänner som har dessa problem mm, vad säger man då? de verkar vara oroliga o vilja dra sig ur, och de är levklara nästa vecka. ja ja dessa program kan ställa till det, men en sak är säker, om en person som ska köpa katt velar o är orolig, då säljer jag inte katten.Man får säkert ringningar om både ena o andra som inte stämmer, känns jobbigt.

Ellinor Johansson
0

# 8  Det luriga är att en öppen fin nos på en kattunge kan bli trång när katten blir äldra och det kan ingen uppfödare i världen förutse.

Jag ska också leverera mina katungar snart och har fårr endel frågor idag.

Kittentotts-deleted
0

Ja detta vet jag med kan uppstå.Men man får ju bekymmer nu, man vil ju inte sälja dem om de mailar om bilder ocjh är oroliga hela tiden, jag vill ju inte den stackar katten ska drabbas av någon som får för sig det är problem.

Marita-L
0

Ja nu som kommer det säkert att dras igång en hatkampanj mot alla perser uppfödare och helt plötsligt kan inga perser & exoter andas,se eller äta normalt.

/ Marita

Crystal Pearl´s

Ellinor Johansson
1

# 10  Nej det flesta katter är sunda. Både uppfödaren och köparen högsta önskan är att kissen får ett friskt och långt liv.

Jag tycker att programmet lämnade endel att fundera över hundar inte kan fungera som hundar, katter som har ont hela tiden i kroppen osv.

Vad det gäller persern är det så mycket myter omkting den , foderleverantörerna skapar en egen form för perserkatter för att de ska kunna äta maten, kattungar föds och måste stödmatas,vitaminpastas osv.ögonen måste tvättas och smörjas för att katten inte kan hålla sig ren själv ovs. Jag tror mycket av pratet kring persern är gamla historier som underhålls för att persern ska vara speciell.

Min erfarenhet av persern är att den är precis lika rubust som alla andra kattraser. Det finns mindre bra invidiver innan alla raser.

Marita-L
0

#12   Det finns mindre bra invidiver innan alla raser.

Även hos oss människor..

/ Marita

Crystal Pearl´s

Uffe
0

Låt de dra igång en hatkapanj, Perserfolket är härdat efter många sådana kampanjer under alla årCool

Ellinor Johansson
0

# 11 Det finns perser och exitic som har svårt att anda, jag har själv en hona som blev mycket täppt som vuxen, jättetråkigt!

Det viktigaste är att man inte använder ett djur i aveln som är täppt, inte kan äta normalt eller har problem med ögonen. Jag tycker inte det är normalt att man ska behöva torka ögonen varje dag. Men vad "normalt" är är olika för alla.

Uffe
0

Programmet var dåligt för att det för det första lutade sig mot en enda katt.
Det framkom inte i programmet att ägaren till Bella själv är uppfödare till dessa monster, och därför i mina ögon inte särskilt trovärdig.

Att hon sen presenterar en skitig katt gör att hon sjunker ännu mer i mina ögon. Men det är klart effekten bllir ju större då.

En av grunderna till programmet var en fejkad bild som lades ut på blocket, som underlag för ett intresse att köpa katten visar man två eller tre svar på annonsen, det skrevs hundratals andra svar där man påpekade att katten var gräslig och inte stämde överens med vare sig Perserns standard eller seriös avel.

Man anlitar en veterinär som spelar bror duktig och minsann har varit involverad i ett djurskyddsärende där en Sphynx dog, frös ihjäl sägs det, för att familjens oljepanna stannat. JAg kan räkna upp ett antal djurarter som hade kunnat dö mitt i vintern om en oljepanna stannar och ingen värmekälla finns.

När man gör ett sådant program bör man även visa på att det finns sund avel och inte bara göra Sveriges samtliga kattuppfödare till monster och djurplågare.

Ja jag säger alla uppfödare, märk väl att han sa aldri t ex Perseraveln, utan kattaveln är ännu värre än hundaveln och det innefattar samtliga Sveriges kattuppfödare

Marita-L
0

Jag håller med..

/ Marita

Crystal Pearl´s

Marita-L
0

Undra hur länge det tog innan den dog??
Hur länge den var hemma själv i ett iskallt hus??

Om budskapet var att vi skall vara medvetna om att dessa fel finns och att alla skall kämpa för att utrota problemet och även hur många som är friska hade det varit en annan sak men så upplevde inte jag det.

