Insider,kristallkulor och avel
Hejsan!
Någon som såg Insiders igår kväll kl.22.00 på tv3? Sår sur hur de kan lura på folk sådär!! stackars kvinna som förlorade..vad var det 200 000 kr eller så för att bli " frisk". Men det går att förså hon ville tro det,hon var så kallad social depraverad,vilket enligt religions psykologi förklarar att folk vill se och tro på lösningar´/andar från " andra världen". Varför social depraverad? det betyder hon kände sig ensam och deprimerad,då är man som person lätt tillgänglig för allt annat som man kanske inte skulle falla in på om du mådde bra.
Det är därför synd att sådant som tarot,kristallkulor och annat tillgrips.
Förresten,de skulle på Insider nästa vecka prata om avel, mkt perser såg det ut som. De visade ngn bild på en perser som såg helt missbildad i ögonen. Ska bli intressant att se vad dem säger om det. Jag undrar, det pratas mkt om extrem avel som det sägs, för hundar och katter, blir verkligen perser så där extremt sjuka ? eller kan det bero på att de som sköter katten inte ger den vård och omsorg? blir mörkrädd när jag såg den där persern…
Kanske går att diskutera mer nästa vecka efter det har sänts….
Oj då får jag ta en minnestablett, har inte TV3 så det blir till att gå borrt…..om jag nu kommer ihåg det 
Ja det kan vara intressant att se…kalla fakta har haft också en program om avel , då var det dock mer fokus på hundar men där visade dem också persern. Sphinxen är med också nästa vecka…vill inte min katt ska se ut sådär sen
* ta hand om dem massor*
Nej sorry , det var Insider som hade pratat om hundar förra året! men enligt sidan står det att katt aveln är värre än hos hunden
" nya raser bygger på mutationer och inavek blir allt populärare.Svenska veterinärer varnar nu för den plågsamma avelshysterin" / Tv3 Insider tors- 22 feb 22.00
Hm…inavel…
åh jag har Canal+ där fins inte TV3 så typiskt då många orgram kommer just där jag vill se. Vet jag frågat viasat förr om jag kunde koppla på dem,men detta va krångligt tydligen.

Så synd att vi inte har Tv 3.Det hade varit intressant att både se och höra.
Ja det är synd, men deras sista program , dem om den där spågubben som lurar folk på pengar,la de upp,som extra material, får hoppas de lägger upp nästa vecka med.
Det är där med inavel,är det någon som kör det? Tänkte sen fråga er som har haft perser från liten tills,ja den inte är kvar,hur var det sista åren,med sjukdommar i allmänhet…?

Har oxå tv3 och jag SKA se det!
Man får väl hoppas att detta är bättre än deras program om hundavel…
Jag tror knappast det, sådana program brukar vara ganska enkelspåriga, journalisterna har bestämt sig från början att precis allt är illa och då kör man på den linjen
#10..just precis…
finns mycket mer inom universum än i alla fall jag kan begripa med mina 3-7 % utnyttjade hjärna…eller vad det nu var för siffra
Jag kommer säkert att bli skitförbannad 
Säkert! Perseruppfödare kommer säkert att få sig en rejäl känga :)
Ja de får de säkert hahahahaha, säkert Sphynxuppfödarna också, sen finns det säkert mer Scottish fold o så
men det är ju som med "new age"….det är hela tiden folk som inte vet vad det pratar om eller inte har egen erfarenhet…av olika kattraser…eller "new age"
sen finns det oseriösa inom båda "facken"….o det är de som förstör..för alla
Ja, dock är new age, tarot,kristallkulor och sekter sällan bra. De är oftast hjärntvättning och kontroll av folk för att tjäna pengar. Min lärare i religion sa att oftast hamnar svaga människor i såna fällor, sekterna framkallar en beroende hos individen, pyskisk och känslomässig. Finns mkt böcker kring folk som har hoppat av sekter, kanske Hare Krishna och säger hur hemskt dem mådde,träffade en på gymnasiet som föreläste. Så enligt min synvinkel och det jag fått lära mig är nya rörelser sällan bra..nu vet jag inte om någon av er är med i en sådan, respekt åt er isf…
Många kan se kristendom som en sekt,skillnanden är att den blåser inte folk på 200 o00 kr lr liknande. Dock används kristendom på fel sätt, under hela människans historia har den varit en vappen för makt,politik och till ´viss del pengar. Ingenstans i Bibeln finns det stöd för detta.
Men den andra att är några upppfödare dåliga eller kattägare som är dåliga drar dem alla över en kant är sant anser jag som du sa. Bara för att några kanske avlar fram extrema perser,som tyvärr vet inte jag hur dem ser ut. Som hundar de visade sist på Insider som såg hemska ut…
#16 Jag anser att det finns seriösa och oseriösa utövare inom vad som kallas "new age" precis som det gör inom alla områden.
Så kallade sekter är en helt annan sak, där handlar det ju verkligen om att utöva makt och kontroll över individer.
/Lotta
Kanske jag styrs av min kristna tro, tror inte på det övernaturliga. Men priserna alla som syssla med sånt är för höga för jag ska kunna tka det är OK….hm..
Något min kille har haft svårt att tro är Maria visionen i Zeitun,att flera tusen såg henne , till och med icke troende. Ganska imponerande. Själv tror jag det är sant,då Maria har visat sig då det är fara.
http://members.aol.com/bjw1106/marian7.htm
Intressant !
Maria visionen i Zeitun
är det inte "övernaturligt"
Ju det är det, och religions fenomeloger (de som studerar det religiösa upplevelser)hittar ingen bra förklaring till det som med det mesta. Oftast kan de förklara det med att du är antingen överrstimulerad eller understimulerar, fysikt , psykiskt till ex. Indianerna i sin allmänhet söker visioner, se andar och få en låt eller skyddsobjekt från dem ( kanske en björn som sjunger en låt) Då fastar de i flera månader, dycker ner i iskallt vatten,har skrubbat kroppen så den blöder,de är ensamma. Då förklarar man att det är helt "körda" att självklart ser du en ande då. ( Sundén, Eliade,Otto trodde på att de den religiösa människan ser saker,under tiden Freud inte gjorde det).
Det jag ville säga med exempel på indianerna är att, en mängd människor,friska och icke under-överstimulerar människor såg henne. Övernaturligt kallas mest spöken tror jag, men inom kristendomen tror jag inte det heter så. Tyvärr vet jag inte ett bra namn på det,bara att kristendom ses inte som övernaturligt på samma sätt än de som pratar med spöken.
Och som jag sa tidigare är jag kristen så det har med min tro att göra att jag just tror på Gud,Jesus, Satan och annat.
#20 är det inte sådant som kallas för "uppenbarelse"?
/Lotta
Det låter bekant! Ja, ska ta och fråga det då vi går igenom kristendomen, nu höll vi på med schamanism, indianer,religionspsykologi
har första tentan imorgon på det där, ooh so great…or not…