märkligt beteende.. vad betydde de?
Igår uppförde sig Hasse väldigt märkligt.. aldrig varit med om det innan!
Han låg i soffan bredvid mig o halvsov..jag kliade honom o han spann så gott. Helt plötsligt skulle han lukta mig i ansiktet, länge o väl…o slutar med att han försöker naffsa mig i näsan. Efter detta vart han skogstokig.. han gapade o levde som bara den o stirrade på mig o försökte hela tiden klättra upp i ansiktet på mig.. Vart jag än flyttade va han efter o jamade (desperat) o stirrade på mig..
Rörde jag vid honom jamade han ännu värre o naffsade lite i händerna på mig (dock inte hårt)..
Efter en timme somnade han bredvid mig i soffan igen.. När jag sen höjer rösten o ropar till hunden lite surt flyger han upp o jamar mig högt rätt o örat o sen va de i gång igen!
Va sjutton va detta för beteende? bAldrig sett honom så o idag är han vanliga gamla Hasse igen..

Hur gammal är Hasse?
Kan han ha börja bli könsmogen?
Hasse ?r snart 2 ?r och inte kastrerad..
Måhända han fortfarande drömde? Katter kan säkert "gå i sömnen" också.
Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se
Fast jag tror han va vaken :P
Han va nästan som besatt av mig o skulle bara upp i ansiktet på mig.. o jamade..inte de där vanliga pratet utan de där jamandet när han verkligen vill något o är lite "upprörd"

Jag har haft en hane som nästan överföll mitt hår och grabba tag.Så fort jag rörde på mig så jamade han och bet mera tag.Jag tror det är "hanefasoner".Alltså inte elakt;)
Precis som dom tar tag i honorna vid parning.

Jag har en hona som beter sig likadant emellanåt. Och det har inte med löp att göra för nu är hon dräktig men gör det ändå.
Dessutom blir ibland mina katter alldeles galna när det kommer "nya" lukter, dom kan slänga sig på ett par skor t.ex, en tröja eller annat.
Hälsar Lotta P
Sverak diplomerad uppfödare som endast avlar på PKD-fria katter enl DNA och dessutom följer hälsoprogrammet för HCM.
Uppfödningen är också godkänd enligt djurskyddslagen.

En fundering bara: kan det ha att göra med att han vill visa dominans och uppfattar dig som sin hona?
Enligt hundparataren Ceasar Millan, så gäller det att visa att det är du som är chefen och att han måste visa respekt för ledaren.
Säg ifrån på skarpen och tillåt aldrig sånt beteende.
Erna Dahlhjelm
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se

Varför ska man inte tillåta en katt att bete sig som inläggförfattaren beskrivit eller som t.ex jag beskriver???
Det är väl upp till var och en att avgöra vad som är tillåtet eller ej…Inte kan man sitta , so du, och säja:
Tillåt ALDRIG ett sådant beteende….
Hälsar Lotta P
Sverak diplomerad uppfödare som endast avlar på PKD-fria katter enl DNA och dessutom följer hälsoprogrammet för HCM.

Jag kan tänka mig att om en hane lr hona för den delen har detta beteende och den gör så på ett litet barn tex så är det nog inte så kul. Barnet kan bli både rädd och skadad om katten bits och eller rivs.
Är det dominansbeteende så skulle nog jag oxå säga- låt inte katten göra så. Gäller ju samma med hundar o hästar tex. Kan bli riktigt farligt om djuret anser sig vara över människan i rang. Jag har sett alla 3 sorter attackera människan och det är ingen rolig syn.
Exempelvis- Min mormor & morfar hade en kastrat hane som anföll dom till slut. De blev riktigt skadade och fick ligga på sjukhus i omgångar.

Jag tror också att jag skulle reagera med ilska men problemet är ju att man blir osäker vad beteendet står för.

Jag har aldrig upplevt att "mina" katter varit det minsta ilskna när dom betett sig så, tvärt emot måste jag säja.
OM en katt visar tendenser till att ha dåligt temperament måste detta nästan bero på något annat och ska självklart tas itu med.
men jag anser inte att detta har med det att göra.
Hälsar Lotta P

# 8
Man måste uppfostra dem och sätta gränser, eftersom de lever med oss. Du låter väl inte dina barn göra som dom vill bara för att det är sött?
Det kan bli rent farligt om katten skulle hugga henne i ansiktet, även om det är ofrivilligt.
Eftersom vi människor har tagit på oss ansvaret för djuren, måste vi även ha regler för vårt umgänge. Jag har sett hur illa det kan gå, om man låter djuren bestämma. Oftast blir det avlivning av de stackars djuren som inte har ansvaret, utan det är vi människor. Oftast gäller det hundar.
Barn, katter och hundar ska i princip uppfostra likadant, dvs med fast hand och kärlek.
Erna Dahlhjelm
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se

#12 jag har under alla år jag fött upp katter ALDRIG varit med om att en katt från min uppfödning, gått till attack mot varken vuxen eller barn.
Självklart måste man sätta gränser OM katten är så "galen".
Tyvärr händer ju , eller HÄNDE tidigare iaf, att vissa uppfödare inte brydde sig om viket temperament det var på katterna de använde i aveln. Har väl varit med om, som assistent, katter som varit som monster, tack o loov är det inte alls så nu som för 20 år sedan……..
MEN; iallafall….vad gäller min inställning till detta så gäller det som jag sagt tidigare, jag har bara varit med om att katterna varit gulliga, goa, keliga när dom betett sig så där som beskrivet och då får dom GÄRNA fortsätta:-)
Hälsar Lotta P

Vixy..det verkar som om du tyckte att det var obehagligt eller??
har han gjort så igen..eller är han som vanligt nu??
Mest att jag inte känner igen honom när han blir så..
Har hänt 2-3 ggr till och varje gång är det när han ligger hos mig eller min sambo i soffan på kvällen o kelar..
Jag har bara bestämt tagit bort honom.. först skriker(jamar) han när jag försöker ta bort honom.. men när jag bara visar bort honom iaf o tar i honom ordentligt (alltså inte fjantar) så slutar han..