Perser iFokus

Perser

Etikett12-pälsvård
Läst 9234 ggr
sidentassen55
0

Hur ofta badar ni era katter?

Jag har funderat en hel del över hur ofta andra badar sina katter?

Eftersom jag numera inte ställer ut så genomgår inte mina katter några "utställningsbad" numera = alltså jag är lite mer slarvig nu än då jag var aktiv på Utställningsgolvet runt om i Norden Skäms

Själv badar jag mina vuxna ca 1 gång per månad, ja jag måste erkänna att de som är nedrakade blir mer sällan, kanske varannan……..

Det är klart skulle det behövas av någon anledning så åker dom i badet oftare, men det är inte så ofta det behövs. Det är inga som är lösa i magen , nej aldrig, så jag behöver inte tvätta några bajsrumpor.

Kattungar badas från ca 5 veckors ålder ALLTID en gång per vecka fram till leverans. Jag vill ha dom fräscha OCH så vill jag att mina köpare ska få hem en katt som verkligen är van vid detta.

Nu är jag nyfiken på hur ni andra ser på det här med bad ? Kanske någon mer vill berättaTungan ute

Hälsar Lotta P

Hälsar Lotta P

S*Sidentassen perser

Sverak diplomerad uppfödare som endast avlar på PKD-fria katter enl DNA och dessutom följer hälsoprogrammet för HCM.

Uppfödningen är också godkänd enligt djurskyddslagen.

KyssGladCool

Firinella
0

Nu sticker jag ut hakan och säger att mina katter badas när det behövs dvs när jag känner i pälsen att det är dax. Det är olika på olika katter någon katt varannan månad men jag har en här som det kan gå 4-5 månader innan jag behöver bada henne för hennes päls är helt underbar. Jag behöver bara kamma henne 1-2ggr/vecka. En annan måste man kamma varannan dag MINST för annars har hon tovor. Det är ungefär som med ögonrinnet, någon torkar man 2ggr/dag medan en annan torkas varannan dag. Tilläggas kan att jag inte börjat med att ställa ut mina för då hade det blivit annorlunda. Har inte heller haft några kattungar ännu./Laila

Headturners
0

Hej Lotta

Vi badar också våra en gång i månaden, och kattungar från att dom börjat äta själva en gång i veckan. När ja ska ställa ut badar jag en gång i veckan en månad innan utställning

Sussie

sidentassen55
0

Laila jag tycker inte det är att sticka ut hakan det du säjer. Frågan var hur ofta, och du kom med ett svar:-)

Hälsar Lotta P

Hälsar Lotta P

S*Sidentassen perser

Sverak diplomerad uppfödare som endast avlar på PKD-fria katter enl DNA och dessutom följer hälsoprogrammet för HCM.

KyssGladCool

heliotropes
0

#1 Vi gör nog på lite lika :-) Varje månad kan det bli för vissa, endel varannan och så har jag de som äger den där fantastiskt silkiga och smutsavisande pälsen. Tänk om alla hade den…mmm!

Jag kör med duschchema där jag noterar dusch och vad för variant av dusch och naturligtvis vilken katt. Katterna med den silkiga pälsen tar jag ungefär 2gg per år….bara…för att hålla dem någolunda vana med det.

Utställarkatter kör jag ungefär varannan vecka. Kattungar, lite varierande, minst får de iallafall tre duschningar innan 12 veckor.

Eva // medarbetare på Perser

sidentassen55
0

Ja Eva, jag använder självklart också duschFlört

Det går ju inte att ställa dom i en balja, då får man ju inte ut scahampot ur pälsen på benen och fötterna kan jag tänka mig……

Jag har den gamla beprövade ställningen från IKEA med korgar under.

Den passar perfekt i vårt lilla duschutrymme, där den f.ö alltid står, utom när vi duschar förståss men då drar vi bara ut den en bit.

Jag tycker den är så praktisk, precis lagom arbetshöjd för att inte belasta kroppen mer än nödvändigt, dessutom rinner ju vattnet direkt ner i avloppet. Själv har jag et plastförkläde på mig för att inte bli så våt.

Hälsar Lotta P

Hälsar Lotta P

S*Sidentassen perser

KyssGladCool

heliotropes
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Haha! jag tänkte inte ens på att ni skrev bada, det blir ju oftast lite av både och Skrattande Här används diskhorn.

heliotropes
0

Grytan är för liten..haha!

frukove
0

#7 Eva- en helt underbar bildGlad

heliotropes
0

#8 Tack! Jag kunde inte låta bli att ta den bilden oxå, då den låg brevid "hobilden". Tokfian!! Skrattande

Kakan81
0

Jag ställer inte ut då vi "bara" har sällskapisar (något "fel" på alla tre) men jag badar mina en gång i månaden. Vi har märkt att det blir minde tovor att hålla på och trassla med då.

