Prisbild på perser?
Skulle väldigt gärna vilja veta hur prisbilden ser ut för vuxna perser/exoter jämfört med kattungar. Ex.vis sätter ni prisnivån efter stamtavla eller utställningsmeriter eller avkomma? Vad kan en vuxen perserhane med bra stamtavla men utan egna meriter och avkomma ligga i för prisklass?
/Wiviann
Beror helt på stamtavlan och efterfrågan + hur katten är i typ och lynnet. En katt lämplig för avel/utställning är ju eftertraktad.
Om den är testad för PKD är högst intressant om den ska användas i avel.
/Lotta
Ej PKD-testad perserkille på ca 1½ år som ska kunna användas i avel.
Har endast sålt kattungar, aldrig några vuxna så jag har ingen erfarenhet av prissättning där.
/Lotta
Hej
Priset är ungefär det samma på en vuxen som en baby.
När det går till avel
Det höj endast om katten är champion eller har meriterade avkommor.
Samt en vuxen katt bör vara PKD testad.
Ca 3500-6000:-
Suss
Ok tack för svaren!
En katt ska givetvis vara PKD testad innan den säljs som vuxen. Priset beror ju på om katten har några meriter naturligtvis och om den har några avkommor. Jag köpte för ett tag sen en vuxen hane som ägaren hade ställt till IC innan han såldes. Föräldrarna är också utställd till IC och EC. Föräldrarna är dessutom importerade så priset blir ju då lite dyrare. Jag fick ge 10.000 för honom och det var väl inte så mycket att diskutera i det fallet. Katten har kanonbra typ och det underbaraste temperament men det jag tycker du ska titta efter är om föräldrarna till katten är flitigt använd för då minskar ju också värdet då man inte har nån "unik" katt. Kanske inte så roligt med en katt vars föräldrar dyker upp i alla stamtavlor.
Det var lite från mig
Intressant. Finns det någon mer som vill dela med sej av sina erfarenheter?
jag håller med de andra
om jag skulle sälja en fertil vuxen hane…snygg o meriterad…som avelshane..så skulle jag ta ungefär som kattungarna…runt 6-7000
MEN om den har blivit IC o Nominerad hit o dit o kanske bäst in show..så får man nog betala mer
jag har en kompis som är på G att köpa en vuxen snygging ..naturligtvis PKD fri genom DNA…show meriter
pris 10.000 importerade föräldrar
så svaret är att det beror på
Inte varit i denna sits innan. Men jag har placerat om.
Bara en liten följdfråga.
Varför är det bara en vuxen katt som skall vara PKD-testad ? I dag med DNA-test går det alldeles utmärkt att testa även kattungar som inte är avkommor efter fria föräldrar.
#11…orkar inte läsa igenom hela tråden
för att se om det står nånstans att bara vuxna ska vara testade
men SJÄLVKLART…idag så testar man alla…fast har de redan DNA testade o PKD fria föräldrar så behöver man ju inte testa kattungarna..precis som du skriver
Det näms vuxna katter och att de bör vara PKD-testade i inlägg #5 och 7.
Min andemening är inte att anklaga ibland tänker man lite annorlunda än man skriver, men jag tycker ju då att alla katter skall vara PKD-testade om man har inställningen att någon bör vara det.
Med alla menar jag avkommor där en eller båda föräldrarna inte är testade.
# 13
ja du har så rätt
jag reagerade inte på ordet vuxen