Perser iFokus

Perser

Etikett03-avel-genetik-uppfödning
Läst 982 ggr
sidentassen55
2010-07-14 13:02
0

Götes HD-rtg

Nu är jag hemkommen från Strömsholms djursjukhus , ytterligare en tusenlapp fattigare Rynkar på näsan, MEN med ett leende ändå.

GÖtes HD-rtg såg ut att vara helt ua !Skrattande

Nu ska den ju läsas av hos expertis också, men enligt personalen så var allt OK iallafall, och det gläder migGlad

Bara Fanta kvar att kolla, men hennes bebisar måste bli lite större förts eftersom dom söver katten och hon dessutom blir borta från bebbarna ett tag.

Hälsar Lotta P

S*Sidentassen perser

Sverak diplomerad uppfödare som endast avlar på PKD-fria katter enl DNA och dessutom följer hälsoprogrammet för HCM.

Uppfödningen är också godkänd enligt djurskyddslagen.

KyssGladCool

WildWest
2010-07-14 19:38
0

Oj vad sköntSkrattande. Då behöver du inte oroa dig för det.

Kram Kerstin

SussiF
2010-07-15 04:24
0

Grattis ! Vad skönt att det inte var några problem där

sidentassen55
2010-07-15 10:12
0

Tack tjejer, ja det kändes otroligt sköntGlad

Man är ju allt orolig att det ska vara något med hanen för han producerar ju en del bebbar under sin tid och man vill ju inte att han ska föra vidare "dåliga" gener…..Rynkar på näsan

Men bara för att en kattunge fått "ett fel" behöver det ju inte vara av ärftlig karaktär heller, jag önskar ju självklart att det som inträffat visar sig vara p.g.av något annat istället.

Med tanke på att denna lilla kropp ska hinna utvecklas och bli perfekt ucer endast 9 veckor, så ska man väl inte förvåna sig alltför mycket om det någongång, någonstans på vägen, uppstår ett litet fel….eller hurObestämd

Hälsar Lotta P

S*Sidentassen perser

Sverak diplomerad uppfödare som endast avlar på PKD-fria katter enl DNA och dessutom följer hälsoprogrammet för HCM.

KyssGladCool

WildWest
2010-07-15 12:12
0

Jag har många gånger tänkt att det är konstigt att det inte "blir fel" oftare än vad det blir. Gäller både folk och fä. För i de allra flest fall så blir det ju helt perfekta små varelser.

Men det behövs ju bara en liten infektion hos mamman tidigt i dräktigheten för att ska hända något negativt med en bebis. Och det är inget någon kan göra något åt.

Kram

Kerstin

Cybercat
2010-07-15 20:09
0

Det glädjer mig att höra att allt var bra med Göte, Lotta. Du kunde behöva lite positiva besked nu :)

Firinella
2010-07-15 21:54
0

Vad bra att allt var ok med Göte. Ursäkta en fråga men är det inte främst Main Coon som har detta problemet eller är jag helt ute och cyklar? /Laila

sidentassen55
2010-07-15 22:15
0

Nej Laila, du är INTE ute och cyklar allsGlad

Men du förstår att jag har fått en avkomma med , som köparen sagt, HD av värsta art. Så därför vill jag testa föräldrarna till denna katt så DOM inte har det iallafall, skulle det vara så, ja då tas dom ur aveln direkt.

Nu vet jag inte om det är avläst av expertis,hans rtg, men att han har haft olidligt ont vet jag.

Men JAG vill iallafall göra så rent jag kan hos mig, och därför följer jag Main Coon kattens program på dessa två katter, alltså rtg och sedan  det iväg för avläsning av expertis.

Det finns ju många andra orsaker till såna här defekter så man kan ju inte utifrån en avkomma säja att det ligger i generna, men men….jag gör så gott jag kan iallafall……Guld i mun

Hälsar Lotta P

S*Sidentassen perser

KyssGladCool

Firinella
2010-07-15 22:39
0

Jaha Lotta. Då förstår jag. Skulle också kollat min hane om det visade sig att det var som i ditt fall. Bra att allt såg ok ut. Glad /Laila

Headturners
2010-07-16 01:22
0

Det var skönt å höra LottaGlad

Sussie