jag vill ha kattungar
ve er som lägger ut en rackarns massa bilder på gosiga kattungar.
Det skär i mig efter längtan att busa med små rackare.
Nu undrar jag, finns det något hopp för mig, jag har en perserhona men hon vägrar löpa. Jag har även en kastrat som gladeligen testar att jucka då och då men det hjälper ju inte så mycket.
Är det någon som lånar ut sina hannar? Mer seriöst alltså..jag är inte intresserad av att "tjäna" pengar..jag vill bara ha små ungar!
Visst finns det en del som lånar ut sina hanar även om det inte är så många som gör det. Bra att du är ute i tid innan din hona börjar löpa, det gör hon nog förr eller senare
.
Innan du letar hane måste du veta vad du är ute efter. T ex att färgerna ska "passa" ihop med din hona, perser eller exotic, vitfläck eller solid mm. Sedan måste din hona vara PKD-fri och helst testad för HCM. Många ägare till avelshanar kräver också andra test så att inte din hona bär på några bacillusker som hon kan överföra till hanen. Dessutom är det en fördel om din hona är utställningsmeriterad.
Du kan kolla på olika kattsidor efter Avelshanar och se om det finns någon lämplig i det område du bor eller dit du kan tänkar fara med din hona.
Lycka till.
//Kerstin i Umeå
Din hona som inte löper, hur gammal är hon?
Har hon någonsin löpt?
Har du provat att ge vitamin E? Finns på apoteket som kosttillskott.
Ge ½ tablett ett par gånger i veckan. Det funkade för en fodervärdskatt som började löpa efter 2 veckor.
Detta funkar bara om katten har brist på E-vitamin. Man kan ju prova.
Lycka till!
Erna
Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se

Jag undrar också över hur gammal din tjej är?
Jag vet inte vart i vårt avlånga land du bor, men vi är några här på PIF som lånar ut sina killar, iallafall jag och Pethra
Jag bor utanför Västerås och har en cremeagouti-vit VAN (agouti=randig)
och Pethra har en svart-vit, hon bor i Linköping.
Du får mer än gärna höra av dig till mig om det är något speciellt du funderar över….ring gärna, jag gillar(klarar) inte av att skriva så mycket……0220-35516
Hälsar Lotta P
Sverak diplomerad uppfödare som endast avlar på PKD-fria katter enl DNA och dessutom följer hälsoprogrammet för HCM.
Uppfödningen är också godkänd enligt djurskyddslagen.

Även jag har en hane jag kommer låna ut men bara till rutinerade honor.
oj vad ni har svarat, jag har inte varit inne och kikat, såhär mitt i semestern! Min hona är lilamaskad (vet att du inte gillar det sidentassen ;) och hon är 2 år och har inte löpt ännu, vad jag märkt iallafall. Vad passar till en sådan?
Inte utställningsmeriterad, inte erfaren, ganska ful är hon också men jag såg att hennes helsyrra (som ser exakt likadan ut) får lättsålda färger (får man säga så?) jag hade inte tänkt att avla för att få några champions, det har jag inte kunskapen till.
Tester och så är självklara, det kommer jag begära av eventuell hane också. :)
Jag själv är bosatt i sthlm.

vet du, jag tycker inte så illa om cp så jag skulle säja att dom är döfula iallafall, men jag tycker de andra färgvarianterna är vackrare. men ALLA katter har sin charm, så din är nog lite söt också kan jag tro.
OM jag får råda dig skulle jag kastrera din hona, eftersom du själv säjer att hon är ful, då kanske hon inte har så mycket att tillföra aveln?? varför inte skaffa en mer för ändamålet lämplig hona ?
Frågan är varför du ska avla? Vill du göra något för rasen eller är det för avlandets skull, att ha bebbar?
OM du nu ska avla på din hona bör det ju vara med en cp eller en solid eller tabby UTAN vitt eller silver.
Utbudet är inte stort, vill man satsa helhjärtat är en egen hane edt bästa alternativet, eller att samarbeta med någon som man kanske kan dela hane med…
Lycka till iallafall
Hälsar Lotta P
Sverak diplomerad uppfödare som endast avlar på PKD-fria katter enl DNA och dessutom följer hälsoprogrammet för HCM.

