Perser iFokus

Perser

Etikett00-viktigt-nyheter
Läst 2264 ggr
gulliver
0

Upphittad perser i Löddeköpinge

Om jag placerat i fel kategori så ber jag sajtvärd/medarbetare att flytta till rätt.

En liten perserhona har enligt grannarna befunnit sig i vårt område sedan hösten 2009. Vi har bara sett henne i två dagar. Löddeköpinge ligger ca 3 mil norr om Malmö.

I måndags kväll så kom en av grannarna med henne i famnen. En troligen hemlös hankatt med bara en stump till svans hade flera gånger parat sig med henne. Honan verkade rädd för hankatten så grannen med allergisk fru undrade om vi kunde hjälpa den lilla.

Jag/vi är sedan länge aktiva i en idéell katthjälpsförening så självklart ville vi hjälpa henne.

Hon är ganska så liten, väger 2.7 kg. Har svårt att beskriva hennes färg men hon är cremevit med svagt grå inslag.

Vår ordinarie kattveterinär passade på att ta semester fr o m i måndags och tre veckor framåt. Har jagat övriga veterinärer på orten för att få kollat om hon är chipmärkt men ingen svarar eller så är det upptaget.

Hon har ett annat kännetecken som jag inte tänker avslöja här.

sidentassen55
0

Har du inget foto på henne? Hon kan ju ha färdats långt, något man aldrig kan veta.

Har någon förlorat en perser känner man ofta igen dom om man ser en bild på katten….

Hälsar Lotta P

S*Sidentassen perser

Sverak diplomerad uppfödare som endast avlar på PKD-fria katter enl DNA och dessutom följer hälsoprogrammet för HCM.

Uppfödningen är också godkänd enligt djurskyddslagen.

KyssGladCool

gulliver
0

Finns inga foton ännu men ska försöka få tag på någon som har scanner. Arbetar själv heltid på dagtid 3.5 mil från Löddeköpinge.

gulliver
0

Har nog fått napp via polisen. Dock så stämmer inte datum för försvinnandet med grannens uppgifter. Får kolla upp detta.

Annkis54
0

hoppas det löser sig
stackars lilla vännen

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

gulliver
0

Ägaren har hittats, bor inte så långt ifrån där hon hittades. Tre år gammal, okastrerad och omärkt. "Inte blivit av. Inte haft pengar" var förklaringen till det. Köpt hos uppfödare någonstans i västra Götaland som kattunge till nedsatt pris pga sned hörntand. Trodde att alla/de flesta uppfödare chipmärker sina kattungar?

Rymt en gång förut. Får vistas i sele och lina på framsidan av huset. De har också någon form av uppfödning av cocker spaniel.

Ska lämna tillbaka henne ikväll men det känns inte bra alls Gråter. Har starkt rekommenderat dem att snarast kastrera och ID-märka henne samt att hålla bättre uppsikt över henne.

Skulle jag ha agerat på annat sätt? Kontrollera så att de verkligen kastrerar och ID-märker? Men hur gör man det?

Kände nästan på mig att det inte var bra …….

yadhayezibas
0

Förmodligen är hon väl dräktig oxå nu. Usch tragiskt…

gulliver
0

#6 Ja jag är så ledsen, har ju fäst mig vid den lilla vippan (refererar till hennes tjocka och yviga svans).

När började det bli rutin/regel att chipmärka raskattungar innan leverans?

yadhayezibas
0

Bra fråga Skäms Jag har gjort det hela tiden även innan. Glad

[Guardians]
0

(fd) IDP har inga krav på att märka sina kattungar tyvärr och bara 1 vaccinering med om jag inte minns fel..

sidentassen55
0

Ja det är riktigt illa faktiskt att reglerna är så slappa där…, det märkliga är att uppfödarna är ju inte förbjudna att göra mer men ändå så väljer dom att inte göra detta lilla för att kattungen ska få en bättre start i livet, som t.ex fullvacc och chip……

Hälsar Lotta P

S*Sidentassen perser

Sverak diplomerad uppfödare som endast avlar på PKD-fria katter enl DNA och dessutom följer hälsoprogrammet för HCM.

KyssGladCool

[MonEnil]
0

Det är märkligt om en regel som infördes i Sverak först 2009 plötsligt skulle göra alla andra slappa. I fallet med den här stackars katten var det inte heller avsaknaden av chip som var problemet utan att hon sålts till fel ägare. Kanske ska man först konstatera var och om uppfödaren är ansluten, om det överhuvudtaget finns en stamtavla, innan man gör alla före detta IDP:are till syndabockar för kattens olyckliga öde.

Marita-L
0

Jag chippar alltid mina kattungar nu för tiden men för några år sedan så tyckte jag att det kändes bättre att ägaren gjorde då kattungen var lite äldre baraför jag tyckte dom små skrek så hemskt.

Men nu gör jag alltid detta

Västra Götaland är mina trakter så vet du vem som äger den lilla heter eller vad hon heter i stamtavlan så pma. gärna mig privat.

Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

Crystal Pearl´s

gulliver
0

Jag har PM:at dig Marita-L.

EddaM
0

Konstigt o stackars liten! Förstår inte hur folk hela tiden säger att de inte har råd med chip eller kastration. Detta är ju en gångs utgifter o min vette tar 600kr för att kastrera en hona o 200 för chip. Liten kostnad som räcker kattens hela liv!

Och är hon parad blir det ju absolut ungar nu då o hur skall de kunna ta hand om dem?

*suck*

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

Firinella
0

# 14 Det var billigt må jag säga. Här kostar det 1000 kr för kastrering och 350 för chip. Jag har ju lite rabatt som uppfödare men ändå. Har ringt runt och det är samma pris överallt. Sorgligt att inte man kan kastrera sina sällskapskatter./Laila

sidentassen55
0

#15 1000.- för en kastrering är väl billigt det också.

jag tänker bara på vad folk i överlag annars lägger sina pengar på…

t.ex cigaretter, öl, vin mm mm…………….

Hälsar Lotta P

S*Sidentassen perser

KyssGladCool

Firinella
0

# 16 Jo ville bara kommentera att det tydligtvis finns ganska stora skilnader i pris, inget annat. /Laila