Perser iFokus

Perser

Etikett03-avel-genetik-uppfödning
Läst 2203 ggr
pippiflickan
0

Vattenskalle?

Mina 3½ veckor gamla perserungar (5 st, första kullen) har tagit sig fint men en unge har sedan start haft svårt att komma till spenarna, har inte kämpat lika hårt som de andra och jag har stödmatat. Senaste veckan har den inte velat ha mat och jag har i princip tvångsmatat den, men jag orkar inte pina ungen och mig själv med detta i större utsträckning. Upptäckte idag en ordentlig "bula" i kattens panna, som en hård, lite spetsig utbuktning. Vi tycker också att ögonen är lite annorlunda…. Ska ringa vet i morgon, ungen går nu ner i vikt igen och är inte lika aktiv som sina syskon. Jag misstänker vattenskalle, är det någon som har erfarenheter att dela med sig av?

yadhayezibas
0

Vattenskalle behöver inte kännas på utsidan. Har ingen aning om vad felet är på din bebis. De hundvalpar som jag sett med vattenskalle de skrek väldigt mkt och var orliga. Levde inte så länge som 3½ vecka. Men det finns säkert olika fenomen på det oxå.

Trist med din lilla iallafall o hoppas det löser sig till det bästa. Tyvärr så brukar inte veterinärerna vilja göra så mkt med en så liten kattunge. Obestämd

Denna kommentar har tagits bort.
Annkis54
0

jag har visst missat denna tråd
jag har inte varit med om vattenskalle..som jag vet.
men jag tror inte heller att "man kan känna" den på utsidan…eller???
hur gick det hos vetten
allt vi kan dra lärdom av är ju viktigt:)

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

pippiflickan
0

Det gick bra med vår lilla Secco Olle (nöddöpt av barnen, på väg till vet)… Det visade sig vara en skelettmissbildning, han har helt enkelt ett litet horn/bula i pannan. Han skelar också lite, något som ev försvinner. Hans ögon är lite mer rinniga än övrigas, detta kommer troligen av det lite annorlunda formade huvudet.

I övrigt är katten helt frisk, han fick en B-vitaminspruta hos vet för att öka på aptiten och det har han i sanning gjort :-). De är nu 6 veckor och mår superbra allihop. Nu ska jag snart regga dem och hos SVERAK säger de att jag bör belägga Secco med avelsförbud men om jag förstått reglerna rätt så är det enbart ärftliga missbildningar som ger avelsförbud. Anses detta vara en sådan?

Tack alla för inlägg :-).

Headturners
0

Nej det anses inte vara det så vitt jag vet, ett horn på en kattunge kan utvecklas och bredda sig till en riktigt snygg pannaKyss

Sussie

EddaM
0

Jag skulle belägga kattungen med avelsförbud då den ändå har en missbildning, sedan har den ju fyra avelsdugliga syskon så jag ser inte vitsen att avla vidare på just den ungen. Och det kan ju hända att det är ärftligt med på ett eller annat vis. Så tycker jag ialf.

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

yadhayezibas
0

Ehh men skelar inte alla kattungar mer lr mindre?? Det gör iallafall mina .. Cool

Headturners
0

Att en vetrinär uttryckt sig att de skulle vara en missbildning, så behöver det faktiskt inte vara så…. Så avelsförbud kan du vänta med å se hur han utvecklas… Hellre ett horn som kan bli bra än en bucklig flat pannaFlört

Annkis54
0

#7..och #8..jag tycker det verkar som om det var en veterinär som inte var van vid perser
håller med dig Pethra…de flesta skelar ju:):):)
o horn i pannam…jaaaa jättevanligt
sist jag hade en katt som hade det så sa domaren…jag skriver stark panna…för denna tror jag blir jättebra…det blev den
så avvakta du o se….allt kan hända när de växer

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se