Hur gör ni med badning av dräktiga?
Jag har länge funderat över detta med att bada dräktiga katter.
Jag gör aldrig det när dom är högdräktiga, ja jag brukar själv inte våga mig på sådana "utsvävningar" när dom gått mer än 3 veckor av graviditeten.
Kanske jag är fånig?
Det är ju aldrig för sent att lära sig något nytt, så därför frågar jag er andra uppfödare här på forumet, hur gör ni??
Hälsar Lotta P
Sverak diplomerad uppfödare som endast avlar på PKD-fria katter enl DNA och dessutom följer hälsoprogrammet för HCM.
Uppfödningen är också godkänd enligt djurskyddslagen.

Hej Lotta!
Hur jag gör vet du nog redan..
… Men jag badar inte mina honor när de är dräktiga. Jag låter dom vara med det mesta. Håller dom tovfria bara och torkar fejset om det behövs. De får ett bad precis när de börjat löpa. Sen badar jag honan igen när kattungarna är ca 6 veckor och de får sitt första bad.
Vi får väl se om du får några mer svar 
Det har hänt att jag har varit tvungen att bada en dräktig hona, fast bara om det är en lugn katt som inte blir uppstressad. Det har gått bra.
En veterinär har sagt att utsöndringen av adrenalin (stresshormon) kan ge gomspalt hos fostren, särskilt under de första dräktighetsveckorna när gommen bildas, så just då kan man ju avstå.
Under den sista delen vill man inte heller fresta på, så att hon föder för tidigt, speciellt inte om hon brukar släppa för tidigt.
Annars avstår jag helst från bad under dräktigheten.
Erna
Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se
Jag badar inte katter som är dräktiga, jag är så rädd att det ska hända något.
//Susanne
Jag badar inte heller katt som är dräktig. Didi som är vit fick vänta tills kattungarna badades första gången innan hon fick sitt bad.
jag badar heller inte mina dräktiga
precis som Krasivis..så brukar de få vänta till ungarnas första bad
Hmmm… det går ju inte att förneka att Didi var aningens solkig… speciellt på bakbenen och under hakan 
!!! Jag hade gnidit lite på henne med Gimpet men det är ju inte direkt som ett ordentligt bad!

Det var som jag trodde och alltid trott, inget bad av dräktig katt.
Jag följer ungefär samma rutiner, första bad samtidigt som barnes första. ja inte samma dag, jag vill inte ha både en frysande mamma OCH bebisar……
Jag badar alltid när dom kommit ut från hanen för ofta luktar dom så mycket hankatt då (Ja min hane är ju på eget rum därför att han markerar)
Det är aalltid trevligt att ta del av hur andra gör, tycker och tänker, därför ställer jag de här frågorna. man får ju inget vet om man inte tillhör något "gäng" och aldrig är ute på "äventyr med katterna" så då får man utnyttja de här sättet istället
Hälsar Lotta P
Sverak diplomerad uppfödare som endast avlar på PKD-fria katter enl DNA och dessutom följer hälsoprogrammet för HCM.
Uppfödningen är också godkänd enligt djurskyddslagen.