Ännu en manipulerad bild ??
detta är ju fan inte klokt vilket pådrag om dessa katter rent utsakt
allt för det skall se mycket värre ut än va det är jävla trams
Såg en gång en annons på blocket där de fått en kull med kattungar som hade några tår för mycket, och tydligen tyckte de att det var jättehäftigt (och fanns tydligen även en efterfrågan) för de skulle para om katterna för att få likadana missbildade ungar en gång till…
låt dem roa sig
detta är ju folk som inte har nåt att göra
tack o lov så har vi en hobby som vi ÄLSKAR
Finns faktiskt en ras som kallas Skeppskatt och har extra Tår så ovanligt är det inte.
Skeppskaten är väl ingen ras egentligen????? eller???? fick höra detta i början när jag blev med katt, jag har en vän med en sådand katt.
Skeppskatt även kallad Rysk katt och det finns många av dom och det finns vad jag vet folk som föder upp såna.
http://www.kattgenetik.se/polydactyli/
Vi har en bonde ute hos oss som har flera katter med extra tår. Fotspåren i snön efter deras stora hane ser jätte mysko ut.

Polydactyli är en missbildning,och förbjudet att avla på.Och skeppskatt är ingen ras,utan en katt med missbildning.Väldigt trist att folk köper dem,det uppmuntrar ju till vidare "avel" på denna missbildning.
#8 Det va just detta jag ville komma fram till
Kan det inte räknas som missbildningar att persern numer knappast har någon nos? På 80-talet hade de nos, men den försvann visst!
Håller med # 10 Undrar också vilket som är värst, någon tå för mycket eller ingen nos ???
Precis! Kan man inte andas så dör man ju. Man dör knappast av en extra tå, skulle inte heller tro att katten lider av det. Men att ständigt gå runt och ha svårt att andas är ju plågsamt.

Vet inte om man kan kalla det missbildning detta med nosen på en perser. Det är ju framavlat. Missbildning är nått som ingen har haft med att göra. Eller!?
Eftersom det oftast är huskatter som drabbas av defekten med fler tår, kan det hindra dem från att fungera normalt ute i naturen. Det är inte alltid att de extra tårna har fullt utvecklad rörlighet och muskulatur och ben/brosk osv som i de vanliga tårna. Det hindrar dessa katter att klättra och springa ordentligt och de bryter dessutom dessa tår på så vi mycket lättare. I vissa fall så "hänger" bara tårna som en biprodukt på insidan av tassen/tassarna, vilket förstås i sin tur gör att de lätt kan fastna och rivas loss. Ett sådant sår för en ute katt är inte helt lyckat….
Det finns raskatter som är hindrade att klättra för att de är framavlade så de har skelettbesvär. Detta gör att de inte kan klättra för de har sådana smärtor i kroppen. Att persern inte har någon nos längre är ju för att man avlat på de individer som varit missbildade i sina nosar. Jag har sett många huskatter i mina dagar, men aldrig sett några extra tår. Dessutom om du har konstant andnöd så vill du knappast klättra heller. Persern är ju inte vidare glad för att klättra eller röra sig alls, för den får inte luft!
#15 Antar att du inte har träffat några perserkatter överhuvudtaget
för du uttalar dig som du har noll koll i alla fall. Vi har olika raser här hemma bla norsk skogkatt, europé och perser, perserna hänger med på det mesta i upptågsväg och kan vara precis lika "vilda" som de andra. Otroligt hur man kan uttala sig överhuvudtaget när man inte har något vettigt att komma med!
/Lotta
Jag har sett flera individer som jag beskriver i #14 och det är just därför det kallas en defekt, för att det ger katten problem att fungera normalt. Har man inga egna erfarenheter, får man ju helt enkelt skaffa fram fakta och läsa på ordentligt, så att du har argument att komma med nästa gång.
De katter som du säher har skelettbesvär, vilka raser är det och vilka fakta har du som stärker dina anklagelser?
Perser katter har både nos, näsborrar osv. Det är inte nosens längd som spelar roll i det är fallet utan bredden på näsan, nosöppningen och hur fria luftvägarna är på katten. Våra perser katter är jätte glada och de kan klättra i träd osv som vilken katt som helst.
Varför hade persern annorlunda nos förr då?
Angående sklettet är det Scottich Fold.
Vad har du för bevis, fakta och underlag på att Scottish Fold har skelett problem? Är det tvprogrammet du har som grund för alla dina argument?
Tycker det är pinsamt att du inte har någon ordentlig fakta eller egna erfarenheter i någon av dina påståenden utan bara skriver massa inlägg för att provocera.
