se insider
här kan ni ta hem o kolla på insiderfilmen som gick med katt avel
håll tillgodo 
http://ftp.endpoint.nu/pub/software/videolan/vlc/0.8.6a/win32/vlc-0.8.6a-win32.exe
detta program får ni med ta hem med för att kolla på filmen
Jag tycker att det var riktigt dåligt
ja det tycker jag med men jag tänkte jag spelar in den o lägger ut den till dom som inte har tv3
Jag tyckte nog att de som råkade mest illa ut var skottarna
jo det håller jag med om dom va inte så posetiva till dom kissarna
Ne och uppfödarens kommentarer var väl minst sagt klumpiga

Håller med om att det var riktigt dåligt!Usch!
Annika var klart roligast, men det var henne i en liten ask det

Jag kan inte så mycket om Skottar och det här med brosket i skelettet var något nytt för mig alltid lär man sig något. Men min tidigare uppfattning har varit misstänksam mot dem, när man inte kan para två "Fold" med varandra tycker jag redan det ringer varningsklockor. Men som sagt det är min personliga åsikt och jag vill inte döma några utan tillräckliga kunskaper.
Tycker det var lite konstiga svar av de flesta men det beror nog på att de intervjuade inte visste syftet med inslagen…
Johan sajtvärd på Européringen i Fokus
Laddade ner för se, tyvärr kom inte vad heter han fr sverak med, hörde hans första ord sen bröts allt, hade varit intressant fått höra hans mening. Men jag fick se programmet. Kan ju säga att visst finns fall med problem i nosar hos persern, hade en hemma som jag fick ta hans om som va kastrat, men jag lämnade den tillbaka, han va sjuk så trång han va. Man märker ju om man avlar om det kommer individer med dessa problemen, då får man ju ta ut honan om man nu testad tex med 2 olika hanar, el om det nu är hanen som ger fel. Jag kan säga jag haft en katt som gav så, tog ut den direkt. Jag lider av se en katt med problem o andning. Som uppfödare är det vårt ansvar att se till inte en sådanda indvider inte ska behöva födas. Här hemma har jag idag ingen med andningsproblem, någon rinner en del, men dock inga problem med nos, är själv noga med se så jag inte köper katt som är för trång och med bra näshål osv. Men detta vet jag de flesta seriösa uppfödare tänker på, seriös avel utan trånga näsor.
Rasstandarden föreskriver att katten ska kunna andas utan problem.
Ja! Och det är ju vad man strävar efter ! inte föder man upp med andningsproblem.

varför tycker ni att pogrammet var dåligt?
-Tycker ni inte att rasavikelser/extremavel ska debatteras så att det undviks?
Jag har sett själv bilder på era katter, jag är endast lekman men ser givetvis att pesern har ändrat sig på 20 år extremt åt det extrema hållet.
-Det är inte sunt oavsett att ha den inställningen, det drabbar inte alla katter i mina kullar, för jag är övertygad att ni alla seriösa uppfödare har vittnat om problemet flertalöet gånger mot en uppfödare som inte avlar på ex intryckta nosar etc.
-Självklart är persern en underbar kattras, de är söta och harmoniska men ni måste se problemet att aveln snart har nått sin kvot ang extremaveln.
Nu är kattaveln yngre än hundaveln och tyvärr tror jag (har redan ändrats enormt) kommer persern vara utavlad dvs yttligare extrema missbildningar kommer förekomma och aveln måste ta in andra raser för att uppblanda.
Jag själv har varit hästuppfödare, samma där för arab aveln (flera tusen år gammal) senaste 30 åren har den konkava noslinjen eftersträvats med stora uttrycksfulla ögon.
I dag föds föl från kända miljon stuteri med nosar så konkava att det är skrämmande och ögon stora som tefat.
-Som tur finns det även en sportavel och inte bara utställningsavel så araben förhoppningsvis blr inte utavlad än på ett tag.
Jag håller tummarna för persern att dommare, uppfödare samlas kring problemet.
Jag skulle vilja ha en försäkrings statistik som berättar fakta hur många utförsäkrade katter det finns tack vare defekter.
Vänligen/Linda frd perser ägare
Programmet var dåligt för att det för det första lutade sig mot en enda katt.
Det framkom inte i programmet att ägaren till Bella själv är uppfödare till dessa monster, och därför i mina ögon inte särskilt trovärdig.
Att hon sen presenterar en skitig katt gör att hon sjunker ännu mer i mina ögon. Men det är klart effekten bllir ju större då.
En av grunderna till programmet var en fejkad bild som lades ut på blocket, som underlag för ett intresse att köpa katten visar man två eller tre svar på annonsen, det skrevs hundratals andra svar där man påpekade att katten var gräslig och inte stämde överens med vare sig Perserns standard eller seriös avel.
Man anlitar en veterinär som spelar bror duktig och minsann har varit involverad i ett djurskyddsärende där en Sphynx dog, frös ihjäl sägs det, för att familjens oljepanna stannat. JAg kan räkna upp ett antal djurarter som hade kunnat dö mitt i vintern om en oljepanna stannar och ingen värmekälla finns.
När man gör ett sådant program bör man även visa på att det finns sund avel och inte bara göra Sveriges samtliga kattuppfödare till monster och djurplågare.
Ja jag säger alla uppfödare, märk väl att han sa aldri t ex Perseraveln, utan kattaveln är ännu värre än hundaveln och det innefattar samtliga Sveriges kattuppfödare
en 10-poängare UFFE
Mycket av det du skriver i #13 är ju riktigt..men enligt mig så GÖR vi ju detta redan…o det är väl det som man retar sig på. Att reportaget inte var ute för att visa hur "medelpersern" eller "medelkatten" har det idag…utan de var ute efter sensation
#11 och #12 Men tydligen finns det de som inte kan andas normalt, och jag tror nog de flesta anar varför det är så… tycker ju att man kunde avla tillbaka åtminstone en del av dess forna nos, de är så grymt överdrivet intryckta som det är idag. Vad var det för fel på dess utseende i början av 1990-talet?
Håller med # 16 UrsprungsPersen var ju jättefin , hur kunde den få bli som den är i dag ???
Ni får ursäkta men jag tycker dagens perser är skitful rent ut sagt, och det är inget illa menat till Perseruppfödare det är bara min raka ärliga åsikt.
mina perser har inga problem med andningen iallafall och jag tror säkert 98 % av alla perser inte har det heller
men visst finns det några missar men det har säker andra raser med
..
jag för min del älskar perser och exotic o skulle aldrig någonsin ha någon annan sort.
men det är inte bara perser som kan födas med för trång näsa osv..
kolla bara alla dom andra sorterna av katter hundar osv osv det finns väl missar där med ja tillomed människor kan födas med skavanker eller