/ Marita

Crystal Pearl´s

Uffe
0

Ja det räcker kanske att ägaren hade ett jobb att sköta.
Men herregud att kalla en pajad oljepanna för ett djurskyddsärende ???????

Ellinor Johansson
0

Inte dör ett katt av att pannan stannar i ett hus om den har mat, man lämnar inte en katt utan tillsyn så länge att den hinner frysa ihjäl. Ännu en skröna

Denna kommentar har tagits bort.
Marita-L
0

Det finns många oseriösa uppfödare som inte tänker på katternas bästa utan att bara på tjäna pengar.

/ Marita

Crystal Pearl´s

Uffe
0

Nej det tror ju inte jag heller, Aschberg älskar extrema historier så min tilltro har han definitivt inte och har aldrig haft.

Jag menar försöka med en katt i ett hus som "frusit" ihjäl för att en oljepanna stannar.
Samtidigt som det springer runt 100.000 hemlösa katter + alla dessa ras och huskatter som fördriver sina dagar ute när husse och matte är på jobbet.

Har en kollega som berättade att en Skogis tillbringat senaste stormnatten i hans garage och han har definitivt ägare

Uffe
0

Hahahahaha ja de uppfödrans vaknar snart, det finns inga pengar att tjäna

Kittentotts-deleted
0

Måste varit jäkligt kallt och ett otätt hus om inte nu ägarna va borta mkt lång tid. I o för sig fryser de en del om det är kallt, så sjuk o lunginflammationer kanske katten drabbats av som gjort den dog senare av dessa komplikationer.Men visst är de känsligare för kallt, det vet jag ju av ha sett de kan frysa, men guud vilken härlig ras shynxarna är, de är verkligen roliga, va hemma hos min vän som föder upp dem i förra veckan, man kan skratta ihjäl sig. Om man böjer sig ner som jag o lägger saker på bordet vips har du en som sitter på ryggenGladOch de andvänder sina tassar för ta i allt, undebara!

Ellinor Johansson
0

# 24 Jag tycker inte heller om Aschberg och den typen av program, men vi uppfödare av hundar och katter kan nog inte slå ifrån oss helt. Visst finns det problem som vi inte får blunda för?

Denna kommentar har tagits bort.
Uffe
0

De flesta av oss blundar inte och är mycket medvetna om att det finns problem.
Men att utmåla samtliga hund och kattuppfödare som monster gör inte saken bättre.
De flesta uppfödare lägger ner ofantligt mycket tid på att söka kunskap och förkovra sig. Men som programmet var upplagt så skiter vi det mesta.

Nu ger jag inte alla rätt som var med i programmet, men det var enkelspårigt och därför urdåligt

Ellinor Johansson
0

# 28 Jag tror också att i stort sett alla uppfödare gör sitt absolut yttersta för att det ska bli så bra som möjligt. Är man intresserad av katter och avel vill man väl att ens stamnamn ska stå för något bra.

Det innebär inte att jag som uppfödare är nöjd med varje kattunge jag har fött upp. Hur bra avelsdjur man än väljer kommer det en avkomma ibland som inte blev som man tänkt sig.

På något sätt formas man av olika värderingar under sin uppfödar tid om hur det ska vara. Jag har iallafall gjort parningar som jag tyckte kändes rätt då , men idag kan jag inte förstå hur jag tänkte.

Dockan
0

Jag har 5 perserkatter och jag har då aldrig märkt att någon av mina haft några problem men man måste ju sköta om dom just vid ögonen självklart mer än andra raser.och du Carina skicka ner en liten vit till migTrevlig Helg alla perserälskare och ikvää Lats Dance-LENA

Hälsningar LENAGlad

Linda
0

Ulf snälla du, du näst intill utpekar Bellas matte som en skurk, sluta med det!

-Klart att hon vill varna andra att titta över sina ungar de köper så de slipper både inåtväxta ögonfransar etc (alla kattungs köpare vet inte äns vad det är). samt tår kanalerna etc.

Självklart är det ett djurskyddsärende om katten fryser ihjäl, mina katter har aldrig frusit ihjäl trotts att de oftast sov i stallet med 20 minus (de ville själva vara där ute) förstårin  inte att det är ett fel om en katt som är ett levande väsen aldrig kan få komma ut pga att den kan dö om det är för kallt för mycket sol etc..

