Någon som känner igen detta?
Hej allihoppa!
Fick min nya perser hona på 3 månader igår.Som tidigare har jag skrivit att jag har sen tidigare en kastrerad perser hane på snart 10 månader. Igår var hon offensiv morra som en hund och fräste åt mot hanen då hon satt i buren. Låste in honom ett tag så hon fick utforska huset énsam utan honom. Sedan fick de träffas och han gick sakta fram hela tiden men hon morra och morra. Han morrade inte eller fräste. Hela kvällen har han följt efter henne, vet inte vad han vill…men han visar tecken på att han vill lukta på henne då hon sov nosade han på henne.
Nu senare på dagen har båda pipit ganska mkt och samma sak händer, dock börjar han nu jaga henne mer offensivt och rygga mot henne. Hon har slutat fräsa lika mkt. Han var starkt sur då hon drack från hans vatten skål ( hon har fått egen matskål och vatten skål).
När landar detta? de leker hide and seek typ. Måste de slås lite innan de dempar ner sig? Tänkte på att jag har hört en av de måste vinna över den andra…?
Någon som känner igen fallet?
VI har ingen bra lösning,lägenheten är inte så stor att vi kan lägga henne i ett rum ensam.
Alltså detta är fullt normalt nya individen markerar med morr o fräs att inte han ska komma för nära, detta går nog över fort när hon märker han bara vill vara en vän, han är ju snäll, nosar o så, detta är hans sätt att försöka få henne förstå. Det bästa ni gör är att låta dem sköta sig själva, jag har haft det så här 3 ggr i höst med nya individer. Det har gått över på 1-2 dagar. Kan bli lite tjafs dem imellan, men då brukar jag säga nähä högt el AHA högt så jag markerar med rösten. Man får gå imellan om det uppstår bråk, men det längsta ska man andvända rösten.
Ja, vi trodde det skulle vara mer han som var revir benägen… hur mkt får de bråka? jag har hört de ska som sagt ha någon sorts "fight" innan det blir lugnt ´då någon har markerat att denne bestämmer…. stämmer det?
Och som sagt, hon gillar inte att bli klappad av oss,men hon gillar att vara nära , ikväll sov hon med oss…antar att där är det bästa låta henne vara? helt eller?
Så långe det håller sig till att morra och fräsa tycker jag att man låter dem klara ut det här själv. I mina ögon ser det helt normalt ut. I sådana lägen brukar jag hålla uppsikt så att de inte börjar slåss.
Kanske har jag fel, men eftersom de inte redan har slagits tror jag inte heller att de kommer att göra det. JAg brukar försöka sysselsättta dem med något som båda kan tänkas gilla, de sysslar med samma sak och kommer på att den andre är ju faktiskt inte så gräslig trots allt.
Att säga hur lång tid det tar kan vara svårt, med den lille röde hanen här hemma tog det någon timma, med Paddan lite längre, hon fann sina kompisar när de lekte med skosnören.
Men som sagt jag ser inte att de beter sig konstigt.Lek med dem och ge dem den tid som behövs så skall du se att det går bra
Om du har en vippa el annat, va med dem o umgås, lek med vippa, en boll o rulla med, hitta på lite lekar så du är med o visar hur kul allt kan vara när man är fler. När min Eliza kom hem, kan lova jag aldrig aldrig haft det så jobbigt, detta är sällan det blir så illa som den gången. Men Tiger flög på henne i ett, Eliza hade signaler som förvirrade hela min flock, det slutade med att en efter en gav sig på henne, de härmade Tiger. Eliza sa med sitt språk at ingen sänker mig,jag ska nu ta över här. Detta tog nästan 3 veckor, och de jag ringde trodde med ljudet de gav, de slåg ihjäl varandra. Men Eliza vann, idag är hon den som gör som hon vill, de andra gav upp, denna tjejn har et högt självförtroende, hon är inte rädd för något, älskar alla. Hade besök här i veckan av en 4åring som sa, jag ta med den hem, ja hon gjorde honom kär, och sådand är denna tösen.
Det är normalt de morrar o håller på, men..de får inte flyga på, då får man hojta till högt o markera. Yvonne Drougge försökte lära mig hojta, hahaha det gick inte, jag hde ju redan fåt in mitt bestämta höga NEJ!
