Perser iFokus

Perser

Etikett: 03-avel-genetik-uppfödning
Läst 1018 ggr
[sugarcane]
0

Hur många katter i ett katteri?

Jag vet ju inte särskilt mycket om min exotic Soysas bakgrund, men har lyckats hitta några tidningsartiklar om uppfödaren (som tyvärr är avliden), och där framkommer det att hon hade 14 katter i sitt katteri. Är inte det ganska mycket? Rent utrymmesmässigt har jag inga synpunkter på det, däremot funderar jag på om man hinner ge alla sina katter den uppmärksamhet och mänskliga kontakt de behöver/förtjänar med så många katter hemma. Har ni några synpunkter på vad som är att lämpligt antal katter i katteri?

Som ni kanske kommer ihåg är min exotic extremt rädd för att bli hanterad, oavsett det är mys eller omvårdnad. Ibland funderar jag om det kan vara en konsekvens av att ha vuxit upp i en så stor flock? Hur mycket tid till gos och "kravlöst" social umgänge med varje individ finns det med 14 katter? Finns det inte risk för att det oftast varit fråga om "otrevligheter" (bad, kloklipp etc) när Soysa blivit hanterad, och att det kan vara en orsak till att hon är panisk rädd för att bli lyft? Å andra sidan, det kan ju vara ett medfött individuellt karaktärsdrag, som blivit förstärkt av flera ägarbyten etc.

Som sagt, ren spekulation från min sida. Uppfödaren var välmeriterad, så jag tvivlar inte et ögonblick på att kissarna var väl om händertagna - men som sagt, många var dom…

Soffan79
0

Nu har jag varken fött upp katter eller haft speciellt många.

Men med 14 katter måste det väl bli så att man inte har möjlighet att ge alla den tid de behöver.

Har tre och försöker tänka på att alla får sin tid, inte bara dom som kommer och lägger sig i knät utan även hon som är lite tillbakadragen. Har man en sådan katt bland 14 borde det ju bli att den blir mindre hanterad…

Ellinor Johansson
0

Jag tror inte att antalet katter är avgörande för skötsel och "gosetid". Det är nog hur man prioriterar sin tid två kissar kan vara för många för en person medan någon annan kan sköta och pyssla med 20+ .

#1 Det är som du säger det är svårt att vara en tillbakadragen kisse i en stor grupp.

Bart
0

Beror säkert på om uppfödaren var hemma eller jobbade t.ex.är man hemma med sina katter,blir de sociala,nästan hur många man har.(om man nu inte avlar på någon skygg,tillbakadragen,för sånt kan ju gå i arv antar jag)Jag har 6st nu och har haft som mest 8, och mina är supersociala allihop.

Annkis54
0

jag tror inte heller att antalet har så stor betydelse..
just nu har jag 7 st…för en vecka sen hade jag 10..då har jag inte räknat med kattungar
o man gosar ju sällan med en o en. sätter man sig i soffan…så kommer det ju flera katter o ska gosa. Är man då flera människor så kan det ju komma en 6-8 katter o vilja gosa..o då gosar man ju samtidigt med dem..nån ligger i knät..nån ligger bredvid..nån ligger på armstödet o nån ligger på ryggstödet
ALLA ligger hos Gubben o jag får ta resternaCool
Jag tror att jag som mest har haft 12 vuxna katter o ingen har varit skygg. Sen är ju alla individer.

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Kittentotts-deleted
0

Tror detta beror på vem man är som person, hur man klarar ett stort katteri, jag har köpt katt fr större katterier, och måste säga de är underbara o gosiga mina. Jag är ju själv uppfödare, men har idag 7 Perser och 1 exotic, är hemma heltid, men dessutom har jag en pojke som kräver mkt tid som har autism. Nu är pojken borta vardagar 8-16, och då har jag tiden ensam med mina katter, imellanåt har vi kullar,de är hur keliga som helst. Har man rutiner med bad o annat så går detta smidigt, kel o annat går av sig själv här, jag börjar mina dagar med frukost o ca 4 katter äter med migGlad Vi tar plats i soffan o då kommer de flesta så man får knö sig imellan, samma om kvällarna, där har vissa av våra husse som favorit, och pojken har sina, här kurras det i ett, man gör som med sina barn räcker handen t den som vill el går förbi. Nä jag tror att de som älskar sina katter o gör detta för de tycker om dem, de har gosiga katter. Men jag skulle inte klara fler då jag har min pojke som behöver mig också.

Bart
0

Det finns däremot en aspekt på det med stora katterier,och det är smittrycket.Ju fler katter ju större risk för bla.coronaviruset,som kan mutera och utveckla FIP.För övrigt är det väl så att nästan alla katter har coronaviruset,men det är sällan det muterar.

