Perser iFokus

Perser

Etikett: 02-allmänt-kattprat
Läst 535 ggr
Kittentotts-deleted
0

Ledsen kittentott som sitter utan TV3

Orättvis! Hur va nu programmet? jag måste ju se detta i efterskott någonstans, fy fablerna, jag hade velat se allt vi diskuterat.

offsides
0

Väldigt vinklat, inte lätt för Hans Lindberg att svara på Aschbergs "Skjutjärnsjournalistik"… Tycker dessutom att det är väldigt fult att intervjua utställare, domare och uppfödare utan att säga vad syftet är. Visst vill vi inte ha någon form av extrem avel men det hade varit betydligt mer intressant med ett debattprogram i ämnet men det är klart det säljer väl inte lika bra som sensationsjournalistik.

Johan sajtvärd på Européringen i Fokus

miapia
0

du skall få en sida snart av mig så kan du bara surfa in o kolla

Papris
0

Jag tyckte att det var ett ganska bra program för mig som är nybörjare… Som kanske alla er alla så föll jag för perserns vackra ansikte, men vet även att det kan skapa flera problem. I framtiden så vet jag mer om vad man ska kolla efter, och så har jag ju in nuvarande uppfödare till hjälp så klart =)

Det är inte kul att bli intervjuad utan att veta syftet, men måste faktiskt säga att visa personer som blev intervjuad bettede sig väldigt klantigt. Ibland ska man inte svara det man först tänker på utan tänka efter lite. Det förvrrade situationen tyckte jag.

Bart
0

Jag tyckte det var ett riktigt dåligt program ,alldeles för mycket vinklat,och så det att Aschberg aldrig låter någon prata till punkt!

KungBores
0

Tar man till sig programmet på rätt sett så är det bra. Att avla är inte bara att försöka para två katter och tro att det blir något bra av det. Det är så mycket annat man ska tänka på också. När det gäller standarden så har den ändrats två gånger under min tid som aktiv inom kattsporten (sedan 1990). Först kom "snub nose not retruse" och några år efter detta att luften ska passera fritt i näsan (gäller alla raser). Redan när jag var på min första kurs som min första klubb anordnade så pratades om att persern skulle ha en rak profil där man skulle kunna balansera en penna på haka, nos och panna. Dåtidens perser hade längre näsor men också hakor som gjorde att det blev kraftiga underbett. Näsorna var smala och tydligar gråtlinjer fanns. De katter som vi har idag har förändrats radikalt men jag anser med 15 års erfarenhet som uppfödare att vi har sundare och friskare katter än då i början av 90-talet.

Bart
0

Jag kan inte se något som var bra med det tyvärr.Jag har svårt att förstå varför alla klankar ner så mycket på just persern,det är ju dessutom oftast de som ingen har och inte känner till mycket om dem heller.Jag tycker inte heller att de ska så korta/trånga näsor att de får andnings/ögonproblem av det,men det är ju fortfarande så att man inte behöver avla på just de individerna.Det finns ett alldeles tillräckligt stort utbud på lämpliga avelskatter inom rasen ändå.

simzonites
0

Aktiviteten är hög i diskussionen om Insider på både Hitterkatter i.fokus och på Norsk skogkatt i.fokus. Flört

/Lotta

Uffe
0

Ja  jag vet då inte vad man skall ta till sig. Att katterna skall kunna andas har jag alltid ansett som en självklarhet.
Att man inte skall avla på katter som har så ont att de inte kan hoppa ser jag också som något självklart. MIg gav det absolut ingenting mer än att jag nu förstår varför SVERAK inte vill godkänna skottarna

offsides
0

Jag förstår också nu varför inte Scottarna är godkända i SVERAK. Tycker också uppfödaren i inslaget hade en lite konstig attityd eftersom hon inte ville röntga sina katter. Lyckade avels och testprogram för defekter som HCM och PKD finns ju numera och vill de verkligen visa att det inte föreligger några problem är det ett ypperligt sätt att bevisa det.

