Kattpriser
Kattpriser är ett ämne som dyker upp lite då och då.
De flesta perserkattungar jag sett kostar 3.500-5.000.
Hur kan det komma sig, när en ragdoll till sällskap kostar 6.500? Varför ligger priserna så lågt på perser?
Norska skogisar och Maine Coon är också dyrare. Deras pris har inget att göra med liten tillgång, för de är betydligt fler än perserna.
Jag tar 5.000 för en sällis. Jag skulle gärna höja lite. Vad tar ni?
Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se

Vad kul att du skrev detta Erna, eftersom jag själv tänkt ett par dagar att jag skulle starta en pristråd - men kände att jag kanske dragit igång lite väl många trådar det senaste =)
Efter några snabbsökar på Blocket de senaste dagarna ser jag att perserpriserna bara faller och faller. Många renrasiga perser utannonseras till LÄGRE pris än blandraser!!!! Ursäkta, men det är bara inte ok!
Jag håller med dig, jag tycker också att priserna skall upp - men det kopplar ganska tätt ihop med min tråd om sällskapsperser. Det handlar lite om tillgång och efterfrågan, och en hel del om tycke och smak. Till sällskap är min erfarenhet att man kan ta HÖGRE pris för en långnos än en rastypisk perser.
Så har du ju silver också, som alltid är lite dyrare, även till sällskap ;)
Jag skulle gärna ha ett högre pris MEN så länge det finns de som dumpar priserna och tar 2500-3000 för kattungarna så är det svårt.
Visst skulle man vilja ha ett högre pris på sällskapskatterna, men får man dom sålda då????????
Jag borde kanske inte svara, som inte fått kattungar på två år, men 2008 sålde jag två stycken à 5000 kr, och har ofta funderat på problemet. Jag tror att det skulle vara svårt att få ut mer för de kattungar man måste annonsera ut, eftersom det finns så många annonser med oregistrerade katter, och om de verkligen får ut sina priser verkar det som att folk tror att de sparar pengar på att köpa en sådan katt som ibland bara enligt annonsen är avmaskad.
Ett problem med dessa "rasrena perser utan stamtavla" förutom att de är många är också att de är uppfödda utan kunskap eller ansvarstagande, så om det sedan blir problem anklagas både rasen och seriösa uppfödare kollektivt för detta och efterfrågan minskar.
Vi med perser/exotic är inte heller mycket för att få sälja genom att prata skit om andra raser, något som är vanligt åt andra hållet. Man hittar alltid på något negativt att säga om perser. Läser man insändare i riktigt gamla kattidningar kan man se åsikter om hur oseriöst det var att föda upp perser som var så handikappade av sin långa päls.
Vi får kanske inte vara så rädda för att trampa andra på tårna utan måste våga framhålla våra rasers förträfflighet.
I möjligaste mån brukar jag undvika att ha leveransklara kattungar just den här tiden på året. Det handlar nog mer om att folk inte vill köpa just nu än att de som verkligen vill ha en perser tycker att 5000 är för dyrt.

# 4 Gillade dessa rader MonEnil: Vi får kanske inte…
Om en oerfaren får uttala sig så kanske vissa är "för snälla" med sin prissättning dvs om alla tex gjorde som Erna och tog 5000 kr för en sällis så kanske perserkatterna fick tillbaks sin status från förr för visst var persern dyrare förr. Min kompis första perser hon köpte för 12 år sedan den gav hon 6000 kr då för. Detta fenomen finns också inom de vanliga "bondkatterna" dvs man tar 100 kr för en katt och ibland ännu värre man tom ger bort mat i samband med köpet för mera än vad katten kostar. Nej, tillbaka med statusen för våra perser/exotickatter… men även för en liten bondkatt. /Laila
Jag tillhör väl de som "dumpar" priserna, då jag säljer mina sällskapskatter för 3000. Jag låter ingen köpa en sällskapskatt, längre bort än 1 timme med bil, och att jag kan/får besöka den! Jag levererar kattungen för att få se hur man bor.
Är det inte bättre att gå ut med ett "lagom" pris och slippa dessa röda-pil priserna? Rea på katter
!!!
Att sedan se alla dessa blandraskatter för 100 kronor och uppåt, gör mig inte glad. Det är Sibirisk, Skogisar, Cornish, Bengal osv blandraser som sälja på Blocket. Så länge vi uppfödare, låter våra kattungar flytta "som" sällskapskatter okastrerade, får vi se detta. Vad hjälper då med alla krav på oss uppfödare från förbundet?
Har själv haft kattungar ute på Blocket och när jag talar om att katten kommer att vara kastrerad innan flytt, tappar många intresset!
Men hur skall vi få tillbaka statusen för våra raser??? Varför kan man sälja en valp för 8000 och mer och knappt 3000 för en katt? Vad gör våra klubbar och våra förbund? Och, det räcker inte med stamtavla, Microchip, vaccinationer, kastrering, hälsointyg, nu skall vi vara certifierad uppfödare också. Vad kostar egentligen en kattunge att "producera" med alla dessa pålagor för oss uppfödare?

