Tabby eller inte??
Har funderingar om min perserhona.. När hon föddes var jag säker på att hon var en blå 03 men… Hon blir äldre och jag börjar fundera på om hon inte är tabby..Hon är ju vitfläck och vit ändå under haka mage.. Tycker dock att "m" et i pannan börjar träda fram likaså vitt vid öron och runt ögon
Hon är väldigt pälsad och har inga kroppsmarkeringar i dag.Endast några små vitfläckar

Kan hon genetiskt vara mönstrad?
Stolt ägare till tre La permer

Jag skulle DNA-testa den katten om jag var i dina kläder…..då behöver du ju inte fundera och det ÄR inte så kostsamt heller…
Hälsar Lotta P
Sverak diplomerad uppfödare som endast avlar på PKD-fria katter enl DNA och dessutom följer hälsoprogrammet för HCM.
Uppfödningen är också godkänd enligt djurskyddslagen.

Jag säger att hon är en tabby då hon har markeringarna ..vitt i & vid öronen, ögonen, morrhårskuddarna och det lilla söta lavendelfärgade nosen men du kan göra som Lotta skriver DNA testa så har du det svart på vitt.
Lycka till för söt som socker är hon !!
Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

Jag skulle nästan tro att hon är det…om hon kan det genetiskt.Det är ju så svårt om dom inte är så tydligt mönstrade.
Skulle nog också DNA testa om hon nu ska användas i avel.Ska hon användas och ställas ut så är ju frågan om hon inte kommer att vara en sån katt som domarna ska i fråga sätta färgen på ändå…Avvakta ett tag och se i så fall .
Super söt tjej i alla fall!Lycka till med henne!
Heléne

Vörför avvakta när man kan DNA testa och få veta till 100% direkt
Hälsar Lotta P
Sverak diplomerad uppfödare som endast avlar på PKD-fria katter enl DNA och dessutom följer hälsoprogrammet för HCM.
Uppfödningen är också godkänd enligt djurskyddslagen.

Söt tjej som jag tror är mönstrad på grund av det ljusa runt ögonen och på öronkanterna men jag håller med Lotta, DNA testa och få 100%-igt svar direkt och det kostar ju inga stora summor heller 250-300 :-
Tack för era svar..DNA test tabby… Skickar man det tillsamma ställe som PKD DNA?? Ett tag sedan jag gjorde det

Jag har testat på det här labbet.
Problemet med utställning är ju att man ställer katten i fenotyp och då spelar det ingen roll om man har ett gen test som visar att katten är genotyp mönstrade eller ej.
Stolt ägare till tre La permer

Jag håller fullständigt med föregående talare och tycker att du skall dna testa henne, men måste också tillägga att det skulle förvåna mig mycket om hon inte är genetiskt agouti.
Non-agouti genen har normalt bara ofullständig genomslagskraft på den röda genen, inte på den svarta. Ytterst ovanligt med svarta/blå katter som visar tecken alls utan att vara tabby.