Jag håller med de andra här
o nej…..det stämmer inte, enligt mig, att de ska ha en fight innan de har gjort upp
Det mest vanliga är ju att den som är ny är under den andre i rang…men eftersom din hane är en kastrat så är det ju bara en tidsfråga innan din hona tar över. men hur fort det går beror ju på hur hon respektive han är som individer
här hemma hos mig är det ju egentligen Cosmos, min avelshane som ska vara högst i rang..men gamla Bettan, kastrerad sedan 2 år, vet inte om det. Så för henne så är mitt knä HENNES. O när Cosmos kommer dit så klappar hon till honom…fast inte hårt o för att skada. Utan bara för att tala om att jag faktiskt fortfarande är HENNES människa. O Cosmos slår ner blicken…men han lägger sig oxå i mitt knä. hehe är de inte för goa.
Men som både Carina och Uffe förklarade så kan det ta olika lång tid. Oftas så kan det gå på några dagar…o sen är de kompisar. Det som har tagit längts tid här hos mig…tog 2 veckor.
Det du ser är helt normalt…se bara till att båda är kloklippta
o…se till att din hane får den mesta kärleken ifrån dig nu så att han inte blir avundsjuk.
Hej igen!
Jaa…han var ganska lugn och nyfiken första dagen (tredje dagen idag) men sen hon bara fräser åt honom så har han vart jätte sur på henne. Han jagar nu ganska intensivt och hon springer och gömmer sig…han låter henne inte gå så långt nu,inte ens dricka eller äta , det är då vi tror det var bra att ta bort honom…dock vill vi inte han ska bli sur på oss…
När vi lekte en en pinne med fjädrar så fick han inte vara med,han lät henne leka med den…så vi vet inte vem som dominerar riktigt ännu…eller kan det vara så det blir neutralt? eller måste de ha en som dominerar?
Antar att vi inte kan göra ngt för dem så att de blir vänner? för att leka ihop gick inte så bra…
Jag råder dig också att låta katterna sköta det här med att lära känna varandra själva. Kom ihåg att klippa klorna om du inte redan gjort det för säkerhets skull! Att leka med dem är bra, se bara till att det inte blir för snabba lekar så de plötsligt springer ihop för då kan det bli tokigt.
Lycka till med din nya lilla tjej! 
Lotta
/Lotta
Ingen fara! Låt henne fräsa då
Kan se han jagar, så stoppar de,kanske hon gömmer sig, och hon fräser, stämmer det så? I så fall låter detta som med min Eliza, en lite tuff tjej som inte ger sig.Låt de ha sina skålar på olika håll lite, se till så hon får dricka o äta ifred. Jag gjorde så att Eliza som va ny fick avara ifred i mitt sovrum när jag åkte ut el de ggr jag inte va med. Detta av bäst då min Tiger även slog efter henne rejält, han va arg då hon fräste i ett, idag är de världens goaste vänner!
Hej!
Ja,han fångar henne o gör nåt me henne som vi inte hinner se,men låter som att han gör illa henne flera ggr om dagen. Vi försöker stoppa dem då. Han har nu gjort det flera ggr och vi förstås inte vakna dem dygnet om…
Vi säger NEJ FY och kastar nån kudde eller nåt mjuk så att han slutar..men bättre sätt att få honom att inte göra illa henne har vi inte funnit…
…
Vad exakt gör han? Jag får nån syn av att han försöker para henne, småtjejer kan ju vara ett lätt byte.
Han är kastrerad…kan det gå ihop verkligen? han blev det ganska tidigt, typ 5 månader.
Han jagar och försöker dra henne i svansen , ibland hoppa på bakifrån för att bita henne i nacken..slår henne me klorna…
Som sagt, svårt att kunna göra så mkt mer? och när hon lyckas ta sig bort från honom piper han som att han är ledsen…han brukar börja med att han vill nosa på henne…men han får en smäll och senare börjar anfalla henne..vet inte om det kan va han känner sig utvisad? Han vill inte leka, ligger under soffan och hon på soffan . Antar att han är lite putt…
Han försöker para er nya lilla hona, det kan de göra även om de är kastrater. Varför så tidig kastrering? Han har troligen fortfarande mycket testosteron i kroppen.
OBS! Kasta absolut inte kuddar på honom, det kan göra att de blir osams istället!
/Lotta
/Lotta

Hej på er! de var en liten sockerbit som ni skaffat.
