Perser iFokus

Perser

Etikett03-avel-genetik-uppfödning
Läst 1091 ggr
Firinella
0

IDP har blivit WCF i min förening.

Har innan varit ansluten till IDP via min förening men from i år tillhör klubben WCF. Jag bad de att skicka mig papper om vilka regler som gäller om det ev fanns nya och hör och häpna så har WCF inget krav på att katter som går i avel ska vara PKD fria vilket IDP hade. Man undrar ju hur de har tänkt för jag tycker att de borde sträva efter att alla avelskatter ska vara PKD fria. /Laila

Annkis54
0

det hade inte IDP heller…
o inte SVERAK heller va?? såvitt jag vet
i Sverige är det tillåtet att avla på PKD posivita katter…
fast de flesta gör det inte ändå…..
jag reserverar mig för ändringar som jag inte vet om
här www.hallandskatten.com (min klubb) gå in på WCF info o läs
det är inte försämringar…utan allt är lika bra som förut…
plus lite är bättre som jag tycker:)
fråga om du undrar nåt:)

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Firinella
0

Jo alla mina katter som skulle gå i avel var jag tvungen att  skicka in PKD testad negativt annars fick de inte gå i avel vilket jag inte behöver nu.

Annkis54
0

inom fd IDP??
hmm…det kan vara så att de olika klubbarna hade/har olika regler…
så är det nog:)
men Laila…fortsätt att testa:):) för rasens skull:):)
även om sveriges regler o alla klubbars regler inte säger så

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Firinella
0

#3 Jo klart jag gör Glad

Erna
0

Enligt Jordbruksverket är det inte förbjudet att avla på PKD-positiva katter, även om de rekommenderar att man försöker avla bort det. Det finns tom ett domslut i länsrätten på det. JBVs regler går före alla kattklubbars egna regler.

Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se

[MonEnil]
0

Djurskyddslagen och Jordbruksverkets föreskrifter gäller som minimikrav, men klubbarna kan och har i många fall ytterligare krav som till exempel förbud mot att föda upp huskatter eller vissa intyg som krävs för avel.

När det gäller kravet angående PKD som en IDP-klubb hade har jag för mig att de alltid krävde intyg på föräldrarna. Det var antagligen beslutat av personer som inte hade perser, för eftersom den identifierade formen av PKD har dominant arvsgång finns det förstås ingen anledning att testa varje generation. Därför tycker jag att regeln gärna kunde tas bort. Vi har ju ett eget ansvar även om det inte finns regler för allt.

Annkis54
0

jag blev lite osäker när jag läste :

_Jo alla mina katter som skulle gå i avel var jag tvungen att  skicka in PKD testad negativt annars fick de inte gå i avel vilket jag inte behöver nu.
_så jag mailade till klubbs ordförande…o såvitt hon vet så har det aldrig funnits krav på detta…alltså krav/måste/ska
men vissa klubbar har nog bör i sina regler, eller rek.
Men jag säger inte att du har fel Laila….:) du måste ju veta bäst vad din klubb har informerat dig om:):)
Men WCFs regler är inte krav/måste/ska, och inte fd. IDP´s heller.
Men klubbarnas egna regler är nog ung: snälla gör detFlörtCool

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Firinella
0

Det var när jag pratade med vår fd stamnamnsansvarig som hon sa till mig att jag behövde skicka in att mina avelskatter var Pkd testade negativt via dna. Har nu läst stadgarna och där står ingenting om detta så hon måste har varit ute och snurrat. Nåja nu är de testade iallafall. /Laila

AlexH
0

Hejsan

så här står det i SNRFs avelsregler… (WCF klubb)

För båda föräldradjuren krävs

intyg på att katterna inte har navelbråck, hörselintyg för alla vita katter (§ 5:10) och polydaktyli-intyg för maine coon-katterna, § 5:11.

Om du har perser eller exotic är det en fördel att ha undersökt om katten har eller är fri från njurcystor och skicka in intyg på detta.

Men det är inget tvång… Fast som med alla raser , Alla tester som går att göra på sjukdomar m.m på sin ras bör ju göras för att främja rasens friskhet och sundhet.

Mvh

Alexandra H

Alexandra H

Medarbetare på Cornish Rex Ifokus

Min uppfödning:

www.pixiefay.se

Annkis54
0

hos oss (FHK) står det

Katten är fri från navelbråck, gäller både hane och hona. •Vita katter ska vara hörande.

Normal testikel status för hankatter vid tidigast 6 månaders ålder.

fast jag vet att det har diskuterats detta med polydaktyli på maine coon

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

AlexH
0

#10 den texten har vi också det tog jag inte med för den trodde jag gällde alla klubbar oavsett organisation Skrattande

det jag kunde finna specifikt för SNRF var det jag kopierade in ovan.. eftersom flera av WCF klubbarna har ibland hårdare regler än våra gemensamma grundregler..

Alexandra H

Medarbetare på Cornish Rex Ifokus

Min uppfödning:

www.pixiefay.se