Söker dig.
Jag har aldrig träffat en Perser mer än en gång när jag varit hemma hos mormor när vi hade kontakt. Min dröm är ju att få god kontakt med en uppfödare som bor i min närhet eftersom vi inte har bil där jag också har chansen att träffa en perser framförallt för att övertala min man om att de är mysiga katter då han inte är så mycket för Perser.
Jag har inga planer att skaffa perser än på ett tag eftersom jag saknar oerhört mycket kunskap om just rasen och vill gärna ha mitt på det torra först.
Men tänkte höra här inne ifall det finns någon eller några uppfödare som gärna vill tillföra god kunskap kring rasen åt mig? Bor du i närheten av mig eller i Umeå så är ju det ett plus då jag gärna vill träffa rasen också.
Jag söker alltså god kontakt och en tillförlitlig uppfödare. Vill ni veta mer om mig och hur jag bor så skriver jag det gärna i detta inlägg om önskan finns.
bra initiativ
du får säkert napp här
se bara till att hålla tråden uppe:)
Själv bor jag alldeles för långt ifrån dig (Trollhättan)
Kan skriva lite om mig så har ni mer att gå på.
Mitt namn är Naima Gradin. Jag bor tillsammans med min man, MichaelE här på iFokus, och våra djur i en radhuslägenhet på 92 kvm. Vi båda kommer ursprungligen från Nyköping men flyttade 4 år sedan till Umeå.
Jag är funktionshindrad dvs har aspergers syndrom och adhd vilket gör att jag förlitar mig till personlig assistent, ledsagare och färdtjänst. Till min hjälp har jag även en hund, en blandras mellan alaskan malamute och schäfer som lätt tar mig ur situationer där jag tappat fokus om det så gäller vid traffik eller dyligt, han blir alltså mina ögon. Har även en kanin i huset.
Min första katt fick jag när jag var 3 år gammal men pga att uppfödaren lurat min far på att katten var 12 veckor när den i själv verket var 6 veckor gammal blev han tvungen att lämna tillbaka den efter det hade jag ingen katt förrän jag flyttade hit till Umeå.
Katterna jag äger idag är Cradle och Dark Ball. Cradle föddes förvildad och togs om hand tillsammans med sina föräldrar utav min farfar och kom sedan till oss precis dagen efter vi flyttat hit upp. Vi tror liksom hans veterinär att han bär raserna perser, maine coon och bondkatt men man kan aldrig veta säkert. Toffsar har han i alla fall.
Dark Ball är en Norsk Skogkatt utan stamtavla. Han föddes med kronisk Kolit och kräver därmed en noggrann kosthållning. Tidigare ägare som hade honom fick enligt uppfödaren inte sälja vidare honom då stressen vid byta av familj även slår igång hans sjukdom, trots det satte de ut honom i annons och hota med avlivning om han inte blev såld snarast. Jag och min man åkte direkt och hämta hem en mycket sjuk katt och efter 3 års kämpande lever han idag ett fullvärdigt och friskt liv och har aldrig insjuknat igen. Han är min ögonsten och uppfödarens favorit.
Katter är mitt favoritdjur och skänker mig stor glädje i vardagen. Som kattägare är man aldrig ensam och den ena dagen är inte den andra lik. Med en katt kan man förvänta sig vad som helst och det är det som är de mysiga med dem.
Varför vill jag då ha en Perser? Perser har till rykte för sig att vara lugn, tillgivna och oerhört keliga samt trivs bra som innekatter vilket passar utmärkt då mina hanar är likadana. Sedan är ju Perser gudomligt söta också. Jag äslakar pälsvård och sitta i soffan med en spinnande katt i knät och kardan i handen är det mysigaste som finns något mina pojkar utsätts för hela tiden.
Jag håller ingen utav mina katter utomhus mer än tar enstaka promenader i koppel med dem just för att jag är rädd att förlora dem pga traffik och okunniga personer. Däremot har vi en fin och stor balkong där katterna får ta sig en nypa frisk luft.
Min kunskap om katter över lag är stor dels pga min mormor och farfar som är uppfödare men också pga mina efterforskningar. I dagsläget skriver jag även en bok om katter med titeln "En resa i kattens värld" som behandlar anatomi, psykologi, historia, raser, uppfödning o.dyl.
För katternas skull är även huset inrett med möjligheter för dem. Bla med klöspelare, bäddar och hus på hyllor, golv, element samt en garderob där dörren skruvats bort och ett hyllplan med tre mjuka filtar finns. Fodret jag ger mina katter är RC Maine Coon samt färskfoder.
Nu blev det här en mycket lång text men jag hoppas någon orkar ta sig igenom den. Har jag glömt något, undrar du något så tveka inte att fråga. Jag svarar på alla frågor du har om det så rör sig om mina katter, mig, min bostad eller dyligt.
Hälsningar
Naima

