"BARF"- artikel i Aftonbladet
Jag blev så otroligt själaglad när jag såg den här artikeln, äntligen någon som vågar ta upp att det kommersiella fodret som idag finns på marknaden för våra djur faktiskt är farlig, och inte så bra som vi luras att tro.
Inte så mycket fakta presenterad, inte särskilt mycket information, men problemet har tagits upp.
Det är ett mycket litet steg framåt, men det är dock ett steg i rätt riktning.
Våga kritisera det fodret våra djur äter!
Våga tänka i nya banor!
Om mina förhoppningar och drömmar slår in så kommer det bara blir mer av det tänket i framtiden, var en del av förändringen du också…
Orginalartikeln finns att läsa på;
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6928255.ab
Jag skrev ett mail till journalisten som skrev den här artikeln och tackade henne personligen, jag tycker att hon var värd det!
Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

I artikeln står INGENTING nämnt om vad för slags torrfoder som använts i undersökningen.
Jag tror säkert att om dom använt den "skräpmat" som finns att köpa i våra matvaruaffärer, som inte zoo affärerna saluför, DÅ stämmer detta, men jag vill forfarande försvara den noga framställda maten som t.ex Royal Canin.
Hälsar Lotta P
Sverak diplomerad uppfödare som endast avlar på PKD-fria katter enl DNA och dessutom följer hälsoprogrammet för HCM.
Uppfödningen är också godkänd enligt djurskyddslagen.

Ja tycker det var kanon med denna artikel, så mycket skit som det är i djurmaten idag är så skrämmande. Våra djur utvecklar allergier och även mycket njurproblem av skiten som finns i fodret. När det gäller RC så säger jag bara , det platsar inte ens på ICA
Förr var det enligt min åsikt ett skapligt foder , men nu slänger dom ju i vilken billig utfyllnad som helst i.. Nope aldrig mer RC värsta mc donaldsmat för katt… Katter är köttätare inte majs soja å vete ätare…. Funderar fortfarande på BARF……
ursäkta om jag skriver lite barsk men jag har haft mina turer med RC
Sussie

Jag har granskat innehållet i nästan alla kända foder som finns, och jag lovar dig att det är samm i alla men olika priser..
Royal Canin är inte ett skvatt bättre än Mjau, tyvärr. Hur vet du att Royal Canin gör bra mat, har du varit i deras fabriker och sett det med egna ögon? De har fortfarande skyhögt spannmålsinnehåll, tonvis med konserveringsmedel och minimalt med kött i, det är inte försvarbart och det är inte artanpassad föda.
Låt dg inte luras av veterinärstämpeln, vem tror du att det är som utbildar veterinärerna i foderkunskap? Royal Canin. Korrupt är bara förnamnet…
Ja nästan alla sjukdomar vi har på våra djur idag går att "skylla" på fodret det äter, det är inte anpassat för katter. Snarare för råttor..
Djur som lever på torrfoder är dessutom kroniskt dehydrerade.
Men varför inte börja BARF:a då? det är inte så svårt som man tror, bajset blir luktfritt, tänderna rena, kullarna större och överlevnadstalet högre, högre födelsevikt på ungarna (jag har vetenskapliga bevis), finare päls och längre livslängd.
Det jag är orolig för är , när man säljer en katt till någon som inte vill köra BARF ,hur kommer den katten må då? om den ska börja äta torrfoder igen.
Sussie
Jag är grymt sugen på att börja med BARF, det är helt enligt med mina visioner på hur man ska utfodra djur, hade samma diskussion i stallet häromdagen för det har blivit så modernt att fodra med pellets till hästar som lätt sväller upp och orsakar foderstrupsförstoppning. Alla tycker jag är konstigt som fortfarande är strikt med havre, korn och betfor men jag vill gärna se vad jag fodrar med.
Nåväl, satt och läste igenom på eran hemsida men en sak som slog mig va väl att det inte tipsas om så värst mycket inköpsställen. Vart handlar man inälvor ben osv? åker man till sitt lokala slakteri och kliver in och har alla slakterin försäljning?
sen, perserkatters mun och näsa är ju lite speciella, har dom svårare för att äta bitar? kasnke dum fråga..
Går detta smidigt för mig är det helt klart jag börjar emd mina två perserkatter!

