Perser iFokus

Perser

Etikett: 03-avel-genetik-uppfödning
Läst 1325 ggr
Kittentotts-deleted
0

Väntar på DNA svar, hur lång tid ska detta ta?

Nu undrar jag: Hur lång tid ska ett Dna svar ta egentligen.De drog pengar på kontot 30/1, jag har skickat t Gribbles.

miapia
0

jag fick vänta ca 2 veckor Cool

Kittentotts-deleted
0

Fy Fablerna, när drog de pengarna då, eller hur räknar du? Jag är inne på 3e veckan nu ju fr jag skickade.

miapia
0

från den dagen pengarna drogs men du får ett mail några dagar innan det fick jag iallafall

Kittentotts-deleted
0

Mins jag inte jag fick förra gången, bara med Dna svaren.

Kittentotts-deleted
0

Nu har jag mailat o frågat, man känner sig tjatig, men tycker ju de borde vara klara nu

miapia
0

har du fått svaren ännu?

Kittentotts-deleted
0

nähä, va som jag trodde, det sista va att i nästa vecka hmmm

miapia
0

jäkla tid det skall ta igentligen Förvånad

miapia
0

inget svar ännu carina?

Kittentotts-deleted
0

jo 1a omgången kom i måndags 3 veckor tog det

Lovelines
0

JAg har oxå skickat till Gribbles o väntar på svar!

De drog pengarna den 8/2

Så då lär ju jag oxå få vänta dåGråter

S*Loveline´s Perser

www.lovelines.se

Kittentotts-deleted
0

Ja jag väntar på prover också med dragning just den datumen, men de sa snart, så bara vänta o se

Lovelines
0

När mejlar dom då?

Med tanke på att de ligger ju mellan 6-10 tim före oss tidsmässigt?

S*Loveline´s Perser

www.lovelines.se

Kittentotts-deleted
0

Hade mina sist då jag satte på datorn kl 6 på morgonen

Uffe
0

När jag testade i USA tog det inte mer än tio dagar från den dagen jag lade svabbarna på lådan

Kittentotts-deleted
0

Jag testade ju Merlin i Usa, tog 3 veckor det med, så har ingen tur alls med svaren, nu väntar jag på nästa omgång. Velar o velar förstås om vilka som ska testas nu o sen SkrattandeNu går jag o funderar på ännu en av de som går här hemma,hmm om inte denna lilla skönheten ska komma t nytt hem, hon är 7 månader, då borde jag testa henne med, så inga bebbar blir innan olyckan är framme. Ja ja nu väntar jag iallafall på det som drogs pengar på kontot början februariFot i munnnen

Denna kommentar har tagits bort.
Uffe
0

Här diskuterar vi PKD-tester i allmänhet, det finns ingen anledning att efterfråga specifika hanar. Skärpning tack !

Leonis
0

Jaja, håller mig i bakgrunden då så länge det varar.Gav även svar på annat angående just PKD men ok såg du tatt bort det med,tack så mycket.

ophelia
0

Har en liten fråga.Eftersom det här med PKD test är så viktigt och att vi avlar på friska katter sååååå här kommer frågan.Hur tillförlitligt är testet avseende avkommor från fria föräldrar.Bör ska alla katter testas även de som har fria föräldrar så att det inte gömmer sig PKD någonstans.Vet att det finns olika uppfattningar så fritt fram för disskussionSkrattande

Uffe
0

Det enda inlägg som är borttaget är ett det där en specifik hane efterfrågas. PKD är för många en känslig fråga och det kan man säkert respektera utan större ansträngningar.
Cyniska tack betackar vi oss för !

Uffe
0

#20 PKD är dominant ärftlligt. En katt efter föräldrar som är fritestade för PKD1 via DNA test kan inte bära genen. Alltså behöver de inte testas

Uffe
0

I övrigt vad man diskuterar vad gäller DNA-tester är att man testar för 1 gen. På människa har man hittat 3 gener. Men vi skall komma ihåg att människa och katt är inte samma sak, det finns i dag ingenting som säger att det finns mer än 1 gen på katt

ophelia
0

Tack Uffe jag blev lite fundersam angående detta.Vill ju göra rätt när /om jag börjar ta kullar…Skrattande

Kittentotts-deleted
0

Jag testar mina gamla avelsdjur som en gång Ultraljudats el har föräldrar som är ultraljudade. Kattungar där föräldrarna varit ultraljudade och som inte Dna Testats innan som ska gå ut i avel.