#18 Alla djurslag där människorna avlar, gäller inte bara katt, har förändrats genom åren. Detta beroende på att man avlar på de indidivder som har de egenskaper som man vill förstärka. Att perserns nos har blivit kortare och kortare beror inte på någon missbildning eller mutation, utan på att aveln har förstärkt vissa drag genom åren. Jag gillar inte heller det extrema och har som mål i min egen uppfödning att katterna ska vara friska och må bra, och att de ska ha ett trevligt temperament! om det sen går bra för dem på utställning är en extra glädje.
/Lotta
Du får TRO vad du vill om mig! De enda som provocerar här är uppfödare som blir sura om man inte tycker om deras uppenbart missbildade katter. Jag ställer frågan igen: Varför hade persern annorlunda nos förr?
#21 läs vad jag skrev i 20
/Lotta
Jag tror ingenting om dig men ska man ge sig in i en diskussion när inte vet någonting om det man kastar ur sig. Du har ingen fakta och inga argument.
Hur gick det med Scottarna, vad har du för grunder till dina anklagelser?
Läs #20, där har du ett jätte bra svar.
Ja, man har avlat på de individer som haft minst nosrygg, alltså de som varit missbildade. Persern kommer att dö ut av sönderavling. Jag tycker fortfarande att persern var finare på 80-talet. Men att påtala något sådant här är ju inte populärt eftersom det skulle medföra en sänkning av era statussymboler. För man kan väl inte på allvar tro att en katt utan riktig nos mår bra? Eller kvittar det hur katten mår just därför det är status det handlar om och inte djurets mående?
Verkar inte som att du har läst något av det som vi har skrivit tidigare! Vi blir inte provocerade för att folk har en åsikt om vår ras, forum är till för att diskutera i men du får ju hänga med lite i det vi förklarar för dig… Synd, jag hade väntat mig en riktig diskussion med vettiga inlägg och argument.
#24 Det kvittar nog vad jag skriver för du tolkar det som du vill
Det handlar inte om missbildningar, persern har utvecklats över en väldigt bred avelsbas och under en lååååång tid. På 80-talet hade persern problem med underbett och s k gråtränder det kan många "gamla" uppfödare intyga. Detta har man arbetat bort. Och jag har INTE mina katter som statussymboler, vart fick du det ifrån?
Jag gillar inte när folk beskyller mig för något helt utan grund. Våra katter är våra familjemedlemmar och vi älskar dem väldigt, väldigt mycket. Men som sagt du har redan bestämt dig för vad du tycker så det är ingen idé att diskutera med dig.
/Lotta
Inte provocerad? Nej jag märker det!
#27 Jag kan bara svara för mig själv, men jag har gärna denna diskussion med dig men jag börjar känna mig tjatig nu, men du har ju ingen aning vad du pratar om och du verkar inte ta in det vi skriver och förklarar för dig. Jag tycker inte du är provocerande mest pinsam.
Tyck och tro vad du vill! Hur kan man som så kallad "djurvän" tycka det är normalt med en katt som låter när den andas för att det är så trångt? Och försvara detta eftersom man är korkad nog att inte veta hur det känns att ha svårt att andas! Det är väl pinsamt om något!
Och så kom det…personliga påhopp! Brukar vara så när när man inte har något mer vettigt att säga. Tänker inte ha någon diskussion med någon som ägnar sig åt sådant. Hej då!
#29 Suck
Du tror tydligen att alla perserkatter låter när de andas? Jag säger igen; återkom när du har träffat så pass många perser att du vet vad du pratar om.
/Lotta
Kolla vad du själv hållt på med i alla dina egna inlägg till mig. Du gjorde påhopp på mig långt innan jag "gav igen". Du kunde inte svara på några av de frågor som jag ställde, utan bara skev hur okunnig jag var med mera. Kolla som sagt dina egna inlägg och fråga dig om du själv kan vara i några diskussioner i så fall! Om man som du provocerar tillräckligt länge så får man ju tillslut räkna med att man får igen med samma mynt! Hej då du med "helgonkrona".
Nej jag har aldrig träffat någon perser! Det är därför jag skriver om dem! Tror du bara det är uppfödare som träffar denna ras?
som medarbetar här på perser i.fokus tycker jag nu det är dags att säga till om att tänka på skrivreglerna för sajten!
Jag tror många med mig håller med om att det inte är kul när någon försöker provocera fram bråk. Skärpning!