Tråkigt givetvis om uppfödare känner att kattungsköpare kanske drar sig ut pga rädda för ras defekter pga Insider, men ni visste problemet innan, och ingen avel har främjt att tänka på att det blir ras defekter.

Vänligen/Linda

RolfH
0

Detta om att Sphynxkatter inte tål kyla är bara nys. Jag känner en uppfödare av Sphynx här i Uddevalla. De fryser inte och behöver inga kläder. De har rastgård de kan gå ut i om de vill vilket de gör om inte vädret är riktigt dåligt eller kyligt (alla katter väljer bort det om de har ett val). Sphynxen kompenserar sin pälslöshet genom att ha en högre ämnesomsättning vilket gör att den äter mera och omvandlar en stor del av den energin till värme och den normala kroppstemperaturen hos en Sphynx ligger 1 grad över andra katters. Om katten som sades frusit ihjäl hade haft tillsyn och tillgång till mat så hade en sådan sak aldrig kunnat hända. Om moder naturs avel styrdes av väderleken så skulle ju våra siameser och kusinraser samt sphynxar födas med allt mindre öron och tjockare päls, oavsett hur föräldrarna ser ut. Det är det som är naturlig anpassning. Och det gör de bevisligen inte, så uttalandet håller inte i en längre diskussion.

Kittentotts-deleted
0

#32 Kan hålla med dig Rolf om det du säger om kropps temperatur mm på sphynx, men men, inte kan du väl säga de inte fryser ibland??Men det är ju för de mesta varma o goa som element att gosa med. Men de är mer känsliga för kyla, det vet jag då min vän har rasen o vi åker t veterinären o det är kallt. Men inne är de ju inte frusna, men om ett hus ingen värme har kan vilken katt som helst bli sjuka, vi med.Gillar själv rasen, men den som naken hunden är känslig o fryser ute. Vi har en bekant som köpte en naken hund nyligen, så söt! Den har ju en varm dress när den går ut.

ophelia
0

Kanske är det bra att vissa köpare drar sig ur sitt kattungeköp innan hämtning och inte ångrar sig efterråt.Jag tycker att detta bevisar att man inte har tagit reda på allt man kan om rasen.Man är helt enkelt inte påläst.Bättre att vänta på en köpare som har läst på och tagit reda på vad som gäller för rasen.Både vad gäller positivt och negativt.

Som uppfödare är man ju klart rädd om sitt stamnamn.Men naturen rår man ju inte på och en eller annan individ som inte blir helt perfekt kan nog dyka upp.Viktigt är ju att man lär något av det när man går vidare i sin uppfödning.Glad

Celia
0

*jag undrar om den ihjälfrusna Sphynxen obducerades…*

Uffe
0

Linda, du talar inte om för mig vad jag får lov att skriva eller inte.
Ägaren till Bella är själv uppfödare och borde ha så pass mycket kunskap att hon kan avgöra om det finns fel på en kattunge.

Hon har inne haft kontakt med Bellas uppfödare har jag fått erfara under alla år.

Sen ifrågasätter jag starkt så många operationer på en katt

Kittentotts-deleted
0

#36 Jag reagerade ju på när hons nämnde flera operationer, katten kan ju må sämre av så många ingrepp. Själv har jag en tjej som då opererats 2 ggr men då som varit nödvändiga som juversvulst o ögonskada, hon är idag mer osäker o lite svårhanterad pga allt.

Linda
0

#36 Synd att det inte framkom i repotaget att Bellas matte var uppfödare, det visste jag inte.

miapia
0

ett råd linda

kom inte här och försök vara duktig

här finns flera proffs i denna värld kom inte o anklaga varken kittetott eller uffe

Uffe
0

#39 Nej men det var väl en del av grejen, hon skulle ju framstå som en stackars kattungeköpare som råkat ut för en uppfödare som inte bryr sig.

Men sanningen är ju en annan !

Jag kan ju bara citera ett ordspråk
Kasta inte sten när du sitter i glashus

miapia
0

håller med dig uffe

Ellinor Johansson
0

Jag tror att alla uppfödare gör så gott man kan.

