Perser iFokus

Perser

Etikett01-allmänt-om-perser-exotic-standard
Läst 1682 ggr
Linda
0

Hur många kullar?

Hur många kullar tar ni per år per hona etc?

Vore kul och få höra:)

/Nyfiken:)

Linda
0

Skulle vara kul och få höra hur många ungar det brukar bli i era kullar.

Det kan ju verkligen variera.

Min kompis hona har bara fått 1 unge varje gång (fått tre kullar) , är 4 år.

Hon vet inte riktigt om hon ska ta en 4de eller om hon ska strunta i det.

Hoppas Sofie snart blir medlem, hon har haft problem med sin uppkoppling.

Mvh Linda (har bara en huskatt hemma)

Uffe
0

Enl SVERAK och FIFe är det inte tillåtet att ta mer än tre kullar på en 24 månadersperiod

Celia
0

Inom SVERAK får man ta max 3 kullar under en 2-års period (om det inte har ändrats medan jag varit inaktiv?).

Sist fick vi en unge (föder upp siameser) och gångerna innan har det legat mellan 2-9 st/kull (end. en kull med 9 men flertalet med 7 och 8 st). Jag tror att det varierar lika brett hos Persern, det är ju helt och hållet upp till hur många ägg som släpps och lyckas bli befruktade.

Celia
0

Jag satt och skrev samtidigt, men fick svar. Det har ändrats :)

Uffe
0

Nej precis, den biten har inte ändrats, och det är fullt tillräckligt enligt min mening

Linda
0

Tackar för snabba svar!

-Vad tror ni ang en hona som bara fått 1 unge per kull, varför?

Uffe
0

Njae egentligen tror jag ingenting. Jag tror inte att det är något fel på henne så länge den ungen är frisk. Det är ju så olika och väldigt individuellt hur många kattungar de får. Hur var det med hennes mamma?

Celia
0

Nej men nu är det fel här någonstans!

Har du skrivet fel Uffe? Ett år har 12 mån och 12x2=24. Du skrev 48 och då är det väl 4 år ;)

Uffe
0

SkrattandeHahaha så går det när man tänker fel. Det var säkert för att det är vanligare att såga 48 timmar. Det är klart att det är 24 månader

Celia
0

Skrattande

Naquita
0

max en kull per hona varje år

Summerwinds
0

Vi i IDP har också 3 kullar på 24 månader, vilket är fullt tillräckligt.

#3 det är väldigt sällan tycker jag som man hör att PER/EXO får 6 st eller fler. Eller hur stora brukar era PER/EXO kullar vara?

Uffe
0

Jag skulle gissa på 1-4 är ganska normalt

Celia
0

#13 - tycker att det låter normalt. Det är ju inga jättestora katter och deras kroppar är ganska korta.

Annkis54
0

3-4 ungar per kull är vanligast här hos mig
o i "runda slängar"..så blir det väl ungefär 1 kull per år o hona
men vissa honor är jättesvårt att hålla löpfria med p-piller.

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

simzonites
0

Här har antalet varierat från hona till hona, det minsta jag fått är 2 och det mesta är 6! I förra årets kullar var det 3st (2 överlevande) och i den andra kullen 5st.

/Lotta

Ellinor Johansson
0

Senaste kullen var det fem kattungar i, jag har märkt eller det kanske bara är en tillfällighet att ju äldre honorna blir ju färre kattungar är det i kullen.

Jag är ganska säker på antalet kattungar i kullen är ärftligt. Honor ur stora kullar får stora kullar.

Summerwinds
0

Jo det varierar verkligen, jag har fått från 1-6 st men jag har som sagt aldrig hört om någon PER/EXO kull som varit större än 6 st, där fler än 6 st har klarat sig….?

Ellinor Johansson
0

Jag tog hand om en perserhona en gång som hette Goldys Penelope hon fick 8 st överlevande i varje kull.

Jag ägde hennes syster Pernilla, hon fick 4 eller 5 i sina kullar.

Kittentotts-deleted
0

Vi har en hona som löper igenom p-piller.Hon har nu haft 3 kullar och får inte ha förrän i mars 2008 nästa gång. Problemet är med henne: Hon löper högt o tydligt med p-piller. med p-piller tyst, då märks det inte. Idag va vi med henne hos veterinären som gav oss ett intyg då han varit mitt stora stöd under en jobbig tid, jag har haft dåligt samvete, varit trött då hon föder stora kullar 5st i varje kull. Hon mår bra, detta gör ju jag vet hon inte farit illa, men både hon o jag behöver en lugn tid nu.Jag fick iallafall ett intyg med mig på hennes problem idag med löp igenom p-piller osv för skicka t min klubb. Hon har nu löpt 1 gång, ingen olycka skedd då min hane är 7 månader bara, men detta genom p-piller, och då är detta bra, innan löpte hon när ungarna va 4 veckor. Lås in hane säger väl ni alla nuGladMen då hade han alltid suttit inlåst. Nu ska Bella bo hos en vän som kan ha henne avskilt. Men jag vill med detta säga. ibland kan man få en individ som Bella, jag har aldrig haft detta innan, och hoppas slippa det mer.För nu har vi en sorgsen tid framför oss då Bella ska flytta, vi mår skit, men klarar inte mer.