Uffe
0

Det råder som sagt en massa delade meningar om det här, bl a SVERAKs Hälso och Avelsråd presentereade förra året en motion där man förespråkade obligatoriska tester på alla avelsdjur.
Enligt mitt sätt att se de klantade man till den motionen med att förespråka i första hand ultraljud som kkunde kopletteras med DNA. Det finns ingen som helst anledning att slänga pengar på ett osäkert ultraljudstest när det finns DNA.

Dessutom så väljer man bara ut vissa raser för testet, PKD är en sjukdom som kan drabba alla katter

Summerwinds
0

Uffe, tycker du att om man har katter som är testade med ultra ljud, att man ska/bör man testa om dessa katter med DNA test också?

Kittentotts-deleted
0

#27 Nu frågar du uffe, men jag hoppas jag kan få svara mitt tycke. Har alltså varit me dom ett fall där båda föräldrar till en av mina fick Dna Postivt, och då även med dubbelkoll med ultraljud som påvisade pkd. Så nu gör jag detta på mina avelsdjur. Vill ha ett fritt katteri.

Uffe
0

Ja det tycker jag. PKD kan visa sig precis när som helst i livet, det finns inte minsta garanti att de är fria för att man har ultraljudstestat. Det finns exempel på katter som är testade med ultraljud och förklarats PKD-fria. Blivit föräldrar till många kattungar för att sen dö knall och fall i tioårsåldern…..av PKD som obduktion visat.
Ett DNA-test är förhållandevis billgt och lätt att göra så vill man vara säker

Summerwinds
0

Tack för svaren, jag tycker också att de ska DNA-testas men ibland får jag frågor angående detta från de som lagt dyra pengar på ultra ljud och tycker att det "räcker".

Uffe
0

Det räcker inte, säg bara att det är inte säkert att det fanns några cystor vid testtillfället, de kan komma senare

Pepasas
0

Hade jag fött upp idag hade jag DNA-testat ultraljudade katter. När PKD en gång kom på tapeten fanns ju inget annat än ultraljud och med tiden kom maskiner med högre upplösning så man kunde se bättre. Några veterinärer blev också väldigt duktiga på detta. Men det stod alltid på intygen att det var 98% säkerhet för mikroskopiskt små "cystor" gick inte att se. Med tiden växer de till sig och då kan katten ha hunnit bli ganska gammal innan det visar sig att den faktiskt är drabbad.

Till #27: Vad roligt att se dig här!

Annkis54
0

här har det varit full fart ser jag
jag testar alla mina avelsdjur med DNA…
o är föräldrarna DNA PKD fria så kommer jag inte att testa ungarna…om det inte kommer "nya rön"
gjorde det med Sky…hans föräldrar var DNA testade o fria…men testade honom ändå…vet egentligen inte varför Fot i munnnen
o kommer inte att göra det igen…även om det är billiga 250 kr så är det ju helt i onödan som läget är nu
Bra att alla tycker likadant…som man har sett hittills i alla fall

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Trini
0

Jag skickade in ett prov från min Sigrid och förväntade mig efter att ha läst ovan om hur länge ni fått vänta, att det skulle ta flera veckor.

Jag skickade in provet i förra veckan, och jag har redan fått mailsvaret! Det var dock inte till Gribbles, utan nåt ställe i Kalifornien. De verkar dock vara mycket snabbare i alla fall. Mailsvaret kom en dag efter att de dragit pengarna från mitt konto.Hon var hur som helst "normal", men båda föräldrarna är pkd-dna fritestade från PKD och då finns det kanske inte någon möjlighet att hon skulle bära på anlaget?

Mvh Cathrine

Kittentotts-deleted
0

Gribbles ligger i Kalifornien, kan du inte skickat t Usa?

Annkis54
0

Nu är du allt trött Carina

Gribbles ligger i Australien

o Kalifornien ligger i USA

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Kittentotts-deleted
0

ohhhh ja jag är trött! tack Annki! Får ta en drink el nått så piggnar jag till kanske

Trini
0

Hi hi, ja sådär snurrig blir jag med ibland :)

VGL hette det hur som helst