KungBores
0

Håller med Uffe helt och fullt!! Hoppas verkligen inte FIFe godkänner skottarna.

En parantes bara. Angående PKD och HCM så har det inte funnits något avelsprogram. Utan de flesta uppfödare har på frivillig väg jobbat för att få bukt med detta. Än är inte arbetet färdigt. Men med DNA så går det lättare än tidigare i alla fall gällande PKD.

Uffe
0

DNA-test på HCM är nog inte så lång borta, i Tyskland testar man Maine Coon

offsides
0

För Norsk Skogkatt och Main Coon finns det ett avelsprogram för att komma tillrätta med HCM problemet.

#11 Det går att testa Maine Coon mot HCM idag men för Skogis finns inget sådant än

Uffe
0

#12 ja precis, det var ju det jag skrev

Papris
0

Anledningen att folk klnkar ner på perser e ju för att det är uppenbart att det här problemet finns bland vissa perserkatter. Det är dock fel att klanka ner på hela perser rörelsen, jag tycker att man ska angripa uppfödarna i fråga som avlar fram dessa djur.

hur svårt kan det vara att sätta en gräns på hur hög nosen får sitta egentligen. De som avlar fram nosar som sitter så himla högt, vill ju antagligen ha dem till utställning, för att visa upp sina praktexemplar. Finns det en gräns så får de ju inte ställa ut.

Uffe
0

Det finns en gräns i rasstandarden, övre kanten av nosen får inte sitta ovanför ögat. Idealte är ungefär i mittlinjen. Katten på den manipulerade bilden hade aldrig haft en chans. Jag tror inte särskilt mycket på att det fanns något intresse av den, det var snarare ett försök i att luska vem den ev uppfödaren var. Sen var de flesta övertygade om att bilden var just manipulerad, med sina förfrågningar ville man helt enkelt få sina misstankar bekräftade.

Att sen just persern alltid varit en ras man klankar på är ju inget nytt, men det är lätt att se fel hos andra. Bara läs på skogissajten, där är de jätteduktiga på PERSERAVEL

Pepasas
0

Alla raser och all avel innebär problem. Vi människor har bedrivit avel på allt som rör sig, hästar, kor, höns, får, hundar, katter o s v. Vi vill åt egenskaper som att hästar ska springa fortare, kor ska mjölka mer, kycklingar ska helst kläckas slaktfärdiga, allt för att passa våra syften och ekonomi.

Jag hävdar bestämt att de flesta perseruppfödare idag är seriösa och mycket medvetna om aveln och kraven på de djur som ska gå i avel. De katter som är vinstrika på utställningarna bevisar att det mycket väl går att få fram katter med det önskvärda utseendet som också är friska och sunda djur.

Visst finns det rötägg som opererar sina djur för både trånga nosgångar och entropion och sedan avlar på dessa djur och de kan ställa sig i skamvrån direkt för där hör de hemma!

Som uppfödare har man också ett stort ansvar gentemot sina kattungeköpare och då avlar man inte på djur med ärftliga defekter.

Att det sedan alltid ska vara så mycket tjafs om hur kort nosen på persern är retar mig till vansinne då det har mindre att göra med hur sund den är än BREDDEN! En kort bred nos där tårkanalerna får plats har inga problem. De två värsta katter jag haft var bägge långnästa och mer som oinsatta tycker att en persr ska se ut. De hade smala nosryggar och ögonen rann konstant därför att tårkanalerna helt enkelt inte fick plats.

Som köpare får man också vara kritisk och noga granska vad man köper in. I fallet med Bella är ägaren själv uppfödare och borde ha bättre kunskap om rasen. Det visades ju en kattungebild på henne och den såg inte trevlig ut och jag hade aldrig köpt en sådan katt. Men jag tycker också att uppfödaren har ett ansvar och i det här fallet stöttar jag inte den uppfödaren. Att rycka på axlarna och säga att katten inte har problem är inget bra sätt att behandla en köpare, oavsett om man sålt till en annan uppfödare eller en privatperson som vill ha en sällskapskatt. Som jag sade ovan, man har ett mycket stort ansvar gentemot sina köpare.

