Utställningsskryt Borås!
Hej alla!!
Nu är vi hemma Firedance och jag efter en lyckad utställning. Totalr var det 73 anmälda perser/exotic varav 16 var absent. Som domare hade jag Raymond Saetre så jag var väldigt lugn när grundbedömningen var. Raymond har dömt honom vid flera tillfällen så jag vet vad han tycker om katten. Men han började morgonen att prata om anding på katter eftersom han blev mycket upprörd över vad han fick höra från mig bl a rörande Ashbergs program. Vissa här på i fokus skulle hört vad han sa för då hade fått veta hur det egentligen är. Raymond dömer otroligt mycket så han vet vad han pratar om.
Nog om detta. Firedance fick sitt HP och skulle upp igen för nominering. I nomineringen gjorde sedan Raymond en ska ringuttagning med alla sina vuxna. Totalt 7 st hanar och honor. Katt efter katt plockades ned meda Firedance satt kvar. Till slut var det bara han och en hona kvar. Så då visste jag att han var nom som minst. Det hela slutade med att Firedance blev Raymond bästa vuxna katt för dagen. Inte illa av en snart 7 år gammal fertil hankatt.
I panelen blev det sedan 2 - 1 i röster för Firedance. Så det var bara att inkassera det tionde BISet i hans lite drygt 3 åriga utställningskarriär. Så jag kan inte annat säga att jag är nöjd.
Men bästa och roligast idag var dels att han blev bästa vuxna totalt i ringen. Betyder mycket mer för mig än ett BIS där han bara gick mot en katt. Sedan att ingen besökare klankade på hur han såg ut utan snarare berömde denna katt. Och då ska ni veta ni som inte sett honom att han är mycket extrem i sin typ.
supergrattis
Grattis
Skönt att höra att dagen förlöpte utan påhopp!
Stort grattis 
/Lotta
GRATTIS 
Stort grattis
Min dotter tog ett kort på han…
Marita - Medarbetare på Perser i Fokus
Grattis, jätte fin kisse och röd
.
GRATTIS igen !!!!!!

Grattis, alltid roligt när det går bra.
Min fråga är varför man premierar extremtypen när ni samtidigt säger att det inte är i veterinär synpunkt det bästa?
Klart att katten är vacker men är det verkligen det bästa att premiera för mig (okunnig) ett avels problem?
Vänligen/Linda

#8 Om du tittar på mitt inlägg under tråden traditionell Perser med nr #34 tror jag så har jag skrivit vad standarden säger. Om du sedan tittar på kortet på Firedance som jag bifogat så ser du att hans stop sitter mellan ögats mittlinje och övre linje. Hans övre nosläderslinje går helt i linje med mitten på hans öga. Undre delen av noslädrets linje går i kant med ögats nedre linje. Så enligt standarden så är han helt korrekt typad. Att han anses som extrem har med detta att göra. Dessutom så har han en visuellt kort nos. Stopet är väldigt markerat och djupt så nosryggen är betydligt längre än vad kortet visar. Till detta så har han mer än ett ögas bredd mellan ögonen så nosen får plats. Han är slät i ansiktet vilket man lätt kan se om hans ögon börjar att rinna för det gör de ibland bla pga drag (fast det gör mina ögon med även om jag inte är en katt utan av arten homo sapiens
) så rinner tårvätskan ut över kinderna på honom. Om du träffar oss någon gång på utställning så är du välkommen att känna på hans skalle och då framförallt stop och näsa.

Vill också passa på att tacka för alla grattis! Tack ni är guld värda alla!

Änn en gång givetvis grattis, jag tackar för erbjudandet:)
-Självklart vill jag inte klämma på din katt men därimot klappa honom:)
Ang rinner ut på kinderna, fråga 100..(Känner mig som en jobbig människa som tjatar ocvh frågar): Rinner era katters ögon ofta?
-Är inte det ett ras problem?
-Ingen av mina katter (förutom just persern Oliwer) har hadft det problemet.
Den här tråden handlade om utställningsskryt från Borås.
Är det interessant att diskutera andra perserfrågor är det lämpligt att starta en ny tråd.
Ställer man frågor om Perser i en skryttråd försvinner ämnet bara
Min hane har rinninga ögon, men min hona har nästan inte det, så det är ngt som många försöker att avla bort och, sådana problem kommer aldrig kunna utrotas helt, varför? för inga människor födds perfekta, inga djur född perfekta, iaf inte allihoppa. En kull på 5, kanske en som har rinninga ögon eller liknande…

#12 Det har du rätt i och jag vill passa på och tacka Kungbores "mamma" för jätte bra svar, känner nu att jag är mer informerad, lite mer kunnig och ännu mer int kanske blir jag perser ägare igen?
Andemeningen var ja att om man i en grattistråd t ex börjar ställa frågor så får man mycket minder svar än om man startar en ny tråd med frågan i rubriken
GRATTIS OCH HURRA.LENA
Hälsningar LENA

Hur gick det för er andra då? Uffe hur gick det för dig?
Jätte GRATTIS till KungBores för det braiga resultatet=)
Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!
S*Luddhuvet´z
Jodå, lillkillen fick en kanonbedömning, men att slåss mot tio andra om NOM var inte lätt :O) så han bidar sin tid. Han fick precis så mycket som vi hade hoppats, en bra bedömning, t o m hade Jörgen ritat hjärtan på bedömningssedeln
Men enormt mycket beröm för prepareringen, det sa Jörgen flera gånger, men när han sa att det var dagens flottaste päls, då nästan dog jag 
Varmt grattis till BIS!!! Fick aldrig sagt det igår för som vanligt blev det ju rusning så fort panelen var över och man äntligen fick gå hem!

Vad roligt Uffe, Grattis=)
Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!
S*Luddhuvet´z