Även om man inte avlar på katter som har inåtrullade ögonlock,  rinniga ögon, icke korrekt bett , snett stop, små näsborrar eller svansknick innebär det inte att man som uppfödare inte får någon kattunge som får någon av de icke önskvärda egenskaperna.

Jag tycker det viktigaste är att dessa katter inte går vidare i aveln.

Min åsikt

Jag tycker persern/exoticen har utvecklats mycket på 10 år och blivit en mycket sundare kisse.

Linda
0

#39 Va???

Jag har väll inte anklagat någon?!

Tänk vad tråkigt att folk inte kan debattera utan att bli otrevliga.

Mvh Linda

Uffe
0

I stort sett alla uppfödare gör så gott de kan. Olycksfall i arbetet kommer vi alltid att råka ut för. Sådana här program gynnar inte någon, vi tar bara steget tillbaka där man inte "vågar" berätta vad man råkat ut för. Man kan ju bli uthängd i media.

Vi måste våga vara öppna och utåtriktade och våga diskutera våra problem med varandra.

Men nu har Aschberg slagit ytterligare en spik i den kistan, men det har han säkert inte fattat, han är lite för egotrippad för det

Ellinor Johansson
0

#44 Jag håller verkligen med dig att vi måste våga vara öppna och våga prata om problemen. Utan att bli hängda av andra uppfödare eller media.

Det är så ledsamt att höra uppfödare så ifrån sig att "de har inga problem" med sina linjer. När man har samma linjer själv och det att det ligger endel icke önskvärda egenskaper i linjerna

Harlibries
0

Detta Forumet har för mig vare´ och  är fortfarande kanon… det första man gjort på morgonen är att slage´ upp Perser i Fokus och läst, allt från go´morron hälsningar, till PER/EXO nedkomster, uppfödarbekymmer och frågor från PER/EXO ägare mm mm. Ibland så har vi disskuterat och argumenterat, men tonen har alltid vare´respektfull och man har uttryckt sina åsikter…

Efter Insider, har saker & ting förändrats drastiskt! De uppfödare/kattägare, som för sitter på en enorm kunskapsbank ang vår ras, har fått stå ut med rena personangreppen samt ironiska, föraktfulla inlägg, med en ton som inte går att beskriva…

Jag hoppas att NI/Vi kan återkomma till det vi hade före programmet; för dagarna som varit har inte vare´kul att läsa…

Sluta bemöta dessa angrepp! Vet att alla försöker få igång en dialog som ska föras på ett sunt sätt… men många av dem som besökt/besöker vårt Forum, har endast vare´ute efter bråk!!!

För ca 1-2veckor sedan fick vi beröm, i en tråd, för att vårt Forum va´ så trevligt att besöka; att alla var hjälpsamma och tonen va´hjärtlig. Det är DIT vi siktar igen; inte för att medlemmarna på vårat Forum har gjort något för att förändra detta…

En eloge till ER alla som tålmodigt försökt förklara & berätta!!!

Kramar till ER alla!

Tina

Ellinor Johansson
0

Självklart ska man uttrycka sig med respetk i en trevlig ton.

Men jag tycker absolut att man ska bemöta "alla angrepp". Efter att ha sett Insider förstår jag om människor blir arga, ledsna osv. perser/exotic uppfödarna vinner inget att gå i försvar eller att inte bemöta inläggen.

Genom att svara på alla frågor och visa att en typad katt inte alls är det samma som en osund katt tror jag vi når mycket större förståelse för ólika raser.

Jag har fått många inte alltid så trevliga mail de senaste dagarna, jag har svarat alla så gott jag kan. Jag har erbjudut alla som har möjlighet att komma hit och hälsa på katterna så kan kan med egna ögon se att mycket typade katter kan både klätter i träden och vara med i stallet och kolla på råttor fast det är många minusgrader ute.

Linda
0

#47 Jätte bra inlägg:)

Harlibries
0

#47 Jag menar inte att man ska sluta förklara & påvisa att, precis som du säger att -"typad katt inte alls är det samma som en osund katt"

Jag menar att man ska inte låta sig provoceras av otrevliga påhopp samt sarkasm & ironi….

Det är ju det som har vare så bra med Perser i Fokus; att allt har bemötts med saklighet.