# 6 Jag kan tyvärr inte hålla med dig om att 3000 kr skulle vara "lagom pris" för en perser/exotic även om den " bara" skulle säljas som sällis.
Tyvärr tror jag inte vi kommer ifrån dessa som avlar blandraser för snabba pengar. En förening som jag nu inte kan komma på namnet på ville att ALLA blandraskatter och även huskatter skulle vara reggade för att höja standaren och sätta press på dessa BYB men då blev det ett himla hallå från vissa. /Laila
#7 - vad anser du vara "lagompris" då?
Klart att vi kan komma bort från dessa - om alla kastrerar sian sällskaaapskatter!

Hur kan du sälja så billigt?Det kostar betydligt mer än tre tusen att ta fram en kattunge.
Jag har räknat och ca 6500 kostar det att ta fram en cornish unge.Nog för att det är en dyr hobby men inte klarar jag av att gå över 3000 back per kattunge.
Stolt ägare till tre La permer
Eftersom katters huvudsakliga syfte ändå är sällskap kan jag inte förstå varför just perser/exotic till sällskap ska vara så billiga. Om inte ens uppfödarna anser dem mer värda än 3000 är det ju riktigt illa, och det ger knappast några bra signaler till allmänheten. Jag skulle inte vilja sälja kattunge till någon bara för att det var den billigaste de kunde hitta.
5000 tycker jag är ett ganska "lagompris" och det för kattens skull, även om man så skulle ha råd att skänka bort dem. Är det svårt att få ut det priset föds det nog för många kattungar i förhållande till efterfrågan.

#8 Hur gör du när du räknar fram DET priset ??
Jag får inte ihop det alls…..
Hälsar Lotta P
Sverak diplomerad uppfödare som endast avlar på PKD-fria katter enl DNA och dessutom följer hälsoprogrammet för HCM.
Uppfödningen är också godkänd enligt djurskyddslagen.

#11 inte jag heller 
//Lena
SVERAK-diplomerad uppfödare
och
Lycklig självbo!
/\ /\
(>';'<)
('')('')_')~

Välj en ras som du är intresserad av CRX
Beräkna kostnaderna för att köpa och ta hand om honan:
Inköpspris 6000 summa 500
Resor i samband med inköpet 1000 summa 83
Bör honan ställas ut någon eller några gånger? I så fall, hur mycket bedömer du som "nödvändigt" ur avelssynpunkt? Du ska inte räkna in eventuella utställningar som du åker till bara för ditt eget nöjes skull. Om du anser att katten bör ställas ut, räkna då in kostnaderna för detta - anmälningsavgift, resor, schampo med mera.
Jag ställer mina katter till IC innan parning beräknar att varje cert kostar ca 1000 så 6000 i utställningskostnader.100 kronor i schampo/balsam summa 508
Vilka hälsotester, som har med avel att göra, bör göras under kattens livstid?
Blodgruppering ca 250 kronor.HCM test fyra gånger a´800 X 4= 3200 resor till HCM testet 100X4= 400 summa 322 kronor
Räkna in kostnader för dessa, inklusive resor. Tänk dock på att resorna kanske kan göras för fler än bara en katt samtidigt, och i så fall kan man dela på kostnaden mellan dessa katter!
Räkna in kostnader för att ha hand om honan från det att du hämtar hem henne som kattunge tills hon kastreras. Här kan du använda beräkningen som du gjorde i kurs G1, och multiplicera detta med antalet år.
Honan kanske är fertil i fyra år. Så 5200:- gånger 4 = 20800:-.summa 1733
Ta summan av allt detta och dividera med antalet ungar som du räknar med att i genomsnitt få efter en hona. Den summa du då får ska du lägga till övriga kostnader nedan. Tre kullar på vardera fyra ungar gör 12 kattungar
Lägg till resor i samband med parning och normal parningsavgift för din ras, dividerat med normala antalet ungar i kullarna. Parningsavgift 1000/parning kattungaavgift 1000/kattunge.Resor för parning 1000/kull.Summa 1500/kattunge
Lägg till den förhöjda matkonsumtionen mamma katt förväntas ha under dräktighetstiden och digivningsperioden dividerat med normala antalet ungar i kullarna. 500 /kull dvs 1500 extra delat på 12 kattungar summa 125
Hur stor andel av kattungarna i din ras tror du blir förlösta med kejsarsnitt? Ta den procentandelen och multiplicera med kostnaden för ett kejsarsnitt, dividera med genomsnittlig kullstorlek. Då får du den genomsnittliga kostnaden för detta per kattunge. Exempel: 5% av ungarna blir förlösta med kejsarsnitt, genomsnittlig kullstorlek är 3,5 och kostnad för kejsarsnitt 2000 kr (jag har inte kollat upp denna summa, det får ni göra själva ;-) ). Då blir genomsnittskostnaden för kejsarsnitt per kattunge (0,05 x 2000) / 3,5 = 28,60 kr. Jag räknar med att 1 % behöver snittas ett snitt kostar 7000. summa 17.50
Matkostnader för en kattunge fram tills den flyttar 250 kronor
Sandkostnader för en kattunge fram tills den flyttar 180 kronor
Kullförsäkring eller liknande, vad kostar det? Dividera med genomsnittliga kullstorleken. 300 per kull dvs 900 /12 dvs 75 kronor per kattunge
Hur stor är risken att en kattunge behöver veterinärvård och/eller medicin innan den flyttar hemifrån? Hur mycket av kostnaderna täcks inte av försäkringen? Hur mycket kan man tänka sig att men får betala per kattunge, i genomsnitt, för detta? På de fem kullar jag har haft så har jag aldrig behövt gå mer än en enda gång och det kostade en kram.
Vaccination av kattungen, mot vad och hur många gånger innan kattungen flyttar? Vad kostar det? Vaccination mot kattsnuva och kattpest .1000 per kattunge
Kostnad för veterinärbesiktning se svar tio jag betalar 1000 för vaccin X 2 besiktning och ID-märkning
Kostnad för registrering av kattungen 200/kattunge
Ca 6500 per kattunge,SUCK säg inte det till min man.

