Perser iFokus

Perser

Etikett01-allmänt-om-perser-exotic-standard
Läst 832 ggr
[sugarcane]
0

Fundering om hårlag

Det är ju längden på pälsen som avgör om det är en exotic eller en perser. Men rimligen borde det ju finnas pälslängder "mittimellan"? Jag tänker på en kommentar jag fick när jag visade en bild på rumpan på min exotic ("det var den långhårigaste exoticrumpa jag sett").

Jag har aldrig sett någon annan exotic "live" än så länge, men när jag ser bilder på medlemmarnas exoter så ser de faktiskt mer korthåriga ut. Soysa är ju inte långhårig, däremot är pälsen väldig tjock ock riklig, särskilt på lilla maggen och rumpan.

Någon som kan reda ut begreppen om pälsvariationer?

Uffe
0

Standard för Exoticpäls:
dense, plushy and soft in texture, stands out from the body because it is dense, it does not lie flat on the body slightly longer than that of the British; but not so long, that the coat flows

Och Perser
long and dense, fine and silky texture (not woolly); a full frill covers the shoulders and the chest

[sugarcane]
0

Ja, då råder det ingen tvekan - Soysas päls är purrrrrrrrrrrrfect! Skrattande

Men frågan kvarstår: Förekommer det "mittimellan"-variationer (som alltså inte uppfyller standarden)?

Uffe
0

Det gör det alldeles säkert, men de dyker ju aldrig upp på utställningar, så har man ingen själv har man troligtvis inte sett någon.

Det finns Perser med kass päls så varför inte Exotic, eller något mitt emellan Skrattande

Marita-L
0

Jag vet att ibland katt man höra från domare att dom tycker att någons exotic har för lång päls och då är det int speciellt mycket som det handlar om.

/ Marita

Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

Crystal Pearl´s

Uffe
0

Ang din bild på din Exoticrumpa så kan jag hålla med om att det såg väldigt långhårigt ut. Exotic skall inte ha "byxor"

[sugarcane]
0

#5 Ja, och det har ju Soysa onekligen. Fast rätt stiliga sådana, äve om de inte är reglementsenliga! Skrattande

KungBores
0

Längden på en exotics päls varierar från 3,5 cm upp till över 6 cm. Vilket också står i standarden. Tar man i en exotics pälsbotten ska det vara päls ovanför fingrarna. Sedan så föredrar våra kontinentdomare kortare pälsar än vad vi har här i norden. Ska roa mig att mäta Firedance päls när jag kommer hem. Han är i en grym pälskondition just nu. Har faktiskt aldrig varit bättre och då har han riktigt mycket päls även på benen och i baken. Ni som ställer i Borås kommer att få se vad jag menar.

Annkis54
0

det var jag..som skrev (det var den långhårigaste exoticrumpa jag sett").
o jag tror oxå att det förekommer mittemellanpälsar

Min Kismo…perser med exoticmamma..han har varit kastrat i mer än ett år nu,..(tror jag)
o jag trodde att han skulle få päls…visst serru…
har ingen aning om det är för att mamma är exo eller om det bara är att han är sån….time will tell

han verkar inte få mer än så här…o VÄLDIGT lite ull

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Bart
0

Jag har oxå en perser med exoticpappa,som har ovanligt kort päls för att vara perser.Kan det bero på exoticinslaget?Har även en halvsyster till henne med samma pappa och hon är vanligt långhårig.Detta har jag funderat mycket på,vore kul med lite åsikter från er andra.