Vilken UNDERBAR berättelse du skrivit Naima.
Jag hoppas verkligen du får kontakt med någon BRA och seriös uppfödare i dina trakter som kan lotsa dig in i Perserkattens djungel.
Fär ett antal år sedan, ja det är nog ganska många nu, sålde jag en katt till en kvinna med samma funktionshinder som du sliter med.
jag har fortfarande väldigt god kontakt med henne och kissen sköts om som den prinsessa hon är.
Lycka till önskar jag dig verkligen Naima.
Har du frågor dom ingen annan svarar på är du alltid välkommen att kontakta mig, Jag bor långt ifrån men det är mycket man kan ta telefonledes också.
Hälsar
Hälsar Lotta P
Sverak diplomerad uppfödare som endast avlar på PKD-fria katter enl DNA och dessutom följer hälsoprogrammet för HCM.
Uppfödningen är också godkänd enligt djurskyddslagen.

#3 Tack. Telefoner har jag svårt för. Jag blir enormt stressad över att behöva ringa men ta emot samtal går hur bra som helst.

Vilken underbar histora du skrivit… du skriver så att man bara måste fortsätta läsa. jätte bra skivet!!lycka till med ditt sökande.
jag bor tyvärr med nog för långt bort. Tanumshede (norra bohuslän)
/Isabella
putter upp tråden och hoppas på att någon finns.
Om du vill kan du kontakta mig på pudeltax@hotmail.com. Jag bor i Umeå och har fyra perser, 3 flickor och en kille. Du är också välkommen att hälsa på och träffa våra underbara katter
. Vi bor på V Ersboda.
//Kerstin i Umeå
#7 Västra ersboda? granne 
Bor själv här.
Skriv något på min hotmail så ska jag svara dig. Tänkte skicka ett PM men vet inte hur man gör
.
//Kerstin i Umeå
#9 Ska jag göra.
se där vad bra det kan bli:)
WildWest…pm skickar du så här
* klicka på bilden till vänster (avataren) på den du vill pm:
* en bit upp i den gröna raden, står det "kontakta mig"..tryck där
* då får du upp en ruta där du kan skriva ditt meddelande..o så trycker du bara på skicka när du är klar
sen när du får svar på ett pm
högst upp till höger under din bild
står det meddelande med ett kuvert till vänster…det kuvertet blinkar när du har fått pm
så enkelt är det
när man vet:):):)
Nu har jag ju inte hört något från WildWest men tänkte ävan hör efter ifall det finns någon mer i närheten som kanske vill ställa upp?

Halloj Naima!
jag befinner mig ju inte ens tillnärmelsevis nära dig, utan i Göteborg, men jag ville ändå passa på att svara på ditt inlägg helt enkelt för att framföra en liten varning:
Jag har också Aspergers, och perserkatter och det pill och fix som hör ihop med dem är direkt livsfarligt för oss - vi kan bli så uppe i detta intresse att det tar överhanden =)
Nej men, skämt åsido, visst skall du ha en Perser. Den här typen av långhåriga men luuuuugna och tillgivna sällskapsdjur passar oss autister som hand i hanske :)
MVH
Emma
P.s. Du får gärna höra av dig om du har undringar eller funderingar. Jag vet ju också hur det är att leva "på andra sidan" D.s.
P.p.s. till övriga - jag tror aldrig jag faktiskt sagt er att jag har Aspergers, men så är det alltså ;)
#13 Hängde inte med i ditt skämt där.
Har än inte hört från WildWest men det är alltid bra att ha flera som backup.
Hej Naima!
Jag skickade ett mail till dig idag. Har du inte fått det???? Har varit lite upptagen men nu är du välkommen, bara du hör av dig.
//Kerstin i Umeå
#15 Japp jag såg det nu. Jag ska prata med min man när han kommer hem så hör jag av mig när det funkar för oss.