Fräsning
Hejsan!
Hopppas alla mår bra, jag är jätte förskyld
.
Iaf, vi hade våran hona en vecka i sovrummet,vi tänkte ha henne där 2 veckor,men de skrek för mkt så vi valde ha henne en vecka( pga min hane jagar henne). Nu hon kom ut är hon kaxigare och jagar honom ibland,men han biter av tussar från henne ¨några ggr om dagen. Vi bestämde oss vi inte skulle lägga oss i deras bråk då de kan bråka mkt då kan man inte göra annat än bevaka dem.
Iaf, pga jag var jääätte förskyld igår , bättre idag, hade jag morgonrock,mössa o halsduk hemma *låter fånigt,i know,men frös mkt* Våran lilla hona var rädd för mig ett bra tag. Har aldrig gjort henne illa medvetet,kanske när jag sover och klämmer henne eller något men det har jag ingen aning om. Idag när jag sa HEJ till henne , gick sakta fram och pratade ( utan mössa och annat,utan mig själv) fräste hon åt mig intensivt. Och nu hon bet på mitt linne sa jag NEJ,FY fräste hon igen. Ska en katt fräsa åt sin matte? Percy ,min hane har fräst åt min kille,men det var pga han trampa honom. Han fräser aldrig. Conchi,honan fräser inte åt min kille…känns lite förvirrande….
Det första jag tänkter på är om du hade någon speciell doft som hon reagerade på? Om man närmar sig mycket snabbt eller gör en hastig rörelse som katten uppfattar som hotfull så kan den fräsa.
En lugn och harmonisk katt fräser inte i "onödan" men kan göra det när det händer något som skrämmer den eller när den känner sig hotad, eller om den vill tala om att den inte gillar en viss behandling.
/Lotta
Nej, har inte använt perfymer eller liknande den´senaste veckan. Jag gick fram till henne sakta och prata gulligt,så fräste hon bara. Nyss hade jag Percy i famnen kom gåendes och hon satt på tornen hon fräste,men titta på mig,inte Percy…kändes lite läskigt då hon fräste så intensivt.
Hur menar du lugn och harmonisk? för hon är alltid på farten och busar.
Har du fått ta i henne? Kolla så att hon verkar må bra och inte har ont någonstans. Hur uppträder hon annars? Är hon som vanligt, äter, leker osv?
/Lotta
Nej inte just när hon fräste. Hon äter,leker, dock har Percy vart lite extra jobbig idag. Men jag undrar en sak, ska man inte lära katten att inte fräsa åt matte? visa på ngt sätt den gör fel då jag inte har gjort ngt fel. Då hon fräste tog min kille tag i henne och hon fräste ville bita honom med. Nu är hon under soffan så just nu kan vi inte göra ngt… Så hon va rädd för mig igår efter jag hade mössa o halsduk,det skumma är så ser jag ut när jag kommer hem. Hon borde känna igen min röst…
Jag tror att du dels ser konstig ut med halsduk och mössa, sökert låter du konstigt också så att det är därför hon fräser
Ju, jag antog det,men hade inte på mig det idag. Percy har aldrig vart rädd för mig när jag mössa eller annat. Ju han gillar inte min ank-mössa som jag har då jag duschar.
Hm…har lite mörkare röst ,men hon fräste inte åt gäster,hon var snällt mot dem…
Jag tror det bästa du kan göra är att nonchalera henne då hon gör så här, annars är risken att problemet blir större. Bestraffning tror jag inte alls på, det du kan göra är att säga ett bestämt "nej" och sedan låta henne vara.
Om hon reagerar med att bita och fräsa utan anledning när ni tar i henne så är det lite mer oroväckande…
Jag tror att något har utlöst hennes beteende, hon kan ha reagerat på något som inte ni märker. Avvakta lite och se hur hon beter sig under dagen.
/Lotta
vill tillägga att du kan lukta annorlunda för henne i och med att du är förkyld. Sen gör mössan och det sitt till men du sa att du inte hade det på dig när det hände?
/Lotta
Ja, det låter rimligt. Vet inte om det är hon blir jagad av Percy lagom ofta,men mindre än förr i tiden. SOm jag skrev låste vi in henne i sovrummet utan percy en vecka och när hon kom ut var hon kaxigare än innan vi låste in henne.
Nej hade inte på mig det när det hände igår. Mössan var från igår dagen, då gömde hon sig.
Ursäkta men allt låter lustigt läsa, kan man annat än flina ibland, Förlåt diii !
Kan ta ett exempel, har en styvdotter, vår Nanna idag 25år. En tid bodde hon hos oss, då hade hon ett par tofflor som va håriga o grymma tyckte katterna. En av mina katter reagerade extra mkt. Nanna hade ju kul åt det i början, men!
Det spelade ingen roll om hon hade dem på el inte sen, katten har sen dess, så fort hon ser Nanna krypt ihop, och så vänder hon, och så under soffan. Detta är en tuff katt annars.
Hoppas inte din katt kommer göra samma, för inte vill man ha en katt som är rädd för en, försök ge henne godis o visa du är snäll, för så gjorde vi med Nanna, nu bor inte hon hemma här idag, katten är försiktig gällande Nanna idag med.
Ja, alltså vet inte…hände bara en gång…hm…och är rädd bara jag går förbi…inte kul…
det med mössan och halsduken,så fort jag går förbi fräser hon intensivt och springer iväg…förstår mig inte på henne…kan inte ens ta tag i henne
Du får försöka kämpa, måste ju få din katt att förstå du är snäll. Hon har blivit rädd, de kan bli detta så som jag skrev #11
Katten kan inte rå för detta, hon kan inte hjälpa hon blivit skrämd. Så vad du en gör, fya henne inte, bara prata med henne, närma dig försiktigt o prata mjukt. Godis o annat med. Du ska nu visa henne att du är samma Diii som innan, men spring inte efter henne i ett, prata när hon ser dig o är med er.
Hm…gjorde ent test, när hon va i sovrummet där hon var en vecka, stängde jag dörren ett tag. Sen gick jag in, då pep hon,gosa och slicka handen. Sen släppte jag ut henne efter en kvart eller ngt, så var hon gullig igen, upp på knänan och så…får se senare på dagen…hm
Nyheter, ja hon fräser när jag vill ge henne godis…lagom sådär kul…då förtjänar hon iiinte godis…
Om hon fräser för att hon är rädd, skall man inte vara alltför tuff. Godis kan inge förtroende, så jag tycker faktiskt att hon skall få det, försök få henne att komma fram och hämta det i din hand
Men lär hon sig inte att fräsa är okej? " fräser jag får jag godis" ? vi brukar ge godis efter lek eller pälsvård då de varit duktiga…
Nej, hon är rädd, hon måste få ett förtroende för att det inte är farligt. Det är skilnad på att fräsa av ilska och av rädsla
Uffe har rätt Diii
Smeta in dina händer med räkost och låt henne slicka av det.
Sitt på en stol med armen hängande ner och låt henne fixa det själv, jag har gjort så med en rädd hane en gång och det funkade alldeles utmärkt
Ah! Okej låter som en bra idé , ska testa det och återkomma!
Du skall inte bry dig om henne tilll att börja med, efter nån gång så försök prata lite med henne, men rör henne inte
Hm är det då innan räckosten eller?
Du pratar med henne när hon slickar på din hand