Jag har en underbar tvättstuga med utdragbar dusch i handfatet så jag kan stå med rak rygg och ha alla andra saker som behövs inom räckhåll.

Sen är det klart att det underlättas av att köpa katter som är vana vid att bada så jag slipper "bråka" med dem. Här hemma, som hos flera av er kan jag tänka mig, gnälls det bara när vattnet blir för kallt. Vet bekanta som har betydligt mer bekymmer vid duschning.

Annkis54
0

här hos mig så är det oxå väldigt olika
de som inte ställs ut..duschas vid behov…o det kan bli så sällan som 2 ggr per år…
de som ställs ut blir ju naturligt oftare
Jag brukar ofta börja med mina kattungar oxå vid runt 5 veckor..o ibland blir det varje vecka ibland blir det mer sällan…fast det händer nog aldrig att en unge flyttar utan att ha blivit badad minst 3 ggr.
jag har en tvättbänk i tvättstugan som är kanonbra
där jag står lika naken som jag föddesCoolFlört
Här är min Cosmos när han badas

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

zeus-minnie
0

Hej!

jag badar mina katter då jag känner att det behövs vilket nog blir varannan månad tror jag. när jag ska ställa min hane får ju han självklart duschas oftare…

Vad är det för tvättställningen ni skriver om? jag bara sitter med dom i min trånga dusch och nästan plågas av kramp i benen efter alla minuter som gårObestämd..

/Isabella

[Guardians]
0

#12, det är denna som många använder, praktiskt. En halkmatta på den sen är den klar :-)

sidentassen55
0

#13 Javisst är det den, men när jag köpte den fanns det ingen skiva uppepå utan mina katter står i översta korgen, på en halkmatta. Jag tror personligen att det är bättre så, smitningsrisken är iaf mindre.

#12 OM du får plats Isabella, skaffa en sådan det är helt suveränt. Och dessutom har du ju plats för grejor också samtidigt.

Jag tar ut korgarna och ställer dom i hallen när jag badar katterna.

#11 Jag har inte heller så mycket kläder på mig när jag badar mina katter, men förklädet gör att jag själv inte blir så våt vilket leder till att jag inte fryser så mycket heller;-)

Så får ni ursäkta om jag sticker ut MIN haka lite, MEN…………

Det låter väldigt lite att bara bada en-två ggr per år. Är inte pälsen väldigt fet och mjällig då? Dessutom måste den ju vara oerhört smutsig, ÄVEN om den inte ser så ut, för det har man ju märkt på de man badat åt andra som kanske inte badats på så lång tid. Dom kan knappast vara fräscha då……..?

Sedan till anledningen att jag badar mina bebisar så ofta. Det är just som Kakan skriver, man underlättar både för kattungen och köparen och beisen är van att bada ofta ofta.

Det händer tom att de som inte har katt sedan tidigare för klä av sig och bada sin katt innan dom åker hem, under min översyn, men då vet dom också hur dom ska göraGlad

Hej och hopp

från Lotta P

Hälsar Lotta P

S*Sidentassen perser

KyssGladCool

Marita-L
0

Jag badar mina väldigt ofta, jag har varannan vecka schema och det är baraför jag tycker att det är det enda sättet att hålla pälsen fin, ren från döda hår, tovfri och att det inte behöver göras några stora jobb då vi skall på utställning.

Förr badade jag mina exoter 1 gång i månaden men jag badar även dom varannan vecka nu och detta gör att vi knappt känner av när dom fäller.

Jag badar innan parningen och ingen hona under dräktigheten om inga måsten inträffas, det får även gå en liten tid innan badet kommer då de har smått.

Mina kattungar badas en gång i veckan men det har även hänt att det blir varannan vecka då jag ibland har sett att det kan bli för stressande att bada varje vecka på de små.. det är olika beroende på hur dom är.

Detta kanske låter lite för ofta men jag ser att en päls som är ren tovar inte och att kamning varje dag sliter av håret istället för att göra nytta.

Men förr så badade jag bara de katterna som jag ställde ofta och inte dom andra mer än en gång i månaden och vissa kanske bara varannan månad men jag tyckte att det var mer jobb med dom då att få dom rena och fina då jag verkligen skulle bada dom än vad jag har nu då jag badar dom ofta och nu behövs inte några avfettningar osv utan bara ett milt schampo.