Den här tråden visar ju NU, med de senare inläggen, att det är möjligt att utrycka sina åsikter på ett mycke bra sätt! En dialog är alltid sund att föra, så länge man inte "far ut" mot dem som har en annan åsikt.Förvånad

Jag menar bara att jag har sett så många som på alla sätt & vis förökt sitt yttersta att, på ett bra sätt, förklara samt uttrycka sina åsikter/erfarenheter; och endast blive´ bemött på ett otroligt respektlöst sätt!

Hoppas att jag har förtydligat mig!Skrattande

Mvh!

TinaOskyldig

Ellinor Johansson
0

# 49 Jag hoppas precis som du att tonen blir trevligare.

Jag tror de här typen av debatter är jobbiga för många av oss uppfödare, ( precis som PKD och HCM) det är så mycket känslor som rörs om, det är ju inga avelsmaskiner vi har utan individer som vi lever och pysslar med samt har mycket varma känskor. för.

Harlibries
0

#50 Jag kunde inte ha sagt det bättre själv…Skrattande

Kram!

Tina

Uffe
0

Jag tycker att man skall  komma ihåg att de allra flesta som dundrar in i trådar med en massa otrevligeheter och extrema åsikter, har bara en enda sak i huvudet, att ställa till bråk.

De finns på alla forum och ofta är det samma personer som håller på.

Det gäller lite att inte ta åt sig, hålla dem kort så att de tröttnar. De är inte ett dugg intresserade av vare sig förklaringar eller något annat, mer än just att ställa till bråk

Linda
0

#52 Det har du rätt i, men i detta fall var det jag som startade tråden, det kan du inte anklaga mig för.

Jag själv tröttnar på sådanna som startar trådar bara för att bråka och det var verkligen inte min tanke.

Tanken med tråden var att jag faktist blivit int igen av att kanske skaffa ras katt o åka lite på uts, eftersom båda mina favorit raser var med i pogrammet (perser o siames) ville jag få fram så mkt verklig fakta.

Mvh Linda

Uffe
0

Nej det var inte dig jag hade i åtanke LindaSkrattande

Ellinor Johansson
0

# 52 Är det det inte lite farligt att utgå från att någon som i ditt tycke har otrevliga och extrema åsikter är ute för att ställa till bråk?

Jag tycker man ska kunna vända sig till ett Forum och ventilera sina åsikter eller fråga om något utan att åsikterna ska bli klassade som otrevliga. Många åsikter som i perserns fall bygger på skrönor och ihopdiktade historier. Jag förstår om ett Tv program eller en bild kan väck starka känslor hos människor som inte har någon kunskap om rasen.

Jag kan vackert erkänna att jag tänkte inte heller några vacka tankar  uppfödningen av schäfer.

Uffe
0

#55 Du känner igen typerna när de dyker upp. Man kan faktiskt föra en normal diskussion trots att man har extrema åsikter.

Som sagt, man känner igen dem

Ellinor Johansson
0

Jag förstår.

Linda
0

#56 Vilka typer menade du då (märkte ingen som ville ställa till bråk förutom de som kände sig påhoppade)?

Som Sajtvärd ska man fungera som en opartisk vägledare tycker jag.

Vänligen/Linda

Uffe
0

Typerna som bara vill ställa till bråk, vidare tänker jag inte utveckla det. Vi har inga problem här inne för tillfället

Summerwinds
0

De personer som bara har varit inne på forumet för att ställa till bråk och provocera tycker inte jag har här att göra. I flera fall kastar de ur sig saker som de inte har någon grund/fakta/sanning alls och kan inte heller presentera ett enda vettigt argument. Ska man komma och kasta skit på oss och våra katter, så måste man iallafall ha konkreta åsikter och argument och fakta som styrker det man säger!

Personligen är jag inte rädd för att bli ifrågasatt angående mina katter eller mina mål angående min avel men jag har fått "argument" från dessa personer som lyder i stil med: "All perseravel borde förbjudas", "Du kan ju inte riktigt klok, eftersom du har perser" osv. Om någon kommer med vettiga argument, som tex. Vad gör ni för att förbättra rasen och göra den mer sund? eller Varför anser du att dina katter är bra avelsdjur? osv, sån't är ju relevant att fråga. Några sådana frågor kan ingen av dessa personer presentera…

Celia
1

Nu har jag tittat runt lite och läst här.

