Rinniga ögon!!
Hej, min perser har mycket rinniga ögon och jag försöker tvätta ögonen med ögonvatten så ofta jag kan, men "grojset" är tillbaka till nästa dag :(. Vad ska jag göra? Jag fick ögondroppar då hon var kattunge, men det fick man bara använda i 1 vecka ungefär.. Måste hon ha det så här eller går det att åtgärda?

Hej "Luna1988"
Eftersom du gör så som man brukar göra när katterna har rinniga ögon och du ändå upplever det som ett problem, rekommenderar jag dig att rådfråga en veterinär.
Det kan bero på en massa olika saker att ögonen rinner, allt från igentäppta tårkanaler till någon infektion, så ring din veterinät så får du säkerligen hjälp.
Lycka till, och du, det löser sig ska du se…det brukar det efter man fått "rätt" hjälp.
Hälsar Lotta P
Sverak diplomerad uppfödare som endast avlar på PKD-fria katter enl DNA och dessutom följer hälsoprogrammet för HCM.
Uppfödningen är också godkänd enligt djurskyddslagen.

Om det är ett virus, hjälper inte ögondroppar. Fråga din vet.
Det finns ett homeopatpreparat som heter Propolis i hälsokostbutiker, tex Life. Jag har inte provat det själv men hört att det funkar.
Enl vet Ann Marie Nilsson har minst 80 % av alla perser och exoter chlamydiainfektion, enl en studie på hennes klinik.
Lycka till!
Erna
Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se
Prova med att använda ögondroppar för torra ögon, det finns receptfria på Apoteket. Silk Eyes är bra!!!
Anna

FRÅGA DIN VET. FÖRST av allt !!!!!!!!
Annars kan det vara så att man istället för att hjälpa katten skadar dess ögon för alltid med att använda preparat som inte hjälper eller alls behövs…..
Hälsar Lotta P
Sverak diplomerad uppfödare som endast avlar på PKD-fria katter enl DNA och dessutom följer hälsoprogrammet för HCM.
Uppfödningen är också godkänd enligt djurskyddslagen.

Hej där!! Håller med om ovanstående, se till att tala med veterinär först, så det inte är ngt allvarligt…virus el annat…
Hur är din katts föräldrar? En del är mer rinniga än andra! Om du utesluter skada el sjukdom, så kan man också genom att tvätta för mkt…reta slemhinnan runt ögonen, så att det blir mer. Hur är anatomin?….min katt har knäck på ena tårkanalen, vilket gör att det ständigt rinner….för mig hjälper Jean Peau eye care och eye envy puder! M