Perser iFokus

Perser

Etikett: 03-avel-genetik-uppfödning
Läst 2206 ggr
Firinella
0

Kattungarna är på väg...

Nu för en stund sedan gick slemproppen på min hona och eftersom detta är första gången både för Dolly och mig så undrar jag hur lång tid efteråt som man kan beräkna att ungarna kommer? Just nu står hon och äter som ingenting. Jag är nog mera nervös än hon verkar det som. /Laila

Firinella
0

Eftersom ingen verkat till att vara inne här så har nu ringt vet som sa att det får ta max 12 timmar annars ska jag höra av mig. /Laila

sidentassen55
0

Min senast födda kull där gick slemproppen 26 timmar innan första bebisen kom. så ingen panikGlad

Lycka till, ser fram emot resultatcervisen sedanFlört

Hälsar Lotta P

S*Sidentassen perser

Sverak diplomerad uppfödare som endast avlar på PKD-fria katter enl DNA och dessutom följer hälsoprogrammet för HCM.

Uppfödningen är också godkänd enligt djurskyddslagen.

KyssGladCool

Annkis54
0

Ja Laila
det kan definitivt ta längre tid än 12 timmar
så nu är det is i mageen o se hur hon mår
det är det som gäller
hur har det utvecklats nu?
ser du nåt mer på henne??
som att hon verkar orolig?
ryckningar i pälsen?
att hon ibland stannar upp o undrar vad som händer??
Eller är hon bara som vanligt
du får hålla oss uppdaterade hela tiden om hur hon förändras:):)
Gud så kul….spännande detta

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Firinella
0

Just nu är hon VÄLDIGT kelen och har varit orolig tills för en liten stund sedan då hon bestämde sig för att det är under min säng som hon ska ligga fast hon har en jättefin plats att föda på. Man ser att det rör sig på magen och när jag har känt så har det bubblat lite. Ska ringa jobb och säga att de får sätta in vikarie för mig i morgon för som ni säger så kan det dra ut påtiden. Håller er uppdaterade Glad /Laila

Cybercat
0

Zoes kulle förra året släppte hon slemproppen nästan en hel vecka innan födsel, så har man otur kan det VERKLIGEN dra ut på tiden…

I hennes fall var en av ungarna, den första, dödfödd. kan ha haft med det att göra. Övriga var pigga och friska men något små - troligen pga att ha delat livmoder med en död unge i en vecka.

Firinella
0

Jisses vilken tur att jag bara ska jobba ett arbetspass till innan jag har semester. Detta måste väl ändå inte vara så vanlig att det tar en hel vecka eller…

Cybercat
0

Nej, det är jätteovanligt :)

Inom 24 timmar är det vanligaste. 12 timmar tycker jag är att ta till i minsta laget, din vet kanske har lite för lite att göra? ;)

Firinella
0

# 7 Jag kanske ska ringa och fråga henne hi hi

Annkis54
0

#7 haha
ja ibland kan man undra
eller om man läser i vissa gamla böcker
att om en hona har krystat mer än 1 timme så skulle man åka in:):)
de hade nog aldrig hört talas om honor som väntade 2 dygn mellan ungarna…det har jag varit med om 2 ggr
håller tummarna för er….
då går säkert bra detta.

vilket dygn är hon på förresten??

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Mayer
0

Gör det något om slemproppen kommer FÖR tidigt.Risker med det?

Cybercat
0

Nepp

Eventuella risker är väl att den är till för att hindra bakterier att komma in i livmodern, men om den kommer för tidigt återbildas den.

Firinella
0

#9 Vet inte vilket dygn för det var hon jag skrev ett inlägg om för ca 4 v och då måste hon ha varit minst 3v gången för hennes "tuttar" var röda. Förvånad

Annkis54
0

aj aj…jag har oxå varit med om en sån…det är segt när man inte vet hur långt de har gått

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

sidentassen55
0

Hur går det ?

Några bebis ärnnu?

För att du inte ska behöva oroa dig i onödan kan jag berätta för dig att jag haft honor som släppt slemproppen både 1-2 och 3 dygn innan förlossning. Och det har ALDRIG varit några problem med födslarna eller bebbarna.

Lycka till

Hälsar Lotta P

S*Sidentassen perser

Sverak diplomerad uppfödare som endast avlar på PKD-fria katter enl DNA och dessutom följer hälsoprogrammet för HCM.

KyssGladCool

Firinella
0

Igår åkte jag till vet som konstaterade att Dolly och hennes tre ev fyra ungar lever och mår bra. Imorgon bitti är det 3 dygn sedan slemproppen "gick" så håll nu tummarna att de kommer snart för jag står snart inte ut med att vänta längre på min första kull. Skrikandes /Laila

Annkis54
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Cool

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

englagirl
0

Klart vi håller tummarna Flört

//Lena

www.categoris.se

SVERAK-diplomerad uppfödare

och

Lycklig självbo!