De är vanligt att den lilla fräser av osäkerhet.Kastrering vid så ung ålder kan vara en orsak rent hormonellt.Försök kela med honom istället för att kasta kudden,fniss, ju mer ni beskyddar bebben ju mer avundsjuk blir han.Jag hoppas att detta löser sig för er.Ge inte upp bara.
Lycka till yvonne
Jasså…ja det kan nog vara så. Nej men vi fick tips om det så gjorde vi det. Han har inte varit skum med oss, han hanterade kastreringen bra, lite seg den kvällen bara sen var han glad och normal och aldrig agressiv… Det är bara nu som det har blivit så.
Hm..läste i en bok om katter man ska sära på dem med en kudde om agression eller liknande uppstår… fast som sagt vi kan ju inte se om han gör något mot henne under tiden vi är borta…kan det skada henne då hon är liten? hur ska vi göra du
* humma hum hm*
Ibland är de lugna och kan vara nära varandra,men så fort han vill nosa på henne ( kan vara ansiktet,svansen,kroppen eller rumpan) blir hon arg…och hela alltet startar…

Han är nog inte arg,han tycker hon luktar gott och är söt.
yvonne
Jag tycker att ni ska ge dem lite tid till. Om han är väldigt bökig och försöker para henne, samt är hårdhänt med henne, med det menar jag att han biter henne så hårt i nacken att hon skriker för att det gör ont. Han menar inte att skada henne men blir lite för ivrig i sitt handlande. Om hon verkar oberörd av honom så börjar hon nog snart säga ifrån till honom. Man brukar kunna se skillnad på lek och allvar. Om han inte låter henne vara ifred så hon kan sova, äta, gå på lådan osv, kan det vara en god idé och försöka skilja dem åt ibland, kanske svårt beroende på hur många rum man har.
Om han fortsätter med att para henne så kan du ta kontakt med din veterinär och höra vad de tror om att eventuellt ge honom p-piller tillfälligt eller en p-spruta för att dämpa hans hormoner, men som sagt fråga din veterinär.
Lycka till och ge inte upp, de kommer snart att vara bästa kompisar! 
Lotta
/Lotta
Plocka handgripligen bort hanen och visa att hans beteende är inte acceptabelt, men kasta inte saker efter honom
Aaah okej, som jag sa , det sa att man ska aldrig skilja på två katter som bråkar med händerna utan med en kudde ( Din kattshemligheter av Vicky Halls)
hon sa ifrs inte HUR med kudden…hm….behöver detaljer för att hänga med…
Men får hålla ihop..vill dessa katter ska må bra…och vara glada..
#19 Har själv läst boken som är mycket bra! det hon syftar på är katter som slåss på riktigt och är aggressiva, kudden används istället för händerna i det läget för att skydda dig själv så att du inte blir skadad. Alltså i en sådan här situation tar du helt enkelt och lyfter upp hanen från den lilla, pröva med att säga ett bestämt nej i samband med detta. Här är det ju inte tal om några allvarliga slagsmål som det syftas till i boken.
/Lotta
/Lotta
Ett tips kan vara att ta en vanlig blomspruta med vatten och spreja en stråle på katten när han beter sig illa mot den lilla. Men pröva med att lyfta bort honom först och säga ifrån på ett bestämt sätt.
/Lotta
Ett litet tips ang. blomspruta. Om katten ska ställas ut, så använd inte det. En sådan flaska står på varje domarbord. Katten blir skrämd av den. Man märker det framförallt om man går assistent. Vissa katter, får heller inte gå på bord hemma, vilket gör att de blir spända på domarbordet, eftersom de ju fått lära sig att inte vara på bord. Får de då också se en blomspruta, så kan katten bli mycket osäker. Det är ju lite synd, då avspännda katter visar upp sig bättre för domaren.
#22 hade inte en tanke på det vad det gällde blomsprutan, men det har du självklart helt rätt i
Lotta
/Lotta
Hej alla igen!
Okej,ska ta till mig eran tips. Försöker ta bort honom, säga nej. Låser ut honom ett tag , men så fort han springer ut är han på henne. Idag insåg jag mer det ni sa att han håller på med, då han nosar och slickar henne i hålet, då brydde hon sig inte. Men vi har hemma har funderat , hur skulle hon må fysiskt/psykiskt OM han , ja hoppar på henne helt. Han gör samma med att bakiifrån och biter henne i nacken, hon såg idag ganska OKEEJ GÖR INTE ILLA MIG…hon sa inget, men jag tog bort honom. Tänkte om det gör ont på henne fysiskt, jag kan som sagt inte bevaka dem då vi är i skolan.
