Perser iFokus

Perser

Etikett03-avel-genetik-uppfödning
Läst 1834 ggr
sidentassen55
2010-06-19 21:58
0

Look??

Det talas och skrivs så mycket om att den och den katten har den eller den looken………oftast efter de senaste linjerna i stamtavlan.

Dessutom tycker jag det verkar vara något som många uppfödare strävar efter , att få en uttryck på sina katter som är den "looken" som andra uppfödare har ?

Jag har alltid trott (i min enfald kanske) att man skulle sträva efter en egen "look" på sina katter, ja just det uttrycket man själv önskar att katten ska ha.

Själv har jag svårt att se dessa olika sk "lookar" som det pratas om…..men jag är ju inte på utställningar heller, jag sitter bara och tittar i datorn/på internet på alla de foton som skickas runt….tyvärr är ju många av dom duktigt retuscherade så tyvärr får man sällan se hur katten egentligen ser ut.

MEN, något jag märkt de senatse åren är att topparna blir större, högre ja nästan enorma. En del katter ser ut som om dom led av vattenskalle t.o.m….hmm….kan det vara bra??

Det är ju alltid så att då faller något annat, och i detta fallet är det ju underdelen då…vart tog den vägen??

Itopp/ögonstorlekshysterins svallvåg försvann visst den??

Nu är det säkert någon som tycker att "hon ska inte sitta där hemma och tyccka en massa, hon som inget vet, men jag tänkte att en diskussion vore härligt om just dessa fenomen……..eller vad säjer ni andra ?

Hälsar Lotta P

S*Sidentassen perser

Sverak diplomerad uppfödare som endast avlar på PKD-fria katter enl DNA och dessutom följer hälsoprogrammet för HCM.

Uppfödningen är också godkänd enligt djurskyddslagen.

KyssGladCool

Firinella
2010-06-19 22:19
0

För mig som är ny på detta så har jag också noterat detta med att en katt ska se si eller så ut och det varierar från olika uppfödare har jag märkt. För mig är inte looken det viktigaste utan att det är en trevlig och frisk katt men så är jag ju inte heller den som kommer att ställa ut mina katter utan satsar på att avla fram sunda katter till sällskap. Det finns ju så många andra som avlar till utställning eller att få fram bra avelskatter. Skulle sedan någon bli så att den går att ställa ut så är det en bonus. Är det inte så till syvende och sist att om katten är vacker så ligger det i köparens ögon…/Laila

englagirl
2010-06-19 22:28
0

Håller med dig Lotta, och att sträva efter en "egen look" är väl det som får en att fortsätta.

Jag har inte köpt mina katter och avlar ju inte på dom för någon annans skull och absolut inte "bara" för att få fram trevliga sällskapskatter (förstå mig rätt) utan för att få fram "min" katt att kunna gå vidare på.

Sen blir det ju "sällisar" av dom flesta kattungar, dom man inte behåller för att gå vidare på så att säga, och det blir mycket trevliga sällisar.  Skrattande

Jag hoppas och tror ändå att dom flesta har ett mål med sin uppfödning.

Glad

//Lena

www.categoris.se

SVERAK-diplomerad uppfödare

och

Lycklig självbo!

/\  /\
 (>';'<)
  ('')('')_')~

Cybercat
2010-06-19 22:39
0

Halloj Lotta!
Till att börja med - Jag tycker att alla får tycka hur mycket de vill, annars skulle vi ju aldrig få till några kul diskussioner :)

Så till själva frågan - eller första halvan i alla fall. Jag inbillar mig (kanske även jag i min enfald ;)) att det var det jag skrev om Tuss som jag anser har en blandning av "lookar" av Candirand och Bolo som ledde fram till ditt inlägg . Om så inte var fallet ber jag om ursäkt och rätta mig gärna(!), men jag svarar baserat på det antagandet i alla fall eftersom det ger mig ett bra exempel att prata om :)

Jag tycker att det finns ett antal större uppfödare som hållit på länge som fått fram precis det du pratar om, alltså något av en look, eller ett allmänt intryck, som gör att man ser att katten är därifrån, eller i alla fall troligen stammar därifrån. Jag håller med dig om att det (åtminstånde för mig) är målet även med min egen uppfödning - jag kom ganska långt på den vägen när det begav sig, innan jag var tvungen att kapa linjer tvärt av pga ärftliga sjukdomar - som jag ju pratat om i tidigare inlägg. Nu har jag varit tvungen att på sätt och vis "börja om från början", men med katter från linjer jag valt ut för att jag *tror* att de kommer att klicka med varandra och förhoppningsvis skapa grunden till att återfå den look jag personligen tycker bäst om och vill återfå på mina katter. Det som alltså förhoppningsvis åter blir "CyberCats Looken"

