Nedärvning silver+silver
Hej!
Jag undrar om det är någon som kan svara på min fråga ang. nedärvning av silver. Om jag har en hane som är silveragouti och en hona som är cremesmoke..kan de då ge bebisar som är ICKE silver?
Tusen tack på förhand! 

Japp det kan du få.
I den kombinationen kan det bli, solida, agouti utan silver, silveragouti(+färgen som kan bli på kattungarna) samt (färg som det kan bli på kattungar)+smoke.
Anledningen till att jag skriver agouti är att man inte i förväg kan avgöra om det blir tabby, tigré eller spotted.
Eftersom jag inte vet vilken färg pappan är (du har bara skrivit silveragouti) kan jag inte säja vilka färger du får.
Något du inte förstår?
Bara fråga så kanske jag kan förklara utförligare
Hälsar Lotta P
Sverak diplomerad uppfödare som endast avlar på PKD-fria katter enl DNA och dessutom följer hälsoprogrammet för HCM.
Uppfödningen är också godkänd enligt djurskyddslagen.

..Tack Lotta!
Bebisarna är creme eftersom både mamma & pappa är creme. Det är inte lätt med färgbestämningen på cremar tycker jag (augoti, spökmarkeringar och/eller silver) men nu vet jag att de kan vara icke silver oxå…
Tack för det 

Du kan DNA-testa för agouti, men tyvärr inte silver….
Hälsar Lotta P
Sverak diplomerad uppfödare som endast avlar på PKD-fria katter enl DNA och dessutom följer hälsoprogrammet för HCM.
Uppfödningen är också godkänd enligt djurskyddslagen.

Eftersom silver är dominant över solid färg, blir det flest såna, i teorin iaf. Utfallet är beräknat på 100 % och ingen hona får 100 ungar. så slumpmässigt kan du få enbart solida eller tvärtom. DNA-testa för agouti, är mitt tips. Annars får man vänta och se vad det blir. Räkna med omregistreringar. Just röd färg och silver är det svåraste att avgöra.
En uppfödare i USA påstod att man skulle rätta sig efter kattungarnas färg på 3:e dygnet och inte ändra sig sen. Det verkar stämma faktiskt. Men ingen regel utan undantag.
Erna
Chinchilla, shaded silver, golden, smoke & solida
Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se