Imorgon ska han chippas * få en chip id-märkning* och då ska vi passa på att prata med hans uppfödare om det och se vad vi kan göra åt honom. Vi försöker ge honom mkt kärlek , men han vill inte riktigt. För att som ni kan gissa vill vi inte sälja/ ge henne tillbaka till hennes uppfödare, på grund av just anledningen han verkade så ensam , plus att hon är extremt söt.
ge det mer tid
de flesta av oss här verkar ju tycka att beteendet är fullt normalt
men som vi har sagt…se till att båda är kloklippta
det kan ju oxå vara så att hon är pipig
men att hanar gör så här o att det kan vara en dominansgrej…det ser vi ofta
Ja, det är nog det, vara att jag som sagt undrar om inte det skadar henne i sitt kön då hon är så liten för att bli påhoppad…det är våran största oro…
#26 Har aldrig varit med om att någon blivit skadad på det viset. Oftast får inte unghanen till en riktig parning utan står mest och trampar och "juckar" i pälsen. 
Ge dem mer tid.
/Lotta
/Lotta
Aaah okej, hmm…vad har hänt, inte mkt, ibland säger hon inte emot, ibland piper hon bara, ibland springer hon iväg….
Han jagar henne som sagt hela tiden, varje dag och biter henne på magen också så att jag tar bort honom. Inte bara det ,…sexuella?..utan är allmänt dum mot henne.
Vi va hos veterinären för att chippa honom i ons…då passade min kiille att ta upp percys beteende o han sa det bästa va att ge honom en spruta med kvinnliga hormoner ( som ni sa) så¨han frågade om vi ville det så aa….det tar några dagar att verka , OM den verkar….det återstår att se…tkr synd om henne…
Vad det gäller honom klappar jag mkt o leker me han, han är alltid först när det gäller kärlek..men han vill inte det så mkt längre, han är sällan där hon är…han piper bara *sorgset* och jag som trodde hon skulle göra honom glad…vet inte om han piper för han inte får göra det han vill med henne…eller för han är sur på henne…
Han piper av alla hormoner, de leker i kroppen av att se en så söt flicka, han vill inget illa, så här är det med hanar.Det kan ta ett par veckor, som jag skrev innan har jag varit i samma situation här ganska så nyligen. Deta tog 3 veckor, jag trodde hanen skulle ta livet av den lila söta varelsen, men han slog efter henne då hon morrade, de är såå goa vänner idag. Men när ni är i skolan, lås in henne med låda o tillbehör så hon får en lugn stund att vila, inte honom! Vi gjorde så här, ville inte göra det mer jobbigt för vår hane, och honan tyckte det va skönt få en lugn stund.Nattetid hade vi honan hos oss, men detta gick bra. Lämna dem inte ensamma ihop. Och släng inte kuddar, säg till med en bestämd röst.
Jaa…det är intressant att följa deras utveckling…alltså hur de beteer sig…
Han har lugnat ner sig att hoppa på henne på den haninga sätt..men nu vill han bara fälla ner henne och bita henne på magen..vi såg hon hade en mini sår…han är ganska hårdhänt med henne….vi hoppas det kan gå över….
det där med att lämna henne i ett rum låter bra..men vi har bara en låda….så det är lite svårt…*mkt utgifter nu *:$*
Mailat dig diii !
Percy
Conchi
Yeah det börjar rulla mellan Conchita och Percy, tror jag, han såg lite jakt/hotful idag hon skulle gå förbi, redo att hoppa, men sen gick hon bara förbi så då hoppade han inte. Hon brukar följa efter honom, vill gäääärna slicka honom och han gillar göra det samma, ibland för länge så då blir hon sur..men ganska gulligt….är det dominans , revir beteende? eller uppskattning?
De jagar varandra ibland förstås, men att hon söker hans närhet är bra och att hon inte retar honom hela tiden gör också att han håller sig lugn…
#32 mycket av detta med jagande och smygande för att hoppa på varandra är katternas sätt att leka.
Katter är renliga och tycker om att tvätta varandra, då får de samma lukt också, detta med tvättning av varandra är en stor social bit.
/Lotta
Alltså en bra del, de ser så söta ut när de tvättar varandra…lite spännande att det är oftast hon som söker kontakt med honom…