/Lotta
Provocerar? Har du läst vad som skrivits till mig? Eller är det så att man bara ska hålla med om allting för att få skriva här? Hur tror ni att er ras och er avel kommer gå i framtiden om ni inte kan ta till er av andra åsikter än era egna? Har ni läst artikeln om hur många raser som försvunnit på grund av sönderavling, de har blivit utrotade. Fortsätt ni att ha era katter som statussymboler tills rasen är utrotad. Själv tycker jag det är roligare med en disskution där alla får uttrycka sina åsikter.
Personligen tycker jag att om det överhuvudtaget finns några individer i en ras som föds med problem som tex andingssvårigheter så borde det vara en fingervisning åt uppfödarna att något är galet.Då bör man självklart inte fortsätta aveln på samma linje utan stoppa den där.
Det är kanske dags att avla tillbaka den gamla ursprungspersen igen för alla perseruppfödare ???Det viktiga är väl endå inte vad vi människor tycker är vackert eller inte utan hur djuren man avlar fram mår.
Och börjar det då dyka upp problem som andningssvårigheter borde väl varenda människa inom den aveln förstå att något är fel och börja tänka om.
Tycker inte ens ni här på Perser I Fokus ifrågasätter er själva, ni bara mal på om hur vinklat och klippt o klistrat programmet var och det tycker jag är skrämmande. Tycker ett sådant program borde få oss alla som sysslar med avel att stanna upp och tänka till vart vi är på väg. och begrunda om vi verkligen tänker på djurens bästa i alla lägen .
Nog fick det mig att tänka till och då är jag endå uppfödare av Skogkatt.
Känner jag som Medarbetare på detta forum behöver få lägga mina ord nu också. För det första va jag vaken mkt tidigt imorse, läste då hundenpias alla inlägg som gjorts, det är så tråkigt när man får läsa sådand efter ett program som va på Tv3, alla vet ju att allt som visas på Tv inte är sant, detta lärde jag mig redan som liten, och programmet va hemskt, jag förstår folk reagerar på det, gjorde jag med. Men att sen gå in och diskutera på ett forum som hundenpia gör utan kunskap mer än det som visats på Tv3 är sorgligt.Man måste ju fatta att inte en seriös uppfödare föder upp katter frivilligt med trånga nosar, jag skulle lida av höra en tjutande nos hela dagarna, och jag har ingen som låter el snarkar, skulle aldrig låta en individ lida om detta skulle vara jag fick hem en sådand.Och vi som uppfödare föder naturligtvis inte upp detta. du påpekar persern förr o nu. jag har en flicka långnäst gammeldags på 5år snart, hon rinner inte mindre i ögonen än de som är kortnästa, tvärtom! Detta med näsan på persern förr o nu vet jag inte så mkt om, men kan ju tala för de jag haft som föds med långa nosar, de rinner likadant, detta har med ögonen o göra. Nu vet jag inte om mitt inlägg här hjälper, känns inte så. Men vi kommer i så fall få ta till reglerna, för vi har i vanliga fall ett mkt trevligt forum utan bråk, och detta vill vi kunna fortsätta ha.
#36 Finns det inte saker hos skogskatter som man får ha ögonen öppna på med? blandrashundar har man ju fått erfara själv då kan bli lite skumma då man blandar fel i raser ihop, det finns saker hela tiden som man kan söka efter. Iallafall kan min klättra i träd mm, detta är det bästa de vet. Hoppar o leker, och de nosar sig bra framåt efter godsaker o annat.
stopp stopp stopp
Det finns en ras standarn för alla raser och även vad som är fel
och vad vi inte skall avla på, även hos skogskatter och hundar. Även hos oss människor kan det uppstå fel.
Så inga påhopp kanske
Det kunde ju lika väl ha varit ett program om skogskatter och hund, ja då hade ju ni också blivit lite ledsna eller hur?
Ja och inte änns tala om alla fördomar som finns oavsett människor eller djur.
Marita - Medarbetare på Perser i Fokus
# 38 Jodå och det var precis det jag menade som fick mig att tänka till, kanske inget som dom mår dåligt av i nuläget men det kan säkert komma i framtiden om man inte är försiktig.
Däremot kan man fråga sig hur den kommer se ut om 10-15 år, en del vill ju ha väldigt långa huvuden,nosar och stora öron och det kan ju sluta med att man sitter med en Skogis som ser ut som en siames i huvudet till slut, och är det det vi vill.
Detta och mycket annat diskuterades livligt på Skogisforumet i Torsdags och det var mycket intressant.
När jag sedan tittade in här så var det mest tysst och det som skrevs var mest taggarna utåt liksom, ingen som ens ifrågasatte sig själv och sin avel.
Det var vi många som gjorde i vårt Forum , jag tror också detta kan vara ett bidrag till att många reagerade negativt som tittade in här.