näe, jag vill inte tillföra rasen någonting, måste man det? Tycker bara att de som inte bryr sig om att köpa en picture perfect katt kan köpa mina kattungar, jag gillar persern för utseende och temperament, därför vill jag ha en perserhane till henne :)
jag är också ful och kommer förmodligen inte tillföra människoaveln något, men lika fan ska jag ha barn någongång i framtiden, men just nu är jag mest sugen på kattungar.

Att vara ful kan ju tydas på många olika sätt, det du anser fult kanske någon anser vara vackert.
MEN vad jag avsåg med detta med din avel var…
ska du skaffa kattungar bara för att det är mysigt att ha bebisar eller för att andra ska få inse hur mycigt(underbart det är att bli ägd av en katt?
I båda fallen ska man vara uppmärksam på att det inte går att tjäna några stora pengar (nu säjer jag inte att du tror det) ,
Sedan är det inte den lättaste sak i världen att få dom sålda heller, ja om man inte dumpar priserna och på så sätt låter i stort sett gemene man ha möjlighet att köpa den, och dom i förlägningen inte klarar av att sköta katten för dom upptäcker att DET kostar ju pengar det också……huuu, ska man lägga ut 500.- på mat när det finns på konsum för en spottstyver……
jag har nog inte fått fram vad jag menar här heller riktigt, men någon kanske förstår det??
Nu ids jag inte skriva mer för jag tror ingen bryr sig ändå…
Hälsar Lotta P

jag förstår precis vad du menar sidentassen och jag håller med, vad beträffar målet med det hela är att jag vill ha en period med kattungar, inte sälja dem för samma pris ni gör med era showkatter, och förhoppningsvis få dem sålda till ett bra hem, har redan fått tre st tingade av släkt och vänner, alla till bra hem (om det nu ens blir tre)

Nu har inte jag perser men jag är kattuppfödare o så här tänker jag:
Om du vill ha en kull, ta en kull på¨din katt men regga dem, vaccinera, chippa o allt annat man måste göra som uppfödare. Det viktigaste är nog att regga dem, för det föds föööör många blandningar hitan o ditan o många köper perser just för att avla fram nån luddiga sorters huskatter som de sedan tar flera tusen för.
Sedan att kattungarna får lite nos eller inte, det spelar ju ingen roll. Meeen fula det tror jag då inte att de blir. Vet inte en enda ful katt! Alla är vackra på sitt sätt och det sitter i betraktarens öga! Precis som din framtida man (eller om du har en redan) tycker att du är vacker =)
Eller om du bara vill ha kattungar…ja bli akuthem för ett katthem o säg att du gärna tar hand om dräktig hona. Det blir inga perser bebbar men det blir söta, underbara o busiga små =)
Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!
S*Luddhuvet´z

Det var bra EddaM….
Hälsar Lotta P

Innan jag blev uppfödare så ställde jag upp för KKS och tog in en dräktig hona varje sommar i 3 års tid. Nyttigt och kul samt så gör man en jättebra gärning. /Laila

Meeeeen!!! Det var väl inga fula katter heller!! =)))
S*Luddhuvet´z
kastraten är fin, men honan (som ligger närmast) är inte så jättesnygg :)
Ursäkta, men båda är väl fina!! Korrekt är svårt att se…….hmmm min katt är skev men världens sötaste i mina ögon, men är kastrerad för att inte avlas på!