Plus att jag inte längre stöter på fettsvans som jag faktiskt slogs med förr.

Ja det var lite från mig. Kyss

Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

Crystal Pearl´s

sidentassen55
0

Jag tycker du verkar vara helt rätt ute Marita.

Förr badade jag också oftare, men eftersom jag är sjuk går inte det längre, trots att jag skulle vilja göra det:-(

Jag instämmer helt i att ju oftare bad dessto mindre jobb mellan.

Ha en underbar dag

Hälsar lotta P

Hälsar Lotta P

S*Sidentassen perser

KyssGladCool

Annkis54
0

#14 jag har inga feta o mjälliga pälsar alls
jag vet inte när jag såg mjäll sist:)
sen så ser de naturligtvis inte ut som utställningskatter

sen ang., bada ungar varje vecka….vissa blir så himla trötta på en då så man märker att det är för ofta
detta har jag inte bara sett själv…utan hört från andra oxå
så jag tror att både bada vuxna katter o bada ungar…man får helt enkelt ta från fall till fall…o päls till päls:)

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Firinella
0

#14 (Instämmer med dig Annki) ingen av mina katter har varken mjäll eller feta pälsar. /Laila

Annkis54
0

#18..en säker metod för mig
när katten blir svår att kamma..o det tovar sig redan efter några dagar…så brukar jag bada:)
så exoterna blir ännu mer sällan:)
men alla katterna behöver ju inte bada såååå ofta
varför ska de det??
perser ja…för pälsvårdens skull
men korthårsraser….eller nertrimmade perser för den delen
finns en hel del som åker på utställningar utan att ha badat sina

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Coolgrim
0

Gu va jag få dåligt samvete. Ni är så duktiga på badning. Sist jag bada va Cocos i Julas. Mina två exoter kommer jag inte ihåg när jag bada sist. Min skogisblandning ja när va det? hon har en fantastisk päls men nu ska det bli av min trimmarvänninna ska ta och kamma & bada Zazza på Måndag, yippie.

Vi hade ringorm för 3 år sedan då fick jag överdos av att bada katter tror jag.

Tina

sidentassen55
0

Jag tycker inte man ska ha dåligt samvete för att man badar sina katter (i sina egna ögon) för sällan.

MEN vad man kan tänka på är att om dom badar regelbundet blir det mer som en del av vardagen för dom, och man slipper protester på det viset.

Se det som ett litet tips bara:-)

Hälsar Lotta P

Hälsar Lotta P

S*Sidentassen perser

KyssGladCool

Annkis54
0

en annan ev. tanke
jag har själv märkt det o även andra har sagt det..
att kattungar som man har badat 1ggr/vecka kan bli sååå trötta på oss…så de bråkar för det.
En av mina sist inköpta kattungar så sa uppfödaren att hon hade testat att bada denna kullen 1 gång per vecka..o sista badet så storbråkade alla…så "för lite o för mycket skämmer allt"

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

sidentassen55
0

#22 Tänk att DET har jag ALDRIG varit med om under mina 20 år och bara tanken på hur många det blivit under de åren gör mig förundrad.

Oftast njuter bebisarna av det varma vattnet och den ljumma blåsten från fönen.

Däremot fryser dom ju alltid efteråt och ligger ihopkurade, hur torra jag än tycker mig blåsa dom.

Personligen väntar jag aldrig så länge med ett bad så pälsen blir svårkammad , vad jag inte förstår är varför ska inte dom vara rena och fräscha i sin päls, det måste ju vara väldigt otrevligt att gå omkring och vara smutsig i håret.?

Vi själva går minsann inte i smutsigt hår , eller ?

Hälsar Lotta P

S*Sidentassen perser

KyssGladCool

Anna-Helga
0

Jag tror absolut att det blir lättare att sköta pälsen om man badar dem oftare, dessutom är min erfarenhet att de som badas regelbundet är mer vana och bråkar inte, det går mer på rutin. Så slipper man bråka med massa tovor mellan baden också.