Här fanns ingen som tyckte något possitivt om programmet, utan det var bara vinklat och ihoppklippt. Tror många som gick mellan kattsajterna på I Fokus i Torsdags retade sig på det.
Jag retar mig på att folk inte förstår hur vinklat programmet var. Jag har hållit på med raskatter i 16 år och har haft katter hela mitt liv. Hur man kan döma ut avelsarbetet bara genom att se ett tv.program och inte veta något om vad som ligger bakom är en gåta. Visst det finns någon promille rötägg bland kattuppfödarna liksom det finns det hos hunduppfödana eller hästuppfödarna och på grundval av detta så vill man döma ut 100 % av uppfödarna. Jag är helt övertygad om att alla kattuppfödare som är seriösa vet vad dom gör och varför. De följer de regler som finns och avlar för att få fram sunda djur. Osunda djur går i regel inte att sälja även om man lyckas få ett friskhetsintyg på dem från en mindre nogräknad veterinär.
Visst finns det osunda djur inom Norsk Skogkatt aveln också. Ta bara det här med ekorrsvans. Ansvaret vi uppfödare av rasen har är att inte låta denna defekt ärvas vidare till nya generationer.
Inom hundaveln finns det ju extremt osunda raser det vet väl alla. HD är ett stort problemi flera raser bl a och nakenraser finns det samt raser där tiken inte kan föda normalt utan man tvingas till kejsarsnitt. Problem med inåtvända ögonlock eller knäleder som böjer sig åt fel håll förekommer också på vissa hundraser. Stressade hundar finns p g a att man säljer dem till sällskap när de är avlade för arbete. MM MM

instämmer till punkt och pricka…
…fö så är hundaveln än mer infekterad en raskattsaveln…
…detta i o m alla små "Paris Hilton" vovvar !!!
Man blir mörkrädd när man ser alla "blandisar",både små &stora, på t ex blocket, där man smällt in ibland upp till 6st olika raser som ursprungligen ar AVLAD till en specifik uppgift.
-Tänk om alla dessa instinkter blir "triggad" på en å samma gång…
…& så blir folk förvånade när det sker olyckor med hundar!!!
Sen tycker jag att man/vi fokuserar lite galet nu…
…jag tycker att alla "RASuppfödar" ska gemensammt arb för att få bort huskattsaveln/blandrasaveln; det manar till att öka kattens/hundens/djurets värde !!!!
Mvh!
Tina Harlin
Harlibrie´s Formula
Kennel & Katteri
#39 Jag gör inga påhopp, försöker bara tala om att nu handlade ju programmet om just perser & sphynx, men att om det va annan ras hade de hittat saker där med.Finns fel att finna hos alla raser, och detta är ju något man som uppfödare ska försöka avla bort. Jag har en hund(schäfer) han har problem med allergi & märks även höfter ger sig nu när han närmar sig sina 8år. Jag har sagt att hund kan jag inte vara utan, men man undrar vilken ras man ska ta nästa gång, tror jag finner fel som kan uppstå hos varje ras. vi har haft 2 schäfrar med samma fel. Men kan då säga att min katter har ännu inte behövt ha vård för något som nos el andning.
Det kommer fler i mellan så man hinner inte svara på just den som man skulle ha velat såå men men.
Marita - Medarbetare på Perser i Fokus
Jag är inte uppfödare, men jag vill berätta att det här hemma finns 5 styck perser och exotic. Alla är välmående och har inga problem med sin andning. Det är ingen av dem som "snarkar" eller låter konstigt. De är väldigt aktiva och i farten, de leker och busar med min lilla hund. Eftersom jag själv har problem med min egen andning så vet jag hur jag mår vid ansträngning…detta är inget som mina katter någonsin visat sig ha problem med.
Vad jag har förstått på de uppfödare jag själv känner så väljer de att avla på friska djur, det finns väl inget värre än att få sjuka små kattungar? De perser som har problem ska givetvis inte användas i avel men det trodde jag var ganska självklart…
Hälsningar LENA

Var ute på en gård på Orust tror jag, där sprang det omkring kattungar med förskräckligt många tår, upp till åtta på en tass. Synd om de små, och det är ju väldigt lätt hänt på en isolerad gård med mycket inavel bland katterna.
Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!
S*Luddhuvet´z

#35 Jag tror inte alls uppfödarna "strävar" efter att få fram så sjuka katter som möjligt. Okej, jag har ingen kunskap om perserkatter men jag tror inte att man avlar för sitt eget nöjes skull. Sen kan det väl födas en och annan kattunge med problem, men det vet jag att det förekommer i alla djurarter och även hos oss människor.