Din uträkning gör mig väldigt förvirrad, du får ursäkta, men så är det 
I första han har jag mina katter för att jag älskar dom och dom är mina familjemedlemmar, dessutom min allra roligaste hobby. vad det kostar i det dagliga livet tänker jag INTE ta betalt av någon annan för….
Jag väljer själv VAD jag köper in för katter (OM jag gör det) ingen tvingar mig alltså kan jag inte lägga den kostnaden på någon annan…..åka på show kan väl inte vara ett "måste" gör ni inte det för att det är roligt? OM det är roligt, ska andra betala för det?
jag tycker att kostnaderna jag har för att få fram ett gäng bebisar som jag senare kan sälja, ge bort, eller vad som nu faller mig in är:
EV parningsavgift, om jag inte har egen hane
Vaccineringar, chip, besiktning, stamtavla
Mat, avmaskning, ev annonsering, ev vet.vård………..
Resten ÄR och förblir den för mig egna kostnaden för min hobby…….
Hälsar Lotta P
Sverak diplomerad uppfödare som endast avlar på PKD-fria katter enl DNA och dessutom följer hälsoprogrammet för HCM.

Jag är glad att jag inte räknar så mkt då jag tar kattungar, hade jag räknat showavg. så hade det blivit rekordpris på min avkomma
.

Självklart har jag mina katter för min egen skull.Men varför blunda för kostnaderna.Jag scannar tex inte mina sällskapskatter en gång om året men det kanske du gör?
Även egen hankatt kostar. Mat sand försäkringar och ned kissade skaer.
Men vi räknar ju alla på olika sätt.Visst kan man få sin uppfödning att se ut att gå på plus om man helt enkelt bara räknar vad själva parningen kostar
1000 i parningavgift
delat på 4 = 500 per katttunge
resor till hankatten 46 mil X 40=1840 /4 kattungar 460
Mat 250
sand 180
Hankattsavgift 1500
försäkring av kattungen 100
doldafel 100
Kolla masken 100 per kattunge
registreringsavgift 200
vaccinering chippning besiktning 1000 per kattunge

#16 Bara ett förtydligande….
jag har inte påstått att min uppfödning går med vinst och inte försökt få det att se så ut heller…….
Hälsar Lotta P

#16 Tack skall du ha, det var en väldigt bra sammanställning =)

Intr läsning detta :) Är väl egentligen den 'dummaste' tiden på året att ha kattungar till salu men det har vi med :)och det kommer ju inte att bli fråga om nån höjning utan snarare tvärtom eftersom responsen är lika med noll på dom som man har valt att sälja till sällskap, och satt ett pris på 5000 ..
Anna

# 19 Jag håller inte med. Jag har redan 2 köpare till mina ungar som inte ens är födda än. Kanske beror det på var man bor dvs hur många uppfödare som bor i närheten samt om man kan så att säga "tala för varan" /Laila

Jag tror att om man gör en intressant parning så är det nog inga problem med att sälja kattungar nu.Jag har nyss bokat en ny lillkatt och där tingades kattungarna ut i princip direkt.Men då är det en väldigt spännande kombination också.