Jag köper svenskt kött på min vanliga mataffär.Jag ger mina katter "människokött"
Stolt ägare till tre La permer
#5, det lär väl inte bli så varierat? Fläsk och nötkött bara, knappt några inälvor? det är väl om man får tag i lever någon gång men jag tänker hjärta osv?

Då har den ju i alla fall fått bästa möjliga start och tillväxt man kan ge den, man kan ju försöka övertala köparna att fortsätta med BARF:et, många hunduppfödare gör så.
Du köper köttet till katterna på samma ställe som du köper ditt eget kött. Kyckling, lever, njure, fläskkött, kycklingmage, allt brukar gå att få tag i på helt vanlg mataffär. Jipotimas kan man även beställa hem kött ifrån. Du kan ju skaffa en köttkvarn som du maler ner allt i så de lätt kan få i sig maten, eller att man delar den i små bitar. Det går att BARF:a alla katter, tom såna som knappt har några tänder kvar. Allt går om man bara är tillräckligt kreativ för att komma på hur man ska göra.
Naturligtvis så ska man ju inte ge enbart muskelkött, man måste ge kött med ben, och inälvor också som hjärta, lever och njure. Allt detta köper jag på helt vanlig mataffär.
ju mer jag läser..ju mer sugen blir jag …
men…bekväm som jag är….
HUR..mycket jobb lägger du ner på detta…till hur många katter?
Hur mycket kostar detta jmf med ex RC eller annan "bra mat":):)

Jag lägger ner en halv dag på 3-4 månder kanske med att köpa och stycka mat (alltså dela i lagom stora bitar) som jag sedan fryser in i portioner. Varje kväll tar jag fram en påse som tinar under natten, oh så ger jag som man ger vilket foder som helst på morgonen.
Det är billigare. "Vanligt" foder kostar mellan 1,50-4;- per katt och dag, BARF går på ungefär 2;- per katt och dag, men då tar de upp mycket mer av fodret och det blir alltså mer valuta för pengarna. Katten tar kanske bara upp ca 30-40% av maten man ger om man ger kommersiellt foder, men med BARF tar den upp ca 60-80%. 100% går ju inte, eftersom den då inte skulle bajsa något.

#3 Jag har självklart inte varit på Royal Canins fabrik, men däremot Mjau's 
Hälsar Lotta P
Sverak diplomerad uppfödare som endast avlar på PKD-fria katter enl DNA och dessutom följer hälsoprogrammet för HCM.

jag måste få göra mig besvärlig men jag bor i sthlm och har varit inne i de flesta matbutiker (har flyttat runt ganska mycket) och jag har aldrig sett tex njure i köttdisken och jag letar ganska ofta i köttdiskar efter bra priser osv. Är det i charken man kan fynda månne?
Jag har varit med så länge i kattsvängen, att gammalt blivit nytt igen.
När jag startade med raskatter 1972 och uppfödning 1977 fanns inga foder till katter, så jag fick koka själv och frysa in.
Jag har alltså provat alla sorters utfodring och måste säga att BARF är oslagbart! Jag har länge dissat RC, eftersom mina katter spyr av deras mat. De gör de aldrig av BARF. Lite torrisar får de fortfarande, ett amerikanskt märke som heter Pet Formance, som kostar häften av RC, med identisk innehållsförtekning. Så vad de egentligen stoppar i, vet man aldrig.
Man undrar hur de kan hålla så lågt pris när inte RC kan det??
Pet Formance finns hos foderbilen.se.
Om man ska övergå till en annan diet, måste man försiktigt smyga in det, så att inte omställningen blir för stor, då kan magarna krångla i början, alt att katterna inte vill äta BARF.
Min vet. kommenterade kullarna, som fötts upp på huvudsakligen BARF, och påpekade att deras muskelmassa och hull var extremt mycket bättre.
Han sa att torrfoderdieten ofta gav sladdriga muskler och mycket fett. Numera vet man att kolhydrater ger fett och övervikt hos människor.
Varför ska våra katter vara tvingade att äta industrimat när man propagerar för att människor inte ska det, av hälsoskäl?
Jag ahr alltid misstänkt kattmaten som orsak till att raskatterna inte längre blir 18-20 år och allt oftare dör av cancer.
Mina kattungar har aldrig problem med maten eller magen, när de flyttar, eftersom de äter allting hos mig, inkl matrester. Däremot har jag haft problem med inköpta katter som fötts upp på RC. Det har tagit lång tid att få dem att bli BARFare, i vissa fall upp till ett år.
Fram för naturligare mat för katterna, bli BARFare!
Erna
Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se