EddaM
0

Jag tycker att persern är en underbar ras o det vet nog de flesta av er här inne. Men som hon som födde upp spynxer sade typ, man avlar ju inte bara på utseendet utan tempramentet oxå. Och det är en viktig aspekt av det hela med tycker jag. Vill man ha en lite lugnare katt så väljer man ju kanske en britt eller en perser och vill man ha mer fart i katten väljer man väl en katt åt det origentalska hållet. Eller något mittemellan. När det nu gäller perser så har ni uppfödare gjort ett jätte jobb med aveln ändå, ni har fått fram katter med kort nos och som kan andas ordentligt, ni har fått bort mycket av de rinnande ögonen och alla tänder som stod hur som helst i munnen.

Och tjejen med sin perser i inslaget hade ju inte vårdat sin perser som man måste göra. 

Det var mina tankar om det hela.

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

Maria.L
0

Jag tyckte däremot att programledaren gjorde ett bra jobb! Jag tycker att han alltid gör ett bra jobb för att han säger som det är. Han undersöker varje sak till detalj och det ska man göra annars har man inget att säga till om!

Jag tyckte som en av er som är nybörjare att jag känner likadant för man får veta saker man inte visste innan. Men självklart kommer programmet inte ändra mitt beslut om att skaffa mig en perserkatt eftersom jag tycker dom är så vackra katter. Jag hoppas min kisse inte kommer att ha andningssvårigheter för jag vet att min brors hund som är mops kan få lite attacker pga sin andningen och det är inte alls bra men det är vanligt när man har en intryckt näsa som gör det svårt för dom! Jag får hoppas för det bästa!

Sedan hade han från Insider inte bara om katter utan också om den tjejen som fick bo överallt och det är jättebra att han tar fram det i tv så folkk får se vilka idioter som jobbar på socialen!

KungBores
0

#18 Ursäkta vad skriver du jag citerar "Han undersöker varje sak till detalj och det ska man göra annars har man inget att säga till om!"

Den reaserch de har gjort i samband med inslaget gällande den fejkade katten är enkom vinklat åt ett håll att vi uppfödare vill ha en sådan katt. Men de flesta har tvärtemot tydligt poängterat att det är fejk, skrivit det direkt till annonsören, forum osv. Detta tar man inte upp alls. Men klart då hade det ju inte blivit något bra program. De flesta har i alla fall också uttryckt att katten är för extrem. Personligen har jag ifrågasatt om de över huvudtaget äger katten på ett annat forum.

Dessutom sanningen har två sidor. Tjejen som äger Bella har eller håller själv på med uppfödning av perser. Inget som sägs i programmet. Och som någon annan skrivit här katten är inte välskött. Inte ens min snart 13 år gamla perserkille är i så dåligt skick trots att han åldrats en hel del vilket också påverkar pälskvalitén.

Vi får se hur mycket skada programmet har gjort mot oss uppfödare. Första kvittot får många av oss redan till helgen då det är utställning i Borås. För visst är det underbara individer som vi har. Och de flesta uppfödare tänker sig för i sitt avelsarbete och har kattens hälsa framför sig. Dessutom premieras katter som är sunda framför katter som är osunda (svårt att andas, rinnande ögon osv.).

Linda
0

#15 Mitt i?!

-Ja men du vet ju att i vetrinärsynpunkt är detta förkastligt.

Dessutom ser katten gräsligt ful ut, de perser katter som har strax nedanför är vackra.

Maria.L
0

Ja det är din egen åsikt medan jag har mitt! Det finns alltid två sidor om saker och man ska kunna kolla på på sidorna! Bara för jag tycker att programmet var bra så menar jag inte att alla uppfödare gör en dålig jobb, absolut inte, det finns dom som är väldig seriösa av sig och det är jättebra! Men eftersom jag ska köpa en perserkatt vill jag veta vilka problem dom kan få!