#20 Jag har inte skrivit nåt man behöver hålla med om eller inte vet du ;) bara talar om hur verkligheten ser ut för just oss när jag skrev och jag hoppas verkligen att det är bara för oss ;)
21 jag tror vi har åtminstonde ganska intr linjer och parningar
så tror inte riktigt det är där felet ligger men som, sagt bra att det inte gäller för dig ;)

Vi har köpare som väntar på kattunge från oss. Men de väntar på speciella saker. Färg, utseende, kombination av linjer och hårlag. Vi har såna som väntat flera år från oss så den delen av köpare har vi,. Men vi har inga sällskapsköpare just nu. Annat var det för några månader sedan.
Jag har min misstanke om att det har med semestrar att göra och därför har vi genom åren fått haft ett ganksa varierat pris på kattungar till sällskap beroende på årstid.
Om man inte får sina kattungar sålda till ett vettigt pris, har man överproducerat, eftersom marknaden styrs av tillgång och efterfrågan.
Många blandar ihop känslor för sina älsklingar och business, som det ändå är, när det gäller att sälja kattungar.
Jag har varit uppfödare sedan 1977 och aldrig lyckats få vinst!
Detta trots att silver ofta har varit lite dyrare än vanliga färger. Trots detta har jag aldrig haft några osålda katter.
Kostnaderna har ökat på senare år med nya bestämmelser och krav från Sverak och staten och någon måste betala, annars får jag lägga ner.
Den som ev trodde att man kan tjäna pengar på kattuppfödning bedrar sig grundligt.
Jag skulle önska att sällispriset låg på min 6.000:- på samtliga varianter, då skulle vi slippa köpare som spelar ut oss uppfödare mot varandra.
Erna Dahlhjelm
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se
# 13
Mina kostnader är inte likadana som dina.
Jag har gjort en beräkning för flera år sedan och hamnade då på en produktionskostnad per kattunge på 5.500:-
Då är inte utställningar inräknade. De tester som jag tog var bara PKD och vissa tester på de nyinköpta avelskatterna, t ex FeLV, FIV, chlamydia mm.
För det mesta använder jag egna avelshanar, som blir billigare. När jag köpt tjänsten har det kostat ca 5.000:- per parning. Jag vill tillägga att jag då valt exclusiva hanar, inte grannens.
Mat, sand, stamtavlor, tester, vaccination, ID, avmaskning, besiktning hör till själva kattungarna. Även om jag inte räknar in kostnaden för inköp av föräldrarna + fasta avgifter, så blir det underskott.
Jag deklarerar sedan 1975 för uppfödningen, så jag kan verifiera allt.
Erna Dahlhjelm
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se
det finns en gammal tråd om detta oxå
ska se om jag hittar den:)
själv tar jag 6000 kr för en sällis…om det säljs 2 katter samtidigt så kan jag gå ner en tusenlapp
sitter inte kvar med några katter hittills
men jag har inte haft några ungar till salu i år:) ännu
Jag tror att priserna på kattungar hänger ihop med hur populär rasen är just för tillfället.
Köpte en ragdoll 2002 och gav 5.000:- för henne. Då fanns det inte så många ragdoll. Sedan skulle "alla" plötsligt ha en raggis och priserna sköt i höjden. Tog några kullar på min hona och det var inga problem att sälja kattungar. Nu finns det minst 10 uppfödare bara här runt Umeå och en del driver "fabriksavel", alltså 10-15 kullar om året.
Den sista honan jag köpte hade speciella linjer som jag ville åt och henne fick jag ge 10.000:- för. Ångrar mig för hon är nu kastrat (av olika skäl).
Hade perseruppfödning på 1990-talet och tog upp detta ganska nyligen. Hade en kull förra året med 2 tjejer varav vi behöll en av dem. Den andra annonserade jag ut för 5.000:- men fick inte ett enda svar. Tog då bort priset i annonsen och då ringde det några, varav en trevlig familj köpte henne till enbart sällskap. Tyvärr var jag tvungen att dumpa priset men katten fick det jättebra.
Men jag håller med er som säger att för att höja statusen på perser måste vi ta betalt. För som det nu är ligger blandisarna ofta högre i pris än vad våra reggade kattungar gör. Och det tycker jag är totalt vansinnigt då vi har mycket högre kostnader för uppfödningen än vad de har som släpper ut sin hona och hoppas att grannens katt ska sätta på henne.
Kerstin i Umeå