Kittentotts-deleted
0

Tror faktiskt detta med coronavirus kan drabba mindre katterier också, handlar mer om hålla rent, sen att försöka låta bli låna ut hane mm. Kan ju få det med en ny katt också, så Nja! Detta kanske vore ett ämne disskutera.

Bart
0

Jag håller med dig om det du skriver.Men jag tänkte mer kanske ur  en kattungeköpares ögon sett,att det kan vara en större risk att köpa från ett stort katteri.

Kittentotts-deleted
0

Jag kan säga att nyligen köpte jag en bedårande flicka från ett större katteri, har aldrig varit i ett hem som va så rent, kärleksfullt o underbara katter, vet perosnen i fråga kan läsa detta, jag nämner inga namn, men jag o gubben min har ett stort förtroende för detta katteri,visst kan vi alla råka ut för smitta, men när man köper en katt fr katteri så ska man ju se sig omkring, jag hade inte köpt fr ett skitigt ställe med lukt av kattpiss mm.Smitta kan komma ändå, men mindre risk med renare miljö.Själv dammsuger dammar o torkar golven dagligen hemma, lådor tvättas rent varannan dag.Antalet katter har inte betydelse om det sköts. Sen att nya personer kan få de tankarna, inte jag då min första köptes, då visste jag inte ens om dessa sjukdomar.

[sugarcane]
0

Intressant att läsa era synpunkter.

Coronaaspekten hade jag faktiskt inte alls ens tänkt på, snarare är det väl Kittentotts resonemang jag var inne på  - har man ett stort katteri går en stor del av dagen åt att städa och hålla rent i hemmet. Sen ska katterna ha omvårdnad av olika slag = handhavande blir ofta "plikt" istället för mys. Gillar då inte katten att bli hanterad förstärks erfarenheten att människans händer bara är ruskiga och hämska, bäst att hålla sig borta.

Kittentotts-deleted
0

#10 Att städa är en sak jag gjort även innan katterna kom, är et handikapp för mig, måste städa bara. Men jag vet också detta är en viktig bit, både för katternas hälsa o för som mig då som har vita att de håller sig rena. Men tiden för dem finns ju även om man behöver städaSkrattandeMina jagar dammsugaren och så även med moppen jag tvättar med. De är med mig under tiden jag städar.Om man inte orkar städa en dag, så är inte detta katastrof heller. Omvårdnaden av katterna går av rutin för mig, vi sitter oftast ihop i soffan, där sker ögontvätt på de som behöver detta tex, vi går igenom dem som behöver med borste el annat. Vi har ingen som är rädd just för bad o annat, tvärtom så trivs de med bli ompysslade, de individer som är rädda beror ju oftast på något de blivit skrämda för. Vi har ett mysigt gäng på 8st, de leker o busar, Varje dag så sker saker vi skrattar o har roligt åt, de ger oss så mkt.

Bart
0

Ja städa varje dag är ju ett måste,och det gör jag med, och gjorde så innan jag hade katterna oxå.Jag dammsuger,torkar golv,diskar skålar,tömmer lådor mm mm dagligen.Pysslar med katterna dagligen oxå,med det menar jag kamning,kloklippning,mm. Mina katter gör som dina kittentott,de kommer flera stycken,oftast alla så fort man sitter en stund och vill vara med och gosa,och lägger sig så nära de kan.På en,bredvid,på armstöd,bakom en osv.När jag sitter vid datorn har jag ofta en i knät,en ligger på bordet och en på hyllan bredvid skrivaren.Jag har  själv katter från relativt stora katterier och de var välskötta,sociala och allt man kunde önska,men jag menade fortfarande just hur en oerfaren kattungeköpare kan se på det.Inte alla är så insatta i sånt här.

Kittentotts-deleted
0

Okej! Ja vi har ju alla köpt vår första katt, och jag reagerade väl gången då jag köpte, jisses hur hinner de mm med allt. Och sen trodde jag ju aldrig att en dag skulle jag sitta med 8st, tänkte nog att deta va inget guben min ville, men nu är vi båda förtjusta i våra små.

Annkis54
0

UNGEFÄR var går gränsen för ett stort katteri tycker ni???
innan jag hade kattuppfödning så reagerade jag på människor som hade 10 katter …men inte nuCool
själv har jag alltså 7 vuxna just nu
en önskning är 5 vuxna…Oskyldig

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Kittentotts-deleted
0

Önskningen min är som Annkis 5 eller max 6

Bart
0

Ett stort katteri är det väl om man har 10 eller fler avelskatter hemma,tycker jag i alla fall.Jag har 3 katter nu som kan avlas på,och 6 sammanlagt.Jag hade tidigare 8,men tycker 6 är ett lagom antal.Sedan beror det givetvis på hur man bor,om man är ensam om att sköta dem eller man är fler osv hur många som är lagom.Jag tror dessutom att det är stor skillnad på raser oxå.En aktivare ras antar jag "tar mer plats"än våra lugna fina perser.