Ja, och Mjau kanske har jättebra kött, det tror jag säkert att de har, men det är inte försvarbart att ha så mycket spannmål i fodret som de har och det är således, hur man än vrider och vänder på det, inte artanpassat för katter som ska äta kött, och inte spannmål.
Du kan ju fråga om de kan ta in det? Om det inte finns någon efterfrågan så tar de ju normalt inte in. Citygross har jättebra köttdiskar, där kan man hitta mycket roligt!
Bra sagt! Det är nyttigt för folk som tvekar att få höra att det faktiskt går att BARF:a och att man får valuta för pengarna.
Skulle bara vilja inflika att man inte alltid måste smyga med övergången, det går ofta bra att ställa om över en natt också, om katten går med på det. Krångel i magen blir det ju för att den måste vänja sig vid alla nya bakterier, men det är också väldigt individuellt hur pass bra övergången går.

Jag skrev INTE att jag föredrog den maten, jag skrev bara att jag varit i deras fabrik
Hälsar Lotta P

Och jag redogorde för varför man inte ska tro att de är bättre än något annat foder
Hej där!! Min katt skulle aldrig få i sig maten…är ganska platt i käken…jag får mata honom som en säl om han får en smakbit av ngt.
Jag tror på att titta på allmäntillståndet(har även erf. av häst) Jag har fått experimentera mig fram med torrfoder till den perfekta blandningen, som han mår bra i magen av och får lagom avföring av. Ngt som veterinärer rek. när han blev dålig ..som id…blev han väldigt sjuk av så det är nog individuellt.(blev en liten utläggning) Intressant!!

Jag förstår inte riktigt vad du menar, vad skulle din katt aldrig få i sig, BARF?
Kan han äta blötfoder?
Just tugga och ta upp annat än hårda torrfoder tycks vara väldigt svårt. Han fixar inte att få i sig mer än ngn enstaka blötfoder bit. Han slickar upp såsen.
-Kanske också spelar in att han har en borttagen "huggtand" i överkäken…. Marie

ja fast han kan ju slicka i sig tex färs, det ska han vara fysiskt förmögen till om han får ut tungan ur munnen, och det tror jag nog annars skulle det ju vara svårt att dricka vatten.
Sen kan man själv göra eget BARF-torrfoder, har själv gjort det flera gånger.

#20 Torkar du ex. kött? Och hur?
Min hund,en Boxer har jag köpt som är uppfödda med Barf.Och hon har världens bästa mage.Och en fantastisk benstomme.Faktiskt aldrig varit sjuk heller(peppar,peppar)
Jag har även köpt boken som Jipotimas har skrivit och den är super.
Boxrar bl.a är känd för att vara 'fishundar' men hon fiser inte när hon får rå föda.Däremot med torrfoder… Numera ger jag för det mesta torrfoder men slänger ofta i rått kött och kycklingvingar.Men jag har svårt att tänka mig att mina katter skulle äta ex.kycklingvingar
#19 Tror du inte att vi är för snabb att "hjälpa" våra vänner (även jag) att ex.ge i handen?;)
Tja ngt att tänka på… ger jag ex(lagat) torsk, kyckling på fat, om det inte går enkelt nog så vänder han och går.
Min mormor hade siameser och som smarrig lyx brukade de få hjärta. Rått kanske är lättare att få upp än lagat?! Fryser ni först för att få död på bakterier??
#20 Jo han dricker bra, med hela hakan…dripp, dropp…är nog lite "nojjig" för att få köttsaft i hela ansiktet!!