/\  /\
 (>';'<)
  ('')('')_')~

sidentassen55
0

*LER* jag sa ju att du inte skulle vara oroligFlört

Lycka till

Hälsar Lotta P

S*Sidentassen perser

KyssGladCool

Firinella
0

För er som är intresserade så har INGENTING hänt här Skrikandes men Dolly är spänd som en ballong och det sparkas hejvilt i magen./Laila

sidentassen55
0

SJÄLVKLART är jag intresserad….

Ha ha ha, ingenting ännu, ja hon håller dig verkligen på sträckbänkenFlört

Nåväl, bara hon mår bra, vilket jag är utan tvivel om….så är det bara att vänta..Cool

ha det så skönt i solen idagGlad

Hälsar Lotta P

S*Sidentassen perser

KyssGladCool

Annkis54
0

#19 jag undrade faktiskt
så tack för uppdateringen
då är du bra slutkörd nu då:)

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Firinella
0

# 21 Ja detta här tar ju psykiskt på en. Minsta ljud på natten så vaknar man och kollar. Tur man har semester nu. Cool  /Laila

Firinella
0

Nu har Dolly fött första unge. En röd(tabby) hane tror vi på 69 g. Mer info kommer…

Cybercat
0

Ooooooooh, spännande!!!

Håller tummarna för att allt går bra.

/Emma

Firinella
0

Nu har unge nr 2 kommit. En till liten röding på 78 g. Dolly vet inte vad hon ska göra med sina ungar utan slickar lite och sedan morrar hon på dom.

Cybercat
0

Förstagångsmammor är ofta lite tafatta, tyvärr :S

Kan vara så att hon inte morrar åt bebisarna utan för att hon har värkar. Också - inte ovanligt att mamman inte bryr sig om ungarna mer än att ta bort fosterhinnor och se till att de andas under tiden som hon fortfarande föder.

No stress, bara se till att de inte blir nedkylda.

Firinella
0

Jag har fått ta bort fosterhinnorna samt suga lite för hon bara ville gå iväg. Nu ligger hon och slickar ungarna som letar efter "sin spene så allt blir nog bra till slut hoppas jag.

sidentassen55
0

Oh så kul !!!!!

Spännande att se hur många det blir…massor av lycka till…

KRAM KRAM

Hälsar Lotta P

S*Sidentassen perser

KyssGladCool

Annkis54
0

Oh vad gott att dt har kommit igång nu
nu håller vi tummarna
det du har berättat hittills är helt vanligt:):)
så du får bara sitta med o vänta o hålla henne sällskap:)

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Firinella
0

Nu har nr 3 kommit. En svartsköldpadda på 73 g. Dock har bara en moderkaka kommit ut. Är detta inte konstigt? Borde det inte kommit en efter varje unge?

Cybercat
0

Jo, det borde det.
Det härder dock att de kommer efteråt, men håll kollen. Kvarlämnade moderkakor kan orsaka livmoderinflammation med alla möjliga problem som följd.

Dock inte ovanligt att de inte kommer samtigit som ungarna! Dessutom ganska vanligt att mammakatt äter upp dem (yuck!) - har du haft koll på vad hon gjort hela tiden?

sidentassen55
0

Det är rätt bra att notera om och när moderkakorna kommer…ibland kan det dröja till nästa dag….men OM dom inte kommit ut och du märker det minnsta dålig lukt eller ovanliga flytningar SKA du kontakta vet….detta brukar inträffa efter några dagar i så fall…..

Hälsar Lotta P

S*Sidentassen perser

KyssGladCool

Firinella
0

Två moderkakor ahr kommit ut och Dolly verkar förvånansvärt pigg trots att hon förlorat ganska mycket blod. Hon vill inte slicka något vidare på ungarna så pälsen är lite intorkad och sträv. Ska jag göra något åt detta eller bara vänta och se? Alla ungarna verkar pigga och Dolly låter de dia. De två moderkakorna som kommit ut har hon inte varit intresserad av.

Firinella
0

Alla tre moderkakorna ute, skönt!

Headturners
0

Grattis till kullenKyss

Sussie

yadhayezibas
0

GRATTIS!! och vad skönt att allt gick bra! Glad

Firinella
0

Tack alla! /Laila

Annkis54
0

#33…vad skönt att det går bra
du behöver inte bry dig om att fostervatten mm har torkat in på ungarna…tids nog så tvättar hon nog bort det
du ska inte bada dem:):)
tror du att hon är färdig?

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Marita-L
0

Grattis till de små, hoppas allt är bra och mamma katt har funnit sig i sin mamma roll.Glad

Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

Crystal Pearl´s

Generosa
0

Så skönt att väntan äntligen är över och att allt gick så bra.