Men det är nog olika hur man vill ha det, både som katt och ägare… Glad

heliotropes
0

# 22 Det där "fenomenet" har jag märkt på vuxna katter som jag har tävlat , förstårligt när de åker i "baljan" fast de är så fin redanTungan ute

Men har de blivit lite ofräsha så vill dom gärna bli frächa. Oj! vad lyckliga dom blir, med svansen i topp.Skrattande

Sedan har man honorna som har sluppit heldush, i och med dräktighet och digivning. Dom kan bli lite bråkiga, jag tror att det har mycket med deras status att göra, de har ju klättrat upp i rang.

sidentassen55
0

#24 Ja att du är duktig på bada katt vet jag minsann:-)

Minns du när vi var hos Bettan och gick igenom hennes katter….herregud vad vi slet, men fina blev domGlad

Hur går det förresten med din svans och öronlösa tjej, sötnosen :-)

Hälsar Lotta P

S*Sidentassen perser

KyssGladCool

Anna-Helga
0

#26 Ja jösses,vilket uppdrag vi gav oss iväg på till Bettan… Men katterna blev glada! Vad hände med henne? Blev det lugnt?

Ja jag saknar ibland att bada katt, kanske ska komma över och ta en eller annan hos dig och avlasta och roa mig samtidigt? Cool Saknar utställandet också! Provade att ställa ut hamster, men det är verkligen inte samma sak…

Lovisa regerar här hemma. Hennes plats är högst upp på klösställningen. Hon har satt både hunden och de andra katterna på plats och hon verkar trivas! Öronen läker fint och de ska få börja gå ut på balkongen!

Kram!

Marita-L
0

#22 Det har jag också märkt en del blir så tjuriga, så då har det fungerat mycket bättre varannan vecka för dom. Ja det är så olika.

Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

Crystal Pearl´s

Firinella
0

Tyvärr får jag inte ihop det med att bada ofta så blir de mindre "sura" En som jag köpt som kattunge hon var van att bada en ggr/vecka och uppfödaren sa att det var ett helv… varje gång. Är lika dan i dag för jag trodde i början av min perserkarriär att de skulle bada en ggr/månad men insåg snabbt att den här lilla damen inte skulle vänja sig och har hellre aldrig gjort. Har sedan en annan perserhona som jag badar kanske varannan månad och hon står så fint utan några invändningar vilket faktist de flesta av mina gör. 

Lotta #23 Vet inte men visst händer det att jag en hemmadag går smutsig i håret Förvånad och inte är jag väl ensam om det…/Laila

sidentassen55
0

Nej Laila det gör jag också, men inte i veckor…………..Flört

Hälsar Lotta P

S*Sidentassen perser

KyssGladCool

yadhayezibas
0

Mina katter får bada 1 gång i månaden ungefär. Tyson min avelshane får bada var tredje vecka ungefär. Ju renare pälsen är ju mindre lr inga tovor blir det ju. Jag badar kattungarna varje vecka också och inte har jag märkt nåt av att de skulle bli trötta på mig. Tvärtom- ju fler bad de hunnit få ju mer njuter de av badet. Men det finns säkert undantag. Glad

[Guardians]
0

Här badas katterna ofta, ja, varje vecka är inte ovanligt, dels för att katterna mina njuter av bad och att de faktiskt är riktiga divor som älskar att se vackra ut dels för att jag vill hålla ner på allergenet de avsöndrar.

Annkis54
0

vad gott ni har det…flera av er
jag får säga att jag har sällan haft katter som har "bråkat" med mig
men jag har nog heller aldrig haft nån som har **njutit:)
**i bästa fall så tillåter dem det hela.:)

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

sidentassen55
0

En liten sak till Annki.

Kommer du ihåg min svart-vita hane Molle (han som såg ut som en kossa i fläckningen) som jag köte av Maria Nyman? Jag ställde honom på en massa IDP utställningar runt 97 och vann massor med honom också??

När jag badade honom så somnade han i badkaret…..han oftast bara vickade omkull när jag höll honom…….Jag blev livrädd och trodde han dog första gången, men jag lärde mig till slut att  han SOMNADE GladGladGlad

Han ÄLSKADE detta!!

Hälsar Lotta P

S*Sidentassen perser

KyssGladCool

Anna-Helga
0

Tror man kan göra det till en skön stund, vet att jag badade en katt och var stressad och irriterad en gång och den katten blev aldrig mer lika lättbadad som tidigare… Djuren är experter på att känna av vår sinnesstämning… Glad

Mayer
0

#35 Det är sant,dom känner direkt vilket humör man är på. Och om dom ska trivas i baljan måste det ju vara en positiv stund tillsammans.

Annkis54
0

#35 och #36…visserligen..jag är helt överens med er om att de känner av vårt sinnestillstånd.

