Höftledsdysplasi hos Perser
Hej!
Är det nån som vet nånting om detta?? Jag har idag fått prognosen höftledsdysplasi grad 3 (C) (Det är alltså det sämsta de kan ha) på en av mina katter. Katten har varit halt till och från ett tag nu så därför ville jag få h*n röntgad. Katten får nu smärtstillande för att lindra smärtan. Den har även väldigt ont i sina framtassar pga att de överbelastas. Jag vet ännu inte vad jag ska ta mig till med kissen… det är så sorgligt. Jag vill ju inte att den ska få lida. Och att ge smärtstillande resten av livet känns inte rätt heller.
Varför kan man aldrig få vara glad och nöjd med sina katter? Alltid är det nåt som jävlas… F'låt att jag är bitter men det känns så himla tungt detta… 

Det är så himla tråkigt Pethra, och du ska veta jag är den första att beklaga (ja det ska jag ju vara) Eftersom Rufus ligger så nära i mitt minna så kan jag tänka hur dina tankar far runt i huvudet nu, VAD SKA MAN GÖRA ??
Ska jag gå till mig personligen så skulle jag låtit kissen somna in, den kommer att lida det vet vi.
Hur länge ska den behöva göra det? Ska man ge medicin som samtidigt kanske ger besvärande bieffekter? Omplacera, nej det är otänkbart med en katt som har ett fel som måste medicineras med dyra läkemedel?? Och att öht omplacera en katt när man inte har en susning om den kommer att klara sig så länge till är otänkbart….
Du ska veta Pethra, jag stöttar dig i vilket beslut du än tar, gör det du tycker är rätt, lyssna enbart på dig själv och din inre röst, där har du rätt beslut
TRÖSTKRAMAR i massor
Hälsar Lotta P
Sverak diplomerad uppfödare som endast avlar på PKD-fria katter enl DNA och dessutom följer hälsoprogrammet för HCM.
Uppfödningen är också godkänd enligt djurskyddslagen.

Usch vad jobbigt! Tröstkramar till dig och nosgnugg till kissen.
/Sussi
Trist att läsa att din katt har höfleds problem.Jag skulle prova att ge katten Glucosamin.Jag har en Golden som får det och han har ätit det i flera år.Med ett gott resultat.
/Annika
Hej Pethra, och beklagar, detta är riktigt tungt. Jag har ännu ingen erfarenhet av HD på perser men däremot en hel del inom min gamla hobby - födde upp labradorer och det är en ras som besvärades av mkt HD då. Jag har sett en 8-årig tik med grad 5 höfter som inte märktes att den hade HD men oftast får man inte se dessa då de har så ont att man måste avliva dem. HD på en höft ger mer bekymmer än om de har dubbelsidig av lindrigare grad då de snedbelastar för att avlasta.
Ja, Pethra, tyvärr får jag nog säga att låt katten somna in, har den så ont så är det ju vårt ansvar hur jobbigt det än är att förkorta lidandet för som sagt smärtstillande är ju bara en kortsiktig grej och kroppen kräver mer o mer + att det på en katt är väldigt svårt att se smärtans intensitet.
Måste här citera min far som låg svårt cancersjuk sängliggandes - tänk om jag ändå vore hund då hade jag fått avlivats och det hade varit skönt.
Visst ligger det mkt i det då hoppet är ute o orken borta.
Tänker på er, Annica
#3 han får Seraquin. Dock så vägrar han äta tabletterna frivilligt så jag får tvinga i dom…. tråkigt!
Ja ont har han, han kan ju knappt gå vissa stunder. 
Stackars liten
Pethra man vet inte vad man skall råda dig då det är bara du som vet bäst och ser/känner katten.
Men ibland får man lägga sina egna känslor åt sidan hur hemskt det än känns.
Jag har inga bra råd tyvärr.
Nospuss
Marita - Medarbetare på Perser i Fokus
Usch, så hemskt…..
Du kommer att fatta rätt beslut, men det är inte lätt då en katt blir sjuk….
//Susanne
lider med dig
men det är ju kattens bästa som gäller
o då måste du lägga dina känslor åt sidan. Speciellt eftersom de inte visar hur ont de har
Klok far du hade Annica
många många gånger har man tänkt samma tanke….

NU har jag beställt tid för rtg av Götes höfter, Fanta får vi vänta med tills hennes bebisar anlänt (om ca 2 veckor) och hon kan vara ifrån dom ett tag. Göte ska på rtg den 12:e juli och jag lovar att berätta vad som syntes.
När jag pratade med personal på Strömsholm sa hon att det var ytterst ovanligt på perser och att det kunde lika väl vara en tillfällighet som nåfgot som föräldrarna har i sin arvsmassa.
MEN jag gör som jag alltid brukar när något nytt dyker upp hos mig, beställer tid, betalar med min surt förvärvade pension och hoppas innerligt att båda två är friska.
Nu har jag nog drabbats av ALLT som man kan få, tror jag. Förutom Ringorm, det har jag ALDRIG haft på någon katt, och det säjer jag, får jag det på mina katter då lägger jag av, för alltid !!!!! DET har jag alltid sagt och det står jag fast vid…………..men peppar peppar (knackar mig i huvudet)…
Hälsar Lotta P
Sverak diplomerad uppfödare som endast avlar på PKD-fria katter enl DNA och dessutom följer hälsoprogrammet för HCM.

Pethra gumman, vad hemskt :(
Råd har jag inga att ge, annat än att du ju själv vet vad som måste göras om allt katten har att se fram emot är ett liv i smärta. Och det vet jag att du vet så…
All sympati och tröstkramar
/Emma
Så ledsen för din skull Pethra
Jag håller med dig alltid är det nått som ska smärta en med djuren.
Beslutet är ju ditt att ta, du vet ju bäst om livet är värdigt för honom,
Det finns inga operationer man kan göra? som på hundar?
Är detta din avelshane?
Styrkrkramar
Sussie

Hmm….ja det är Pethras avelshane Sune det gäller som kommer FRÅN MIG !!!
OM ni läser mitt inlägg ovan #9 så ser ni vilka föräldradjur det gäller….
Detta är inte trevligt varken för mig eller Pethra och man blir verkligen förtvivlad när man får ett sådant medelande….
Men…som ni också ser i mitt inlägg så har jag redan vidtagit åtgärder för att ta reda på VEM av mina två katter det är som bär på detta (om det går) OM det nu är en ärftlig HD, den kan också vara förvärvad eller bara en miss i protokollet när just Sune skulle skapas….
SJÄLVKLART kommer Pethra att få en ersättningkatt från mig, precis som hon fick när Esther inte blev 100% korrekt.
JAG skulle vara väldigt glad om någon som varit med om detta tidigare kunde höra av sig till mig, detta är helt nytt för mig och alla erfarenheter är värdefulla….
Hälsar Lotta P

Varför jag undrade om det var din avelshane Pethra var ju för att du kanske hade en liten kille där hemma i bolådan du kunde spara efter honom . Ja vet att det känns hemskt, förlorade min underbara Artemis Spellbound våran tidigare avelshane hastigt och lustigt för 1,5 år sedan, han blev bara 4 år och det var ett tufft beslut att ta. Än idag gråter jag en skvätt när ja tänker på honom…
Vi får genomleva mycket vi uppfödare, men förhoppningsvis så väger lyckan och glädjen att få föda upp mer
Kramar Sussie