Hon som ligger närmast har ju en helt underbar benstomme, jag ser inte alls vad som skulle vara fult på henne.
S*Luddhuvet´z
Har hon underbett så bör man väl inte avla på henne.
Stolt ägare till tre La permer

Söt tjej, agree.
KInt alls fel att leta rätt hane till henne - hon berkar ha en held del att erbjuda - som jaag tidibgare sagt, sälngden inte en perser glr allena :)
Jag har bara vitfläclar, vilkety vore en DÅLIG kombination, annaras hade fjag gärnma ställt upp och hjälpt =9
nu blev jag nyfiken, vad skulle hända om man parade med en vitfläck?
Parar du med en vitfläck så kan du inte registera kattungarna.
ja det va ju ett pedagogiskt svar #22…
någon som kan förklara varför?
Maskat med vitfläck är inte registeringsbart när det gäller PER/EXO.Det finns en mängd saker att lära sig innan man parar sin katt.Det bästa är att du tar kontakl med uppfödaren till din katt och ber henne/honom om hjälp att hitta lämplig hankatt eller så fixar du en mentor som hjälper dig.Men om din honkatt har underbett så kanske du bör tänka dig för och inte avla vidare på henne.
Alla katter lämpar sig tyvärr inte för avel.Har själv en honkatt som var tänkt till avel men hon klarade inte alla hälsotesterna och fick bli en glad kastrat istället.
okej okej, då parar vi inte med vitfläck :)
men nu är det inte Avel som i Avel jag är ute efter, bara ett par kattungar..hon lever och är glad trots underbett, skulle nån ärva det tror jag inte det är sådan pangkris :)
Parar men en katt med en annan katt så är det avel.
jag tror du förstår vad jag menar om du tar ett andetag och tänker efter! :)
Jag andas för fullt och hoppas att du tar ditt förnuft tillfånga och kastrerar din honkatt.
Självklart kan man (och ska) registrera ungarna även om man skulle få för sig att para colourpoint med vitfläck.
Ja man kan regga dem men de får ingen LO stamtavla.
2. Regler för uppfödning
2.1 Allmänt
Katt som uppvisar medfödd missbildning får inte användas i avel eller säljas till avel.
2.6 Särskilda restriktioner för vissa raser
För färger, mönster och pälslängder som uttryckligen inte är tillåten enlig FIFes rasstandard, kommer katt med ej
tillåten färg, mönster eller pälslängd att registreras som:
XLH * (namn på berörd ras) långhårig avkomma
XSH * (namn på berörd ras) korthårig avkomma
(med * avses färgnummer enligt EMS-systemet)
Ungar efter colourpoint och vitfläck blir solida eller vitfläck och får LO-stamtavla, såvida inte vitfläcken mot förmodan skulle vara CP-bärare. Eventuella vitfläcksmaskade ungar, som det i så fall kan bli, är inte är godkända i Sverak, men registreras ska de ändå (som ovan). För det fallet uppfödaren skulle vara medlem i WCF är även dessa färger godkända.

Ursäkta mig att jag hoppar in här men inte visste jag att det var ok att para en vitfläck med en cp och ändå få en stamtavla på ungarna om man tillhör WCF som jag gör. Trodde de blev reggade som huskatter. Man har mycket att lära… /Laila
tror inte att eventuella köpare skulle bli jätteförfärade över en LO stamtavla, somsagt, "målet" med det hela är att få gulliga kattungar, 3 st är redan tingade om det blir något.
Såg att min katts syster (som ser exakt likadan ut) hade blivit parad med en bruntabby, det blev underbara färger (om vi nu ska tala färg)
förövrigt verkar det vara ett pussel med detta, det verkar vara ungefär som med hästavel men där finns ju inte färgerna som inte är tillåtna i själva rasen :)
förövrigt har hon ett grönt öga och ett blått, är det något som räknas in?
LO-stamtavla är "normal" stamtavla, som de flesta har i Sverak, även din katt antar jag? Ett grönt öga på colourpoint har jag inte hört talas om.