Men…blötas ner…tvättas, sköljas, tvättas,,skööööljas….lääänge..
katten fryser ofta..oavsett hur varmt o gott det är i rummet
o sen minst 30 minuters föning (kanske så gillar de petdryern..o då blir ju inte torkningen nåt de ogillar):)

igen…jag avundas er som har katter som gillar detta
o #34…en sån katt skulle man haFlört

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

[silkesnosen]
0

Usch….fick samvete idag…

Hamnade i ett samtal om kattbad. Jag var ärlig och berättade att han tyvärr inte badat på ett år. Vederbörande reagerade chockerat. Har haft skador och smärtor i några år och då ingen i min omgivning är särkilt kattvan och han bara accepterar den typen av "behandlig" av mig, så har det blivit så. Jag har dock fuktat honom och tvättat ansikte och bak. Huden och pälsen är dock helt okej. Bifogar bild tagen på honom idag!

Nåja, i juni är det baddags! Hans stackars katthjärta kommer att slå… M

Annkis54
0

#38..du är inte ensam om detta
en hel del…av de uppfödare som jag känner…talar om att de inte badar sina exotic ofta…o jag är en av dem…
o inte heller fönar jag dem:)
men jag har varmt i huset:):):)

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

[silkesnosen]
0

Skönt att veta att jag inte är helt orginell… Tur att han tycks ha bra päls!! M

sidentassen55
0

Eftersom jag inte föder upp exotic så kan jag inte säja något om deras behov av bad, men jag kan tänka mig att dom som alla andra pälsbärare kan behöva tvättas av emellanåt, för smutsigt blir det, även om det inte syns.Rynkar på näsan

Om man blåser eller ej är ju upp till var och en, fördelen är ju att man blåser bort mycket av det lösa håret och slipper det runt golvet, samt att katterna vintertid inte riskerar att bli sjuka för att dom blir kalla. Även om man har varmt inne så kyler det fuktiga……Rynkar på näsan

Personligen tycker jag , som jag också skrivit tidigare,det är trevligare att ha ett gäng rena katter omkring mig, som luktar fräscht och har fluffig päls.Glad

Även de som är nedrakade har ju sin yviga svans och lite av manen kvar och det är underbart när det fladdrar i vinddraget.Glad

Hälsar Lotta P

S*Sidentassen perser

KyssGladCool

[silkesnosen]
0

Jodå…nu är det dags för bad. Sedan varierar ju pälskvalité. Han luktar märkligt nog ingenting…trots att matte är mkt mat- och bakglad!

Jo jag ser fram emot att han luktar schampo. Jo, blåser honom gör jag. Det tar en väldig tid… Börjar med wettex, handduk och sedan blåsa och åter blåsa!!

Blir varje gång lika förvånad av hur lite katt det är under allt håret!! M

Anna-Helga
0

Visst är det olika mellan katterna hur smutsiga de blir eller hur rena de håller sig! Absolut!

Headturners
0

Hej!

Jag har haft ett antal exoter då min sambo innan födde upp dom, Jag tycker absolut att exoter ska badas lika ofta som perser, då mina fällde något grymtRynkar på näsan Ska man städa ihjäl sig ska man skaffa ett gäng exoter Skrattande Nu är det ett år sedan våra två sista exo tragiskt fick flytta till himmlen pgav. ett snitt som gick åt helvete å en livmoderinfektionGråter

Det positiva är att städningen har minskat och mina soffor är inte fulla av exohår.

Så ja enligt mig kräver exo minst lika mycket bad å kammning som perser. men som sagt de varierar ju från katt till katt

Kram

Sussie

Mayer
0

Jag tycker också badning är det bästa till att få bort päls i fällning.Så slipper man ha extra mycket efter golvet.

Fördelen med ofta badning tycker jag är att de får mer träning av bad och lättare lär sig tycka om det.

Jag tycker att om du har en ren Perser får du inte lika lätt tovor;)

[silkesnosen]
0

Sist jag badade min katt så försvann nästan halva han…mkt hår.

Jasså menar ni att perser inte får tovor så lätt…trodde det var tvärtom,, då min exot aldrig får tovor….Jag går igenom pålsen rejält en gång i veckan…förutom under den värsta perioden på våren(lite extra.

Annkis54
0

#46..jag tror att hon menade att en ren perser…alltså inte smutsig…tovar sig inte lika lätt:)
Det har jag haft som måttståck till vissa av mina perser…när det blir svårare att kamma igenom pälsen, så har det varit dags för bad
O hur ofta..ja det beror helt o hållet på katten:):)

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Mayer
0

#46 Ja jag menade ju inte Perserrasen utan menar en ren päls tovar inte lika lätt;)

[silkesnosen]
0

Läste tydligen lite snabbt där!! M