Perser iFokus

Perser

Etikett09-hälsa-beteenden
Läst 960 ggr
Sarre
0

Hona på 3,5 kg?

Hej!

Jag är smått orolig för min lilla perserflicka Doris här hemma som är 1,5 år gammal.

Hon är "gluttig" med maten, haft problem med en tand som vi opererat bort hos vet. samt att hon opererat sitt knä några gånger. (ska in på sin tredje knäoperation till hösten stackarn…)

Hon bor tillsammans med sin syster som är stor, väger 4,5 kg och hon bossar helt över deras matskålar.

Detta gör att Doris förmodligen inte får i sig den maten hon kanske behöver?

Jag tycker att Doris är så smal över ryggen, men är det vanligt att en kastrerad perserhona ska väga 3,5 kg?!?

Kastrerade henne för nästan två månader sedan.

Tack på förhand,

Sara

SussiF
0

Jag tycker det verkar vara en bra vikt. Du tycker nog det är lite för att hennes syster är så mycket tyngre.

sidentassen55
0

Instämmer med vad SussiF skriver.

Din hona är inte alls för lätt inte i mina ögon iallafall efetr vad du säjer.

Nykastrerad, har varit fertil, herregud jag harft honor som mått utmärkt och vägt under 3 kilo, många av dom har gjort det men ingen har varit mager.

OM du tycker hon ändå är för tunn, testa att maska av/(båda katterna) och sedan ger du ett lite fetare foder, t.ec kattungemat eller för dräktiga/digivande, DET brukar sätta fart på hullet.

Lycka till med dina kissarGlad

Hälsar Lotta P

S*Sidentassen perser

Sverak diplomerad uppfödare som endast avlar på PKD-fria katter enl DNA och dessutom följer hälsoprogrammet för HCM.

Uppfödningen är också godkänd enligt djurskyddslagen.

KyssGladCool

Sarre
0

Ja, förmodligen så ser jag Doris som spinkis iom. att Svea väger ett helt kg mer. Jag får hoppas på att det fixar sig snart.

Ger jag Doris fetare foder så kommer Svea på något vis smaska i sig det också, och då blir det en ännu tjockare katt av henne. Skrattande

Tack för alla svar,

ha det gott i sommarvärmen

Mvh Sara

Marita-L
0

3,5 kilo är en bra vikt.  

Sedan är det så att olika honor kan skilja olika mycket i vikt och när man kastrerar dom så är det lika även där..

Sedan tar det alltid lite längre tid för att dom skall få bort sina hormoner som dom hade innan dom blev kastrater så matlusten ökar sakta men säkert.. en del kastrater blir inte änns tjocka.

Ha flera skålar så dom kan gå vart dom vill så behöver du aldrig tänka på att den ena äter upp den andraes mat.. fri tillgång på olika ställen eller flera skålar bredvid varandra Glad

Lycka till

Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

Crystal Pearl´s

sidentassen55
0

Jag har 4 stora skålar med olika foder på golvet bredvid varandra. Det finns alltid foder i dom och katterna väljer hejvilt.

Den enda av mina 8 katter som är för tjock är mina gamla padda Trasan, hon är 12 och lever redan på övertid så jag missunnar inte henne det allsGlad

Hälsar Lotta P

S*Sidentassen perser

Sverak diplomerad uppfödare som endast avlar på PKD-fria katter enl DNA och dessutom följer hälsoprogrammet för HCM.

Uppfödningen är också godkänd enligt djurskyddslagen.

KyssGladCool

Firinella
0

3,5 kg är inte för lite tycker jag. Ingen av mina honor väger över 4 kg. /Laila