Perser iFokus

Perser

Etikett01-allmänt-om-perser-exotic-standard
Läst 3198 ggr
TopDesign
0

Hur söt får man vara

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vill gärna visa en bild på lillflickan Top Design´s Stella McCartney. När jag skriver liten så menar jag verkligen det. Hon är nio veckor men väger bara 520 gram. När hon föddes vägde hon 72 gram. Hennes syskon väger nästan 300 gram mer än henne. Men hon är pigg och matglad och leker gärna med de stora pojkarna som nästan är tre gånger så stora som henne. Har någon annan varit med om att en kattunge varit så här liten vid nio veckors ålder. Hennes mamma väger ca 3 kg och pappan är normalstor exotic.

//Elisabeth

sidentassen55
0

Oj vilken liten sötnos du har där hos digKyss

Hälsar Lotta P

S*Sidentassen perser

Sverak diplomerad uppfödare som endast avlar på PKD-fria katter enl DNA och dessutom följer hälsoprogrammet för HCM.

Uppfödningen är också godkänd enligt djurskyddslagen.

KyssGladCool

IdaJ
0

Jättesöt liten tjej! :)

IdaJ
0

Jag vet att det finns de som haft katter som varit små men jag hittar inte igen de trådarna nu bara en om miniperser http://perser.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=8390c71d-3edc-4e77-95a3-02f5e244f54a&GroupType=Se.iFokus.Community.Board.ForumGroup

Generosa
0

Jättesöt Kyss

// Lillevi

Generosa´s Perser

www.generosas.se

SussiF
0

Så söt hon är med den där röda fläcken i pannan!

/Sussi

Formositas

Firinella
0

Men.. jag tror jag är kär. Vilken goding. /Laila

TopDesign
0

Ja, visst är hon söt och inte bara det. Hon är jättecharmig och som jag sa matglad. Blev överfallen av henne igår kväll då jag satt i soffan och åt youghurt. Oj så rädd jag blev när 520 gram katt morrade åt mig för att hon inte fick kolla vad det var för gott matte stoppade i munnen. Sen tröttnade hon och gick och slogs med kompisarna. Hon kommer att bli ett underbart sällskap till någon som vill ha en katt som kommer att se ut som en kattunge livet ut.

Tack för tipsen om länkarna. Hade inte en aning om att det faktiskt avlades fram så här små katter. I mitt fall så har det faktum att Stella är så liten en naturens nyck. Jag är dock fast i min övertygelse att hon ska kasteras och inte avlas på. I första hand är det henne jag tänker på men jag tror inte att det är riktigt rätt för rasens skull att låta så små individer som Stella användas i avel. 

Bilden visar lite mer av henne.

//Elisabeth

solohm
0

Hon är så otroligt söt och ser väldigt pigg och busig ut.
//Solveig

TopDesign
0

Ja, buset är det inget fel på. Hon är ett riktigt energiknippe. Kanske därför som hon inte är större än vad hon är. Nej, det har nog andra orsaker. Kollade för skojs skull upp hennes viktkurva och såg då att hon faktiskt vägde 79 gram vid födseln. De första 15 dagarna gick hon i snitt upp 13.4 gram. 

En bild på Stella och syskonen Alexander McQueen och Vivienne Westwood tre veckor gamla

//Elisabeth

Eudora
0

Hon är en riktig sötnos!! Får ha begär:)….

[MonEnil]
0

Jättegullig! Du frågade om någon annan haft en så liten, och jag hade en hane som vägde 520 gram vid 8 veckor, så han var nästan lika liten. Vid födseln vägde han 60 gram och bröderna 98-99.

Han verkade utvecklingsstörd på något sätt, förstod inte att man skulle äta själv från mamma, tog lång tid att bli rumsren och hade lite annorlunda utseende. Jag trodde inte han skulle bli så långlivad och "normal" och nekade därför flera som ville köpa honom (han var så kelig mot alla), men idag är han i alla fall över 2½ år. Han är en väldigt kraftig och kompakt kastrat, men liten, väger bara 2,5 kg. På bilden är han 10 månader.

sidentassen55
0

Jag tror nog att din lilla blir rätt normal vid vuxen ålder.

vad du kan göra är ju att göda henne lte extra, kanske hon äter sämre än syskonen?

ge nötfärs, rå, det finns nog inget som sätter sådan sprätt på bebarna som just det….jo AD förståssCool

Hälsar Lotta P

S*Sidentassen perser

Sverak diplomerad uppfödare som endast avlar på PKD-fria katter enl DNA och dessutom följer hälsoprogrammet för HCM.

KyssGladCool

TopDesign
0

Tack för tipsen. Jag brukar ge kattungarna nötfärs vilket de fullkomligt älskar. AD har jag aldrig prövat. Hur gör man??

När jag vägde kattungarna igår så vägde hennes syskon över 400 gram mer än henne. Stella hade gått upp till 543 gram. Det var inga problem med hennes vikt och storlek  så länge som hon diade. Det var först sen de fick komma ut i sas stora världen (läs hela lägenheten) som jag märkte att hon halkade efter de andra. Annars är hon precis som en liten kattunge ska vara. Aldrig varit några problem med låda och mat lärde hon sig att äta alldeles själv. De andra fick jag visa maten men Stella tittade på mamma och gjorde sen som mamma gjorde. Stella är också den av kattungarna som utvecklats tidigast. Hon var först ut ur kattungelådan, först med att klättra upp i sängen, först på lådan etc.

En sak är säker, Stella är som klippt och skuren för catwalken. Precis som min kusin som är 1.80 cm och väger 54 kg fast hon äter som en häst (läs mycket) och har fyra barn.

//Elisabeth

sidentassen55
0

Ge Stella extramat när de andra inte får. AD kan du köpa hos veterinärerna det är på burk och jag tror inte det är många katter som ratar den maten.

Blöt gärna upp kattungefoder och blanda med det andra så hon inte bara föredrar AD:n för då kan det bli problem senare…

Lycka till

Hälsar Lotta P

S*Sidentassen perser

KyssGladCool

TopDesign
0

Tack för alla tips. Nu gäller det bara att hålla morfar Raúl från all god mat Stella ska få. Som maffig kastrathane 5.5 kg behöver han inte gå upp ett gram till.

PS Ska försöka få ett foto när Stella ligger vid Raúls huvud och de båda sover. Hon är ungefär lika stor som hans huvud.

//Elisabeth