Perser iFokus

Perser

Etikett12-pälsvård
Läst 11676 ggr
faggiegiraff
0

Trimma tovig perser?

Min lilla guldklimp har fått sånna tovor nu under sommaren för att han får springa omkring ute, och vägrar bli kammad i mer än 1 minut. Jag försöker klippa bort det jag kommer åt men vissa tovor har blivit för omfattade för att man ska kunna klippa allt i ett svep, och jag vill inte komma åt huden. SÅ, kan man kanske trimma magen på honom(för det är där tovorna finns)? går det bra med en vanlig trimmer för människor? har ni något annat tips?

Har funderat på att ge honom något lugnande och sedan kamma igenom allt, men vet inte vad som skulle funka. Hjälp!

Coolgrim
0

Rakning är bra om han får springa ute och aldra hellst nu när det är så varmt. Lugnande tycker jag inte om det inte sker hos en vet. såklart.

Tina

Annkis54
0

jag håller med Tina här
fast jag säger…gå till vetten o låt honom raka ner
du kan ta bara magen om du vill
sen kan du börja om med pälsen om du vill
en vanlig trimmer går inte…den tuggar bara i pälsen
Lugnande kan du inte heller ge honom….för det är inte samma till djur som till människor…..
de kan reagera helt annorlunda
nääää ring din vet….

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

faggiegiraff
0

Så en vanligt trimmer funkar alltså inte? Brukar  de ta betalt hos vetten för lite frisering? kanske man kan gå till en hundfrisör då??

[MonEnil]
0

En hundfrisör med kattvana är det bästa valet. Då kan du få din katt snyggt lejonklippt eller bara på magen och de brukar inte söva katterna. Men du får det förstås inte gratis någonstans. Hundtrim blir inte lika dyrt som hos veterinären, och jämfört med att själv gå till frissan blir det billigt på så vis att med katten behöver du bara gå 1-2 ggr/år. Om man vet att man inte klarar av pälsvården är det bättre att göra det innan det trasslat till sig.

Coolgrim
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Var bor du?

Stockholm?

Bild på Cocos rakad, så skönt han tyckte det va, ska raka ner honom till helgen.

Tina

Firinella
0

Min förra perser älskade att bli nerklippt och det gjorde vi hos veterinären som tog 600 kr. Lejonklippning tror jag det kallades…/Laila

Annkis54
0

Nej..en vanlig trimmer funkar inte
det går inte alls
vi har nog alla testat det:)
min vet tar 400 kr…lugnande spruta o sen så "sover" katten..o han trimmar ner
jag vet att det finns vettar som tar mer
ett hundtrim…vet jag inte vad de tar…men för min del så tror jag inte att det skulle funka för katten ligger ju inte stilla…o deras hud är så otroligt töjbar så det är så lätt att skada dem.
Jag har en trimmer som är  jättebra…men ska jag trimma ner en hel katt så går jag ändå till vetten. vissa katter kan jag inte ens trimma magen på för de "bråkar" (paddor:):)
medans de andra honorna som jag inte ställer ut…trimmar jag själv ner på magen inför kullar.

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Erna
0

Det finns lugnande medel som funkar på både människor och djur och som är ofarligt. Det heter Five flower remedy, eller räddningsdroppar och finns på hälsokost. Det är bara lugnande örter. man kan ge 3-5 droppar i munnen ca 1 timme innan rakning eller bilfärd. OBS, låt katten vara så avslappad som möjligt när medlet givits, är den stressad kanske det inte funkar.

Jag har provat det inför en resa och det funkar jättebra utan biverkningar. Katten var tyst och lugn under hela resan.

Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se

sidentassen55
0

Jag rakar ofta ner katter, både mina egna och andras men se något lugnande har vi aldrig behövt använda.

Fråga din veterinär om inte dom kan hjälpa dig annars om du talar om vart du bor kanske det finns någon här som kan vara dig behjälplig som bor nära dig.

Hälsar Lotta P

S*Sidentassen perser

Sverak diplomerad uppfödare som endast avlar på PKD-fria katter enl DNA och dessutom följer hälsoprogrammet för HCM.

Uppfödningen är också godkänd enligt djurskyddslagen.

KyssGladCool

Cybercat
0

Spännande att se inlägg och andras erfarenheter.

Det händer ibland både att jag rakar egna katter och att jag hjälper vänner och bekanta att klippa ner deras. Med en riktigt bra rakapparat (för DJUR, som redan nämnts) - jag har en Oester 2 speed som jag älskar - har jag hitills aldrig behövt använda några lugnande medel. Däremot har det ibland varit så att rakningen fått delas i 2 eller 3 sejourer för en katt som är hanteringsovan.

Min personliga erfarenhet (behöver inte vara rätt, är bara min egen ;)) är att en kattvan hand som vet hur de för största möjliga trygghet är värt mer än alla lugnande medel i världen. Det handlaget är inte något NÅGON av oss föds med, man måste lära sig :) Ingen kan göra rätt från början, så är det bara.

Silverklon
0

När jag hade mitt katt-trim behövdes heller inget lugnande (vilket en lekman heller inte får ge). Katterna känner att man är van och vet vad man gör och slappnar av. Hade några riktigt svåra fall där andra misslyckades och med stolthet kunde jag lämna över en snyggt lejonklippt katt!