Grattis till bebisarna Glad

// Lillevi

Generosa´s Perser

www.generosas.se

sidentassen55
0

GRATTIS så skönt att det ÄNTLIGEN är över:-)))

Hälsar Lotta P

S*Sidentassen perser

KyssGladCool

ophelia
0

Grattis till bebbarnaGlad

//Sylvia

SussiF
0

Grattis! Skönt att allt verkar gå bra.

Firinella
0

Tack alla! Jag är så lycklig nu över min första kull att jag inte får nog av de. Dolly är ju inte världena bästa mamma utan jag får se till så de små gör sina behov. Tror att hon är lite "fin i kanten" damen min för hon slickar hellre sig själv än sina ungar. Idag ett dygn efteråt mår alla bra förutom jag som fortfarande är trött. Glad /Laila

Ps: Om det inte finns någon tråd om era upplevelser av er första kull så kanske någon kan öppna en. Hade varit roligt att läsa. Finns det redan kanske någon kan lägga in en länk dit.

sidentassen55
0

Laila, om du kletar något "gott" i baken på de små, som mamma katt tycker om, t.ex vitaminpasta, smör eller mjukost så kanske hon börjar tvätta dom.

det brukar fungera nästan jämnt iallafallGlad

Hälsar Lotta P

S*Sidentassen perser

KyssGladCool

Annkis54
0

bra ide om "första kullen-tråd"
om man kunde komma ihåg haha
det var ju ett tag sen:):)
jag gör en så får vi se om nån nappar:)

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Firinella
0

Ska prova med lite smör. Tack Lotta! /Laila

Mirra
0

Grattis till din första kullGlad jag satt också som du och vakade

1 vecka när Celin Dion skulle föda också förstföderska. Jag hörde bara

ett skrik när hon blev parad och tog för givet att då hände det,sedan

smålöpte hon 1 vecka men jag såg och hörde inget från dom.

Jag var så säker att det tog sig första gången,så när hon hade gått

över 70 dagar åkte jag in och dom rönkade och gjorde ultraljud

och där låg 3 levande bebbar, dagen efter födde hon sina bebisar

utan problem. Jag har lärt mig att inte åka iväg i onödan om mamman

mår bra och är lugn och om det ser bra ut i rumpan.

Man måste ha lite is i magen och ta det lugnt :))

// Rosie

sidentassen55
0

HELT RÄTT Rosie Glad

Hälsar Lotta P

S*Sidentassen perser

KyssGladCool

Firinella
0

Jag vet nu tills nästa gång. Skrattande ska ha lite is i magen då. Tyvärr har minstingen gått ner 12g på ett dygn så jag har börjat att stödmata honom för han var lite slö i går kväll men piggare nu på fm. /Laila

Peace
0

Grattis till bebisarna. Hoppas man får se bilder snart.

Annkis54
0

#50 Laila..håll koll på vågen
för ju mindre du matar ju bättre är det, om du förstår vad jag menar

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Firinella
0

#52 Nu har de två andra inte gått upp något det sista dygnet så jag har börjat stödmata de också för de är hungriga de små liven. Dolly spenderar inte så mycket tid med dem som hon borde. Jo jag håller koll på vågen fast man ska ju inte väga de för ofta har jag hört. Verkar i dag som om hon börjat slicka de " där bak" men låter avföringen ligga kvar. /Laila

Marita-L
0

#53 Ett gott tecken, det kan ta några dagar innan först föderskor får sin mamma roll. Glad

Lägg bebisarna på varsin tutte så du ser att dom suger, ju mer dom gör det och ju mer mamma tvättar ..ju mer moderskänslor får mamma.

De små väljer ut en tutte och oftast har dom den hela tiden och vill inte byta… så dom kanske inte vill ha den "vi" har bestämt"Flört

Det är också ganska vanligt att de små kan både stå still i vikt och tappa lite det första dygnet innan mjöken kommer i gång.

Det är bra att väga iallafall en gång per dygn i början om man ser att de inte ökar… men väg först ..mata sedan.. för om dom står still så får dom ändå i sig och till slut så kommer den feta mjölken…

Det är inte alltid att första gångs honor "tar hand om" den själva avföringen . Så en del har väldigt smutsiga barn hihihi men det blir bättre och bättre när tiden går.

Det är väldigt viktigt att man inte "stör" så mycket i början för att mamman skall få finna ro med sina små. Annars finns det risk för att hon känner.. " Ja ja ta du över du" .

Lycka till nu med hela familjen

Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

Crystal Pearl´s

sidentassen55
0

SÅ BRA sammanfattat Marita, det är jättebra tycker jagGlad

Hälsar Lotta P

S*Sidentassen perser

KyssGladCool