Under mitten av 90-talet var jag redaktör för en kattidning och perseruppfödare var flitiga på att skicka in bidrag. Jag såg alltså väldigt många katter ur denna kategori på bild + att jag var en flitig besökare på kattutställningar.

Har man varit i samma sits, så kan man omöjligt påstå att rasen är på väg utför. Tvärtom! En stor eloge till alla er som arbetat fram en liten nosrygg på Persern igen. Jag vet inte om förändringen även kan se på utställningar (?), men blommor ska ni ha Glad

Scilla
0

Jag tycker att inslaget i Insider var viklat, fult gjort, oärligt och fullt med faktafel som visar på dålig reserarch. Bara något som "när dagen är slut har en katt av varje ras korats till champion"…

Ang. den manipulerade bilden de la ut på nätet så hänvisar de till att den varit uppe på diskussion på kattforum.se. De filmade snabbt över tråde men nämde inte dess innehåll, dvs att INGEN användare var positiv. Antingen tyckte folk "vilken gräslig katt, såhär vill vi inte ha det i sverige" eller så konstaterades det att bilden var manipulerad och att det förmodligen rörde sig om bedrägeriförsök. Samma sak var reaktionen på perserlistan. Däremot var det flera som mailade "uppfödaren" för att försöka luska i det hela. Har jag själv gjort när jag sett skumma annonser.

Insiders största fel tycker jag dock är att de inte gör någon skillnad mellan två olika saker extrem avel och entremt utseende.

Det FINNS problem inom kattaveln, icke att förneka, men de borde ha koncentrerat sig på det istället… Kanske inte varit lika snaskigt dock. 

Det Uffe pratar om i #52 är det fenomen som brukar kallas för troll, läs här. 

Edit: Ser att ni också har en "vad är detta för hemsk annonstråd"…

Summerwinds
0

#62 Jätte bra länk GladExakt så har det ju varit och de följer liksom samma mönster allihop!

Scilla
0

#63 Ja, de finns överallt. Det enda man kan göra är väl just att "inte mata trollet"…

Ellinor Johansson
0

# 64 Jättebra länk. Det är otäckt vilken genomslagskraft ett program som Insider har. Det är svårt att tro på något av inslagen i den typen av program. Jag som tyckte så synd om flickan som fått byta hem 52 gånger under några år, men det kanske var vinklat också…………….

Annkis54
0

# 46
precis så har jag känt
men det lugnar väl ner sig

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Linda
0

#46 Det är klart att det är en trevlig sajt!

-Jag tycker ändå inte att jag har skapat "dålig stämning" genom att fråga, skapa debatt.

Jag ser mig själv som en av grundarna till iFokus (startade ridsport aug 2005 och bor ihop med Charlie som är en av drivkrafterna och delägarna i iFokus konceptet.

-Så det är klart att jag förordar god stämning.

Ser att har man ett special intresse så blir det näst intill ett slutet sällskap där obehöriga med sina åsikter ej äga tillträde.

Att jag nu har ägnat två dagar inne hos er var och är för att jag faktist är seriöst intresserad av husdjurs avel, som jag berättat tidigare så har jag själv varit uppfödare åt bla marsvin, dvärgvädurar, hästar.

Tycker att all avel kräver debatt och självklart ska man kunna fråga saker utan att det blir "dålig stämning".

-jag är även int av perser , som jag tidigare skrivit så är både perser och siames mina absoluta favorit raser.

När pogrammet visades så ville jag då också passa på att fråga vad som faktist är sanning och vad som är falskt.

Bara för att jag inte tillhör ert sällskap eftersom jag själv inte är uppfödare, men som finns i gruppen "köpare" då jag är int av att såsmåning om kanske ska skaffa mig en till kisse.

Ni som sett mina inlägg som proviserande och som skapat dålig stämning bör läsa dem igen eftersom de var skrivna i all välmening.

När jag i en tråd tog upp att man inte ska utsätta någon som inte kan försvara sig för smutskastning så blev det tydligen läst som om jag sysslade med det samma.

Många gånger har jag hållt mun istället för att skriva det jag undrar över, just på sådanna här forum just för att slutet sällskap där obehöriga med sina åsikter ej äga tillträde.

Jag vill också pnktera att jag och användaren "Hundenpia" inte ska förväxlas bara för att vi delar samma typ av frågeställningar, jag känner henne inte änns!