Jag tycker inte om att de uppfödare vill ha extrem avel, det är inte alls bra för kattens hälsa! Varför sträva efter utseendemässig utan sträva av att katten ska vara frisk istället! Man förstör ju djuren genom att göra på det viset! INTE ALLS BRA!

Kittentotts-deleted
0

Maria! Programmet va ett ihopklipp, de fick fram de värsta sidorna,Men programmet visade vad som kan finnas, detta med trång nos, visst kan det komma en sådand, men detta är inget för serisösa uppfödare. Vi vill ju också må bra efter vi säljer en katt, vill inte ha en ringande telefon med massa bekymmer från de vi säljer till. Rinniga ögon har tyvärr en del perser, så även mina en del då. Sen har jag några som inte rinner alls också. Vi försöker ju avla så de får individer med mindre rinniga ögon, jag har lyckats få fram en del små, har en nu med i kullen som inte rinner alls. Men trånga nosar, visar sig detta födas här, då försöker jag se om mamman är orsaken genom 2 olika hanar, om det då kommer en med samma problem, då tas ju naturligtvis honan ur aveln. Nu har jag inte dessa problem. Men som ett exempel på hur man gör. Jag vet problem finns inom hund/katt i aveln, men om du har rädslan för det, välj en annan ras, jag vill vara säker vart mina små hamnar, att man inte förknippar rinigt öga med trång nos mm.

Uffe
0

#20 ja mitt. Dra en linje genom ögat på mitten så hittar du platsen där näsan bör sluta.

De allra flesta Perser mår alldeles utmärkt och andas utan problem.
Det är bara så att Persern har i alla tider varit den ras man allra helst ger sig på.
Titta på skogisar, som ofta omnämns som den naturliga rasen. Icke, nosen är i dag längre, kroppen är längre man eftersträvar en lång katt, med risk för ryggproblem som t ex tax.
Jag har sett mång a många exempel på skogosar med dåligt temperament som trot det går i avel.
Den ena rasen är inte värre än den andra, men Persern är kul att klaga på

Pepasas
0

Ja det blir väl att dra på sig skyddsmundering och förvänta sig äggkastning och annat på söndag i Borås när man kommer med sina missfoster! Får väl inte glömma att ta med respiratorn så de lever åtminstone på domarbordet!

Jag respekterar andras åsikter och tycker man att persern är ful så gör man. Men att basera sina åsikter på okunskap och ovilja att ta till sig argument gör mig bara så trött. Jag har slutat försöka övertyga folk, de får tycka vad de vill.

Men konstigt nog är det mer än en besökare på utställningar som från början varit väldigt negativ till perser efter en pratstund och träff med mina katter helt plösligt blivit så frälsta att de undrat när vi ska ha kattungar nästa gång. Jag är ine ensam om den erfarenheten det vet jag. När de får se en sund och frisk perser med stora ögon som dessutom charmar sig igenom hela registret då är en sådan katt svår att motstå.

Jag älskar rasen perser och jag älskar katter. Jag skulle inte vilja att mina katter mådde dåligt eller inte kunde andas. Jag vill att de ska ha det bästa liv en katt kan ha och det har de också, de är sunda och friska, äter och leker och går ut mycket i rastgårdarna och jagar flygfän eller snöflingor!

Det är nog bästa sättet att propagera för rasen perser, att visa upp våra vackra sunda och friska katter så folk får se att de verkligen finns och att inte alla ser ut som Bella!

Bart
0

Det finns ju oxå uppfödare som avlar fram,den mer gammaldags looken,och vill man bara ha en sällskapsperser,så är det ju helt ok.

Annkis54
0

#25  enligt min erfarenhet betyder det inte att ögonen rinner mindre
de kan vara genetisk "kortnästa"
den katt som jag har haft genom åren som inte rann alls
var en extremtypad norsk perser…inte en droppe

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Kittentotts-deleted
0

Nä jag har en långnäst hemma, den rinner mest av alla mina.