Jag lufttorkar det i ugn, varmluft på galler, max 50 grader med en grytlapp mellan ungsluckan och ugnen så fukten kan komma ut. och små bitar, naturligtvis.
Jag har faktiskt inte läst den, ska köpa den när jag har råd!
Ta inte illa upp nu, men jag tror du skämmer bort din katt en aning…
Rått är nog lättare tror jag, mjukare och mer lättuggat. Och framförallt bättre, det finns verkligen ingen vettig anledning till varför man bör tillaga ett sorts kött innan man ger det. Katter klarar av alla bakterier från köttet om det är fräscht, och framförallt köpt i butik då det är godkänt för mänsklig konsumtion. Är man jätteorolig kan man naturligtvis frysa det först, men fryser man så försvinner alltid mängen näringsämnen bort. Jag fryser ju själv nästan allt, men det är enbart pga förvaring, inte för att döda bakterier. De får allt rått om jag kan ge rått och ofryst.
Ja..jo lite "klemmad" är han nog!! Han är ju mattes pojke! Tja får pröva. Jag tror nog att jag är lite försiktig också, då hans mage har pendlat i olika riktningar genom åren, men tack för råden! M

Ens egen inställning är viktigare än vad man tror också!
Ger du något och tänker "undra om du äter det här?" så går det inte alls lika bra som om man ger något och tänker "det här ska du äta!".
Så ens egen motivation är jätteviktig!
En undran:
Hur är det med grisköttet som ges rått? Just gris innehåller mest parasiter och skit, enl min veterinär. Vi människor måste se till att tillaga det väldigt väl. Kan katterna klara av det rått???
Jag har alltid lagat till det för säkerhets skull.
Erna
Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se

Jag har fått lära mig att man fryser ner bl.a griskött och grisköttben så det dör.
Jag rekomenderar denna bok som Boxeruppfödaren "Jipotimas" gett ut.Även om man inte är sugen på att ge sina djur det så är det spännande och enkelt skriven näringslära. http://www.jipotimas.se/

För det första så måste jag tyvärr säga att vetirinärers ord inte går att hugga i sten, de har nästan ingen utbildning alls i foder och den lilla de får är från de stora torrfoderföretagen, och blir därmed riktad för att de sedan ska rekommendera deras foder när de fått sin licens.
Allt fläskkött som säljs i Sverige, även det som kommer från utlandet, veterinärbesiktigas och då är det parasiter som trikiner (vilka är de man oftast förknippar med fläskkött) och salmonellabakterier som eftersöks. Kött som är godkänt för mänsklig konsumtion säljs i livsmedelsaffär och är inte farligt att konsumera rått.
Anledningen till att vi ska tillaga det väl är för att fläskkött kan ha ett lågt innehåll av salmonellabakterier (vilket är godkänt inom små ramar), och vi kan bli magsjuka av fläskkött. Personligen har jag "en mage av stål" och behöver varken tillaga fläsk eller kyckling särskilt noga, blir aldrig sjuk. Däremot är varken blodig kyckling eller fläskkotlett särskilt gott, men jag har inga problem med att äta det.
Katter däremot har otroligt stark magsyra och de bakterier som inte dör i magen hinner inte få fästa i den korta tarmpassage de har innan det kommer ut i andra änden. För att de ska bli kontaminerade av salmonella måste köttet vara kraftigt kontaminerat, och sådant kött får inte säljas i Sverige.