Slutligen vill jag säga, jag lovar ni kommer inte se så många mer trådar/inlägg från mig, kanske den dagen om den kommer om jag skaffar tillökning med ras katt dvs.

Men jag vill understryka: Jag är en av sajtvärdarna här inne på iFokus och tycker att det är roligt att så många har hittat hit.

Vänligen/Linda

Uffe
0

Jag tror inte det är dig de menar LInda. Vi hade en charmör som var inne och vände det är säkert dennes inlägg man syftar på

Linda
0

Tänkte bara så att jag ville rentvå mig, att ingen skulle tro att vi var en och samma person, det togs upp i denna tråd.

Mvh Linda

simzonites
0

#69 Tror absolut inte någon menade dig Linda. Klart att man måste kunna diskutera saker på ett forum. Men stämningen var lite fadd i helgen då vi flera gånger enbart fick kritik för hur vi kan bedriva avel på missbildade djur osv. Jag försökte själv bemöta med fakta och även genom att svara på frågor osv men det visade sig omöjligt eftersom den personen hade bestämt sig redan så det kvittade vad vi sa, vi blev även kallade sekt vilket inte är kul. Naturligtvis ska alla känna sig välkomna på perser i.fokus Skrattande

Lotta

/Lotta

RolfH
0

#67 Det jag vänder mig emot är när man önskar skapa en seriös debatt kommer med dessa yttranden. Jag citerar dig i #0.

-Självklart är persern en underbar kattras, de är söta och harmoniska men ni måste se problemet att aveln snart har nått sin kvot ang extremaveln.

Det är ett påstående utan grund. Inget som är till för att skapa en seriös debatt. Vi som är insatta vet att avelsarbetet har vänt de senaste 20 åren. Bl a persern hade riktiga problem på 80-talet som idag knappast alls existerar i sverige.

Om man vill debattera seriöst då går man in i debatten antingen med verklig fakata och kunskap eller med öppna frågeställningar. Ovanstående är absolut inget exempel på detta.

Sedan känner jag dig Linda som en ifokusperson med många goda åsikter i många skilda ämnen, så jag antar att detta bara var ett litet missöde.

Linda
0

#70 TACKAR:)

Uffe
0

Jag kan inte hitta något inlägg där jag uppfattar att någon här ser dig som samma person som den som drog in här som en stormvind under helgen och sen lika snabbt försvann.

Linda
0

Vad jag menade med extremavel är att den just fyllt sin kvot dvs man kan inte avla på katter med extrema avelsavikelser som för platta nosar etc, då kanske/nej tyvärr det blir så om yttligare 20 år åt det håll som insaiders skammlösa manep. bild nosen över ögon linjen.

-Jag är inte helt ute och cyklar, jag är inte själv perser uppfödare men genetik och avel är jag väldigt insatt i.

Vänligen/Linda

Linda
0

#73 Vet du, låt killarna leta upp ip adressen, det du antyder nu tycker jag är riktigt surt.

Uffe
0

Hon har diskuterats på värdsajten.
Jag har delat ut hennes tredje varning så här skriver hon inte mer

RolfH
0

#74 Vad jag vet finns det idag inga uppfödare (seriösa sådana) som avlar på platta nosar i sverige. Man avlar på korta, breda och helt funktionella nosar. Så den saken behöver ju inte diskuteras på det sättet att extremaveln just fyllt sin kvot. Som sagt, perseruppfödarna har gjort ett bra arbete med att avla bort de problem som förekom på 80-talet och nu avlas friska och sunda katter fram. Jag tror att alla har lärt sig sin läxa, att friska katter är bra mycket viktigare än allt annat för en uppfödare och likaså för köpare.

Linda
0

#77 Bra då har vi fått det uträtt.

#76 ja det var jag som förslog att vi skulle göra en ip utredning, minns du?

Ha det gott nu allihop!

RolfH
0

#78 Vad bra eftersom det känns som om jag har skrivit samma sak hundrafemtioelva gånger i olika trådar på olika sajter för lika döva öron de senaste dagarna.

Kittentotts-deleted
0

Jag orkar inte diskutera, känns som jag hållt mig borta för mkt några dagar nu, men jag ser bara tafset blir värre vad man än skriver.

Bart
0

Synd att ett dåligt inslag i ett TV-program ska få förstöra den fina stämningen vi normalt har här.

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.