Perser iFokus

Perser

Etikett10-foder
Läst 1901 ggr
BARFmycat
0

Kostnad för BARF 20/5

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu har jag gjort iordning mat åt mina katter (2 kastrerade hankatter 5 år, en kastrerad ungkatt, 7 mån) för några månader framöver.
Jag köpte allt på K9 Hundcenter i Sundbyberg, som är återförsäljare av Jipotimas samt Vom og hundemat.

Den här gången köptes det;

2 kg kycklinhalsar för 21;- kg
2,6kg kycklingvingar för 21;- kg
1,8kg kycklinghjärta för 23;- kg
1kg nötvom (komage) för 30;- kg
1,9kg kaninskrov för 35;- kg
2kg kaninmage för 30;- kg
1 block (ca 700g) älgkött för 27;- styck
1 block (ca 700g) renkött för 27;- styck

Jag köpte även ungefär 2,2kg grislever på Klippet DagLivs, Fridhemsplan, för 50;- kg

Det blev;

10 vom/vilt/leverfärs
6 kycklinghalsar och grislever
6 kycklinghalsar och kycklinghjärta
3 kycklingvingar och kaninmage
3 kaninskrov och kycklinghjärta
3 kaninskrov och kycklingvingar
4 kycklingvingar och grislever
2 kycklingvingar och kycklinghjärta
3 kaninskrov och lever
3 kaninskrov och kycklinghjärta
1 kycklingvingar

För 484,50;-

Det blir alltså 3,30;- per katt och dag

Jag har även 8 hekto hjortben för 20;- men de har jag inte kollat hur många de är än, men gissar att de kanske kostar 4;- per katt och dag, och det får de bara på lördagarTungan ute

Jag är i alla fall mycket nöjd! Nu har de mat i över 50 dagar, och så får man räkna bort den veckliga svältdagen för Gert och Ernst då Tengil brukar få möss, då räcker det lite längre. Jag har redan gett två portioner som jag inte skrivit ut då de gick åt under packeteringen, sen så har jag använt allt maginnehåll från kaninmagarna till grönsaksmixen, så kaninmagarna utan maginnehåll.

**
Den grönsaksblandningen jag använder mig av nu består av;**

ca 1800g maginnehåll från Jipotimas kaninmage
1000g fläskfärs (så katterna äter av den)
4 ägg
1 dl blandad oliv/raps/linfröolja
1 dl äppelcidervinäger
1 näve blåbär

Jag fryser in dem i iskubsformar, en katt får 1 iskub om dagen, den väger ungefär 17g.
Då jag hade 3290g blandning kommer den räcka i ca 68-69 dagar åt mina tre katter. Men då Tengil, min yngsta katt, är så kinkig kommer han inte få den varje dag om jag inte kan blanda den med färs eller typ lever, så grönsaksblandningen kommer förmodligen räcka ännu längre än så.

Men det är ungefär 205 portioner.

Hela blandningen kostade ungefär 100;- i tillverkning, det blir nästan 50 öre per portion

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Annkis54
0

Jag tycker att det är intressant läsning..fast jag sitter o grimaserar o säger usch o blä FlörtObestämdFlört
mal du ner det hela o blandar eller hur gör du???
det du kallar grönsaksblandning…
det var inte mycket grönsaker i den..eller ???
ger du dina katter ett visst antal portioner per dag eller hur funkar det.
du skrev i den andra tråden att du även gör torrfoder?
vad tar det dig i tid att göra detta??
inte bara torrfodret utan även den blöta
hur mycket tjänar du på detta?? har du räknat ut detta?
Jag kan tänka mig att det inte handlar om pengarna..men det är kul att veta i alla fall:)

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

BARFmycat
0

Jag mal ingenting, jag brukar alltid säga att mina katter har egna tänder att tugga medTungan ute

Jag delar allt i lagom stora bitar bara, så stor bit som de ska ha per portion. Och då är det vikten jag går efter.

Grönsaksblandningen är det ju maginnehåll från kaniner i just den här gången, och så var det lite blåbär. Jag måste blanda ut det med kött annars äter dom inte.

Ja jag ger mina stora katter två portioner om dagen, är det tex kycklingvingar och lever en dag så ger jag kanske kycklingvingar på morgonen, och lever på kvällen. Tengil (7 månader) får mat oftare, kanske 3-4 gånger om dagen. När man kommer på att han kanske vill äta så brukar han få.

Det tar ½-1 dag per gång att gör iordning allt, väga det och frysa in det. Sen så tar jag bara fram en påse på kvällen som får tina i rumstemperatur, de får av den på morgonen sen förvaras den i kylen tills de ska ha nästa gång. Grönsakskuber tar jag fram och lägger i matskålarna, ställer undan skålarna så de inte kommer åt dem och så tinar även de under natten. De får inte sin vanliga mat innan de ätit upp sina grönsakerTungan ute

Nej jag gör inte torrfoder, men jag har provat. Jag har gjort det som godis några gånger, och sen så gjorde jag torfoder åt Tengil när han var liten när jag skulle vänja över honom från torrfoder till BARF.

Tjänar, det beror ju på hur man ser det..
Det kostar ju lika mycket som att köpa ett dyrt sk "kvalitativt" torrfoder, med den stora skillnaden att allt i mitt foder är upptagbart till 100%. Torrfoder har en upptagbarhetsprocent på ca 30-40%, om 100% är det man räknar ifrn. Sen tar inte katterna upp 100%, då skulle det inte bli något bajs. Så de tar upp lite mindre  än så, och ännu mindre av torrfoder. De bajsar dessutom mycket mindre och mer sällan på BARF än på torrfoder, och så blir de inte så uttorkade som en katt på torrfoder blir. Katter har inte tillräcklig törstdrift för att kompensera uttorkningen som torrfoder orsakar.

Jag tjänar in veterinärkostnader, och jag tjänar fler dagar tillsammans med mina friska, sunda, vackra, lyckliga djur.

Annkis54
0

tack för din infoFlört

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

BARFmycat
0

Anytime!Flört

Annika1963
0

Det går väl att om man bara har ett par katter. Jag själv skulle inte ge mig på BARF mat.

Jag ger mina rå nötfärs och kyckling hjärtan ibland + torrfoder och det fungerar alldeles utmärkt.

/Annika

BARFmycat
0

Vad går bra om man har några katter, BARF?
Det är väl inte svårare att göra mat åt flera katter?
Hänger inte riktigt med känner jag..Obestämd

Det tror jag säkert, var försöiktig med just nötfärs bara, det har visat sig vara potent allergent för katter. Det är bättre att ge fläsk, kyckling eller lammfärsGlad