Just i Tuss fall så upplever jag att såväl Candirand (nyare) som Bolo (äldre) har varsin väldigt säregen "look" som gör deras katter *relativt* igenkännliga för ett tränat öga. Båda Tuss föräldrar visar väldigt stark "igenkänningsfaktor" från de linjer de avlats på, i vissa fall ganska tätt. Tuss tycker jag inte har någon igenkänningsfaktor alls om man ser på helheten, eftersom hon är en total utparning - men eftersom jag har båda föräldrarna tillhanda och kan se och känna igen just deras linjebundna uttryck, så tycker jag mig kunna se vilka delar av hennes uttryck som kommer ifrån vilken sida, på samma sätt som jag kan titta på min Sassy vars mamma är en tättavlad Marcus-katt och se väldigt tydligt vilka delar av *hennes* uttryck som (för mig) tydligt kommer från det hållet. (Hjälper naturligtvis att jag klämt och känt på pappan också :))

Appropå det, så mycket av igenkänningsfaktorn för mig för de "stora" amerikanska linjerna kommer sig av att jag rest dit ganska många gånger, och har klämt, kännt och kikat på ett antal djur från många av de stora, och någhra av de mindre, uppfödarna.

Summan av kardemmumman är att jag tycker att det finns ett antal linjer som ganska hårt präglar sin avkomma i generationer framöver, och om man tittat mycket på stamtavlor och bilder - gärna proffsiga sådana som inte *får* ändras (sedan om det görs ändå - ja vad gör man?). Där kan man mycket väl prata om en "look". I andra fall blir det mindre tydligt, men vart man drar gränsen? Det får nog

Hoppas jag var tydlig i hur åtminstånde jag tänker i dessa fall. Andra halvan av inlägget svarar jag också gärnas på, men nu ropar min mamma på mig med ost och vin, så det får bli senare :)

Peace
2010-06-20 03:09
0

Håller med dig Lotta. Anser att man ska sträva efter sin egen look i aveln.

Headturners
2010-06-20 14:05
0

För oss är "Look", direkt koplat till vår standard på perser oavsett om standarden
kommer från CFA, FiFe eller WCF.
I standarden finns ett antal kraftuttryck i form av "nice open, sweet open, expression",
"brilliant and expressive" eyes.
Detta är för oss är "Look", tillsammans med det i CFA standaden beskrivna "the ideal
Persian should present an impression of a
heavily boned, well-balanced cat with a sweet expression and soft,
round lines."
Om man pratar om panna/huvud tycker vi det är bäst beskrivet i CFA standarden
"Skull structure to be smooth and round to the touch and not unduly
exaggerated from where the forehead begins at the top of the break
to the back of the head, as well as across the breadth between the
ears."

Naturligtvis tillåter standarderna att man tolkar saker olika, och i dessa fall är det så att domarna på våra utställningar har tolkningsföreträde……..tyvärrFlört

Sussie

sidentassen55
2010-06-21 08:03
0

#5 Självklart ska man titta på standarden, det  tycker jag inte att man öht ska behöva ta med i hur en perser ska se ut, så är det ju bestämt. MEN utifrån detta sedan så finns det ju mycket som hela tiden ska förstärkas utifrån ens egna tycke och smak….om det nu är ens egna?? men så är det iallafall (tycker jag)

#3, JO, indirekt var det ditt inlägg som fick mig att skriva, men det var inte som en pekpinne till dig, utan detta har legat i min "databas"(alltså hjärnan) länge, men när du beskev det du tyckte var en specifik "look" så tänkte jag att jag skulle skriva ner mina tankar….hoppas du förstår vad jag menarTungan ute

SJälv tror jag inte att man skulle kunna riktigt känna igen olika katters bakomliggande arvfäder, om man inte visste vad som låg där bakom……Det ÄR lätt att "se" likheter, när man vet om vad man ska titta efter.

Sedan var det ju även HUR katterna nu ser ut som jag ville få en diskussion om.

Ska alla perser och exo se ut som om dom har vattenskalle eller är detta också något övergående? Jag hoppas på det sistnämnda, precis som det var med peakfacarna när det begav sig…..

Hälsar Lotta P

S*Sidentassen perser

Sverak diplomerad uppfödare som endast avlar på PKD-fria katter enl DNA och dessutom följer hälsoprogrammet för HCM.

Uppfödningen är också godkänd enligt djurskyddslagen.

KyssGladCool