Perser iFokus

Perser

Etikett: 05-kattungar
Läst 6046 ggr
pippiflickan
0

Bara ett öga öppet hos ungen?

Har fått min första kull efter min goldenhona och silvershaded hane. Det blev 5 ungar och tre av dem stödmatas pga lite dålig viktuppgång. De första ungarna öppnade ögonen redan vid 7 dagar, de är idag 14 dagar och alla utom en har öppnat båda ögonen. Den sista har bara öppnat ena ögat och jag är lite bekymrad. Det är svårt att se om det är "igenmurat" pga kladd eller inte och jag är osäker på vad jag ska göra. Någon som har liknande erfarenheter och kanske råd?

Annkis54
0

droppa med lite koksaltlösning..o se om det börjar glipa
ser det kladdigt eller intorkat ut??

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Annkis54
0

det hade blivit dubbla trådar så jag tog bort den andra o lägger in Sussis inlägg här
#1Bild på Headturners

Headturners

10-05-23
13:11

Hantera inlägg

Kan vara så att det ligger var bakom, du bör tvätta ögat med en blöt pad ljummet vatten. Du kan också försöka öppna det själv lite försiktigt

Sussie

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

pippiflickan
0

Har droppat ljummet vatten på och det börjar faktiskt öppna sig :-). tack för tips!

Annkis54
0

där ser du:):)
om det är lite irriterat så kan du skölja med koksaltlösning
Recept på Koksaltlösning Lös ett kryddmått (= 1 ml) vanligt salt i en deciliter ljummet vatten
jag skulle koka det..o låta det svalna

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Erna
0

Vid 14 dagar kan du tvätta upp med koksaltlösning och öppna försiktigt, det är ingen fara. hellre det än att riskera att det bubblar var inunder. OM det skulle vara var under, så gäller ögonsalva elelr droppar på recept. Det räcker tyvärr inte med koksaltlösning.

MVH erna

Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se

sidentassen55
1

Du kan börja tvätta kattens ögon långt för 14 dagar OM det behövs.

Antingen med koksalt, ögonvatten eller anna steril ögonlösning.

Det är oftast bra att få upp det om man ser att det är lite misfärgat så man får ut eventuell var som ligger under, detta kan annars skada ögat.

Det är inte alltid nödvändigt att använda ögonsalva eller droppar, men är man osäker så bör man rådfråga ev veterinär.

Lycka till med dina bebisar

Hälsar Lotta P

S*Sidentassen perser

Sverak diplomerad uppfödare som endast avlar på PKD-fria katter enl DNA och dessutom följer hälsoprogrammet för HCM.

Uppfödningen är också godkänd enligt djurskyddslagen.

KyssGladCool